رفتن به مطلب

عشق واقعی شما كیست: همسرتان یا كودك تازه وارد؟


ارسال های توصیه شده

شاید خیلی از شما كه الان این مطلب را می‌خوانید منظور این سوال را كاملا متوجه شوید. وقتی كه شما از تغییر در روابط و احساسات پس از تولد كودك شكایت می‌كنید. وقتی فكر می‌كنید كه تولد فرزند، شما را از همسرتان دور كرده است. وقتی خود را فراموش شده و بی‌اهمیت می‌پندارید....

همه اینها سوالاتی است كه ذهن شما به دنبال چرایی‌اش می‌گردد. نخستین نكته‌ای كه باید مورد توجه شما قرار گیرد این است كه روابط عادی و قبلی زن و شوهر پس از تولد كودك تغییر می‌كند و شكل دیگری به خود می‌گیرد. شاید بعد از اضافه شدن یك عضو جدید خیلی از خوشی‌های گذشته تبدیل به خاطره‌ای دور شوند كه حالا دیگر دست‌نیافتنی یا كمتر دست یافتنی هستند، مثل یك پیاده‌روی 2 نفره یا یك شام بی‌دغدغه و تنها. دقیقا درست است؛ كوچولوها همراه شادی، زحماتی را نیز با خود به همراه می‌آورند.

فراموش نكنید این مطلب به آن معنی نیست كه شما همسر خود را مثل گذشته دوست ندارید (البته گاهی شاید این‌گونه هم باشد كه بهتر است در این مورد صحبت نكنیم). اما در اكثر موارد فقط شاید اولویت شما تغییر كرده و رسیدگی به كودك و كارهای او در رتبه نخست قرار می‌گیرد.

شاید بهتر باشد این‌طور بگوییم كه كم شدن فرصت و زمان كافی برای انجام كارها باعث این فكرها یا این مسائل می‌شود. در این شرایط شاید پدر و مادر ترجیح بدهند كه وقت اضافی خود را به كارهای نیمه‌تمام و یا استراحت بگذرانند، البته اگر وقتی برایشان باقی بماند.

همه ما وقتی كه خود را آماده می‌كنیم تا كودكی به جمع خانواده‌مان اضافه شود، می‌دانیم و آماده‌ایم كه او را هر طور كه هست، زیبا، زشت، باهوش، بی‌استعداد و... بپذیریم و حتما كه دوستش نیز خواهیم داشت. پس این كاملا طبیعی خواهد بود كه با ورود كودك به زندگی، روابط دیگر خانواده، قدری دستخوش تغییر شوند. فراموش نكنیم كه این رفتاری طبیعی خواهد بود اگر كودك و كارهای او را در درجه اول اهمیت قرار دهیم، چرا كه او به دلیل ضعف‌های جسمی‌اش بیشتر به ما نیاز دارد. این عضو كوچك ولی پرتوقع را باید رسیدگی كرد.

اما نكته بسیار بااهمیت این است كه فراموش نكنیم و دقت كنیم كه زندگی مشترك ما نیز همواره نیازمند پرستاری و مراقبت است. به قول قدیمی‌ها، بچه‌ها روزی بزرگ شده و پی زندگی خودشان می‌روند و فقط شما 2 نفر هستید كه برای هم باقی خواهید ماند. پس این رابطه را هیچگاه فراموش نكنید.

نباید زندگی مشترك و مهم‌تر از همه همسر خود را میان هزاران درگیری مراقبت از نوزاد فراموش كنیم. همین حالا هم دیر نیست كه اولویت اول را به همسر خود برگردانید. اجازه ندهید كه نیازهای كودك و خستگی، شما را از همسرتان غافل كند. همین امروز تصمیمی جدی برای تغییر شیوه خود بگیرید. شاید هم باخود فكر كنید كه این‌ها فقط در حرف ساده است.

زمانی كه مادری خسته از نگهداری كودك است، چگونه می‌تواند توانی برای ابراز عشق و علاقه به همسر خود داشته باشد؟ اما اگر به اهمیت و ارزش این كار دقت كنید، متوجه خواهید شد كه با هر مقدار خستگی باید وقتی هر قدر اندك را به این مهم اختصاص دهید. البته لازم نیست كار خاصی انجام شود. شاید اگر فقط زمانی كه همسر خود را می‌بینید، به او توجه كرده، با او صحبت كنید و به او نشان دهید كه هنوز هم در زندگی مشترك مهم است و ارزش دارد كافی باشد.

در زندگی مشترك و پس از تولد كودكان شاید باید به مردان بیشتر توجه كرد. پس بهتر است كه زنان وقتی درگیر كارهای نوزاد می‌شوند، فراموش نكنند كه حالا هم مادر هستند و هم همسر. پس در نقش زن خانواده شاید كاری ساده و راحت و در عین حال مفید و موثر این باشد كه هنگام صبحانه كنار همسر خود حاضر شوید. آماده كردن چای و صبحانه و حضور یافتن در كنار او می‌تواند كمك زیادی به شما بكند.

همان طور كه به كودك خود غذا می‌دهید، شاید لازم باشد غذای همسر خود را نیز آماده كنید. همین طور سپری كردن زمانی با همسر و گذاشتن وقتی برای او می‌تواند كمكی به رابطه عاطفی شما باشد. همیشه سعی كنید زمان قبل از تولد كودك‌تان را هم به یاد داشته باشید و سعی كنید همان طور رفتار كنید. به هر طریقی به او نشان دهید كه هنوز مرد خانه شماست. البته آقایان نیز باید شرایط همسرشان را درك كرده و توقعات خود را تعدیل كنند؛ همچنین بیش از پیش در كارهای خانه و كارهای مربوط به بچه همكاری داشته باشند.

این كوچولو فرزند هر دوی شماست.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...