نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

آموزش plc فاتک

fatek

آموزش plc فاتک

مدار فرمان 


بطور کلی مدار فرمان عبارت است از مداري که فرامین کنترلی را براي مدار قدرت صادر می کند . این مدارات با توجه به ورودي مطلوب از طرف اپراتور ، خروجی را براي مدار قدرت ارسال می کنند . مدارات فرمان بدلیل پیچیدگی زیادي که دارند باید یکبار و بطور صحیح پیاده سازي شوند زیرا در صورت نقص ، عیب یابی آن مشکل بوده و معمولا باید براي رفع عیب ، مدار فرمان دوباره طراحی و پیاده سازي شود . در طراحی مدارات فرمان قطعات مختلفی سهیم هستند که مدار فرمان به کمک این قطعات مدار قدرت را کنترل می کند . مهمترین قطعات استفاده شده در مدارات فرمان کنتاکتورها ، رله ها و راه انداز هاي موتور هستند .


رله ها 


رله یک کلید الکتریکی است که با جریان کمی عمل می کند و کنتاکت هاي آن می تواند جریان زیادي را عبور دهند . رله در قرن نوزدهم براي استفاده در تلگراف اختراع شد و در قرن بیستم از رله در سیستم هاي کنترل استفاده گردید . در مقایسه با سایر ادوات الکتریکی رله ها بخاطر داشتن قسمت هاي فیزیکی متحرك ، سرعت و عمر محدودي دارند . رله هاي الکتریکی از نظر سرعت ، جریان عبوري ، اندازه ، قابلیت اطمینان و عمر مفید بر رله هاي الکترومکانیکی ارجحیت دارند . معمولا رله ها براي محدوده کمتر از 5 آمپر مناسب است .


کنتاکتور ها 


کنتاکتور یک کلید مغناطیسی می باشد که یکی از اجزاي مهم در مدارات فرمان الکتریکی بحساب می آید . کنتاکتور با استفاده از خاصیت الکترومغناطیس ، مانند رله ها تعدادي کنتاکت را به یکدیگر وصل و یا از یکدیگر جدا می کند ، از این خاصیت جهت قطع و وصل و یا تغییر اتصال در مدارات استفاده می شود . استفاده از کنتاکتور بجاي کلیدهاي دستی داراي مزایایی می باشد که بشرح زیر است :
1 – کنترل و راه اندازي مصرف کننده یا سیستم از راه دور و چندین نقطه بطور همزمان
-2 سرعت بالاي قطع و وصل کنتاکتور و طول عمر بالاي قطعات
-3 امکان طراحی مدارات فرمان خودکار جهت کنترل سیستم هاي پیچیده
-4 کنتاکتور داراي ضریب ایمنی بالا جهت بهره بردار یا اپراتور است
-5 در هنگام قطع جریان برق و اتصال مجدد آن ، مصرف کننده یا سیستم خود بخود راه اندازي نمی شود و باید مجددا سیستم را استارت نمود
معمولا کنتاکتورها براي محدوده بیشتر از 15 آمپر مناسب است .

تاریخچه

اولین کنترل کننده منطقی برنامه پذیر در سال 1969 و در راستاي کاهش زمان توقف خطوط تولید ، به وسیله کارخانه اتومبیل سازي General Motors بکار گرفته شد . کمپانی FATEK یکی از بزرگترین تولیدکنندگان plc در جهان است.

شرکت Fatek در تایوان واقع شده است و اولین محصول خود را در سال 1992(1371) به بازار ارائه داد و به دلیل سطح کیفی بالا و دارا بودن استانداردهای روز جهانی توانست جای خاصی برای محصولات خود در سایر کشورها باز کند البته بیشترین موفقیت شرکت Fatek در سال 2003 با ارائه نسل جدید PLC ها همراه بود که آنها را سری FBs نامیدند قسمت ابتکاری این نسل استفاده System On Chip بود که در آن سال ها به نوعی نوآوری محسوب می شد.

دقت داشته باشید که پی ال سی فتک از نظر ساختمان دقیقا شبیه سایر PLC ها هست و برای پروگرام کردن آن نیز می توان از نرم افزار WinProLadder استفاده نمود که آموزش کار با آن نیز در کتاب آموزش PLC FATEK آمده است.

سخت افزار 

PLC های FATEK از سه قسمت اصلی تشکیل شده است :

1- منبع تغذیه

2- برد اصلی

3- واحد ورودی/خروجی

منبع تغذیه

این نوع PLC داراي سه نوع تغذیه 220VAC , 24VDC ,12VDC می باشد که برد تغذیه ، ولتاژ ورودي را به ولتاژ 12VDCیا 5VDC جهت استفاده ریزپردازنده و واحدهاي ورودي و خروجی تبدیل می نماید و همچنین وظیفه ایزوله نمودن ولتاژ مورد استفاده در PLC را ، از برق موجود در سیستم بعهده دارد و بدین ترتیب ایمنی سیستم را در برابر نویز و نوسانات ولتاژ ورودي افزایش می دهد . علاوه بر این ، تمام واحدهاي تغذیه در این PLC ، یک خروجی 24VDC نیز در اختیار کاربر قزار می دهد.

برد اصلی

واحد پردازنده مرکزي : ریزپردازنده با در نظر گرفتن وضعیت ورودي ها ، برنامه موجود در حافظه را اجرا می نماید و براساس آن به واحد خروجی دستور فعال کردن خروجی هاي موردنظر را می دهد.

حافظه : جهت ذخیره سازي برنامه و اطلاعات از آن استفاده می شود . ظرفیت حافظه برنامه نویسی فاتک 20k word می باشد. 

فهرست مطالب

فصل اول- پیشنیاز

فصل دوم- مفاهیم PLC

فصل سوم- مفاهیم سخت افزار Fatek

فصل چهارم- مفاهیم نرم افزار و توابع برنامه نویسی

فصل پنجم- تمرینات

کتاب آموزش پی ال سی فاتک نوشته وحید کارگر مقدم را در 53 صفحه میتوانید از لینک زیر دانلود کنید.

نام فایل: آموزش plc فاتک

دانلود فایل: لینک مستقیم

پسورد: www.noandishaan.com

منبع: نواندیشان
مقالات، مطالب، طرح ها و پروژه های خود را برای قرارگیری در سایت علمی آموزشی نواندیشان از اینجا بفرستید.
مهدی عارف خیابانی

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0