تفاوت فرز سنگبری و آهنگری چیست؟ (از نظر قدرت، سرعت و جنس تیغه)

بازدید: 29 بازدید
زمان مطالعه: 4 دقیقه
تفاوت فرز سنگبری و آهنگری

در زمان خرید فرز باید اطلاعات مفیدی و درستی در اختیارمان باشد تا بتوانیم فرز مناسب با کار خود را انتخاب کنیم. فرز ها دارای دو نوع آهنگری و سنگبری هستند که با هم تفاوت هایی دارند. این تفاوت فرز سنگبری و آهنگری باعث شده این دو دستگاه در عملکرد و کارایی با هم تفاوت هایی را داشته باشند.

  • قدرت موتور
  • کاربرد
  • جنس تیغه
  • قیمت
  • وزن

اینها از مهم ترین تفاوت فرز سنگبری و فرز آهنگری است. هدف ما از مطرح این موضوع این است تا شما بتوانید در زمان خرید بهترین انتخاب را متناسب با نیاز خود داشته باشید. با یک تعریف کوتاه از فرز سنگبری و فرز آهنگری شما را با تفاوت فرز آهنگری با فرز سنگبری آشنا می کنیم. بعد از آشنایی با تفاوت این دو می توانید یک دستگاه فرز متناسب با کار خود را از میان تمامی مدل های مختلف تولید شده توسط برند آروا خریداری نمایید. این برند با خدمات ویژه و بی نظیر خود و البته تولید ملی توانسته است محصولی با کیفیت و درجه یک که قابلیت رقابت با برند های مطرحی مانند بوش و متابو را دارد وارد بازار کند.

فرز و مینی فرز کاربرد های گسترده ای در صنایع و کارگاه ها دارند و اهل فن از این ابزار برای انجام پروژه های مختلف استفاده می کنند. یکی از موضوعاتی که کاربران به دنبال آن هستند این است که تفاوت فرز سنگبری با آهنگری چیست و از چه راه هایی می توان آن را تشخیص داد.

در مطلب با اشاره به این موضوع تمام مواردی که باعث تفاوت این دو محصول شده است را معرفی می کنیم تا در زمان خرید و کار مانند یک کارشناس خبری به راحتی بتواند این تفاوت را تشخیص دهید.

آشنایی با فرز آهنگری و فرز سنگبری

فرز یک ابزار برشی است که از آن برای کارهای مختلفی مانند برش دادن و ساب زدن استفاده می شود. فـرز با کمک موتور یا همان آرمیچر نیروی الکتریکی را به انرژی چرخشی تبدیل کرده و با انتقال آن به شفت موجب چرخش دنده ها و در نهایت صفحه دیسک می شود.

فرز سنگبری یا آهنگری، قدرت موتور کدام بیشتر است؟

قدرت و سرعت چرخش سکس از اصلی ترین تفاوت فرز آهنگری و سنگبری است. به این صورت که در فرز سنگبری تعداد دنده های چرخ دنده بیشتر است و ضخامت بالاتری هم دارد. این عامل باعث می شود تا سرعت فرز سنگبری کم شود و در مقابل قدرت و گشتاور آن افزایش پیدا می کند. دلیل این موضوع به خاطر این است که بتوانیم بافت های متراکمی مانند بتن را به راحتی برش دهیم.

این موضوع بر فرز آهنگری بر عکس است و باعث می شود تا سرعت چرخش بیشتر شود. این عامل سبب می شود تا بتوانیم اجسام سخت مانند فلزات را با سرعت بالایی برش دهیم.

فرز سنگبری و آهنگری

کاربرد مختلف، تفاوت فرز سنگبری و آهنگری

فرزآهنگری و فرز سنگبری کاربرد های متفاوتی دارند. این به خاطر نوع صفحه و قدرت موتور هر کدام است. از فرز سنگبری در کارهای ساختمانی مانند، برش سنگ، سرامیک، بتن و موارد مشابه استفاده می شود. اما در مقابل فرز آهنگری همانطور که از نام اش پیداست برای برش فلزات مورد استفاده قرار می گیرد.

سرعت دستگاه، تفاوت فرز آهنگری با سنگبری

از دیگر تفاوت فرز سنگبری و آهنگری میزان سرعت دیسک و چرخش در حالت بی باری است. فرز آهنگری به خاطر قدرت موتور بالایی که دارد، سرعت چرخش آن نیز بیشتر است. این موضوع به این خاطر است که به راحتی بتوانیم اجسام سخت مانند فلزات را برش دهیم.

جنس تیغه فرز سنگبری و آهنگری

تیغه‌ های فرز آهنگری به طور معمول از جنس فولاد هستند. انتخاب جنس فولاد به خاطر تحمل فشار و حرارت بالا طراحی در زمان برش دادن فلزات است. در حالی که تیغه ‌های فرز سنگبری از جنس کاربید یا الماس هستند که برای برش مواد سخت ‌تر و ساینده‌ تر مناسب هستند.

وزن دستگاه، تفاوت فرز سنگبری و آهنگری

در زمان خرید فرز آهنگری با سنگبری یکی دیگر از موادر یکه مهم است وزن دستگاه است. حال چه در زمان خرید و چه در زمان بررسی تفاوت ها باید به این نکته توجه داشته باشیم که وزن فرز آهنگری بیشتر از فرز سنگبری است.

قیمت کدام دستگاه مناسب است؟ فرز سنگبری یا آهنگری

قیمت اصلی ترین موضوع در خزید محصول و ابزارآلات است. البته فرز آهنگری با توجه به کارایی و قدرت موتور و نحوه استفاده آن قیمتی بیشتر دارد. اما نکته مهم که باید به آن توجه داشت این است که قیمت محصول مناسب باشد و کیفیت ابزار نیز تضمین شده باشد.

بهتر است در زمان خرید به خدمات پس از فروش فرز آهنگری و فرز سنگبری توجه داشته باشیم. ارائه خدمات نشان دهنده کیفیت برتر قطعات و پاسخگویی برند تولید کننده در قبال محصولات است.

تفاوت فرز سنگبری و آهنگری در یک نگاه

ویژگیفرز آهنگریفرز سنگبری
قدرت موتوربالا (2500-1000 دور در دقیقه)متوسط (1500-500 دور در دقیقه)
کاربردبرش و صیقل قطعات فلزیبرش و صیقل قطعات سنگی
وزنسنگینسبک
جنس تیغهفولادکاربید یا الماس

نتیجه گیری:

برخی ابزار ها وجود دارند که ظاهری مشابه دارند اما در نوع کار و عملکرد با هم تفاوت هایی را دارند. یکی از این ابزار ها فرز آهنگری و فرز سنگبری است. فرز آهنگری و سنگبری در موتور، سرعت و گشتاور با هم تفاوت هایی را دارند. این تفاوت ها باعث شده تا عملکرد و کارایی هر کدام متفاوت باشد. با شناخت تفاوت فرز سنگبری و آهنگری می توان به راحتی در انتخاب این دو محصول برای کار مود نظر اطمینان داشت.

نواندیشان تابع قوانین جاری کشور جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق مولفین و ناشرین است، چنانچه نسبت به محتوای این صفحه صاحب حق نشر هستید و درخواست حذف آن را دارد، خواهشمند است از طریق این لینک به ما اطلاع دهید.

منبع: نواندیشان
مقالات، مطالب، طرح ها و پروژه های خود را برای قرارگیری در سایت علمی آموزشی نواندیشان از اینجا بفرستید.

ادامه مطلب