رفتن به مطلب

تعیین مناسب ترین روش آماربرداری در جنگلداری شهری


ارسال های توصیه شده

یکی از مهمترین منابع مورد نیاز در جنگلداری شهری ، اگاهی از مساحت با نسبت فضاهای شهری است . امروزه در کشورهای مختلف دنیا به منظور نیل به این هدف استفاده می گردد . در این تحقیق برای اولین بار در ایران از روشهای مختلف اماربرداری شامل آماربرداری صددرصد با استفاده از نوارهای 10 متری ، نمونه برداری تصادفی ساه ،‌ دو مرحله ای و نمونه برداری با شبکه نقطه چین و با استفاده از عکسهای هوایی برای براورد مساحت درختان حاشیه ای خیابان ولیعصر تهران به طول 5000 متر استفاده شد . در آماربرداری صددرصد با اندازه گیری گستره عرضی تاج درختان ( که همان عرض نوارهای 10 متری بود ) مساحت نوارها محاشبه شد .در سایر روشها نیز از بین نوارهای اندازه گیری شده ، تعدادی انتخاب و محاسبه شد . با استفاده از آزمون کای اسکور نرمال بود داده ها اثبات شده و از آزمون t برا ی تعیین معنی دار بودن اختلاف بین روشهای مختلف نمونه برداری آماربرداری صددرصد استفاده شد .در بین سایر روشهای نمونه برداری کمترین مقدار E^2%*T مربوط به روش نمونه برداری با شبکه نقطه چین(56/2306) بود . علاوه بر این چون این روش نیاز به زمان و نیروی کار کمتری دارد ، به عنوان مناسب ترین روش آماربرداری در جنگلداری شهری پیشنهاد می گردد .

 

کلیدواژه ها: آماربرداری ، نمونه برداری ، شبکه نقطه چین ، تصادفی ساده ،‌ بلوکی تصادفی، منظم تصادفی ، نمونه برداری دو مرحله ای ، جنگلداری شهری

 

نویسندگان: پریسا پناهی، محمود زبیری، محسن حسینی، مجید مخدوم

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...