رفتن به مطلب

13 راه سالم برای آرامش بخشی به کودکان


ارسال های توصیه شده

1. دویدن، پرش و بازی

وقتی که عصبانی هستید، ترسیده‌اید، و یا نگران هستید، بدن شما هورمونی به نام کورتیزول را ترشح می‌کند، که می‌تواند در شما احساس عصبی بودن، ترس و یا حتی دست‌پاچگی را ایجاد کند. اگر مدت زمانی طولانی چنین احساسی داشتید همچنین ممکن است دچار سردرد، معده درد و یا مشکلات خواب شوید. خبر خوب این است که بازی می‌تواند به شما کمک کند!

بدوید، ورزش کنید، بازی کنید تا اضطرابتان کاهش پیدا کند.

 

2. یک فیلم ویدئویی شاد در سر خود پخش کنید!

فقط فکر کردن در مورد چیزی خوب می‌تواند به شما کمک کند با استرس مقابله کنید. هنگامی که آرام هستید، قلب شما کندتر کار می‌کند و اگر شما ناراحت شدید می‌توانید واکنش بهتری نشان دهید. حتی زمانی که احساس می‌کنید خوب هستید تمرین کنید: تصویر کسی را که دوست می‌دارید در ذهن خود مجسم کنید و تصور کنید که آن فرد با شما صحبت می‌کند و یا محلی را تصور کنید که در آن احساس آرامش می‌کنید. این "فیلم ویدئویی" را بارها مجدداً در سر خود پخش کنید. هنگامی که ناراحت می‌شوید، قدری مکث کنید و این فیلم را یادآوری کنید.

 

3. به یک درام ضربه بزنید!

نواختن موسیقی می‌تواند به شما کمک کند که اضطرابتان کاهش پیدا کند؛ چه پیانو بنوازید، چه در یک فلوت بدمید و یا گیتار بنوازید.

نواختن درام را امتحان کنید، نواختن این ساز استرس را بهبود می‌بخشد. اگر یک ساز موسیقی ندارید، با استفاده از یک سبد کاغذ باطله و یا گلدان درام بسازید. یک قاشق بزرگ بردارید، سپس با ریتم آهنگ‌های مورد علاقه خود ضربه بزنید.

4. نفس عمیق بکشید، سپس دوباره این کار را تکرار کنید.

آیا تا به حال دیده‌اید که کسی چهار زانو نشسته باشد، دست‌هایش را به حالت خاصی نگه داشته باشد و یک واژه را مرتباً تکرار کند؟ به این کار مراقبه میگویند و می‌تواند به شما کمک کند که آرامش پیدا کنید. برای مراقبه حتماً لازم نیست چهار زانو بنشینید، فقط نفس عمیق بکشید. سعی کنید این کار را برای مدت 10 دقیقه ادامه دهید: وانمود کنید که شکم شما یک بادکنک است، وقتی نفس می‌کشید به آرامی آن را پر کنید. همان‌طوری که هوا را بیرون می‌دهید یک کلمه خوشحال کننده را تکرار کنید.

5. از دست‌ها و پاهایتان استفاده کنید.

وانمود کنید که یک عروسک هستید و یا نقش چیزی را بازی کنید که دست‌ها و پاهایش بیرون می‌آیند، همان‌طور که این کار را می‌کنید استرس را نیز با آن‌ها از بدن خود خارج کنید. این تکنیک "آرامش بخشی پیش‌رونده و تدریجی" نام دارد که در آن شما بر بخش‌هایی از بدن خود تمرکز می‌کنید و ماهیچه‌های خود را آرام می‌کنید تا بتوانید از استرس رهایی پیدا کنید. آن را امتحان کنید: با دست چپ خود شروع کنید و آن را منقبض کنید و سپس آن را شل کنید. این کار را سه بار با هر دست انجام دهید، و سپس این کار را برای هر پا تکرار کنید. اگر شما نمی‌توانید به خواب بروید این تکنیک بسیار به شما کمک خواهد کرد.

6. بخندید

چه کسی دوست ندارد قهقهه بزند. دانشمندان نشان داده‌اند که خنده می‌تواند استرس را کاهش دهد و یا حتی به شما در جلوگیری از بیمار شدن کمک کند. بنابراین راهی برای شروع خندیدن پیدا کنید. هنگامی که با دوستان خود ناهار می‌خورید، ببینید که چه کسی می‌تواند جالب‌ترین شوخی را بگوید. اگر در حال تماشای تلویزیون هستید، یک برنامه خنده‌دار را به جای نمایش‌های جدی و یا ترسناک انتخاب کنید. یا بعد از شام، از پدر و مادر خود بخواهید داستان‌های خنده‌داری از زمانی کودکی‌شان را برای شما تعریف کنند.

7. با دوستان تان صحبت کنید

صحبت کردن در مورد استرس باعث می‌شود که مشکلات به نظرتان کوچک‌تر برسد. این کار را امتحان کنید تا شگفت‌زده شوید: بهترین دوست شما، مادرتان، حتی راننده اتوبوس– همه‌ی آن‌ها احتمالاً احساساتی شبیه حس کنونی شما را تجربه کرده‌اند.

8. آواز بخوانید

هنگامی که آواز می‌خوانید، تنفس شما عمیق‌تر می‌شود؛ موسیقی نیز مفرح است. دانشمندان در انگلستان متوجه شدند که دانش‌آموزانی که به گروه آواز مدرسه خود می‌پیوندند کمتر احساس استرس خواهند داشت. همراه با آهنگ مورد علاقه خود هم‌خوانی کنید و یا در حمام آواز بخوانید. در واقع دیوارهای حمام می‌توانند صدای شما را بلندتر و قوی‌تر کنند.

9. چیزهای خوش بو را ببویید

بوهایی مانند اسطوخودوس، رزماری و چوب صندل نه تنها خوشایند هیستند؛ بلکه آن‌ها در واقع می‌توانند هورمون‌های استرس‌زای بدن شما را کاهش دهند. شما می‌توانید این رایحه‌ها را در لوسیون ها و محصولات مخصوص حمام پیدا کنید. می‌توانید خودتان گیاهان رزماری و یا اسطوخودوس را به عنوان نابودکننده‌های استرس بکارید تا هوا را خوشبو کنند.

10. برای مدتی بازی‌های ویدئویی را کنار بگذارید

بازی‌های ویدئویی سرگرم‌کننده هستند، اما آن‌ها کمکی به آرامش بخشی به شما نمی‌کنند. آن‌ها باعث می‌شوند ذهن شما به گونه‌ای کار کند که استرس‌زا است. شما نباید بیش از دو ساعت در روز را در مقابل کامپیوتر، تلویزیون، و یا تلفن‌های همراه صرف کنید. به جای آن کارهای سرگرم‌کننده دیگری برای خود پیدا کنید: نقاشی کنید، مطالعه کنید، با لگو بازی کنید و یا عکاسی کنید. این‌گونه فعالیت‌ها به ذهن شما کمک می‌کند که آرام شود. و این به بدن شما کمک می‌کند که احساس بهتری داشته باشد.

11. حرکت گربه‌ی یوگا را انجام دهید.

یوگا یک راه جالب و مفرح برای ورزش است و می‌تواند برای رهایی از استرس کمک کننده باشد. برخی از حرکات یوگا شبیه حیوانات است، مانند حرکت "گربه" و "گاو". برای انجام این حرکت ها روی چهار دست و پا قرار بگیرید. پشت خود را مانند یک گربه قوس دهید. سپس قوس را پایین بیاورید (شبیه گاو). یا می‌توانید حرکت آتشفشان را امتحان کنید. ابتدا چمباتمه بزنید، سپس سریع بایستید و چیزی که دوست ندارید (مثلاً "مشق‌ها!") را با صدای بلند فریاد بزنید.

از فیلم‌ها یا دی‌وی‌دی یوگا که مخصوص بچه‌ها هستند، استفاده کنید و یا در یک کلاس شرکت کنید.

12. وقت بیشتری را بیرون از خانه سپری کنید.

دانشمندان نشان داده‌اند که بیرون و در هوای آزاد بودن مفید است. حتی دیدن طبیعت از پنجره اتاقتان می‌تواند کمک کننده باشد. بنابراین بیشتر بیرون بروید. پیاده به مدرسه بروید، یا با پدر و مادر خود به پیاده‌روی بروید. پس از مدرسه، به پارک یا زمین‌بازی سر بزنید. به برگ‌ها نگاه کنید، روی سنگ‌های برکه بپرید و یا به پشت دراز بکشید و به شکل ابرها نگاه کنید.

13. فکر کنید که امروز چه اتفاقات خوبی افتاده است.

وقتی که احساس استرس می‌کند، ایرادی ندارد که زمانی را به خودتان اختصاص دهید. پس از مدرسه، یک نقطه آرام پیدا کنید، اما کامپیوتر را روشن نکنید. فقط در مورد روز خود فکر کنید. بر اتفاقات خوب هر چقدر هم که کوچک باشند، تمرکز کنید: شاید شما امروز یک شوخی خوب تعریف کرده باشید که همه را خندانده باشد و یا کلاس هنر برایتان لذت بخش بوده است. این چیزهای خوب را فهرست کنید و فردا دوباره به آن‌ها نگاه کنید و چیزهای دیگری به آن اضافه کنید.

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...