رفتن به مطلب

از شهرهای صخره ای شگفت انگیز جهان دیدن کنید


Mahnaazz

ارسال های توصیه شده

نمونه‌های شگفت انگیز و سرگرم کننده‌ای معماری در سرتاسر جهان مشاهده می‌گردد که گاهی مبنای آن تنها زیبایی صرف بنا نبوده بلکه این مکان قرار گیری ساختمان‌ها است که جلب توجه می‌کند. احساس شما در مواجه با شهری که برفراز صخره‌هایی بلند بنا شده و گویی که هرلحظه امکان سقوط آن می‌رود چیست؟ شهری که درست در لبه پرتگاه قرار گرفته و امواج خروشان اقیانوس و شاید دره‌ای عمیق در پایین آن خودنمایی می‌کنند. در اینجا شما را با تعدادی از کامل‌ترین و زیباترین شهرهای صخره‌ای جهان آشنا می‌کنیم. با ما در این سفر مهیج همراه شوید.

 

 

 

کاستل فولیت دلا روکا (Castellfollit de la Roca)

Rock1.jpg

این منطقه در واقع یکی از زیباترین دهکده‌هایی است که در ناحیه کاتالونیای اسپانیا واقع شده‌اند. این دهکده بین دو رودخانه و روی صخره‌های بازالتی ساخته شده است. به نظر می‌رسد بسیاری از خانه‌ها از لبه‌های صخره آویزان شده‌اند و بیننده را در اولین نگاه آن‌چنان می‌فریبد که گویی هر لحظه امکان دارد ساختمان‌ها به اعماق دره سقوط کنند. اندازه کل این دهکده از یک چهارم مایل مربع هم کمتر است. بخش قدیمی‌تر این روستا که تاریخ ساختش به قرون وسطی می‌رسد از خیابان‌هایی باریک و گوشه‌های تاریک شکل گرفته است. در ساخت خانه‌های این دهکده از سنگ‌های آتشفشانی استفاده شده است. پرتگاهی که این دهکده روی آن ساخته شده 50 متر بلندا و نزدیک به 1 کیلومتر امتداد داشته و از جریان‌ گدازه‌های آتشفشانی بوجود آمده است.

 

 

 

روکامادور (Rocamadour)

Rock2.jpg

روکامادور روستای کوچکی است در جنوب غربی فرانسه که روی صخره‌هایی بر فراز دره رودخانه آلزو ساخته شده است. ساختمان‌های این روستا در سطوحی مختلف روی دیواره یک صخره قرار گرفته‌اند و پلکانی رو به سمت بالا از قسمت‌های پایینی شهر به سمت کلیساها بالا می‌رود، جایی که مجموعه‌ای از ساختمان‌های بزرگ قرار گرفته و شهر صخره‌ای را شکل می‌دهند. این دهکده که تاریخ ساختش به قرن 12 باز می‌گردد در جریان جنگ و انقلاب فرانسه به مکانی امن برای سربازان فراری تبدیل شده بود. اکنون دوباره این دهکده رونق یافته است اما این‌بار توسط توریست‌ها و زائرینی که برای ادای احترام به آمادور قدیس که هم‌نام با این دهکده بوده است به اینجا سفر می‌کنند. بنا بر افسانه‌ها سنت آمادور شاهد کشته شدن پطروس قدیس و پل مقدس(از حواریون حضرت عیسی) در رم بوده است. او پس از مدتی بار سفر بسته و به این دهکده آمده و در اینجا گوشه عزلت گزیده است.

 

 

 

بونی‌فاسیو (Bonifacio)

Rock3.jpg

بونی‌فاسیو شهری است که در جنوبی‌ترین نقطه جزیره کورس (از جزایر فرانسه) قرار دارد. شهر و استحکامات آن بر فراز صخره‌ای گسترش یافته که حدودا 70 متر بلندای آن است. قسمت زیرین این صخره توسط اقیانوس برش خورده طوری که به نظر می‌رسد ساختمان‌هایی که بویژه خیلی نزدیک به لبه پرتگاه قرار گرفته‌اند از صخره آویزان شده‌اند. این شهر از دریا به صورت شهری سپید دیده می‌شود که زیر تابش نور خورشید درخشیده و روی آب‌های خروشانی که در زیرش جریان دارند شناور گشته است.

 

 

 

آکاپولکو (Acapulco)

Rock4.jpg

آکاپولکو اصالتا اقامت‌گاهی ساحلی در مکزیک است که در طول دهه 1950 توسط ستارگان هالیوود و میلیونرها به شهرت رسید. هنوز هم این شهر در جذب گردش‌گران و بویژه خود مکزیکی‌ها موفق بوده و همچنین بسیاری از دانش آموزان دبیرستانی آمریکایی در طول تعطیلات بهاری سری به آن می‌زنند. بازدید شما از این شهر کامل نمی‌شود مگر آنکه به دیدن شیرجه‌های شناگران جسور از فراز صخره‌های بلند به داخل جریان‌ آب‌های کم عمق و خطرناک جزر و مدی که در ناحیه انتهایی لا کوئه برادا (La Quebrada) شکل می‌گیرند بروید. این شیرجه‌ها از دهه 1930 شروع شده و تاکنون ادامه یافته است تنها تفاوت ایجاد شده در این است که شیرجه‌زنان کنونی حرفه‌ای‌تر شده‌اند.

 

 

 

مسا ورده (Mesa Verde)

Rock5.jpg

مسا ورده در جنوب شرقی کلرادو قرار دارد و پناهگاه و محل زندگی قوم باستانی آناسازی( گروهی از سرخ پوستان آمریکا که به نام مردم پوئبلو هم شناخته می‌شوند) بوده است. ممکن است این شهر مهم‌ترین و درخشان‌ترین نمونه از فرهنگ بومی‌یان آمریکا باشد. در قرن 12 قوم آناسازی شروع به ساخت خانه‌هایشان در غارهای کم عمق و در زیر صخره‌ها و دیواره دره‌ها کردند. بعضی از این خانه‌ها وسعتی به اندازه 150 اتاق داشتند. مهم‌ترین این منزلگاه‌ها به نام قصر صخره‌ای و خانه درختی صنوبر شناخته می‌شدند. در حدود 1300 همه مردم آناسازی ناحیه مسا ورده را ترک گفتند ولی ویرانه‌های خانه‌های‌شان تقریبا دست نخورده باقی مانده است. دلیل کوچ ناگهانی این مردم هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. تئوری‌های متعددی برای این عزیمت ناگهانی ذکر می‌شود که از آن جمله می‌توان به بدی محصول، خشکسالی طولانی مدت و نیز حمله قبایل ناشناس از سمت شمال اشاره کرد.

 

 

 

پرتگاه باندیاگارا (Bandiagara Escarpment)

Rock6.jpg

باندیاگارا صخره‌ای از جنس ماسه سنگ است که در ناحیه دوگون (Dogon)در مالی قرار داشته و تقریبا 500 متر بالاتر از سطح پایه ماسه‌ایش قرار دارد. این صخره توسط غارهای متعدد ظاهری نقطه نقطه پیدا کرده است. این غارها باستانی بوده و اقامت‌گاه مردم تلم (Tellem)به حساب می‌آمده است. هدف این مردم از حفر این غارها در امان نگاه داشتن اجساد مردگان‌شان از خطر سیلاب بوده که در این نواحی به وفور دیده می‌شده است. آن‌ها حدود دوازده روستا را در نواحی بالاتر این غارها ساخته‌ و در آنجا مقیم بودند تا آن‌که در قرن 14 مردم دوگون (قومی که در فلات مرکزی کشور مالی ساکن هستند) تلم‌ها را بیرون کرده و خود ساکن این نواحی شدند و تا به امروز نیز در آنجا ساکن هستنتد.

 

 

 

روندا (Ronda)

Rock7.jpg

روندا در ایالت مالاگا در اسپانیا قرار داشته و به دلیل شهرهای صخره‌ای‌اش شهرت یافته است. روندا در کوهستانی که 760 متر بلندای آن است واقع شده و توسط رودخانه گوادالوین که در میانش جاری است به دو بخش تقسیم گشته است. بدین صورت هر بخش شهر روی یک طرف دره ال تاجو (El Tajo)که رودخانه آن را بوجود آورده قرار گرفته است. در این ناحیه سه پل وجود دارد که روی این دره ساخته شده تا به ساکنین امکان جابجایی از یک سمت روندا به سمت دیگر را بدهد. معماری این شهر الهام گرفته از بناهای رومی و معماری مورها (حاکمان مسلمان اندلس) است که زمانی در این ناحیه حکم فرمایی می‌کردند. گفته می‌شود این شهر زادگاه گاوبازی اسپانیایی بوده و قدیمی‌ترین میدان گاوبازی اسپانیا نیز در آن ساخته شده است.

 

 

 

الحجارا (Al Hajjara)

Rock8.jpg

الحجاره دهکده تاریخی است که در یمن و در کوه‌های هراز (Haraz) واقع شده و در غرب شهر مناخاه(Manakhah) قرار گرفته است. این دهکده یکی از بهترین و تاثیرگذارترین دهکده‌های صخره‌ای یمن می‌باشد که با امکانات زیاد و دسترسی آسان تجهیز شده است. الحجارا توسط سنگ‌های معدن سنگی در نزدیکی کوهستان، ساخته شده است. قدمت این شهر به قرن دوازدهم باز می‌گردد. این خانه‌های مستحکم توسط بلوک‌های سنگی بزرگی ساخته شده‌اند تا برج و بارو و استحکاماتی غیر قابل نفوذ را شکل دهند. در این‌جا تعداد زیادی آب انبار و سیلوهای ذخیره کننده غلات وجود دارند که شهر را برای تحمل محاصره‌های طولانی مدت مجهز کرده‌اند.

 

پوزیتانو (Positano)

Rock9.jpg

پوزیتانو شهر کوچکی است که در سواحل کامپانیا قرار داشته و یکی از جاذبه‌های توریستی معروف کشور ایتالیا است. کل شهر گویی در دامنه تپه از بالا تا پایین و تا نزدیکی ساحل پراکنده شده است. این شهر در دوران باستان ساخته شده و در آن زمان رونق داشته است، اما در میانه قرن نوزدهم بیش از نیمی از ساکنین آن را ترک کردند. در قرن بیستم اینجا تبدیل به دهکده ماهیگیری فقیری شده بود اما بواسطه توصیف زیبایی‌هایش توسط جان اشتاین بک (نویسنده آمریکایی)، مجددا رونق یافته و گردش‌گران زیادی از سراسر جهان بدان‌جا سرازیر شدند.

 

 

سانتورینی (Santorini)

Rock10.jpg

سانتورینی جزیره‌ای است آتشفشانی که جزء مجمع‌الجزایر یونان قرار دارد. عمده شهرت آن بواسطه چشم‌اندازهای خاصی همچون غروب‌های خیره کننده در شهرهای اویا (Oia)و فیرا(Fira) ، خانه‌هایی که از شدت سپیدی برق می‌زنند و آتشفشانی همیشه فعال می‌باشد. اویا بر فراز صخره‌هایی جادویی بنا شده که به ناحیه آتشفشان تسلط کاملی دارند. فیرا که پایتخت هم محسوب می‌شود حاصل ادغام معماری گوتیک و سیکلادیک بوده و خیابان‌های سنگفرش شده سفیدی دارد که مملو از میخانه، فروشگاه، هتل و کافه‌های به هم چسبیده‌ای است که در لبه صخره‌ای به بلندی 400 متر قرار گرفته‌اند. درست در بالای شهر فیرا و در بالاترین قسمت جزیره جوهره و کامل‌ترین نمونه شهرهای سانتورینی یعنی اویا قرار گرفته است که دیوارهای سپیدش درون سنگ‌های آتشفشانی حفر شده‌اند.

شهرها و دهکدههای اینچنینی نیز در ایران مشاهده می‌شود که با هم تعدادی از آنها را مرور می‌کنیم.

 

 

روستای میمند

Rock11.jpg

این روستا در شهرستان شهر بابک در استان کرمان قرار دارد. این روستا که توسط انسان و در دل کوه کنده شده است چندین هزار سال قدمت دارد. در رابطه با قدمت این روستا دو نظریه مطرح است که بر طبق یکی این روستا توسط اقوام آریایی در زمان مادها ایجاد شده و دیگر نظریه بر این مبنا است که این روستا در دوران اشکانیان و توسط قبایل کوچ نشین ایجاد شده است.

 

 

ماسوله

Rock12.jpg

ماسوله که به تلفظ تالشی به معنای سرزمین ماه کوچک است در جنوب غربی استان گیلان قرار دارد. این شهر از سه جهت به کوهستان و از سمت شرق به دره‌ای زیبا احاطه داشته و اطراف آن با جنگل پوشیده شده است.

 

 

روستای کندوان

Rock13.jpg

این روستای تاریخی در استان آذربایجان شرقی و در بخش مرکزی شهرستان اسکو قرار دارد. خانه‌های این روستا به شکل کندوی عسل درون کوه کنده شده‌اند و همین معماری ویژه باعث جذب گردش‌گران زیادی به این ناحیه شده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...