رفتن به مطلب

تفاوت عایق های حرارتی با هم


ارسال های توصیه شده

تفاوت پشم سنگ با پشم شیشه

 

پشم سنگ و پشم شیشه هر دو عایق های حرارتی هستند که از نظر قیمت و کیفیت با یکدیگر متفاوت می باشند. همواره این سوال مطرح است که در عایقکاری حرارتی ساختمان از کدام یک از این عایق ها استفاده شود و کدامیک صرفه اقتصادی دارند.

در زیر اطلاعاتی در مورد تفاوت دو عایق حرارتی پشم سنگ و پشم شیشه آورده شده است تا شما بیشتر با تفاوت های این دو عایق حرارتی آشنا شوید.

اما قبل از آن توصیه می شود که در عایق کاری ساختمان با کارشناس مشورت کنید تا هر چه بهتر بتوانید با توجه به نوع کاربری، میزان عایق کاری و محل عایق کاری مورد نظرتان، عایقمناسب را انتخاب کنید.

 

- پشم سنگ از سنگ بازالت تولید می شود در حالی که پشم شیشه از ذوب کردن شیشه و تبدیل آن به الیاف بدست می آید.

- پشم سنگ و پشم شیشه هر دو عایق های حرارتی با ساختار الیافی می باشند. توجه به محل عایقکاری در انتخاب هر یک از این عایق ها مهم می باشد. برای مثال در عایقکاری سقف سوله ها پشم شیشه مناسبتر از پشم سنگ است در حالی که در عایقکاری دیوارها و کف پشم سنگ مناسب تر می باشد.

 

مهم ترین اختلاف پشم سنگ و پشم شیشه در مقاومت حرارتی آن ها است. عایق های پشم سنگ و پشم شیشه هر دو مقاومت خوبی در برابر آتش دارند اما چون پشم سنگ از سنگ بازالت تولید شده است مقاومت بیشتری در برابر آتش دارد.

- زمانی که بخواهیم یک بویلر با دمای 900 درجه سانتیگراد را عایقکاری حرارتی کنیم حتما باید از عایق پشم سنگ استفاده کرد زیرا عایق پشم شیشه در این دما مقاومت ندارد و از بین خواهد رفت. مقاومت حرارتی پشم سنگ تا دمای 1000 درجه سانتیگراد می باشد.

- اگر هدف عایقکاری صوتی باشد، پشم سنگ بهترین انتخاب است و کیفیت بالایی در جلوگیری از نفوذ صدا و جذب آن دارد.

- در عایقکاری مکان های نگهداری مواد آتش زا و منفجره حتما باید از پشم سنگ استفاده کرد.

- قطر الیاف پشم شیشه کمتر از الیاف پشم سنگ است که این باعث شده پشم شیشه نرم تر باشد و باعث افزاش زمان حفظ خواص ارتجاعی آن شده است و میزان ریزش کمتری دارد.

- پشم شیشه رطوبت را درون خود نگهداری می کند (خصوصا زمانی که در عایقکاری سطوح گرم از آن استفاده شود) بنابراین اگر به خوبی از آن محافظت نشود امکان رشد باکتریها و قارچها درون عایق پشم شیشه وجود دارد.

 

تماس پوست با الیاف پشم شیشه باعث خراشیدگی می شود و اگر این الیاف به ریه وارد شود از آن خارج نمی شود و تنفس مداوم ذرات پشم شیشه باعث ایجاد بیماری های تنفسی می شود. همچنین تماس مداوم آن با پوست باعث بیماری های پوستی می شود.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

عایق های حرارتی را می توان از نظر جنس به هفت گروه تقسیم کرد.

 

1- عایق های حرارتی پایه معدنی: که شامل عایق های پشم معدنی (

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و پشم شیشه)، عایق های سیلیکات، عایق های الیاف کربنی و عایق حرارتی الیاف شیشه می شوند.

 

2- عایق های حرارتی پایه شیمیایی: این عایق های حرارتی به دلیل سینتیکی بودن از تنوع بیشتری برخوردار هستند. عایق های اسفنج پلی اورتان، اسفنج پلی اتیلن، اسفنج پلی استایرن، اسنفج اوره فرم الدهید، اسفنج فنلیک، فوم پی وی سی و عایق های ای دی پی دی جزء این گروه عایق حرارتی است.

 

3- عایق های حرارتی پایه گیاهی: منشا این عایق های حرارتی گیاهان هستند مانند عایق های حرارتی سلولزی، چوب پنبه، پشم چوب

 

4- عایق های حرارتی مرکب: این عایق حرارتی از ترکیب چند لایه عایق حرارتی ساخته می شوند و خاصیت آن ها بستگی به نوع عایق هایی دارد که در ساخت استفاده شده.

 

5- عایق های حرارتی نور گذر: این عایق های حرارتی در ساخت درب و پنجره ها استفاده می شوند.

 

6- عایق های حرارتی مصالح ساختمانی: شامل 4 گروه می شوند

الف- عایق های حرارتی بتن سبک: در سه نوع بتن گازی، بتن اسفنج شده و بتن سبک دانه ای می باشند.

ب- عایق حرارتی پرلیت منبسط

پ- عایق حرارتی ورمیکولیت: در دو نوع ورمیکس پایه گچی که در سطوح داخلی استفاده می شود و ورمیکس پایه سیمانی که در سطوح خارجی استفاده می شود، موجود است.

ت- عایق حرارتی رس منبسط: از کانی های رس در اثر حرارت زیاد تولید می شود.

 

7- عایق های حرارتی مدرن: عایق های حرارتی مدرن شامل عایق های نانو، پانل های عایق خلاء وی آی پی، تکنیک عایق کاری دینامیکی و ... می باشد.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...

عایق حرارتی همرفتی:

عایق حرارتی همرفتی عایقی است که از انتقال حرارت از طریق همرفت (هدایت) جلوگیری می کند. عایق صوتی حرارتی پشم سنگ جزء این گروه می باشد. به دلیل وجود حباب های هوا در بین الیاف پشم سنگ، میزان گرمایی که از طریق هدایت می تواند از آن عبور می کند تا حد بسیار زیادی کاهش می یابد، زیرا هوا از تماس کامل مولکول های الیاف به یکدیگر جلوگیری می کند.در پنجره ها نیز برای جلوگیری از نفوذ گرما از طریق شیشه ها، آن ها را بصورت دو جداره یا سه جداره می سازند. هوای به دام افتاده در بین دو جداره و یا سه جداره از شیشه مانع از انتقال حرارت از طریق هدایت می شود اما باید این نکته را نیز در نظر داشت که این شیشه های دو جداره و سه جداره مانع از انتقال حرارت از طریق تشعشع نمی شوند.

 

 

عایق حرارتی منعکس کننده:

این نوع از عایق های حرارتی با منعکس کردن اشعه های حرارتی مانع از انتقال حرارت از طریق تشعشع می شوند. عایق های حرارتی منعکس کننده از سطوح فلزی و نظیر آن ساخته می شوند، آلومینیوم 95 درصد نمونه ای از این عایق های حرارتی است که اشعه حرارتی را منعکس می کند. عایق های حرارتی منعکس کننده ممکن است بدون پشت بند یا با پشت بند نصب شوند.

میزان گرمایی که عایق های حرارتی منعکش کننده، انعکاس می کنند به ویژگی های سطحی عایق (برخلاف دیگر عایق های حرارتی)، فاصله هوایی و اختلاف درجه حرارت بستگی دارد.

نکته مهم در عایق های منعکس کننده این است که باید فاصله هوایی 20 میلیمتر رعایت شود. چنانچه این نوع عایق های حرارتی به درستی نصب شوند می توانند به عنوان بخار بند نیز بکار روند.

 

 

عایق رطوبتی:

نفوذ رطوبت به عایق های هدایتی باعث کاهش خاصت این عایق ها می شود. به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت در این عایق ها باید سطح آن ها با عایق های رطوبتی پوشانده شوند (مخصوصا عایق های لوله ای که در تماس با رطوبت زمین قرار دارند). عایق های رطوبتی موادی مانند کاغذ کرافت، مواد پلاستیکی، لاستیکی و موادی که به غیر آغشته شده اند مانند گونی، هستند.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...

زمانی که مبحث عایق کاری ساختمان مطرح می شود، این سوال نیز مطرح می شود که چه نوع عایق حرارتی برای عایق کاری ساختمان مناسب تر است. برای اینکه بتوان به این سوال پاسخ داد خواصی که تعیین کننده ی کیفیت عایق حرارتی هستند را باید به خوبی بشناسیم. در اینجا سعی شده است که خواص شیمیایی و مکانیکی مورد نیاز برای یک عایق حرارتی مناسب بیان شود. البته بعضی از این خواص در زمانی اهمیت پیدا می کنند که عایق در مکان و شرایط خاص مورد استفاده قرار گیرد:

 

- دمای کارکرد عایق حرارتی: بسته به سطح تجهیزی (مکانی) که قرار است عایق کاری حرارتی شود، عایق های حرارتی به سه دسته تقسیم می شوند.

○ عایق حرارتی گرم، دمای کارکرد بین 25- درجه سانتیگراد تا 850

○ عایق حرارتی سرد، دمای کارکرد 100- تا 100 درجه سانتیگراد

○ و عایق حرارتی دمای بسیار بالا، نسوز

 

rockwool-for-pipe-insulation_10.jpg

 

- ضریب انتقال حرارت عایق: هر چقدر که این عدد کمتر باشد نشان دهنده ی عملکرد بهتر و راندمان حرارتی بالاتر عایق حرارتی است.

- عایق صوتی بودن همزمان آن: استفاده از عایق های حرارتی که همزمان عایق صوتی نیز باشد در بعضی از مکان ها مانند خانه ها، بیمارستان ها، سینماها، سالن های کنفرانس اهمیت ویژه ای دارد و از نظر اقتصادی نیز به صرفه است.

- مقاومت آن در برابر آتش سوزی و ضد حریق بودنش

- استحکام عایق حرارتی در برابر فشار: عایق حرارتی باید تحمل فشاری که در زمان حمل و یا در زمان نصب به آن وارد می شود، را داشته باشد.

- چگالی و ضخامت عایق : در بعضی از اصول طراحی مانند تعیین وزن لوله تاثیر می گذارد.

- خاصیت اسیدیته و قلیائیت عایق حرارتی: این ویژگی زمانی اهمیت دارد که عایق حرارتی در معرض رطوبت باشد.

- خاصیت موئینگی عایق حرارتی: این ویژگی برای عایق هایی که در معرض مایعات قرار دارند، دارای اهمیت می باشد.

- ضریب تحمل فشار: زمانی که عایق در مکانی نصب شود که تحت فشارهای غیر نرمال قرار می گیرد، این ضریب مهم است.

- مقاومت به خوردگی و عدم واکنش با مصالح و تجیهزاتی که عایق حرارتی بر روی آن نصب می شود.

- ضریب نفوذ رطوبت به درون عایق

- عمر مفید عایق حرارتی و قابلیت تعویض پذیری آن

- مقاومت عایق در برابر نور خورشید و مقاومت به تجزیه شدن

- سمی نبودن و عدم ایجاد مشکلات زیست محیطی

- مقاومت در برابر رشد قارچ ها و باکتری ها

- در دسترس بودن

- قیمت مناسب

- حمل و نقل و نصب آسان

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

در زمان عایق کاری منازل، گزینه های متفاوتی در مورد انتخاب نوع عایق حرارتی وجود دارد. در هنگام انتخاب عایق مناسب دو فاکتور زیر را نیز در نظر بگیرید.

- تعیین مکانی که قرار است عایق حرارتی در آن نصب شود.

- فاکتور R مناسب (مقاومت گرمایی عایق حرارتی)

 

 

نصب عایق حرارتی

 

عملکرد مناسب عایق حرارتی به شدت به روش نصب آن بستگی دارد، روش نصب می تواند فاکتور R را نیز تحت تاثیر قرار دهد. افراد غیر متخصص می توانند بعضی از عایق ها را نصب کنند مانند عایق پتویی و عایق هایی که در محل ریخته می شوند، اما برای انواع دیگر عایق های حرارتی نیاز به افراد متخصص است.

بهترین کار قبل از نصب عایق حرارتی عایق بندی کردن سطح زیر آن است. برای ارزیابی نصب عایق پتویی، می توان ضخامت عایق را اندازه گیری کرد و انفصالات آن را چک کرد، همچنین می توان فاصله ی بین تخته ها و فرم ها را اندازه گیری کرد. همچنین چک کنید تا اطمینان حاصل پیدا کنید که عایق ها به خوبی در اجزای ساختمان فیت شده اند، چون اگر عایق ها به درستی فیت نشده باشند باعث ایجاد پل حرارتی می شود و حرارت می تواند از این مکان ها به بیرون از ساختمان منتقل شود، برای مثال اطراف جعبه های تقسیم. برای چک کردن عایق های پاششی و یا دمیدنی، عمق عایق کاری شده را چک کنید، پوشش شکاف ها را نیز چک کنید.

 

عایق های پتویی، تخته ای و رولی

 

عایق های تخته ای و پتویی به شکل گستره ای در اندازه های استاندارد تولید می شوند، این عایق ها متداول ترین نوع عایق می باشند که دارای الیاف منعطف از مواد عایق (مانند پشم سنگ، پشم شیشه، الیاف پلاستیکی و ...) می باشند.

عایق های رولی را می توان بصورت دستی برش داد و در فضاها و مکان های مورد نظر فیت کرد. عایق های پتویی با روکش های کاغذ کرافت، تور سیمی گالوانیزه و بدون آن ها تولید می شوند که تور سیمی باعث افزایش استحکام عایق پتویی می گردد و کاغذ کرافت نیز از نفوذ بخار جلوگیری می کند. عایق های پتویی که دارای روکش نمی باشند بیشتر برای افزودن روی عایق های موجود مناسب هستند.

 

 

عایق بلاک سیمانی

از این نوع عایق برای ساخت فونداسیون و دیوارهای سازه استفاده می شود. اگر هسته ی این نوع عایق ها با بتن و یا فولاد پر نشوند می توانند باعث افزایش فاکتور R شوند. شبیه سازی های کامپیوتری برای این نوع عایق ها نشان داده است که اگر بلاک ها با هر نوع عایق پوشانده شوند به دلیل وجود محیط مادی، گرما می تواند از آن ها عبور کند و باعث کاهش راندمان گرمایی این بلاک شود. راهکار مناسبتر این است که عایق حرارتی بر روی سطح بلاک های دیوارهای فونداسیون خارجی و داخلی قرار گیرد. عایق کاری از خارج می تواند باعث ایجاد جرم حرارتی مناسب در فضاهای تهویه درونی شوند که این باعث کنترل و تنظیم دمای داخلی می شود.

 

 

تخته های فومی و یا فوم های سخت

 

از تخته های فومی (پانل های عایق سخت) می توان برای عایق کاری اکثر قسمت های ساختمان استفاده کرد. این نوع عایق ها مقاومت حرارتی خوبی دارند و جریان حرارتی درون اجزای سازه را کنترل می کنند.

 

 

بتن مسلح شده با عایق (ICFs)

 

از بتن های مسلح به عنوان بخشی از سازه دیوار استفاده می کنند. این بتن باعث افزایش مقاومت حرارتی دیوار می شود و خانه های که با این بتن ها ساخته می شوند مانند خانه های کاه گلی قدیمی به نظر می رسند.

بتن های مسطح شامل عایق های تخته ای فومی می باشند که به شکل داخلی به هم متصل شده اند مثل بلاک های تو خالی . تخته های فومی بوسیله کابل های پلاستیکی به هم بسته می شوند و در میان آن از میلگرد ها برای تقویت بتن ها استفاده کرد .

فضاهای خالی درون ICFها مکان مناسبی برای رشد حشرات هستند، برای جلوگیری از رشد حشرات بعضی از شرکت ها بلاک ها را به حشره کش آغشته می کنند.

 

 

عایق های پشم خام و عایق های دمیدنی

 

عایق های پشم خام، الیاف عایق هایی مانند عایق پشم سنگ، پشم سرباره، پشم شیشه و سلولز می باشد. از این عایق ها می توان برای عایق کاری هر مکانی بدون تغییر شکل دادن و یا تخریب آن استفاده کرد، بنابراین از این نوع عایق ها برای مکان هایی که دسترسی به آن ها مشکل است و یا دارای شکل نامنظم هستند، استفاده می شود.

عایق پشم خام می تواند برای عایق کردن محافظ بسته از قبیل دیوار ها یا محافظ غیر بسته مثل زیر شیر وانی مورد استفاده قرار گیرد. پشم سنگ، پشم شیشه وسلولز معمولاً بوسیله نصاب و دستگاه خاص در مکان دمیده می شود در حالیکه پلی استایرن و ورمیکولیت و پرلیت معمولاً در مکان ریخته می شوند.

 

 

عایق های انعکاسی و تابشی

 

این عایق ها برخلاف عایق های دیگر که مانعی در برابر جریان همرفتی ایجاد می کنند از طریق ایجاد مانع انعکاسی، گرمای تابیده شده را از مکان دور می کنند. این عایق ها معمولا در پشت بام ها و برای منعکس کردن اشعه ی تابشی خورشید استفاده می شوند. با نصب عایق های انعکاسی می توان حدود 5 تا 10% از هزیته ی سیستم های خنک کننده کاست.

عایق های انعکاسی معمولا شامل فویل های آلومینیومی می باشد که در زیر آن ها انواع دیگر عایق ها قرار داده شده است.

 

 

عایق تخته ای فیبر سخت

 

عایق ای تخته ای فیبر سخت شامل عایق پشم سنگ تخته ای و یا پشم شیشه می باشند که بیشتر برای عایق کاری داکت های هوا و زمانی که به عایق حرارتی با تحمل بار حرارتی بالا نیاز است، استفاده می شود. این نوع عایق ها در ضخامت های 1 تا 2.5 اینچ موجود هستند. عایق تخته ای فیبر سخت در سطح خارجی داکت ها توسط میخ پرچ نصب می شوند.

 

 

پانل های عایق سازه

 

پنل های عایق (SIPs) اجزاء از پیش ساخته شده هستند که برای عایق کاری دیوارها، سقف ها و کف های ساختمان استفاده می شوند. این پانل ها معمولا با مصالح عایق متفاوت مانند پشم سنگ، پلی استایرن و پلی سیونورات ساخته می شوند.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

هر ماده ای که مانعی بر سر انتقال حرارت باشد و گرمای را با ریت بسیار پایین از خود عبور دهد یک عایق حرارت می باشد، همه ی این مواد به یک میزان مانع از انتقال حرارت نمی شوند و از تمام این مواد برای عایق کاری استفاده نمی شود. متداول ترین موادی که به عنوان عایق حرارتی در صنعت و عایق کاری تاسیسات استفاده می شود شامل موارد زیر می باشد:

 

- الیاف معدنی یا پشم های معدنی (مانند پشم سنگ): مواد اولیه این نوع عایق ها، سنگ های معدنی و یا سرباره می باشد و از طریق ذوب این مواد و تبدیل آن ها به الیاف پشمی شکل تولید می شوند. عایق های الیاف معدنی در دماهای بالا تا 1000 درجه مقاوم می باشند و غیر قابل اشتعال هستند. این نوع عایق ها به دلیل ساختار الیافی که دارند جاذب صدا می باشند و به همین دلیل به عنوان عایق های صوتی نیز استفاده می شوند. عایق های پشم سنگ و پشم سرباره از این گروه می باشند.

 

طول عمر بالایی دارند، نصب و حمل و نقل آن ها آسان می باشد. عایق های پشم سنگ یکی از پر مصرف ترین عایق ها در صنعت ساختمان سازی در جهان می باشد و در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، در صورت عایق کاری ساختمان با عایق پشم سنگ، شرکت های بیمه تخفیف های خوبی به مالکان آن ها می دهند.

عایق های تشکیل شده از الیاف های معدنی به شکل پتویی، تخته ای، لوله ای و خام در دسترس هستند و عمدتا در محدوده عملکرد دمای متوسط و بالا استفاده می شوند.

 

- کلسیم -سیلیکات: عایق های کلسیم-سیلیکات از آهک ساخته شده و با ذرات سیلیکات تقویت شده اند و بصورت یکپارچه و صلب به همراه مواد معدنی آلی می باشند. این عایق ها مقاومت خوبی در برابر تغییر شکل دارند و جاذب رطوبت می باشند. محدوده دمایی کارکرد آن ها بین 38 تا 900 درجه سانتیگراد می باشد.

 

- الاستومری-سلولزی: این نوع عایق ها از الاستومرهای طبیعی، مصنوعی و یا ترکیبی از هر دو نوع تشکیل می شوند و به شکل انعطاف پذیر، نیمه صلب و یا فوم های یکپارچه صلب با ساختار سلول بسته تولید می شوند. از این نوع عایق ها در شرایط دمای بالای 104 درجه سانتیگراد قابل استفاده می باشند.

 

- شیشه ای-سلولزی: این نوع عایق ها بصورت تخته ای، لوله ای و سایر اشکال تولید می شوند و در محدوده ی دمایی بین 40- تا 480 درجه سانتیگراد کاربرد دارند. در دماهای پایین هدایت حرارتی کمی دارند، در مقابل خوردگی نیز مقاوم هستند و مقاومت سایش آن ها کم می باشد.

 

- الیاف شیشه (پشم شیشه): عایق های تشکیل شده از الیاف شیشه در اشکال مختلفی تولید می شوند، از جمله بصورت پتویی انعطاف پذیر، صفحات صلب و نیمه صلب و پوشش های پتویی و لوله ای. بسته به ساختار فیزیکی این نوع عایق دمای کارکرد آن بین 73- تا 538 درجه سانتیگراد می باشد.

 

- پلاستوفوم (فوم پلاستیکی): عایق پلاستوفوم از مواد یکپارچه و بصورت سلول بسته تشکیل شده است. در طول زمان و با افزایش عمر این نوع عایق ممکن است به دلیل نفوذ هوا به درون سلول های آن، هدایت حرارتی این نوع عایق افزایش پیدا کند. مواد تشکیل دهنده عایق پلاستوفوم قابل اشتعال هستند اما آتش را گسترش نمی دهند. این نوع عایق به شکل های پیش ساخته و تخته ای در دسترس می باشند. از آن ها معمولا در محدوده عملکرد دماهای پایین و یا متوسط استفاده می شود.

 

- عایق های سیمانی: عایق های سیمانی مخلوطی از الیاف فیبری و مواد مختلف عایق با آب و نوع خاصی از سیمان است. (انواع مختلفی از سیمان استفاده می شود که با توجه به خواص آن به 5 نوع تقسیم می شوند). این عایق ها بصورت نرم می باشند و برای عایق کاری سطوح نامنظم بکار می روند. هزینه نصب و اجرای این نوع عایق زیاد می باشد. از عایق های سیمانی در عایق کاری سطوح با دما بالا استفاده می شود.

 

- عایق های الیاف نسوز: عایق های نسوز از ترکیب مواد معدنی، الیاف سرامیکی، ذرات سیلیکا و اکسیدهای آلومینیوم تشکیل شده اند که در دمای بالا تولید می شوند. عایق های الیاف نسوز به شکل پتویی و یا به شکل آجری یکپارچه ساخته می شوند.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

مواد که به عنوان مصالح ساختمانی استفاده می شوند باید در برابر حریق پایداری شکلی داشته باشند اما یونولیت (پلی استایرن) در برابر حریق بسیار ضعیف است و سریع آتش می گیرند و آتش به سرعت در این بلوک ها پیشروی می کند و آن ها را به شکل سیال در می آید. پلی استایرن انبساطی یا همان یونولیت به دلیل ماهیت مواد استفاده شده برای تولید آن بسیار قابل اشتعال می باشد و از سرعت سوخت بسیار بالایی برخوردار است به طوری که در مقادیر اکسیژن کمتر از هوا نیز به راحتی می سوزد.

علاوه بر پایداری شکلی مصالح ساختمانی باید در مواجه با آتش، دود و گازهای سمی تولید نکنند. این در صورتی است که از پلی استایرن در هنگام سوختن دود و گازهای سمی بسیاری منتشر می شود. مطالعات صورت گرفته نشان داده که بیش از نیمی از تلفات در آتش سوزی ساختمان ها به دلیل استشمام گازهای سمی بوده است.

می توان با افزودن مواد کندسوز، پلی استایرن را در برابر آتش مقاوم کرد اما استفاده از پلی استایرن دارای مواد دیرگداز تنها در دکوراسیون ساختمان مجاز است و استفاده از آن در ساخت و ساز ساختمان و به عنوان بلوک های پر کننده ی فضای بین تیرچه های سقفی مجاز نمی باشد.

در مقابل فوم های یونولیت، عایق پشم سنگ است که ماده اولیه آن سنگ بازالت می باشد. به دلیل نوع ماده اولیه، پشم سنگ در مواجه با حریق نمی سوزد و هیچ گاز سمی و یا دودی تولید نمی کند که جان ساکنان ساختمان را به خطر بیندازد (ویدئو مقاومت پشم سنگ در برابر آتش).

این عایق مقاومت بسیار خوبی در برابر آتش دارد به طوری که تا 4 ساعت در دمای بالای 1000 درجه سانتیگراد مقاومت می کند و مانع از گسترش آتش به سمت دیگر عایق می شود و زمان لازم را برای فرار افراد به دام افتاد فراهم می کند. به همین دلیل به عنوان عایق ضد حریق نیز شناخته می شود و بکار می رود.

 

استفاده از بلوک های سقفی پلی استایرن در جهان رایج نمی باشد

 

بلوک های پلی استایرن که در سقف ساختمان به منظور عایق کاری استفاده می شوند که به عنوان "آتش پنهان" نیز از آن ها نام برده می شود، مصالح ساختمانی استاندارد نمی باشند و استفاده نادرست از آن ها عواقب جبران ناپذیری برای ساکنان ساختمان خواهد داشت.

هنوز استانداردی برای تولید بلوک های سقفی پلی استایرن توسط اداره استاندارد مشخص نشده است اما استفاده از آن ها تقریبا در تمام ساختمان های کشور شایع شده است، این درحالی است که مسئولان دائما در برابر استفاده از آنها هشدار می دهند. از بلوک های پلی استایرن در هیچ کشوری برای سقف استفاده نشده است و گفته می شود که بلوک های سقفی پلی استایرن از اختراعات ایران می باشد. لذا هیچ استانداردی تا کنون در مورد آن ها تدوین نشده است.

 

 

یونولیت نسبت به عایق پشم سنگ دارای نقاط ضعفی می باشد. عایق پلی استایرن ترد و شکننده است و مقاومت پایین در برابر حلال ها، برخی رنگ ها و چسب ها دارد و در برابر شرایط محیطی خارجی دوام پایینی دارد. بلوک های پلی استایرن به دلیل یک پارچه نبودن در برابر ضربات کوبه ای اثرات مثبتی ندارند.

در مقابل عایق صوتی حرارتی پشم سنگ دارای ثبات ابعادی بسیار خوبی است و طول عمری برابر با طول عمر ساختمان دارد. پشم سنگ از نظر شیمیایی نیز پایدار می باشد و مصالح ساختمانی باعث تخریب شیمیایی آن نمی شود.

عایق پلی استایرن نه تنها مانعی برای انتقال صدا نمی باشد بلکه تقویت کننده صدا نیز هست. در حالی که الیاف پشم سنگ جاذب صدا می باشد و به منظور عایق کاری سالن های نمایش، سینماها، سالن های کنفرانس، کتابخانه ها، زیر ریل قطار به منظور جذب امواج صوتی حاصل از حرکت قطار، مترو و ... استفاده می شود.

از این رو استفاده از عایق صوتی حرارتی و ضد حریق پشم سنگ برای عایق کاری حرارتی و صوتی ساختمان ها پیشنهاد می شود.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...