نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

سرقت هویت و راه‌های مقابله با آن

دسته بندی :IT 23 اردیبهشت 1400 نواندیشان 1722
سرقت هویت

سرقت هویت از اقدامات رایج خلافکاران اینترنتی در شبکه اطلاعات و ارتباطات می‌باشد که در این مطلب به این مفهوم و راه‌های مقابله با آن پرداخته می‌شود.

هر ساله هزاران نفر از مردم قربانی سرقت هویت می‌شوند. با توسعه ارتباطات از راه دور و پردازشگرهای کامپیوتری برای شرکت‌ها و مشتریان دسترسی به یکدیگر آسان شده است به همین دلیل اطلاعات شخصی افراد به صورت وسیعی پراکنده می‌شود و این کار جنایتکاران را آسان می‌کند.

سرقت هویت استفاده بدون اجازه از اطلاعات شخصی شما می‌باشد که معمولا با قصد جنایتکارانه صورت می‌گیرد . نام- تاریخ تولد – آدرس – کارت اعتباری – شماره بیمه و دیگر شماره‌های شناسایی شما می‌تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد. این سوء استفاده می‌تواند شامل باز کردن حساب کارت اعتباری – شماره حساب بانکی – اجاره وسیله نقلیه – اجاره تجهیزات و یا دریافت وام و حتی استخدام با هویت شما باشد. چنانچه یکی از این اتفاق‌ها برای شما رخ دهد شما بایستی هزینه زیادی پرداخت کنید یا مالیات سنگینی بپردازید.

چگونه با سرقت هویت بجنگیم ؟

  • به حداقل رساندن ریسک٬ مراقبت از عمومی شدن اطلاعات شخصی است. وقتی شما تقاضای دریافت اطلاعات هویتی می‌کنید چگونه این تقاضا را مطرح می‌نمایید . چرا این اطلاعات مورد نیاز است. چه کسی آن را در اختیار عموم قرار خواهد داد و چگونه از آن حراست کنیم.
  • همیشه بیشتر از حداقل‌های مورد نیاز را با خود حمل نکنید. خصوصا مراقبت از امضاء الکترونیک بسیار مهم است زیرا که مهمترین کلید هویت شماست. مخصوصا این امضا برای کارت اعتباری و اطلاعات موجود در کامپیوتر شما از اهمیت زیادی برخوردار است. هیچگاه شماره کارت اعتباری خود را از طریق تلفن ایمیل و یا ایمیل صوتی اعلام نکنید مگر آنکه مطمئن باشید که از طریق یک سیستم مطمئن ارتباط برقرار نموده‌اید و کسی را که با آن ارتباط دارید کاملا می‌شناسید.
  • از بهترین تکنولوژی‌های موجود جهت پوشش و مخفی نگه داشتن مسائل ایمنی و در ارتباطات اینترنتی استفاده نمائید.
  • به سیکل حساب‌های مالی خود دقت کنید. چنانچه متوجه تغییر غیرعادی در آن شدید با سیستم‌های امنیتی تماس حاصل نمائید تا مطمئن شوید که با حساب شما بر خلاف مقررات رفتار نشده است.
  • چنانچه کارت اعتباری شما گم شد یا کسی آن را به سرقت برد سریعا به بانک خود اطلاع دهید.
  • سالانه یک گزارش از طریق گزارشگر بانک خود در خصوص حساب خود گرفته که مطمئن شوید بدون اجازه شما کاری صورت نگرفته است و شما بدهکار نمی‌باشید.
  • تقاضا نمائید که دسترسی به حساب شما با کلمه عبور امکان‌پذیر باشد و از کلمات عبور مشکل استفاده نمائید. از کلمات نام والدین و شهرت استفاده نکنید و اغلب آن را تغییر دهید. آن را در کیف پول یا هر جای دیگر که در معرض دید می‌باشد قرار ندهید.
  • شماره هویتی خود را هنگام استفاده از تلفن – ماشین‌های خود پرداز بانک و دیگر ترمینال‌های دسترسی به اطلاعات٬ مخفی نگه دارید و در مورد برگه‌هایی که دور می‌اندازید مراقب باشید آنها را بسوزانید و یا تکه تکه نمائید.

مقابله با سرقت هویت

با توجه به تحقیقات به عمل آمده و بررسی و شناخت سرقت هویت و روش‌های مبارزه با آن مطالب زیر را بایستی در جهت جلوگیری از سرقت هویت و به حداقل رساندن ضرر آن بایستی انجام داد.

  • چنانچه شما قربانی سرقت هویت شدید گزارش جنایت انجام شده را سریعا به پلیس اطلاع دهید و از گزارش پلیس یک کپی تهیه نمائید تا بتوانید جهت ارائه به سازمان و یا تشکیلاتی که بعدا ممکن است با آنها سر و کار داشته باشید استفاده نمائید.
  • برای بی اثر کردن خطرات بیشتر از ترمیم حساب خود پرهیز نمائید و حساب قبلی خود را لغو نموده و حساب جدید باز نمائید.
  • هر سه ماه یکبار حساب خود را چک نمائید که مجددا مورد سرقت قرار نگرفته باشد. دسترسی به حساب خود را فقط از طریق کلمه عبور میسر سازید و کارت تلفن و کارت خودپرداز خود را با کلمه عبور جدید عوض نمائید.
منبع: نواندیشان
مقالات، مطالب، طرح ها و پروژه های خود را برای قرارگیری در سایت علمی آموزشی نواندیشان از اینجا بفرستید.
نواندیشان

انجمن نوانديشان ، یک انجمن علمی، غیردولتی و مستقل است که در حوزه های علمی و تخصصی مختلف، فعالیت خود را از شهریور 1388 شروع کرد. این انجمن در راستای نیل به کمک در بهبود وضعيت علمي و پژوهشي و تحقيقاتي کشور ایجاد شده است و به دنبال فراهم کردن بستر ارتباطی مناسب میان متخصصین ایرانی جهت آشنایی با همدیگر و گسترش همکاریها و راه هاي رسيدن از علم به عمل است.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0