نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

هرآنچه درباره آزمون YOS یوس ترکیه باید بدانید

آزمون YOS یوس ترکیه

جهت تحصیل در دانشگاه‌های کشور ترکیه می‌بایست در آزمون YOS یوس ترکیه قبول شوید که در این مطلب به همه سوالات شما درباره این آزمون پاسخ داده شده است.

آیا شما نیز آرزوی تحصیل در یک کشور اروپایی نزدیک را در سر می‌پرورانید؟ امروزه بسیاری از داوطلبان ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارجی، به‌دلایل زیادی کشور ترکیه را برای اقامت تحصیلی و دستیابی به رویاهای خود انتخاب می‌کنند. صبر کنید، این دلایل را برای شما برخواهیم شمرد، اما قبل از آن باید شما را با یکی از راه‌های ورود به دانشگاه‌های این کشور، یعنی آزمون YOS یوس ترکیه آشنا کنیم که نیازمند  یادگیری زبان ترکی استانبولی است که آموزش مقدماتی آن در سایت فرادرس به صورت رایگان ارائه شده است.

همه‌ی ما می‌دانیم که رسیدن به چنین هدف و آرزویی نیازمند تلاش و پشت کار فراوان و البته کمک گرفتن از متخصصان در این زمینه است. اگر به صورت جدی قصد اقدام برای دریافت پذیرش دانشگاه‌های کشور ترکیه را دارید، با خواندن این متن به پاسخ اغلب سؤالات خود در مورد آزمون ورودی YOS یوس دست خواهید یافت.

شرکت در آزمون YOS یوس ترکیه

امروزه اغلب دانشگاه‌های کشورهای اروپایی سهمیه‌ای را برای دانشجویان خارجی در نظر می‌گیرند. این سهمیه‌ها طبیعتاً به افرادی تعلق می‌یابند که در آزمون‌های ورودی مورد تأیید این نوع دانشگاه‌ها نمره حداکثری و مورد قبول را کسب کرده باشند. باتوجه به این موضوع در صورتی که قصد ورود به دانشگاه‌های ترکیه و عوض کردن سرنوشت خود را دارید، باید با ثبت‌نام در آزمون‌های مورد تأیید دانشگاه‌های مورد نظر، همه تلاش خود را به‌کار گرفته و شانستان را امتحان کنید. اما برای آمادگی این آزمون‌ها چه اقداماتی لازم است؟ باید از کجا شروع کنید و چگونه برای شرکت در آزمون YOS یوس ترکیه آماده شوید؟

آزمون YOS

مزایای تحصیل در ترکیه

اجازه دهید ابتداء به بخشی از مزایای تحصیل در کشور ترکیه بپردازیم. افرادی که به مهاجرت‌های تحصیلی فکر می‌کنند، ممکن است برای این کار دلایل مخصوص به خود را داشته باشند. با این حال در این قسمت برخی از مزایای تحصیل در ترکیه را برخواهیم شمرد.

  • اولین و مهم‌ترین دلیلی که افراد را برای ادامه تحصیل در خارج از کشور تشویق می‌کند، فکر کردن به آینده‌ای درخشان و راه یافتن به مدارج بالاتر است که با شروع تحصیل در ترکیه این امکان برای افراد متقاضی به وجود خواهد آمد؛
  • نزدیکی مسیر و همسایگی کشور ترکیه با ایران بسیاری از دانشجویان و خانواده‌های آن‌ها را برای مهاجرت تحصیلی به این کشور دلگرم می‌کند؛
  • بسیاری از افرادی که موفق به رسیدن به اهداف خود با کنکور سراسری داخلی نمی‌شوند، مهاجرت تحصیلی به ترکیه را راهی ساده‌تر برای رسیدن به آرزوی خود می‌یابند؛
  • سطح علمی بالای دانشگاه‌های ترکیه به خصوص در زمینه پزشکی اشتیاق تحصیل در این کشور را چند برابر می‌کند؛
  • فرهنگ مردم ترکیه نزدیکی زیادی با مردم ما دارد و این موضوع زندگی در آن کشور را دلنشین تر می‌کند؛
  • ارزان‌تر بودن مخارج تحصیل و زندگی در کشور ترکیه نسبت به دیگر کشورهای غربی نیز در این انتخاب بی‌تأثیر نیست؛
  • و …

دلایل بسیاری وجود دارند که افراد را برای اقدام به شرکت در آزمون یوس و آزمون‌های مشابه ترغیب می‌کنند.

آزمون YOS یوس ترکیه چیست؟

آزمون YOS که از مخفف کردن Yabanci Uyruklu Ogrenci Sinavi گرفته شده است، آزمونی بین‌المللی است که چنانچه اشاره کردیم، به‌عنوان کارنامه‌ای برای قبولی افراد در دانشگاه‌های ترکیه مورد تأیید دانشگاه‌های این کشور قرار دارد. بسیاری از دانشگاه‌های درجه یک و دولتی ترکیه تنها نتیجه این آزمون مهم را به‌عنوان سنجشی ایده‌ال برای انتخاب دانشجویان خارجی خود موردپذیرش قرار می‌دهند. شما با کسب نمره قبولی در این آزمون می‌توانید در رشته‌های درجه یک از قبیل پزشکی، دندانپزشکی، پیراپزشکی و … دانشگاه‌های ترکیه پذیرفته شوید.

  • آزمون یوس از چه سؤالاتی تشکیل شده است؟

می‌توان گفت که این نوع آزمون تنها از سه مبحث تشکیل شده است. ریاضی، هندسه و تست هوش سه اصلی هستند که این آزمون با سنجش میزان تبحر در آن‌ها، داوطلبان را در رقابت قرار می‌دهند. می‌توان این آزمون را با قرار دادن سؤالات هندسه در مجموعه ریاضیات دارای دو بخش دانست، چرا که سؤالات این آزمون در بسیاری از موارد متشکل از 35 سؤال ریاضی، 5 سؤال هندسه و 40 سؤال برای تست هوش است.

 البته باید این مورد را در نظر داشته باشید که ممکن است برخی از دانشگاه‌ها آزمون یوس مرتبط با خود را طراحی کرده و از بودجه‌بندی عمومی این سؤالات پیروی نکنند. این آزمون در قالب سؤالات تستی و چهارگزینه‌ای مطرح می‌شود و اگر این سؤال برایتان پیش می‌آید که آیا نمره منفی در این آزمون در نظر گرفته می‌شود یا خیر؟ باید بگوییم با این که این مورد کاملاً به سیاست دانشگاه مورد نظر شما بستگی دارد، اما در اکثر آزمون‌ها نمرات منفی برای پاسخ‌های اشتباه اعمال خواهند شد و طبق معمول هر 4 پاسخ اشتباه، تأثیر مثبت 1 پاسخ صحیح شما را از بین خواهد بود.

  • آزمون یوس به چه زبانی برگزار می‌شود؟

معمولاً این آزمون به زبان انگلیسی یا استانبولی برگزار می‌شود، اما برخی از دانشگاه‌ها به‌دلیل راحتی هرچه بیشتر داوطلبان، این آزمون را به زبان‌های دیگر از جمله زبان فارسی نیز برگزار می‌کنند. نکته اصلی اینجاست که باتوجه به این مورد که ممکن است دانشگاه مورد علاقه شما این نوع امکان را درنظر نگرفته باشد، بهتر است آمادگی‌های لازم را در زمینه یادگیری زبان ترکی استانبولی و در غیراین صورت زبان انگلیسی کسب کنید. با این حال چیزی که در این آزمون اهمیت بالایی دارد مهارت شما در ریاضیات و هندسه و همچنین هوش است. شما می‌توانید همزمان با آمادگی برای این آزمون، در کلاس‌های زبان ترکی استانبولی یا انگلیسی نیز شروع به یادگیری حرفه‌ای این زبان‌ها کنید. آموزش زبان ترکی برای ترک زبانان کار ساده‌تری است اما فارسی‌زبانان نیز به‌سادگی می‌توانند با شرکت در دوره‌های حرفه‌ای آموزش زبان استانبولی به درصد بالایی از مهارت در این زبان برسند.

  • سؤالات آزمون یوس YOS ترکیه در چه سطحی طرح می‌شوند؟

شما باید همچون آمادگی برای کنکورهای داخلی، این آزمون را نیز جدی گرفته و برای موفقیت در آن همه تلاش خود را به کار بگیرید. اما این موضوع به این معنا نیست که سطح سؤالات این آزمون از چیزی که شما در مدارس آموزش دیده‌اید،  فراتر باشد. در نتیجه باداشتن تسلط کامل و کافی بر مباحثی که در طی تحصیل آموخته‌اید، به شما در موفقیت در این آزمون کمک خواهد کرد.

همچنین می‌توانید با شرکت در کلاس‌های آمادگی آزمون YOS یوس ترکیه که توسط آموزشگاه‌های مختلف تدریس می‌شوند، خود را برای این ماراتون سرنوشت‌سازآماده کنید. ترک زبانان نیز می‌توانند با شرکت در دوره آموزش زبان ترکی برای ترک زبانان خود را برای این آزمون آماده کنند. فراموش نکنید که این آزمون ممکن است در دانشگاه‌های مختلف متفاوت باشد. در نتیجه این تفاوت بر میزان دشواری و سطح آزمون، بودجه‌بندی سؤالات و همچنین هزینه ثبت‌نام آن باهم متفاوت خواهد بود.

آزمون یوس ترکیه

طریقه ثبت‌نام در آزمون یوس

ثبت‌نام آزمون YOS یوس ترکیه مانند آزمون‌های دیگر به‌صورت اینترنتی و در تاریخی که توسط دانشگاه موردنظر شما اعلام می‌شود، امکان‌پذیر است. معمولاً دانشگاه‌های ترکیه این آزمون را در اواخر ماه فروردین تا اواخر اردیبهشت‌ماه برگزار می‌کنند. شرکت‌کنندگان در این آزمون باید حدود یک ماه پس از اجرای آزمون منتظر اعلام نتایج باشند.

  • هزینه ثبت‌نام در آزمون یوس

این آزمون که توسط دانشگاه‌های مطرح کشور ترکیه برگزار می‌شود، هزینه مشخصی ندارد. هزینه‌ی ثبت‌نام این آزمون ممکن است هرساله دستخوش تغییر شود و چنانچه گفته شد هردانشگاه هزینه متفاوتی را از افرادی که برای این آزمون ثبت‌نام می‌کنند، دریافت خواهد کرد.

  • آزمون یوس در کجا برگزار می‌شود؟

این آزمون یک آزمون سراسری است که در اکثر شهرهای ترکیه اجرا می‌شود. با این حال دانشگاه‌های ترکیه برای رفاه حال افرادی که از خارج از کشور در این آزمون شرکت می‌کنند، حوزه‌هایی را در کشورهای مختلف برای برگزاری این آزمون آماده کرده اند. در ایران نیز در شهرهای مهم و بزرگی همچون تهران، تبریز و ارومیه این آزمون به‌صورت سالیانه برگزار می‌شود.

  • شرایط شرکت در آزمون یوس YOS ترکیه

همانطور که گفته شد، دانشگاه‌های کشور ترکیه این آزمون را برای سنجش اتباع خارجی و داوطلبان بین‌المللی برگزار می‌کنند. در نتیجه افرادی که قصد شرکت در این آزمون را دارند، نباید تابعیت کشور ترکیه را داشته باشند. همچنین برای ثبت‌نام و شرکت در این آزمون لازم است که مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی را داشته باشید.

  • شرایط سنی شرکت در آزمون یوس

شرط سنی شرکت در آزمون YOS یوس ترکیه یکی از سؤالاتی است که معمولاً ذهن داوطلبان شرکت در این آزمون را درگیر می‌کند. باید گفت که معمولاً هیچ شرط سنی مشخصی برای شرکت در این آزمون درنظر گرفته نمی‌شود. با این حال ممکن است دانشگاه‌ها مطابق سیاست‌های خود، هنگام پذیرش افراد به سن و سال نیز توجه کنند. اما در کل شما با هر سنی و با در دست داشتن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی خود می‌توانید در این آزمون شرکت کنید.

  • در صورت عدم کسب نمره قبولی در آزمون چه باید کرد؟

ممکن است پس از شرکت در این آزمون به نمره قبولی موردنظر خود دست پیدا نکنید. در چنین شرایطی تکلیف چیست؟ خوشبختانه برای شرکت در آزمون یوس محدودیتی وجود ندارد و می‌توانید در آزمون سال‌های بعد به صورت مجدد شرکت کنید. با این حال بهتر است برای رسیدن به هدف، مشابه تمام آزمون های زبان برای قبولی در این آزمون نیز از شرکت در دوره‌های آمادگی آن غافل نشوید.

آزمون یوس

لزوم تسلط به زبان استانبولی برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه

ممکن است شما برای آمادگی در آزمون هیچ‌گونه لزومی را برای یادگیری زبان ترکی استانبولی احساس نکنید. اما این در حالی است که زبان اصلی تدریس در دانشگاه‌های ترکیه زبان استانبولی و انگلیسی است. معمولاً اکثر رشته‌های پر طرفدار به زبان انگلیسی نیز تدریس می‌شوند که البته معمولاً شهریه بالاتری نسبت به کلاس‌های ترک زبان دارند.

 با این حال اکثر دانشگاه‌های ترکیه به‌خصوص دانشگاه‌های دولتی برای ثبتنام دانشجویان خارجی از آن‌ها مدرک زبان ترکی استانبولی تحت عنوان مدرک تومر را درخواست می‌کنند. در صورتی که شما این مدرک را نداشته باشید، باید حدود یک ترم را به‌عنوان پیش نیاز به یادگیری زبان استانبولی بپردازید. توجه داشته باشید به‌دلیل اینکه شما برای زندگی در ترکیه نیز به زبان استانبولی احتیاج پیدا خواهید کرد، در نتیجه توصیه ما این است که برنامه و هدفی بلند مدت را برای یادگیری زبان ترکی در طی آماده شدن برای آزمون YOS یوس ترکیه داشته باشید.

آموزش زبان ترکی استانبولی

یکی از دغدغه‌های بااهمیت افرادی که قصد برنامه‌ریزی برای مهاجرت‌های تحصیلی را دارند، آموزش زبان ترکی یا آموزش زبان‌های خارجی دیگر است. باتوجه به این که این افراد متقاضی درگیری‌های دیگری مانند آمادگی برای آزمون را دارند، بهتر است که تحت دوره‌های آموزش آنلاین زبان انگلیسی و استانبولی یا حضوری و به‌صورت فشرده برای گرفتن مدرک خود آماده شوند.

اعتبار مدارک دانشگاه‌های ترکیه

حتماً شما قبل از اینکه به‌فکر برنامه‌ریزی برای آزمون ورودی یوس باشید، در مورد اعتبار مدرک دانشگاه‌های ترکیه تحقیق کرده‌اید، اما باید بدانید که ممکن است مدارک یک‌سری از دانشگاه‌های ترکیه مورد تأیید وزارت بهداشت و علوم کشور ایران قرار نگیرند. این درحالی است که این مدارک در اکثر کشورهای اروپایی از اعتبار بالایی برخوردارند. بااین وجود در صورتی که قصد تحصیل در ترکیه و بازگشت به ایران را دارید، دانشگاه‌هایی را انتخاب کنید که مدارک آن‌ها مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران قرار داشته باشد.

نتایج آزمون یوس تا چه مدت اعتبار دارند؟

ممکن است برخی از افراد به دلیل شرایطی که دارند، تا مدتی پس از قبولی در این آزمون نتوانند برای ثبت‌نام اقدام کنند. خبر خوب این است که نتایج این آزمون حدود یک یا دو سال اعتبار دارند و شما با توجه به دانشگاهی که انتخاب کرده‌اید، می‌توانید از این فرجه برای ثبت‌نام استفاده کنید.

آزمون YOS ترکیه

برای قبولی در آزمون یوس YOS ترکیه چه باید کرد؟

در این متن به همه مواردی که در آزمون یوس مورد بررسی قرار می‌گیرند و شما نیاز به تمرین آن‌ها دارید، پرداختیم. اما چیزی که ذهن اغلب داوطلبان را مشغول می‌کند، نبودن منبعی مشخص برای آمادگی تست هوش در این آزمون است. برای آشنایی با تست‌های هوش این آزمون می‌توانید به‌بررسی سؤالات آزمون سال‌های گذشته بپردازید. اما این تمام ماجرا نیست و هر ساله سوالات متفاوتی در این بخش از آزمون مطرح شده و مخاطبان را به چالش می‌کشد.

شما می‌توانید برای آمادگی هر چه بیشتر و بهتر برای این بخش از آزمون از دوره‌هایی همچون دوره تست هوش آزمون یوس که توسط اساتید برجسته در فرادرس تدریس و تمرین می‌شوند، استفاده کنید. همچنین کسب آمادگی با کلاس‌ها و دوره‌های جامع آزمون یوس و آزمون‌های زبان قبولی شما را در آزمون YOS یوس ترکیه تضمین خواهد کرد. به یاد داشته باشید که هیچ موفقیتی یک شبه به دست نمی‌آید و شما باید هزینه و تلاش مشخصی را برای این کار صرف کنید.

مطمئن باشید که شما در یک قدمی رویاهای خود قرار دارید. امروزه باتوجه به دوره‌های حرفه‌ای و پیشرفته‌ای که در زمینه آمادگی برای آزمون YOS یوس ترکیه برگزار می‌شوند، شما نیز می‌توانید به‌سادگی با بهره‌بردن از این دوره‌ها به‌عنوان یکی از پذیرفته‌شدگان در رشته‌های درجه یک دانشگاه‌های محبوب ترکیه به آرزوی خود دست یافته و آینده درخشان خود را تضمین کنید. فرادرس این افتخار را دارد که شما را مرحله به مرحله و تا رسیدن به هدف همراهی کند.

سوالات متداول درباره آزمون یوس YOS ترکیه

منبع: نواندیشان
مقالات، مطالب، طرح ها و پروژه های خود را برای قرارگیری در سایت علمی آموزشی نواندیشان از اینجا بفرستید.
نواندیشان

انجمن نوانديشان ، یک انجمن علمی، غیردولتی و مستقل است که در حوزه های علمی و تخصصی مختلف، فعالیت خود را از شهریور 1388 شروع کرد. این انجمن در راستای نیل به کمک در بهبود وضعيت علمي و پژوهشي و تحقيقاتي کشور ایجاد شده است و به دنبال فراهم کردن بستر ارتباطی مناسب میان متخصصین ایرانی جهت آشنایی با همدیگر و گسترش همکاریها و راه هاي رسيدن از علم به عمل است.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0