نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

جهان های موازی (Parallel Worlds)

دسته بندی :فیزیک و نجوم 24 اردیبهشت 1399 نواندیشان 2569
جهان های موازی

در این مقاله که توسط سید محمد ظهوریان تهیه شده و به مجموعه نواندیشان ارسال شده است به نظریه جهان های موازی و جنبه های مختلف آن پرداخته شده است.

در این مقاله گفته نخواهد شد که نظریه جهان های موازی اشتباه است، زیرا هنوز مدرک علمی برای اثبات آن هم اورده نشده، ولی گفته خواهد شد یکی از جنبه های این نظریه به احتمال بسیار اشتباه بوده و احتمال دارد دیگری درست باشد، همچنین در این مقاله به مفهوم بعضی نظریه ها مثل مهبانگ (بیگ بنگ) نیز پرداخته می شود.

مقدمه

نظریه “جهان های موازی” به صورتی نیست که بیشتر مردم فکر می کنند. بیشتر مردم فکر می کنند نظریه جهان های موازی به این شکل است که اگر اینجا می رویم به کلاس هنر، در جهان موازی دیگری این کار را نمی کنیم. نظریه جهانهای موازی به صورتی که شما در دنیای دیگر به شکلی دیگر وجود داشته باشید نظریه لذت بخشی است و باعث امیدواری هر کسی می شود.

Parallel Worlds

نظریه اشتباه جهان های موازی

بیاید به بیگ بنگ و بوجود امدن هر جهان، نگاهی بیندازیم.

مهبانگ یا انفجار بزرگ فرضیه ای نسبتاً اثبات شده است که به چگونگی بوجود امدم همه چیز از جمله ماده و پادماده، زمان و فضا اشاره داره، تخمین های زده شده در جهان ما حاکی از آن است که انفجار بزرگ حدود 13.7 میلیارد سال پیش در توپ اتشین بی اندازه متراکم (قطری در اندازه صفر حدی) دارد، در لحظه شروع این جهان بی اندازه متراکم و چگال بوده، سپس شروع به انبساط و سرد شدن کرده، اکنون نیز در حال سرد شدن است.

پیش از مهبانگ

پیش از مهبانگ قابل تصور نیست، زیرا زمان همراه و فضا و فضا با بیگ بنگ اغاز شده پس زمان نیز با بیگ بنگ اغاز شده است.

تکینیدگی (تکینگی)

چنانچه بر طبق قوانین کشف شده توسط دانشمندان در مورد فیزیک امروزی، اگر انسباط و بزرگ شدن جهان را برعکس کنیم، سر انجام به نقطه ای خواهیم رسید که که این قوانین فیزیک کلاسیک (امروزه فیزیک را به دو جنبه فیزیک کلاسیک و فیزیک نوین تقسیم می کنند) از کار می افتند و و کاربردشان را از دست می دهند (تابع دستگاه مختصات).

به این نقطه حالت تکینگی یا هایپر سفید گفته می شود، که دانشمندان گمان می کنند که جهان ما از همین نقطه شکل گرفته است.

فضا زمان در حالت عادی فضا زمان در حالت اشفته

فضا زمان

به تصویر بالا دقت کنید، در تصویر سمت راست فضا زمان (به حالت تصور شده) عادی و غیر اشفته است، ولی در حالت سمت چپ فضا زمان اشفته است و هر کدام از قلعه هایی که مشاهده می کنید احتمال این را دارد که تبدیل به یک بیگ بنگ شود،حال چقدر احتما دارد یک بیگ بنگ اتفاق بیقتد؟

نظریه مهبانگ

چقدر دیگر احتمال دارد که در آن جهان، پادماده از ماده بیشتر نباشد یا حتی مساوی؟ حتی اگر پادماده هم کمتر باشد چقدر احتمال دارد که در آن جهان همه چیز صد درصد شبیه شما باشد، حتی یک فرق بسیار ناچیر ممکن است که شما بوجود نیایید یا حتی حیات در این جهان موازی بوجود نیاید، منظور اصلی و جدید جهان های موازی بر این دلالت دارد که احتمال اینکه جهان موازی دقیقا شبیه ما باشد خیلی کم است ولی احتمال دارد یک جهان موازی بوجود بیاید.

نظریه مهبانگ

منابع

فرهنگ نامه نجوم و فضا نشر طلایی، شابک : 6_38_3229_600_978 ، نویسندگان فرهنگ نامه نجوم و فضا :  بابک امیر تفرشی، خاطره بهی، محمد رضا رضائی، کاظم کو کرم، پویا ناظمی

ارسال کننده: سیدمحمد ظهوریان

منبع: نواندیشان
مقالات، مطالب، طرح ها و پروژه های خود را برای قرارگیری در سایت علمی آموزشی نواندیشان از اینجا بفرستید.
نواندیشان

انجمن نوانديشان ، یک انجمن علمی، غیردولتی و مستقل است که در حوزه های علمی و تخصصی مختلف، فعالیت خود را از شهریور 1388 شروع کرد. این انجمن در راستای نیل به کمک در بهبود وضعيت علمي و پژوهشي و تحقيقاتي کشور ایجاد شده است و به دنبال فراهم کردن بستر ارتباطی مناسب میان متخصصین ایرانی جهت آشنایی با همدیگر و گسترش همکاریها و راه هاي رسيدن از علم به عمل است.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0