رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

IVP_Duplication.jpg

IVP

IVP یا Intravenouspyelography یك آزمون رادیولوژی از كلیه ها مجاری ادراری و مثانه است كه از مواد كنتراست یونی تزریق شونده داخل ورید استفاده می شود.

رادیولوژی یك آزمون پزشكی غیرتهاجمی است كه به پزشك در تشخیص و درمان بیمار كمك می كند. این تصویربرداری رادیولوژی شامل پرتودهی به قسمتی از بدن با استفاده از دز كمی از پرتوهای یونیزان است كه تصاویری از داخل بدن ایجاد می كند. پرتونگاری ها از قدیمی ترین و رایج ترین فرم های تصویربرداری پزشكی هستند.

زمانی كه ماده كنتراست به داخل وریدی از دست بیمار تزریق می شود این ماده از طریق جریان خون به حركت در آمده و در كلیه ها و سیستم ادراری تجمع می یابند و این مناطق را به رنگ سفید در می آورند. IVP به رادیولوژیست این اجازه را می دهد تا با مشاهده آناتومی و عملكرد كلیه ها، مجاری ادراری و مثانه به تشخیص برسد.

علل رایج استفاده از IVP چیست؟

IVP به پزشك در تشخیص آبنرمالی های سیستم ادراری كمك می كند مثل مشاهده ی سرعت و كفایت سیستم ادراری بیمار در قابلیت دفع. این آزمون به منظور كمك به تشخیص علائم بیماری مثل خون در ادرار یا درد در پهلو یا قسمت پائینی كمر مورد استفاده است.

IVP پزشك رادیولوژیست را قادر می سازد تا تومورهای داخل كلیه، مجاری ادراری یا مثانه را تشخیص دهد.

من برای این آزمون چگونه آماده شوم؟

شما بعد از نیمه شب در شب قبل از آزمون، نباید چیزی بخورید یا بیاشامید. شما باید از ملین (قرص یا مایع ) در عصر قبل از آزمون استفاده كنید. در صورتیكه از داروی خاصی استفاده می كنید یا اگر به ماده خاصی آلرژی دارید به خصوص به مواد كنتراست یونی، پزشك را آگاه سازید، همچنین پزشك خود را از بیماریهای اخیر یا دیگر موارد آگاه سازید.

ممكن است از شما خواسته شود تا تمام یا قسمتی از لباسهای خود را در آورید و لباس بلندی را در طول آزمون بپوشید. همچنین ممكن است از شما خواسته شود تا جواهرات، عینك و یا هر چیز فلزی یا هر لباسی كه ممكن است در طول آزمون مشكلی ایجاد كند را خارج كنید.

زنان در صورتی كه باردار هستند یا احتمال بارداری می دهند پزشك یا تكنولوژیست مطلع سازند. بسیاری از تصاویر این آزمونها در طول دوران بارداری به دلیل خطر برای جنین انجام نمی شوند. اگر انجام رادیولوژی ضروری است، آزمون با تشعشع كمتری به بدن انجام خواهد شد.

تجهیزات این آزمون به چه چیز شبیه است؟

تجهیزات این آزمون كه معمولا استفاده می شود شامل یك تخت رادیولوژی،‌ تیوب و در بعضی مواقع مانیتوری است شبیه تلویزیون، كه در داخل اتاق یا نزدیك اتاق قرار دارد. تصاویری كه از این دستگاه گرفته می شوند تصاویر به هنگام بوده و فلورسكوپی نامیده می شوند ولی عموما" از این دستگاه استفاده نمی شود.

این آزمون چگونه انجام می شود؟

این آزمون عموما" برای بیماران سرپایی انجام می گیرد.

بیمار روی تخت قرار گرفته و تصاویر رادیولوژیك گرفته خواهد شد. سپس مواد كنتراست تزریق می شود كه معمولا داخل ورید دست بیمار تزریق می شود و بعد تصاویر دیگری گرفته خواهد شد.

شما باید در طول تصویربرداری نفس خود را نگه داشته تا از ایجاد تصاویر كدر و مات جلوگیری شود. تكنولوژیست در پشت دیوار یا اتاق دیگری به منظور فعال سازی دستگاه خواهد رفت.

بعد از تزریق ماده كنتراست یك سری تصاویر به منظور تعیین سایز واقعی كلیه ها گرفته خواهد شد و همچنین تصاویری از سیستم ادراری هنگامی كه در حال تخلیه شدن است گرفته می شود.

بعد از اتمام آزمون از شما خواسته می شود كه تا تشخیص پزشك برای تصاویر ضروری، صبر كنید.

آزمون IVP تقریبا" به مدت یك ساعت طول می كشد. هر چند به علت سرعت كم تخلیه بعضی از كلیه ها آزمون ممكن است تا 4 ساعت طول بكشد.

من در طول آزمون و بعد از آن چه احساسی خواهم داشت؟

آزمون IVP معمولا آزمون راحتی است.

هنگام تزریق ماده كنتراست شما ممكن است یك سوزش كوچك به خاطر ورود سوزن به دست احساس كنید بعضی از بیماران ممكن است گرما، احساس خارش ملایم و یك مزه فلزی را در دهان خود بعد از جریان یافتن ماده كنتراست در سراسر بدن احساس كنند. این اثرات جانبی رایج معمولا" بعد از یك تا دو دقیقه ناپدید شده و بی ضرر هستند.

بندرت بعضی بیماران واكنشهای حساسیتی خواهند داشت. خارش ادامه دار یا همراه با كهیر به سادگی توسط دارو درمان خواهد شد. در موارد نادری، ممكن است بیمار دچار نفس تنگی شده و یا تورمی در گلو یا دیگر قسمتهای بدنش ایجاد شود. این علائم می توانند نشانه هایی از واكنشهای جدی دیگر باشند كه باید فورا درمان شوند. پس اگر این علائم را احساس كردید سریعا به پزشك خبر دهید.

در طول پروسه تصویربرداری ممكن است از شما خواسته شود تا به پهلو بچرخد یا پوزیشن های مختلفی را به خود بگیرید تا پزشك به خوبی بتواند تصاویر مختلفی را از زاولیای مختلف مشاهده كند. نزدیك به انتهای آزمون ممكن است از شما خواسته شود تا مثانه خود را خالی كنید تا تصاویری از مثانه خالی تهیه شود.

مواد كنتراست رنگ ادرار شما را تغییر نمی دهد یا برای شما ناراحتی هنگام ادرار كردن ایجاد نخواهد كرد. اگر این علائم را بعد از زمون IVP داشتید به پزشك خود فورا خبر دهید.

فواید در مقابل مضرات آزمون IVPچیست؟

فواید:

 

  • تصویربرداری از سیستم ادراری به وسیله IVP یك آزمون غیرتهاجمی است.
  • تصاویر IVP اطلاعات جزئی و دقیقی و ارزشمندی را برای تشخیص و درمان پزشك از سنگها یا سرطان فراهم می كند.
  • IVP اطلاعات كافی را در مورد سنگهای كلیه یا انسداد ها برای درمان با دارو فراهم می كند و از روشهای جراحی تهاجمی جلوگیری می كند.
  • در بدن بیمار هیچ تشعشعی بعد از آزمون باقی نمی ماند.
  • پرتونگاری در محدوده تشخیصی هیچ اثرات جانبی برای بیمار ندارد.

مضرات:

 

  • شانس بسیار كمی برای ابتلا به سرطان در اثر تشعشعات شدید وجود دارد هر چند كه فواید تشخیص دقیق از مضرات آزمون بیشتر است.
  • دز تشعشعی موثر این آزمون در حدود 6/1mSv است كه برابر میانگین تشعشع پس زمینه ای است كه یك فرد در طول 6ماه دریافت می كند.
  • مواد كنتراست ممكن است واكنش های متفاوتی در بعضی بیماران ایجاد كرده و در بعضی موارد نیازمند درمان هستند.

 

 

IVP چیست؟ منبع :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...