نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

معرفی بهترین نرم‌افزارهای مدلسازی سه بعدی شهری

دسته بندی :مقالات شهرسازی 10 بهمن 1401 نواندیشان 1481
مدلسازی شهری

مدلسازی شهری به کمک نرم‌افزار، فرایندی است که طی آن، با ذخیره‌سازی داده‌ها و اطلاعات و ساخت لایه‌های نقشه، می‌توان مدل سه بعدی شهر را تهیه نمود.

تعریف مدلسازی شهری

امروزه گسترش فناوری‌های نوین، باعث ظهور نرم‌افزارهای پرکاربرد و قوی در عرصه مدلسازی شهری شده است. استفاده از این نرم‌افزارها به‌منظور پیاده‌سازی ایده‌های ذهنی در طرح‌ها و برنامه‌های شهری، بسیار ضروری و پراهمیت می‌باشد. به کمک این نرم‌افزارها، می‌توان با بهره‌گیری از اطلاعات مهندسی و طرح‌های اولیه، مدل‌ سه بعدی شهر را تهیه نمود.

مدلسازی شهری، در حقیقت فرایندی است که طی آن، یک مدل سه بعدی و دیجیتالی از مناطق شهری تهیه می‌شود. در این مدل سه‌بعدی، ساختمان‌ها، سطح زمین، پوشش گیاهی منطقه، زیرساخت‌ها، مبلمان شهری و چشم‌انداز شهر در مقیاس سه بعدی نمایش داده می‌شوند.

به کمک مدل‌سازی شهری می‌توان با تجزیه و تحلیل اطلاعات، وظایف مدیریتی در تعداد زیادی از حوزه‌های مختلف کاربردی را بررسی نمود. مدل‌های سه‌بعدی تهیه شده، امکان یکپارچه‌سازی اطلاعات جغرافیایی منطقه را دارا می‌باشند که باعث مدیریت هرچه بهتر داده‌های شهری می‌شود.

مدل‌سازی سه بعدی شهر

با مدلسازی سه بعدی شهر، می‌توان ضمن برنامه‌ریزی شهری، محیط شهری را به صورت همه جانبه مدیریت نمود. این مدیریت، شامل حفظ و نگهداری شهر در برابر بلایای طبیعی، حفاظت از بناهای تاریخی و آثار باستانی، چشم‌انداز و معماری شهر، امنیت داخلی، مسیریابی خیابان‌ها و…. می‌باشد.

مدلسازی سه بعدی شهر

استفاده از نرم‌افزارهای مدلسازی شهری، باعث تحول عظیمی در شهرسازی و معماری شهری گردیده است. همان‌گونه که به آن اشاره شد، این فرایند، به سه موضوع ورودی داده‌ها، مدل‌سازی و برنامه‌های کاربردی می‌پردازد تا در قالب یک چارچوب کامل، مدل‌سازی سه‌بعدی شهر را در اختیار محققان و مهندسان شهرسازی قرار دهد. برنامه‌ریزی شهری به کمک مدل سه بعدی شهر که تصویر واقعی و قابل درک از زمین را ارائه می‌دهد، میسر می‌گردد. مهندسان با ایجاد یک مدل سه بعدی از شهر، جزییات را از زوایای مختلفی مشاهده می‌کنند.

از طرفی، رندرهای واقعی‌تر به کمک اطلاعات بافتی و ظاهری ارائه شده در نرم افزارها امکان پذیر می‌باشد. مدلسازی سه بعدی شهر امکان نقشه‌برداری HD و تهیه تصاویر نماهای مختلف شهر با وضوح بالا را دارا می‌باشد. این قابلیت، باعث تجسم بهتر و در نتیجه برنامه‌ریزی دقیق‌تر شهر می‌شود.

مدلسازی سه‌بعدی با نرم‌افزار، ضمن تسریع فرایند طراحی شهر، موجب افزایش هماهنگی و ارتباط میان مسئولین و طراحان مختلف مشغول در صنعت ساختمان می‌شود. همچنین، شبکه‌های حمل‌ونقل و تاسیسات با دسترسی به مدل‌های سه‌بعدی شهر، به طور چشم‌گیری بهبود می‌یابند. با کمک این نرم‌افزارها، می‌توان به ترسیم مسیرهای واکنش اضطراری نیز پرداخت. تحلیل جغرافیایی مدل‌های شهرسازی، امکان اندازه‌گیری دقیق ابعاد مورد نیاز جهت نقشه‌برداری از خیابان‌ها، زیرساخت‌های شهری، مسیرهای پیاده‌روی و… را فراهم می‌سازد.

از دیگر مزایای استفاده از نرم‌افزارهای مدلسازی سه‌بعدی شهر، می‌توان به سهولت در اشتراک گذاری اطلاعات شهری، ذخیره‌سازی و دسترسی آسان به اطلاعات پروژه و … اشاره کرد.

نرم افزارهای مدلسازی شهری

حال که به اهمیت استفاده از نرم‌افزارهای معماری جهت مدلسازی شهری پی بردیم، به معرفی مهمترین و پرکاربردترین آنها می‌پردازیم.

نرم‌افزار Revit:

نرم‌افزار Revit، از جمله نرم‌افزارهای شناخته شده در مدلسازی شهری است که با ایجاد طرح های بی‌نظیر معماری شناخته می‌شود. به کمک این نرم‌افزار، می‌توان تمامی زیرساخت‌ها و ساختمان‌ها را به آسانی طراحی و مدیریت نمود. استفاده از این نرم‌افزار، در طراحی و مدلسازی سه بعدی باعث کاهش اتلاف وقت می‌گردد.

نرم افزارهای مدلسازی شهری

نرم‌افزار اتوکد:

حقیقتا نرم‌افزار اتوکد، یکی از شناخته‌شده ترین نرم‌افزاهای طراحی و مدلسازی سه‌بعدی است و از آن به عنوان نرم‌افزار مادر یاد می‌شود. این نرم‌افزار علاوه بر طراحی شهری، در مدلسازی صنعتی نیز پرکاربرد می‌باشد.

نرم افزار ArchiCAD:

نرم‌افزار ArchiCAD در حقیقت یک نرم‌افزار جامع در مدلسازی شهری برای مهندسین معماری و شهرسازی است که قابلیت طراحی دو بعدی و سه بعدی و همچنین تجسم واقعی را دارا می‌باشد. این نرم‌افزار با ارائه تصاویر با کیفیت و واقعی از نماهای قسمت‌های مختلف شهر، به ابزاری قدرتمند برای مهندسان شهرسازی تبدیل شده است.

نرم افزار 3D Max:

نرم‌افزار تری دی مکس از جمله نرم‌افزارهای مدلسازی شهری بوده و با برخورداری از پلاگین‌های رندرگیری عالی، مورد استفاده بسیاری از مهندسان می‌باشد.

نرم‌افزار Sketchup:

این نرم‌افزار را می‌توان یک نرم افزار پایه در معماری در نظر گرفت. عموما از این نرم‌افزار، جهت یادگیری انواع مدلسازی‌های سه بعدی توسط مهندسان استفاده می‌شود. محیط کاربری آسان این نرم‌افزار، موجب می‌گردد تا  حجم‌سازی را به سرعت انجام داده و با اجرای ایده‌های ذهنی، تا مرحله رندر نهایی پیش بروید.

نرم‌افزار Rhino:

از دیگر نرم‌افزارهای مدلسازی در حوزه شهرسازی، نرم‌افزار راینو می‌باشد که بر اساس خطوط منحنی، مدل‌های دقیقی از سطوح را به صورت سه بعدی ایجاد می‌کند.

نرم افزار سیتی انجین

City Engine یک نرم‌افزار فوق‌العاده قدرتمند و بی‌رغیب در مدلسازی شهری و طراحی محیط‌های شهری است. این نرم افزار شامل مجموعه کاملی از ابزارهای مورد نیاز جهت ایجاد پروفیل‌های سه‌بعدی از جاده‌ها و مبلمان خیابانی، ادغام داده‌های جغرافیایی، ساختمان‌ها، آرایش شبکه‌های خیابانی و بررسی پروژه‌های شهرسازی و برنامه‌ریزی شهری می‌باشد. به کمک این نرم‌افزار می‌توان در کمترین زمان ممکن، مدل‌های بی‌بدیل شهرسازی را ایجاد کرد.

مدلسازی شهری با City Engine

در ادامه به بررسی مزایای استفاده از این نرم‌افزار می‌پردازیم:

  • قابلیت دسترسی آسان به داده‌های GIS در محیط این نرم‌افزار
  • امکان تبدیل داده‌های GIS به مدل سه بعدی در آن
  • امکان به اشتراک گذاشتن داده‌ها به کمک نرم‌افزار
  • قابلیت جابجایی متناوب محیط کاری از محیط ArcGIS به محیط این نرم‌افزار با کدنویسی به زبان پایتون
  • قابلیت بررسی سه بعدی همه جزئیات مانند میزان آلاینده‌های جوی و … در شهرها
  • امکان ایجاد تغییرات و اطلاعات جدید که در حین اجرای پروژه توسط کارفرمایان و مسئولین ابلاغ می‌گردد.
  • قابلیت گزارش‌گیری کامل از پروژه در مواقع لازم
  • امکان تهیه نقشه‌های قابل چاپ و یا تهیه ویدیو با کیفیت بالا از تردد کاربران در فضای سه بعدی شهر و…
  • قابلیت افزایش سرعت و دقت طراحی (چند روز تا چند ساعت) در مقایسه با سایر نرم‌افزارها همانند Rhino ، اسکچاپ، اتوکد و …

موارد فوق، تنها بخشی از مزایای استفاده از نرم‌افزار قدرتمند City Engine میباشد که میتوان با بهره‌گیری از آن، از این مزایا بهره‌مند شد.

دوره آموزش CityEngine به صورت تصویری و به زبان فارسی به مدت 26 ساعت را همراه با فایل پروژه‌های تمرینی از لینک زیر می توانید تهیه نمایید.

آموزش نرم‌افزار سیتی انجین

منبع: نواندیشان
مقالات، مطالب، طرح ها و پروژه های خود را برای قرارگیری در سایت علمی آموزشی نواندیشان از اینجا بفرستید.
آموزش سیتی انجین
نواندیشان

انجمن نوانديشان ، یک انجمن علمی، غیردولتی و مستقل است که در حوزه های علمی و تخصصی مختلف، فعالیت خود را از شهریور 1388 شروع کرد. این انجمن در راستای نیل به کمک در بهبود وضعيت علمي و پژوهشي و تحقيقاتي کشور ایجاد شده است و به دنبال فراهم کردن بستر ارتباطی مناسب میان متخصصین ایرانی جهت آشنایی با همدیگر و گسترش همکاریها و راه هاي رسيدن از علم به عمل است.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0