رفتن به مطلب

با یک کلیک همسر خود را انتخاب کنید!/ دستاورد جدید "فضای مجازی" برای جوان ایرانی


ارسال های توصیه شده

مسئولین و راهکار سایتهای غیر مجاز همسریابی

 

[h=2]با یک کلیک همسر خود را انتخاب کنید!/ دستاورد جدید "فضای مجازی" برای جوان ایرانی[/h]

نکته‌ای که مسئولین در راه اندازی سایت همسریابی با الگوی صحیح به ان توجه نکرده‌اند این است که اصولا کاربری بسیاری از سایتهای همسریابی در ایران همسریابی نیست و این نکته نشان دهنده عمق فاجعه ایست که باید برای آن راهکاری دیگر اندیشده شود!

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دهه هفتاد دهه ورود اینترنت به کشور بود اما بی‌گمان دهه هشتاد را باید دهه اپیدمی و همه‌گیری استفاده از اینترنت در ایران نامید، چراکه مردم از خرید کالا تا یافتن یار و همسر آینده زندگی خود را در اینترنت جستجو می کنند!

 

در میان جریانات و تند بادهای هجوم اینترنتی کاربران که در سطوح مختلف مشاهده می‌شد، موج سایتهای دوست‌یابی و همسریابی در اینترنت ایران موجی مهیب بود و تبعات خطرناکی برای کاربران و خانواده‌های آنان در پی داشت، اما متاسفانه علیرغم ثبت نتایج دردناک و ناخوشایند فراوان از ازدواج‌هایی که در نتیجه دوستی‌های اینترنتی و یا زوج یابی‌های اینترنتی صورت گرفته بود و با وجود اطلاع رسانی مکرر از این مساله در رسانه‌ها این موج ویرانگر نه تنها فروکش نکرده بلکه روز به روز تقویت می‌شود.

 

اگر روزگاری در دهه هشتاد دوست یابی و همسریابی اینترنتی به صفحاتی در شبکه‌های اجتماعی یا چت‌های خصوصی ویا وبلاگهای کم اعتبار و کم اهمیت محدود می‌شد؛ امروز در دهه نود شاهد این هستیم که بر اساس آمار رسمی و دولتی در دی ماه ۱۳۹۴بیش از ۳۰۰ پایگاه اینترنتی مستقل به صورت تخصصی مشغول خدمات رسانی در زمینه همسریابی به کاربران هستند.

 

این در حالی است که تعداد این سایت‌ها در سال ۸۹ یعنی چهار سال قبل ۱۲۰ عدد بوده است و افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی این سایت‌ها در چهار سال نشان دهنده اوج استقبال کاربران از این ابزار نامطمئن در مهم‌ترین تصمیم زندگی خود یعنی ازدواج است که علائم خطرناکی برای وضعیت اجتماعی کشور در آینده نزدیک دارد.

 

کاربرانی که مشخص نیست چرا و به چه دلیلی انتخاب همسر از کانال مجازی و پشت مانیتور شیشه‌ای را به انتخاب همسر در فضای حقیقی ترجیح می‌دهند. حال آنکه همه کاربران اینترنت از حجم دروغ‌ها و هویتهای کذب مجازی کاربران آگاهند و می‌دانند که اصولا دروغ گفتن در فضای مجازی چقدر ساده و ساختن تصویر و شخصیتی زیبا و فریبنده از خود در چنین فضایی تا چه میزان راحت و البته رایج است.

 

شاید به همین دلیل باشد که مراجع دولتی پس از بار‌ها و بار‌ها اعلام کردن این نکته که سایتهای همسریابی حتی در صورت ادعای خودشان نیز به هیچ وجه مورد تایید نبوده و استفاده از خدمات آن‌ها توصیه نمی‌شود اکنون خود به فکر تاسیس یک پایگاه اینترنتی رسمی همسریابی افتاده‌اند!

 

 

28688_335.jpg

 

داستان همسریابی دولتی از کجا آغاز شد؟

 

دی ماه ۱۳۹۳ بود که گلزاری معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش ضمن ارائه آمار‌های تکان دهنده از کاهش میل به ازدواج و افزایش سن ازدواج و همچنین افزایش آمار طلاق و افزایش کاربری سایتهای غیر مجاز و غیر سالم همسریابی خبر از راه‌اندازی یک سایت مجاز، دولتی و دارای ضوابط داد؛ پایگاهی برای پاسخ‌گویی صحیح به آنچه نیاز جوانان برای همسریابی اینترنتی خوانده می‌شود!

 

این وعده چند ماهی به محاق خبری فرو رفت تا اینکه در خرداد ماه ۹۴ یعنی پس از شش ماه رسانه‌ها از راه‌اندازی سایت همسان‌گزینی به عنوان پایگاه مجاز و دولتی همسریابی خبر دادند و البته آقای گلزاری نیز با سخنانی در رسانه‌ها رونمایی این سایت را تایید کرد.

 

بر اساس سخنان گلزاری این پایگاه اینترنتی از یکسال قبل فعالیت خود را در تهران آغاز کرده و هم اکنون فعالیت خود را در سطح کشور کلید می‌زند.

 

شاید یکی از جالب توجه‌ترین ابعاد سخنان گلزاری تغییر آمار سایتهای غیر مجاز همسریابی در این فاصله شش ماهه از ۳۰۰ عدد به ۳۵۰ عدد باشد که به صورت رسمی توسط وی اعلام شد!

 

 

28691_695.jpg

 

همسان گزینی با سایتهای همسریابی چه تفاوتهایی دارد؟

 

سایت همسان گزینی که در حقیقت بخشی از خدمات پرتال جامع تبیان نیز محسوب می‌شود مانند سایر خدمات سایت تبیان بر اساس موازین اسلامی و رعایت چارچوب قوانین کشور و اصول علمی روان‌شناسی و مشاوره تلاش دارد تا الگویی صحیح را برای مساله همسریابی در فضای مجازی به جوانان ارائه دهد.

 

بر اساس اظهارات گلزاری در مراسم رونمایی این سایت، سازو کارهای همسریابی اینترنتی در این الگوی جدید متحول شده است بدین شکل که در این سیات دختران و پسران به یکدیگر معرفی نمی‌شوند و واسطه‌های ازدواج در این سایت فعالیت می‌کنند تا زمینه‌های سواستفاده‌های رایج از بین برود و این سایت گزینه‌های مناسب برای هر فرد را نهایتا به خانواده وی معرفی می‌نماید!

 

همچنین در سایت همسان گزینی از متقاضیان دختر و پسر تست شخصیت گرفته می‌شود و در صورت بروز نشانه‌های افسردگی یا سایر اختلالات فرد بجای معرفی تحت درمان و مشاوره قرار می‌گیرد.

 

28690_337.jpg

 

نوشدارویی مثل همیشه پس از مرگ سهراب

 

از آنجایی که رفتار مسئولین در سه دهه گذشته ثابت کرده است ایرانیان همواره ابتدا به استفاده بی‌ضابطه از ابزارهای نوین پرداخته و پس از گذشت سال‌ها از نهادینه شدن این استفاده‌های غلط تازه به فکر ارائه راه حل صحیح آن می‌افتند.

 

همچنانکه نخست شبکه‌های اجتماعی بی‌در و پیکر غربی را رایج کرده سپس آن‌ها را فیلتر و بعد به فکر راه اندازی شبکه‌های اجتماعی ایرانی افتادیم که البته به دلیل عادت کردن کاربران به شبکه‌های اجتماعی غربی هرگز نتیجه نداد!

 

در همین راستا روز گذشته نیز حسن شاهمرادی دبیرشورای فرهنگ عمومی کشور از ساماندهی سایتهای همسریابی خبر داد و البته تنها سایت مجاز را سایت موسسه تبیان یعنی‌‌ همان همسان گزینی عنوان کرد.

 

باید گفت متاسفانه در این مورد نیز مسئولین بسیار دیر برای معرفی الگوی صحیح دست به کار شده‌اند. کاربرانی که به مدل‌های سریع و آسان و کم درد سر و ارتباط مستقیم با گزینه مورد نظر عادت کرده‌اند آیا به روش اصولی که قاعدتا دشواری‌هایی هم دارد روی می‌اورند؟

 

کاربرانی که نعل وارونه زده اند/آیا کاربران سایتهای همسریابی به دنبال همسر می گردند؟

 

نکته ای که مسئولین در راه اندازی سایت همسریابی با الگوی صحیح به ان توجه نکرده اند این است که اصولا کاربری بسیاری از سایتهای همسریابی در ایران همسریابی نیست و این نکته نشان دهنده عمق فاجعه ایست که باید برای آن راهکاری دیگر اندیشده شود!

 

طبق گزارشات منتشر شده در رسانه‌ها و پژوهشهای صورت گرفته توسط اساتید دانشگاههای کشور بسیاری از کاربران سایتهای همسریابی اصولا به دنبال همسر نیستند و با مقاصد و اهداف دیگری همچون رابطه‌هایی غیر از ازدواج به دنبال طعمه می‌گردند و حتی بر اساس برخی آمار‌ها بسیاری از کاربران این سایت‌ها متاهلند!

 

در این صورت باید به مسئولین مربوطه گفت بابت حل مشکل تعداد اندکی از کاربران سایتهای همسریابی که به دنبال یافتن همسر هستند تشکر می‌کنیم ولی برای اغلب این کاربران که با اهداف دیگر در چنین سایتهایی فعالیت می‌کنند چه راه حلی اندیشیده‌اید؟

 

آیا غیر از این است که ادامه روند موجود روز به روز بنیان خانواده را سست و آسیبهای اجتماعی با آثار بلند مدت را متوجه جامعه ایرانی می‌سازد؟

 

28689_860.jpg

 

جامعه ایرانی و حل مشکل بنیادین ازدواج در مسیسر مجازی

 

شاید در پایان این گزارش بد نباشد تا به مساله‌ای اساسی عطف توجه داده شود و آن این است که علیرغم ارجمند بودن همه تلاش‌ها برای ساماندهی فضای مجازی باید توجه داشت مساله ازدواج و آمارهای تکاندهنده آن در ایران مساله‌ای حقیقی است که باید در فضای واقعی اجتماعی راهکاری برای آن جست.

 

شاید بد نباشد مسئولین در کنار ساماندهی فضای مجازی در مساله ازدواج فکری هم برای ساماندهی شرایط ازداج جوانان همچون حل مشکلات بیکاری، خدمت سربازی و وام وتسهیلات ازدواج نمایند. چراکه بسیاری کار‌شناسان بر این باورند جامعه ایرانی هنوز از باورهای اخلاقی به صورت سنتی برخوردار است و جوانان در صورت فراهم بودن شرایط ازدواج نیازمنمد کمک‌های مجازی نبوده و خود در کنار خانواده‌ها برای یافتن همسرمناسب با الگوهای صحیح سنتی اقدام خواهد نمود. آنچه امروز بازار سایتهای فاسد همسریابی را داغ کرده است موج عظیم جوانانی است که به سن ازدواج رسیده یا در حال عبور از آنند ولی شرایط ازدواج را ندرند. آقایان برای این افراد فکری کنید!

 

 

منبع:گرداب

 

انتهای پیام/

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...