رفتن به مطلب

باغ اکتشافات کیهانی The Garden of Cosmic Speculation


Mohammad Aref

ارسال های توصیه شده

طراح : Charles Jencks

موقعیت : جنوب غربی اسکاتلند

این باغ که ۱۲ هکتار مساحت دارد در محوطه خانه شخصی Charles Jencks در جنوب غربی اسکاتلند قرار دارد. این باغ خصوصی به دلیل طراحی های خاص و متمایزش توسط صاحب خانه که یکی از طراحان منظر مشهور می باشد در سال ۱۹۸۹ طراحی و ساخته شده و یکی از مهمترین باغهای قرن ۲۱ به شمار می رود.

0zgqjjlvdo0itsgq1lg4.jpg

این باغ درختان زیادی ندارد اما با الهام از جهان هستی، علوم و ریاضیات ساخته شده و دارای کارهای حجاری و سنگتراشی های زیبا و چشم نواز ، دریاچه های مصنوعی و ساختارهای هندسی است و به واسطه همین ساختارها در میان سایر باغ ها یک پدیده زیبا و منحصر به فرد به شمار می آید.

طراحی آن تحت تأثیر فلسفه باغ های چینی می باشد. یکی از فلسفه های ریاضی که طراح به خوبی در محوطه این باغ از آن استفاده نموده به نام فلسفه پیچیدگی است که اعتقاد دارد هر چیزی در جهان هستی خود سازمانده و هماهنگ می باشد.

heeo8su28xr4hedce5r1.jpg

در این باغ پل های مارپیچ قرمز رنگی وجود دارد که Heaven Hell نامیده شده که نشان دهنده ارتباط متقابل بین تولد و چرخه حیات و همچنین خیر و شر می باشد. در انتهای این پل ها تعداد زیادی درخت زنده بزرگ وجود دارد در حالی که در آن سوی پل تعدادی درخت وجود دارند که به دلیل بیماری ( مرگ هلندی نارون ) قطع شده و بر روی زمین افتاده اند.

6l4a1l660wv0pbmeaq6.jpg

به اعتقاد طراح این باغ Jencks ،در ابتدای ساخت باغ یک مسئله نگران کننده و مشکل ، ایجاد پدیده های بزرگ جهان هستی بود که به تدریج و پس از گذشت سالها این پدیده ها هرچه بیشتر خود را نشان دادند به طوری که طراح از آنها برای تفکر و تعمق در مورد طبیعت و مبدأ جهان هستی استفاده نموده است.

همچنین در این باغ پله های شاخص و زیبایی با نام (The Universe Cascade) آبشار جهان وجود دارد. این مجموعه که دارای ۲۵ پله می باشد نشان می دهد که جهان چگونه طی میلیاردها سال پدیدار شده است. با بالا رفتن از این پله ها آیتم های زیبا و رمزآلودی وجود دارد که بیننده را وادار به تفکر عمیق در مورد پیدایش جهان هستی می کند.

k01a38fcd4pafjjyk0mi.jpg

dpr4f9g7ah5k3wh3s1mx.jpg

درون باغ DNA نیز ۶ قسمت باغ آشپزخانه یا باغ خوراکی (سبزیجات) (Kitchen Garden) وجود دارد که نشان دهنده حواس پنج گانه و همچنین حس ششم در انسان است.

در حقیقت می توان گفت که این باغ نمایشی است از پدیده ها به منظور تفکردر فلسفه ایجاد و انتظام جهان هستی.

xpumsjd5w1nua8ror1m.jpg

loq1i1mohm96ba8uzslv.jpg

بازدید از این باغ یک روز در سال برای عموم آزاد است و تمام درآمد حاصل از بازدید آن صرف امور خیریه وکمک به انجمن حمایت از بیماران سرطانی ( Maggie’s Center) می شود.

qfgjpmguwfte8jedxlpn.jpg

گردآوری و ترجمه : اعظم شریفی

منبع: سازمان پارکها و فضای سبز اصفهان

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...