رفتن به مطلب

مادرید شهری با خاطرات گاوبازی


ارسال های توصیه شده

مطمئناً بسياري از ايراني‌ها به مادريد سفر نكرده‌اند؛ چون اسپانيا گرچه يكي از اصلي‌ترين مقاصد گردشگري دنيا است، اما براي ايرانيان از مقاصد پر سفر نيست. البته فارغ از دور بودن مسافت كشورهاي اروپايي به خاورميانه،‌ هزينه‌هاي سفر و ارزش بالاي يورو در مقايسه با ريال ايران هم بخشي از اين قضيه است. بايد گفت كه سفارت اسپانيا در ايران واقعاً به سختي ويزا مي‌دهد و براي قدم گذاشتن در خاك اسپانيا بايد هفت‌خوان رستم را گذراند!

 

 

حالا بدون اينكه جيب‌هاي خود را پر از يورو كنيد با خواندن اين مطلب به سرزميني كه همه را ياد گاوبازي مي‌اندازد و جزاير زيباي قناري در آن قرار دارد، مي‌توانيد سري بزنيد. پيش از هر جايي در اسپانيا بايد به مادريد سفر كرد. مادريد پايتخت و بزرگ‌ترين شهر اسپانيا است و يكي از اصلي‌ترين مراكز جذب گردشگر جهان محسوب مي‌شود. مقر سازمان جهاني جهانگردي سازمان ملل متحد هم در شهر مادريد است.

 

 

بازار ال‌راسترو

 

ال‌راسترو يكي از بازارهاي جالب اسپانيا است كه كاربري‌اش شبيه جمعه‌بازار‌هاي خودمان است. اين بازار يكي از جادبه‌هاي شهر مادريد است كه هر گردشگري كه پايش به مادريد مي‌رسد تلاش مي‌كند تا هر جور شده خود را به اين بازار برساند. در اين بازار از لباس و سي‌.دي‌ گرفته تا لوازم آشپزخانه و هر چيز ديگري كه تصورش را بكنيد، به چشم مي‌خورد. البته اين نكته را هم در ذهن داشته باشيد كه اين بازار بسيار شلوغ مي‌شود. بنابراين خودتان را از قبل براي اين شلوغي آماده كنيد و اين موضوع را هم به همراهان خود گوش‌زد نمایيد تا وقتي مجبور شدند در خيل عظيم گردشگران و خريداران اين بازار آرام آرام راه‌ بروند،‌ به شما غر نزنند! اين بازار پر از اجناس رنگي است و در آن مي‌توانيد كالاهاي مورد نظر خود را با قيمتي مناسب بخريد.

 

 

موزه پرادو

 

موزه پرادو مادريد هم يكي از معروف‌ترين جاذبه‌هاي گردشگري مادريد و از موزه‌هاي مشهور هنر دنيا است. در اين موزه شاهكارهاي هنري هنرمندان سده‌های 12 تا 19 ميلادي نگهداري مي‌شود و وجود اين شاهكارها در اين موزه باعث شده است تا اين مركز به پر بازديدترين جاذبه گردشگري مادريد تبديل شود. هزينه ورودي به اين موزه 8 يورو است كه البته براي دانشجويان زير 25 سال كه از كشورهاي عضو اتحاديه اروپا نيستند، 4 يورو مي‌شود. اين موزه براي افراد بالاي 65 سال،‌ افرادي كه هنوز موفق به اشتغال نشده‌اند، معلولان و معلمان مدارس رايگان است. به علاوه اگر نمايشگاه خاصي از آثار در اين موزه برپا باشد، بازديدكنندگان بايد براي بازديد از آن نمايشگاه هم چند يوروي ديگر پرداخت كنند. اگر به مادريد سفر كنيد،‌ مي‌توانيد بازديد از اين موزه را براي روز يك‌شنبه بگذاريد، ‌چون بازديد از موزه در روزهاي يكشنبه رايگان است.

 

 

در اين موزه نمايشگاه‌هاي دايمي و موقت برپا مي‌شود و در آنها مي‌توان آثاري از هنرمندان معروف مانند گويا، روبنز و موريلو را ديد. در اين موزه كتاب راهنما و همچنين راهنماهاي شنيداري براي گردشگران تهيه شده است كه مي‌توانند از ورودي موزه آن را خريداري كنند. اين موزه، موزه بزرگي است و عاشقان هنر وقتي به آن سر مي‌زنند اگر يك روز كامل را در آن نمانند، ‌حداقل يك نیم‌روز را براي آن وقت مي‌گذارند. در اين موزه يك كافه و رستوران وجود دارد كه در حين بازديد مي‌توانيد در آن خستگي خود را در كنيد؛ به علاوه در زيرزمين موزه يك كتابفروشي هم هست. اگر با مترو در شهر مادريد گردش مي‌كنيد، اين موزه در ايستگاه Banco de España قرار دارد.

 

 

موزه رينا سوفيا

 

موزه هنر رينا سوفيا هم يكي از اضلاع مثلث موزه‌هاي طلايي مشهور شهر مادريد است. اين موزه، خانه آثار هنري قرن 20 و 21 ميلادي است. در اين موزه مي‌توانيد آثار پيكاسو، دالي و ميرو را ببينيد. براي ديدن اين موزه هم پيشنهاد مي‌شود كه يك روز كامل را كنار بگذاريد. در طبقه همكف اين موزه هم يك رستوران هست كه منوي بسيار جذابي دارد. ورودي اين موزه 6 يورو است. اگر خواستيد براي ديدن اين موزه برنامه‌ريزي كنيد،‌ يكي از روزهاي دوشنبه، چهارشنبه و جمعه را انتخاب كنيد؛ چون موزه در اين روزها براي عموم رايگان است. اگر با مترو در شهر مادريد گردش مي‌كنيد، اين موزه در ايستگاه Atocha قرار دارد.

 

 

پارك ريتايرو

 

پارك ريتايرو بهترين جا براي آرامش در شرق شهر مادريد است. اين پارك در صبح روزهاي يكشنبه طرفداران بسياري دارد؛ به‌ويژه براي قدم زدن در مسيرهاي پر از برگهاي خشكي كه از درختان ريخته است. اين پارك پيش از اين حياط يك كاخ بوده و يك درياچه قايق‌راني و فواره‌هاي بسيار ديدني دارد. در همين روز افرادي هم در گوشه كنار اين پارك با كارت‌هاي تاروت فال مي‌گيرند. درون پارك كافه‌هاي زيادي ساخته‌اند و نوازندگان خوبي به‌ويژه دانشجويان موسيقي هم ميان جمعيت به نواختن ساز مي‌پردازند. اگر با مترو در شهر ماديد سفر مي‌كنيد، ‌اين پارك در نزديكي ايستگاه Retiro قرار دارد.

 

 

پ‍‍‍‍لسيو ريل

 

مي‌دانستيد مكان رسمي اقامت خاندان پادشاهي اسپانيا هم يك جاذبه گردشگري است كه گردشگران از آن بازديد مي‌كنند؟ پلسيو ريل يك ساختمان بسيار بزرگ است كه در بين قرن‌هاي 18 و 19 ميلادي ساخته شده. اين مكان هم يكي از پر بازديدترين جاذبه‌هاي گردشگري شهر مادريد است. البته گرچه اينجا مكان رسمي اقامت خاندان پادشاهي اسپانيا است، آنها اين مكان را فقط براي برنامه‌هاي ملي استفاده مي‌كنند.

 

 

ابعاد اين ساختمان و حياط بزرگ آن بسيار براي گردشگران جالب توجه است و گردشگران مي‌توانند وارد آن شوند و اتاق‌هاي مختلف اين ساختمان را ببينند. وقتي وارد هر يك از اتاق‌هاي اين كاخ مي‌شويد، اطلاعات دقیق و كاملي درباره هر اتاق وجود دارد. البته اگر دوست داشتيد بسيار دقيق تمام جزئيات را درباره خانه خاندان پادشاهي اسپانيا بدانيد، تور ليدرهايي در اين كاخ هستند كه جزئيات را در اختيار شما قرار مي‌دهند كه توضيحات آنها 45 دقيق طول مي‌كشد.

 

 

ورودي بازديد از اين كاخ، 10 يورو بدون راهنما و 17 يورو با راهنما است؛ البته دانشجويان و افراد معلول فقط با 5 يورو مي‌توانند از اين مكان بازديد كنند. اگر با مترو در شهر مادريد گردش مي‌كنيد،‌ اين مكان در نزديكي ايستگاه Operaقرار دارد. البته معمولاً براي خريد بليت اين كاخ بايد در صف طولاني بايستيد ولي اگر روزهاي يك‌شنبه به آن سر بزنيد خلوت است و نيازي به صف نيست. فقط اين را در ذهن داشته باشيد كه روزهاي يك‌شنبه كاخ فقط تا ساعت 14 باز است. يادتان باشد كه درون اين مكان نمايشگاه آثار هنري هم برپا مي‌شود كه براي بازديد از آن نيازي به پرداخت هزينه دوباره نيست.

 

 

ارزان‌ترين راه براي گردش!

 

ارزان‌ترين راه براي بازديد از تمام جاذبه‌هاي گردشگري شهر مادريد اين است كه در بدو ورود به اين شهر يك «مادريد كارت» خريداري كنيد. اين كارت ورود رايگان به 42 موزه اين شهر و تخفيف در بيش از 100 موسسه گردشگري مختلف را ارائه مي‌كند. شما با داشتن اين كارت مي‌توانيد در تورهاي درون شهر مادريد به‌صورت رايگان شركت كنيد. قيمت اين كارت ساعتي است؛ يعني 32 يورو براي 24 ساعت، 42 يورو براي 48 ساعت و 52 يورو براي 72 ساعت. اين كارت در مراكز اطلاع‌رساني و گردشگري شهر مادريد و آژانس‌هاي مسافرتي اين شهر در دسترس گردشگران است.

 

 

پیشرفت‌های سریع اقتصادی، استانداردهای بالای زندگی و بازار بزرگ برای کالاهای مختلف، مادرید را به اصلی‌ترین مرکز اقتصادی و مالی در اسپانيا تبديل كرده است. دفتر مرکزی بسیاری از شرکت‌های بزرگ صنعتی و تجاری چند کشور در این شهر قرار دارد. در عین حال، همچون بسیاری از شهرهای اسپانیا، مادرید مرکز بزرگ‌ترین موزه‌ها و گالری‌های هنري، سالن‌های عظیم اپرا و کاخ‌های باشکوه است که به این شهر حال و هوایی ویژه بخشیده. ديگر شهرهاي مهم اسپانيا مادريد، بارسلون، سويا، مالاگا، گرانادا، ثاراگوثا، كوردوبا، والنسيا، بيلبائو هستند.

 

 

اگر خوش‌شانس باشيد مي‌توانيد شاهد يكي از بازي‌هاي تيم رئال مادريد هم در اين شهر باشيد. رئال مادريد یک باشگاه حرفه‌ای فوتبال است که در مادرید، پایتخت اسپانیا قرار دارد. رئال موفق‌ترین تیم تاریخ فوتبال اسپانیا و موفق‌ترین تیم فوتبال قرن ۲۰ به انتخاب فیفا است. آن‌ها دارای رکورد ۳۱ بار قهرمانی در لالیگا هستند.

 

منبع: سایت انسان شناسی و فرهنگ

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...