رفتن به مطلب

می خواهم طراح وب بشوم!


ارسال های توصیه شده

Web-Design-600x429.jpg

طی چند سالی که در حوزه طراحی وب فعالیت داشته ام زیاد پیش آمده که دوستانی در مورد شغل طراحی وب از من سوالاتی کردن که میشه تو چند مورد خلاصه شون کرد :

 

 

  • از کجا باید شروع کنیم؟
  • چقدر طول میکشه یاد بگیریم؟
  • با چه نرم افزاری کار می کنید؟
  • شنیدم درآمدش خیلی خوبه!درسته؟
  • تضمین شغلی داره ؟

د ر این یادداشت سعی می کنم با پاسخ دادن این سوال ها دوستان علاقه مند به این گرایش را راهنمایی کنم.

به هر دلیلی شما با طراحی وب آشنا شده اید و من پیشنهاد میدهم قبل از سوال اول یک سوال دیگر هم مطرح نمایید :

– یک طراح وب چه شرایط و روحیاتی باید داشته باشد ؟

اصلی ترین دلیلی که برای طرح سوال بالا و قرار دادن اون در اولویت اول سوالها دارم این است که بی شک افرادی که از راه مورد علاقه خود کسب درآمد دارند در طولانی مدت از موفق ترین افراد در زمینه کاری خود هستند. پس بهتر است قبل از اینکه سراغ شغل یا رشته خاصی بروید مطمئن شوید که به آن علاقه مند هستید و یا حداقل می توانید به راحتی با شرایط آن کنار بیایید و به آن علاقه مند شوید.

حال پاسخ سوالها را از دید من و تجربیاتم بخوانید:

[h=2]سوال اول ) طراحی وب چه شرایط و روحیاتی نیاز دارد؟[/h]

home-office-set-ups1.jpg

 

در جواب این سوال چند پیشنیاز را در خود بررسی کنید:

 

  • روزانه چند ساعت پشت کامپیوتر می نشینید؟
  • چقدر به مسائل فنی سخت افزاری و نرم افزاری کامپیوتر وارد شده اید؟
  • در کارهایی که انجام می دهید چقدر به جزییات توجه میکنید و برای آنها حوصله خرج میکنید؟

اولین و مهمترین ابزاری که در این شغل شما با آن اوقاتتان را خواهید گذراند کامپیوترتان خواهد بود پس اگر زیاد با این وسیله احساس راحتی نمیکنید و تا کنون اقبال زیادی به کار با آن (مداوم و طولانی) نداشته اید اندکی کار مشکل خواهد شد. اگر فکر میکنید که میتوانید این با این قضیه کنار بیایید یا به هر صورت آن را حل خواهید کرد می توانیم پیشنیاز بعدی را بررسی کنیم وگرنه از همین جا تکلیف روشن است و به احتمال زیاد این شغل مناسب شما نخواهد بود.

 

 

گاهی اوقات در مرحله ای از کدنویسی یا الگوریتم برنامه به مشکلی برمی خورید که باید بتوانید از عهده ی آن برآیید. باید بتوانید به راحتی از منابع مختلف آنلاین و یا آفلاین مانند فروم ها و یا کتب مربوطه جواب سوال خود را بیابید.این مرحله شاید چند روز هم وقت شما را بگیرد که البته در ازای آن یک تجربه ارزشمند و ناب به دست خواهید آورد ولی در هر سطحی که باشید غالباً به این گیرها خواهید رسید. شخصی می تواند از عهده ی این شرط برآید که روحیه و امید بالایی داشته باشد و از تلاش زیاد خسته نشود.

 

در حل مساله بالا غالباً نیاز خواهید داشت که در منابع لاتین به دنبال پاسخ باشید ، پس حتماً باید تسلط خوبی به زبان انگلیسی (حداقل در سطح خواندن) داشته باشید. اگر درحال حاضر با زبان انگلیسی مشکل دارید و همیشه درس زبان را با نمره پایینی گذرانده اید نگران نباشید با راه کارهایی که بزودی به شما ارائه خواهم داد و با اندکی پشتکار می توانید تسلط خود را بالا ببرید پس نگران نباشید ما و هزاران دوست دیگر با شماییم و یاریتان می کنیم تا این مرحله را پشت سر بگذارید.

بعداً اشاره خواهیم کرد که عنوان طراحی وب که عرفاً استفاده می شود در حقیقت به دو گرایش اصلی طراحی و برنامه نویسی تقسیم می شود. ورود به هر گرایش استعدادهای خاصی را می طلبد. به عنوان مثال کسی که وارد گرایش طراحی (در حوزه وب) می شود هر چه سلیقه گرافیکی بهتری داشته باشد و تسلط بیشتری روی مسائل روانشاسی رنگ ها و رابط ها و تجارب کاربری پیدا کند موفق تر خواهد بود. در گرایش برنامه نویسی شما با این مسائل کمتر سر و کار دارید و بیشتر باید روی الگوریتم و ساختارهای برنامه نویسی ، روش های بهینه سازی ، حفاظت از داده ها و در کل مهندسی های نرم افزار تمرکز کنید و آموزش ببینید.

شرایط دیگری هم هست که به دلیل اشتراک در غالب کارها آنها را مختص به طراحی وب نمی کنیم. به عبارتی هر کجا مشغول به کار شوید تا حدودی با آنها سر و کار دارید ، ذکر آنها از حوصله ی این یادداشت خارج است و بی جهت ذهن شما را درگیر خواهد ساخت.

[h=2]سوال دوم ) از کجا و چگونه باید شروع کنیم ؟[/h]

StartingPoint500335.jpg

شروع همیشه سخت است. ولی یک شروع حساب شده ، درست و با انرژی بی شک شما را در مسیر موفقیت قرار خواهد داد. این وظیفه ماست که بهترین و سریع ترین راه را به شما نشان دهیم و در کنارتان باشیم تا در مسیر قرار بگیرد و به تنهایی بتوانید ادامه دهید.پس نگران نباشید شما را دقیق راهنمایی خواهم کرد.

به اختصار منابع آموزشی و مراحلی که باید طی کنید را ذکر می کنم و بزودی در یک یادداشت مجزا بصورت کامل تر به این مساله خواهیم پرداخت.

ابتدا شما باید با اصول وب آشنا شوید. یکسری مفاهیم و اصطلاحات را فرا بگیرید. مراحل ایجاد و اجرا و نمایش یک صفحه وب را بدانید تا یک دید کلی نسبت به مسیر حرکت داشته باشید . بعد از آن باید حداقل به دو زبان کدنویسی HTML و CSS رجوع کنید، آنها را فرابگیرید و با تکیه به تمریناتی که به شما معرفی میکنیم تسلط خود را بالا ببرید. پس از آن با دو زبان برنامه نویسی سمت سرور و سمت کاربر آشنا خواهید شد که با یک تصمیم گیری درست یکی از آنها را باید برگزینید و ادامه دهید تا به مراحل حرفه ای وارد شوید.

در این بین با چند نرم افزار گرافیکی و کدنویسی هم آشنا می شوید که باید تلاش کنید تسلط عمومی تان را روی آنها بالا برده و بصورت تخصصی در جهت فعالیت خود به کارشان گیرید.

در فراگیری عجول نباشید ، آهسته ولی پیوسته قدم بردارید تا حرفه ای شوید.

[h=2]سوال سوم ) چقدر طول میکشه یاد بگیریم؟[/h]

learning500332.jpg

فقط می توانم بگویم اگر بخواهید و تلاش کنید مدت زمان یادگیری شما کاهش می یابد. بسته به تعریفی که شما از یادگیری دارید و هدفی که دارید ممکن است یک روز تا ده سال و یا بیشتر زمان نیاز داشته باشید.

اگر بخواهید حرفه ای و تخصصی یاد بگیرید البته باید تلاش زیادی کنید و زمان زیادی را پشت سر بگذارید. زمان زیاد به این معنا نیست که حجم مطالب بالاست یا پیچیدگی مباحث زیاد است .بیشتر به این دلیل است که شما در طول زمان با مشکلات متفاوتی برخورد خواهید کرد که حل کردن هر کدام از آنها بر تجربیات ضروری مورد نیاز یک حرفه ای می افزاید. وگرنه زبانهای برنامه نویسی و کدنویسی تحت وب نیز مانند بقیه زبانهای سطح بالاست و اگر قبلاً هر نوع برنامه نویسی کار کرده باشید سریع پیشرفت خواهید کرد و فقط نیاز است که در طول زمان با ساختار و دسترسی های تحت وب آشنا شوید.

[h=2]سوال چهارم ) با چه نرم افزاری کار می کنید؟[/h]

Softwares500_500.jpg

با نرم افزارهای متفاوتی آشنا خواهید شد و در هر کدام بسته به گرایش خاصی که به آن ورود نموده اید باید یک تسلط حداقلی داشته باشید و آن را افزایش دهید.

در یک دسته بندی کلی می توان نرم افزارها را در دو گروه مجزا قرار داد:

 

  1. نرم افزارهای گرافیکی (برداری و پیکسلی) : مانند فتوشاپ ، ایلوستریتور ، کورل دراو و …
  2. نرم افزارهای کدنویسی : مانند Dreamweaver , Aptana Studio , SublimeText , Notepad+ و…

در مورد نرم افزارهای برنامه نویسی این نکته را بدانید که گروه نرم افزارها فقط روند کدنویسی شما را سرع تر و مرتب تر می کنند و شما میتوانید تمام کدهای خود را حتی در یک فایل Notepad ساده بنویسید.

[h=2]سوال پنجم ) شنیدم درآمدش خیلی خوبه!درسته؟[/h]

income500_500.jpg

مشاغل آی تی در کل دنیا در حال حاضر از لحاظ درآمد حاصله یا در صدر قرار دارند و یا با سرعت زیادی رو به رشد هستند. به قطع درآمد یک طراح وب در ایران و آمریکا و یا بسیاری از کشورهای دیگر (با فرض سطح یکسان برنامه نویس) اصلاً قابل مقایسه نیست .

یکی از اصلی ترین عواملی که تعیین کننده در آمد شماست توانایی شما در گرفتن تعداد پروژه های بیشتر است.هر چقدر شما فعال تر باشید و تیم قوی تری داشته باشید (و در صورتی که آزادکار و مستقل هستید توانایی های بیشتری را در خود ایجاد کرده باشید) تعداد پروژه های موفق بیشتری خواهید داشت و در گذشت زمان ، توانایی انجام پروژه های بزرگتری را خواهید داشت .پروژه های بزرگ و موفق خود یک عامل مهم در نشان دادن توانایی شما به دیگران و ایجاد حس اعتماد در مشتری است که بصورت تصاعدی هر مشتری راضی یک مشتری جدید به شما معرفی میکند. هر چند طی این روال به سادگی این چند خطی که خواندید نیست ولی دست نایافتنی هم نیست و رابطه مستقیمی با تلاش شما دارد.

[h=2] سوال ششم ) تضمین شغلی داره؟[/h]مهمترین ضامن ثبات شغل شما در این قبیل کسب و کارها ، فقط و فقط تخصص شماست. هر چقدر تخصصی تر وارد یک حرفه شوید ضمانت کار خود را بالاتر برده اید. یک نکته مهم را همیشه مد نظر داشته باشید هر چقدر تخصص بالاتری داشته باشید در ازای زمان کمتر پول بیشتری دریافت خواهید کرد این مساله کاملاً طبیعی است ، چون شما رقیب کمتری دارید .

و چند نکته دیگر …

[h=2]به روز باشید :[/h]

uptodate-webdesigner500_333.jpg

یک خطر جدی همیشه شما را تهدید می کند. هیچ وقت به داشته هایتان بسنده نکنید. تخصص مقطعی است . با گذشت زمان مفهوم و جایگاه تخصص در هر زمینه ای تغییر می کند. به اطراف خود نگاه کنید! حدوداً تا ۲۰ سال پیش مقطع لیسانس نسبتاً مقطع تحصیلی بالایی بود. ولی در حال داشتن مقطع تحصیلی لیسانس در بسیاری از موقعیت های شغلی یک پیش نیاز حداقلی محسوب نمی شود. برخلاف عقیده ی عرف ، حجم معلومات و مطالب کسب شده توسط یک دانشجوی مثلاً مهندسی الکترونیک نسبت به ۲۰ سال پیش بسیار بیشتر است. ارتباطات و رسانه ها گسترش پیدا کرده اند ولی نیاز جامعه نیز افزایش پیدا کرده است. به عبارتی رشد نیازها بسیار بیشتر از رشد حجم معلوماتی یک دانش آموخته ی مقطع لیسانس شده است و به همین دلیل می باشد که به ظاهر لیسانس بی ارزش شده است.

 

به طراحی وب برمی گردیم. ۱۰ سال پیش اگر کسی کدنویسی HTML و استایل نویسی inline بلد بود و یا حداقل می توانست از طریق تب Design نرم افزارهایی مانند Frontpage یک صفحه وب استاتیک بسازد می شد نام طراح وب بر او گذاشت و چه درآمدهایی که می توانست داشته باشد. ولی بعد از گذشت چند سال و رشد سریع رایانه ها و ارتباطات ، امروزه حتی بسیاری از مدیران و سردبیران وب سایت ها هم به زبان HTML و CSS در حد نیاز خود تسلط دارند. امروز حداقل ها برای یک طراح وب متوسط (شاید هم معمولی) تسلط کامل بر HTML,CSS,javascript و آشنایی سطحی با زبانهای سمت سرور و توانایی کار با پلاگین ها و اسکریپت های سمت سرور و کاربر ، بهره گیری از سرویس های آنلاین (مانند درگاههای پرداخت و وب سرویس ها) ، آشنایی با متدهای طراحی روز ، رابط های کاربری و مفهوم تجربه کاربری می باشد. قاعدتاً باید مرتب خود را بروز نگه دارید و آخرین مقالات تخصصی را دنبال کنید تا همیشه متخصص باقی بمانید .

[h=2] صبر داشته باشید :[/h]یک شبه پولدار شدن را فراموش کنید. در این مسیر صبر داشته باشید. شاید مجبور شوید مدت زیادی کار رایگان انجام دهید یا در پروژه ها مشارکت داشته باشید و یک دهم حق واقعی خود را دریافت کنید . این مراحل لازم است.چون علاوه بر کسب تجربه و آشنایی با بازار کار به شما اعتبار می بخشد و باعث می شود که شناخته شوید. در این مرحله هر چقدر انتظارات مالی خود را کم کنید و در عین حال توانایی های خود را معرض دید کارفرماها و یا مدیرپروژه قرار دهید و آنها را اثبات کنید بیشتر دیده می شوید و سریعتر وارد مراحل جدی کار می شوید.خود را به دیگران اثبات کنید و مطمئن باشید که کم کم شناخته خواهید شد و به شما روی می آورند تا یک کار با کیفیت و تخصصی برایشان اجرا کنید. در این مرحله نوبت شماست که جانب انصاف را رعایت کنید تا این روال روی آوردن ها رو به زوال نرود.

 

 

 

منبع:itport.ir

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...