نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تحقق سود و جدایی از سرمایه

دسته بندی :اقتصاد 23 اردیبهشت 1400 نواندیشان 999
تحقق سود و جدایی از سرمایه

مفاهیم سود اقتصادی و تحقق سود موضوعات بحث برانگیزی در حسابداری شرکت و حوزه‌های مربوطه هستند که در این مطلب آموزشی به آن پرداخته می‌شود.

تحقق سود و جدایی از سرمایه

این بحث‌ها مکرر به شکل‌های مختلف آمده‌اند نه تنها برای تجدید نظر در مفهوم سود از لحاظ سود اقتصادی بلکه در حوزه‌های مربوطه مثل مالیات بر سود شرکت و محدودیت‌های سود سهام. دراین بخش، نگاهی سریع به سابقه قضائی در US داریم، به عنوان راهنمای بررسی پروسه تعامل مفهوم سود و برقراری مفاهیم تحقیق. سابقه قضایی مورد بحث کار Eisner در مقابل Macomber است که توسط دیوان عالی فدرال US در 1920 وضع شد. اگر چه این وضع اساسا یک اختلاف بر سر شرایط کد درآمد داخلی بود که سود سهام را به عنوان سود مالیاتی فرض می‌کرد، اما موضوعی مهم در تاثیر بر آیندگان شد از این نظر که شیوه‌های مفهومی را بر قرار ساخت. تصمیم دیوان از تفسیر مفهوم تحقق به شکلی بود که یک افزایش صرف در ارزش سرمایه بر روی تشکیل درآمد کافی نیست اگر از سرمایه جدا شود بنابراین انکار کرد که سود سهام، درآمد سود باشد.

تصمیم دیوان، سود تولید شده از سرمایه را به عنوان جریان کالاها تعریف می‌کند که از سرمایه جدا شده و دریافت‌کننده می‌تواند مستقلا آن را استفاده یا واگذار کند. این امر نشان می‌دهد که در مورد سودهای سهام نقدی سهام‌داران یک سری اموال را با مالکیت انحصاری بدست می‌آورند و آزادانه می‌توانند آن را واگذار کنند سود سهام تنها مدرکی است از آنچه سهام‌داران قبلا مالک آن بوده‌اند. همچنین افزایش ارزش سرمایه ناشی از سود سهام را نباید به عنوان تحقق سود فرض کرد، تا زمانی که سهام‌داران اختیاری در سرمایه‌گذاری مجدد یا مصرف آن نداشته باشند. این تلاشی بود برای توصیف جریان نقد یا معادل نقد برای تحقق سود که قبلا با توجه به مالیات بر سود سرمایه به آن پرداخته شده بود.

این قانون که افزایش ارزش تحقق یافته را جدا از سرمایه به عنوان سود در نظر می‌گیرد سعی کرد مفهوم حسابداری سود تحقق یافته را با اضافه کردن آمادگی برای مصرف بدست آورد، و در همین حال از مفهوم سود اقتصادی شروع کرد یعنی افزایش ارزش در سرمایه البته جدائی از سرمایه، در صورتی‌که رضایت از شرایط آمادگی برای مصرف کافی باشد ضروری نیست. حتی قبل از تحقیق (بازیافت) جریان نقد افزایش در ارزش سرمایه از طریق وام‌گیری قابل مصرف است. ولو اینکه افزایش ارزش از سرمایه جدا نباشد سرمایه تا آنجا که مازاد مصرف شود بر قرار خواهد بود. این درست است که در شرایط دسترسی برای مصرف با سود اقتصادی نیز مطابقت دارد. البته سهام به خودی خود سروکاری با سود سهامداران ندارد، افزایش در لرزش سود آنها که ناشی از جمع‌آوری درامد قبل از آن است، سود قابل تقسیم برای سهام‌داران را در پی دارد. با این وجود، رای دیوان مشخص کرد که دارایی سهام‌داران در عواید حفظ شده، سرمایه است نه سود.

سهام از سود سهام‌داران خارج شد زیرا نه شرایط شرکت را بدتر می‌کرد و نه به نفع سهامداران بود. انتقال سرمایه شامل جریانات نقدی (یعنی سود تحقق نیافته)،ونه صرفاً ترقی قیمت ارزش سرمایه، به عنوان عامل سود در نظر گرفته می‌شد. بحث بالا نشان می‌دهد که سود تحقق نیافته به عنوان یک مفهوم حسابداری را باید به عنوان مفهومی در تضاد با سود اقتصادی نگاه کرد تا یک مفهوم وابسته به آن. آن یک مفهوم مشتق شده از سود اقتصادی با تحمیل یک شرط اضافی نبود. در عوض به نظر می‌رسد که تحقق به عنوان یک جریان نقدی به عنوان یک شرط لازم از ابتدا محسوب می‌شد و آن شرط توسط مفهوم جداسازی از سرمایه توضیح داده شد. این بدان معنا است که سود اقتصادی و سود تحقق یافته، مفاهیم مستقل با اهداف و مبدا متفاوت هستند.

منبع: نواندیشان (ترجمه مقاله Realization of income and separation from capital)
مقالات، مطالب، طرح ها و پروژه های خود را برای قرارگیری در سایت علمی آموزشی نواندیشان از اینجا بفرستید.
نواندیشان

انجمن نوانديشان ، یک انجمن علمی، غیردولتی و مستقل است که در حوزه های علمی و تخصصی مختلف، فعالیت خود را از شهریور 1388 شروع کرد. این انجمن در راستای نیل به کمک در بهبود وضعيت علمي و پژوهشي و تحقيقاتي کشور ایجاد شده است و به دنبال فراهم کردن بستر ارتباطی مناسب میان متخصصین ایرانی جهت آشنایی با همدیگر و گسترش همکاریها و راه هاي رسيدن از علم به عمل است.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0