رفتن به مطلب

ذهن باز


ارسال های توصیه شده

بیشتر ما با مشکلی به نام ذهن بسته و باورهای سخت همراه با تعصب، درگیر هستیم. برای آن دسته از اشخاصی که مایل به بیرون رفتن از این شرایط و دستیابی به ذهن بازتری هستند، این پرسش اساسی مطرح است که چه باید کرد؟ در اینجا به پنج شرط کلی و ساده، که افراد موفق با روش های مختلف انجام می دهند،اشاره می شود.

 

یک) بیشتر از آنچه صحبت می کنید، گوش کنید

این موضوع به جملۀ: "ابتدا درک کن، آنگاه درک می شوی" باز می گردد. این واقعیت ساده، یک حس روشن و بسیار قوی را درون انسان خلق می کند که متاسفانه اغلب مواقع، توسط کارفرمایان، کارمندان، همسران، والدین و در کارهای تیمی نادیده گرفته می شود. هنگامی که دهانمان می جنبد و حرف می زنیم، نمی توانیم ایده های تازه را بیاموزیم. ما هنگامی توانایی آموختن می یابیم که مشتاقانه، اندیشمندانه و در سکوت، گوش فرا دهیم. اگر ما به طور عمیق، حداقل 70% به حرف های دیگران گوش دهیم، مغز خود را با ایده ها و روش های جدید و چگونگی برخورد بهتر با اطرافیانمان آشنا می کنیم. هر فردی دارای روش تفکری و انگیزه های مخصوص به خود است و افراد با یکدیگر در این زمینه تفاوت دارند. هنگامی که وسط صحبت های دیگران وارد می شویم، به طور کامل، درک این تفاوت های ظریف را از دست می دهیم.

 

دو) از تصمیم گیری ناگهانی دوری جویید

ابتدا واقعیات را در نظر بگیرید. تا به حال چند بار اتفاق افتاده چیزی، باعث افزایش فشار خون در شما شود؟ یک تلفن بدون جواب، یک ایمیل بازگشت داده نشده، اتفاقات ناگوار، هنگامی که شما از شخص دیگری چیز نامناسبی دربارۀ خود می شنوید، یک یادداشت و از همه بدتر، اخبار رسانه های گروهی... در این موارد واکنش شما چیست؟ به احتمال زیاد، یک واکنش سریع و بدون تفکر! تصور کنید که همۀ گزینه ها را تا مطالعۀ دقیق و دریافت واقعیت، بدون تعصب، باز بگذارید. قبل از هر گونه نتیجه گیری، بدون قضاوت و عصبانیت، از خود بپرسید که واقعاً چه اتفاقی رخ داده است؟ قبل از هرگونه تصمیم گیری و واکنش سریع، از خود این سوالات را بپرسید: «من مایلم که چه چیزی اتفاق بیفتد؟ آیا واکنشی که انجام می دهم، بهترین کاری است که از دستم برمی آید؟» با توجه به جواب به این پرسش ها خواهید دید که در 95% موارد، کلام اشتباه از روی عصبانیت و تنبیه که بین طرفین رد و بدل می شود، منجر به تخریب ارتباط می گردد. حال انتخاب با شماست که تفاوت بین عصبانیت و آرامش را درک کنید.

سه) سپاسگزار پیشنهادات دیگران باشید

یکی از اصلی ترین علل رکود تجارت، عدم قدردانی از ایده های خوب است. هنگامی که کارفرمایان ایده های خوب کارمندان خود را به سرقت می برند و به نام خود ثبت می کنند و یا به آنها اهمیت و اعتبار نمی دهند، یک حس بزرگ بی عدالتی به کارمند دست می دهد که باعث توقف انجام وظیفۀ وی می گردد. در این شرایط، یک کارمند خوب خلاقیت خود را برای تجارت خود و یا رقبای تجارتی شما آشکار خواهد کرد، جایی که با احترام و قدرشناسی بیشتری با وی برخورد شود.

چهار) تشویق به صراحت

تا کنون چند بار برای شما اتفاق افتاده که کسی از شما بخواهد به او واقعیت را صاف و پوست کنده بگویید و او علاقه ای به شنیدن آن واقعیت نداشته باشد؟ در مواقعی اظهار واقعیت منجر به انتقاد از سوی اطرافیان می گردد، در مراحل بالاتر اجتماعی موضوع حتی به مطبوعات و رسانه های گروهی گسترش می یابد که می تواند باعث اثرات عمیق اجتماعی در گوینده باشد. دانستن این امر، به شخص اجازۀ جبران نقاط ضعف او را می دهد و منجر به مراقبت های بیشتری درکارهای گروهی با دیگران می گردد. با این وجود، یکی از بهترین صفات در انسان می تواند توانایی آموختن سخنوری و بیان واقعیات با دیپلماسی بالا و درایت بیشتر باشد. احترام گذاشتن به دیگران باید آشکار و همراه با انگیزه وآمادگی قوی برای به اشتراک گذاردن بازخوردها باشد. اگر شما این مهارت را کسب کنید؛ توانایی سخنوری و گوش دادن در شما، باعث گسترش هر چه بیشتر ذهن شما می شود.

پنج)شکار موقعیت های تازه

اگر شما دارای یک ذهن باز باشید، یکی از مزایای فوق العاده ای که بدست می آورید توانایی همیشگی کشف و شکار فرصت های تازه، ایده های جدید و روش های نو برای حل چالش هایی که در مقابله با آنها هستید، خواهد بود. بزرگ ترین کاشفان و مخترعان دنیا، همگی تنها در یک صفت مشترک بودند؛ هنگامی که فکر می کردند همۀ راه ها و امکانات را بررسی کرده اند، از جستجوی خود برای یافتن روش های تازۀ دیگر دست نکشیدند. برای نمونه، آیا می دانید توماس ادیسون قبل از این که موفق به اختراع لامپ شود، چند بار تلاش کرد؟ گزارشات می گوید: 10000 مرتبه!...همینطور کلنل سندرز، مبتکر مرغ سوخاری کنتاکی، طبق گزارشات، 1009 مرتبه برای ایدۀ خود در ترکیب ادویه جات متفاوت تلاش کرد تا در هزار و دهمین بار! موفق به کشف نمونۀ مناسب خود شد. به راستی کسانی که ذهن باز دارند، هرگز از آزمایش و تلاش برای بدست آوردن ایده ها و فرصت های جدید خسته نمی شوند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...