رفتن به مطلب

پارک های شهری بازیافتی


Mohammad Aref

ارسال های توصیه شده

۶ پارک شهری حیرت آور که از ساختارهای شهری بازسازی شده ساخته شده است.

طی سالهای گذشته شاهد ایده ها و تفکرات خلاق و جالبی بوده ایم که خرابه های شهری را به

پارک ها و مناظر تماشایی و دیدنی تبدیل نموده است تا شهرها را برای ما تبدیل به فضایی زیبا و جذاب کنند .در زیر با برخی از این پروژه ها آشنا می شویم.

 

۱. پروژه رودخانه cheonggyecheon در سئول پایتخت کره جنوبی

این رودخانه در سئول سالها بلا استفاده ومتروکه بود تا اینکه مجدداً احیا گردید و به یک پارک زیبا و با شکوه تبدیل شد این پروژه تحت عنوان پروژه احیاء رودخانه cheonggyecheon از ابتدا انتقادات زیادی را به خود جلب کرد اما به تدریج جای خود را در میان ساکنان و توریست ها بازکرد.

از سال ۲۰۰۳ این پارک به عنوان یک نیروی زیستی برای مرکز شهر است که کمک بزرگی به کاهش درجه حرارت در این کلان شهر نموده است.

این پارک بزرگ ۶/۵ کیلومتری به مکانی برای فعالیت های جدید، تفریح و تفرج ساکنان و

توریست ها تبدیل شده و می تواند ترکیب جدیدی از انواع ماهی ها، حشرات و سایر حیوانات را نیز به اکوسیستم شهری سئول اضافه کند.

 

bwfyowattptimmk9nx8a.jpg

cnir6y1t3wmyotw094ww.jpg

4se5wbcm350gym6llv1t.jpg

۲. پارک Ghost train در لیما پایتخت پرو

مسیر قطار قدیمی در شهر سیما در پرو که تخریب شده است هم اکنون به یک زمین بازی بسیارعالی برای استفاده کودکان و بزرگسالان تبدیل شده است.

در این پارک که توسط گروه اسپانیایی به نام Basurama طراحی شده است، از مصالح و مواد بازیافتی برای وسایل بازی استفاده شده است. در این پارک با استفاده از تایرهای فرسوده و غیرقابل استفاده تابهایی شبیه به اسب، ساختارهایی برای کوهنوردی و... ایجاد شده است. بدین ترتیب فضایی که زمانی برای یک شهر یک فضای مرده و زنگار گرفته به حساب می آمد اکنون با استفاده از همان چیزهایی که استفاده ای از آنها نمی شد به یک محیط شاد و زیبا برای کودکان تبدیل شده است.

 

 

kplyf9adqv0pvwle4yik.jpg

d3fibmee8a5m75vsdu3b.jpg

908xiz2yv1zltscjqzj.jpg

 

۳. سیلوهای متروکه به عنوان یک باشگاه کوهنوردی در آمستردام هلند

برای احیاء استفاده مجدد از این سیلوها پیشنهادات زیادی بود که یکی از این پیشنهادات جالب متعلق به گروه معماران NL بود. پیشنهاد این بود که این سیلوها تبدیل به برج هایی برای کوهنوردی شود که هم فضای داخلی و هم فضای خارجی آن بدین منظور مورد استفاده قرار می گیرد.

این سیلوها همچنین شامل فضاهای دیگری همچون دفتر اداری، رستوران ، فضای تجاری ، فضای بازی کودکان و.... نیز بود.

درون برجA که حدود ۴۰ متر ارتفاع دارد پایه (سگدست)، تراش هایی بر روی دیوار، کلاهک های کوهنوردی و تمامی تجهیزات و امکانات مورد نیاز کوهنوردان موجود می باشد.

برج B دارای یک رستوران بر روی بام، فضای اداری، سالن، استودیو موسیقی و یک سینما است. این برج از طریق یک پل هوایی به یکدیگر متصل است.

 

 

anb37bdekpsmfljr3f.jpg

r2a5gcmpsb7w7dx4ro1.jpg

12p7v4k37tqcrvr6hry8.jpg

1hoban9ksh0bfvqza85n.jpg

 

۴. پارک high line در شهر نیویورک

پروژه پارک high line در منهتن پروژه ای است که در آن یک خط قطار مترو در قلب شهر به یک پارک تبدیل شده است. آبیاری این پارک که در حقیقت یک بام سبز به شمار می رود، با استفاده از آبهای باز چرخ شده (بازیافتی) انجام می شود و در آن از گونه های بومی و مناسب با اقلیم منطقه استفاده شده است.

 

 

zwbd2072umdthtdze2j7.jpg

660ak5xxqilh5hk5rywi.jpg

xqtcna12pdxu9b6i31qk.jpg

 

۵. Wunderland kalkar در آلمان

Wunderland kalkar یک پارک حیرت آور در شهر Westphalia آلمان است که در محیط یک نیروگاه هسته ای بناشده است. البته به دلیل اعتراضات و مشکلاتی که وجود داشت این نیروگاه هرگز استفاده نشد پس طبیعتا مشکلی هم از لحاظ تشعشعات رادیواکتیو در آن وجودنداشت.

این پارک در هر سال حدود ۰۰۰/۶۰۰ بازدید کننده دارند. بسیاری از تجهیزاتی که برای پالایشگاه ساخته شده بود برای پارک مورداستفاده قرار گرفت.

 

 

p5w1zi25f6wo40nzcseb.jpg

1k87509l7hgnr0wuoi.jpg

kfsxw9thec3uf5qo7e3a.jpg

 

۶. Paddington Reservoir Gardens در سیدنی

سیدنی هم دارای یک پروژه بسیار زیبا و عظیم در ایجاد فضای سبز شهری زیبا با استفاده مجدد از مواد بازیافتی و فضاهای غیرقابل استفاده مخروبه است.

در این شهر خرابه ها (ویرانه) های آب بندها به طور هنرمندانه ای تبدیل به باغ های زیبا شده است که قدم زدم در آن، قدم زدن در آکروپلیس را برای بازدید کنندگان تداعی می کند.

در ایجاد این بنا با استفاده از آب و بهره وری آن در اولویت بوده و در حقیقت آب باران جمع آوری شده در این مکان برای آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

3ybbf8ohm1kwdcbpapgr.jpg

f5vagn5x6hcmllcgs1cr.jpg

0fhwg9f8k6k0ywprp65w.jpg

 

گردآوری و ترجمه : اعظم شریفی

 

منبع: سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...