نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

بیماری آنفلوانزای مرغی

دسته بندی :پزشکی 7 آبان 1400 نواندیشان 1093
آنفلونزای مرغی

بیماری آنفلوانزای مرغی

آنفلوانزای مرغی یک بیماری ویروسی واگیردار حاد می باشد که دستگاه تنفس , گوارش و یا عصبی بسیاری از گونه های پرندگان را مبتلا می کند.

این بیماری توسط یک ویروس آنفلوانزا از نوع تیپ A ایجاد می شود. دو نوع ویروس آنفلوانزای مرغی وجود دارد : ویروس آنفلوانزا با قدرت بیماریزایی شدید (HPAI) و ویروس آنفلوانزا با قدرت بیماریزایی (LPAI) شیوع قبلی بیماری آنفلوانزای مرغی در انگلستان سال 1991 اتفاق افتاد..

تاریخچه و گسترش بیماری :

فرم بیماری آنفلوانزای مرغی با قدرت بیماریزایی بیشتر بعنوان طاعون مرغی شناخته شد. این بیماری برای اولین بار بیش از هزار سال پیش (در حدود سال 1878) در کشور ایتالیا ظاهر شد. آنفلوانزای مرغی فوق حاد (با قدرت بیماریزایی شدید) اولین بار در ایالت متحد آمریکا سالهای 25- 1924 تشخیص داده شد. این بیماری دوباره در سال 1929 اتفاق افتاد و مجدداً (برای اولین بار) ریشه کن شد- تیپ A ویروس آنفلوانزا با قدرت بیماریزایی متوسط و شدید در تمام نقاط دنیا اتفاق افتاده است. تیپ A ویروس آنفلوانزا با قدرت بیماریزایی شدید معمولاً از پرندگان زنده آزاد در اروپا و سایر جاها با ساب تایپ (HA) H7 و H5 جداسازی گردیده است.

علائم کلینیکی :

علائم تیپیک بیماری کنونی (فعلی) بطور ناگهانی با مبتلا شدن پرندگان ، ادم در ناحیه سر ، سیانوزه شدن تاج و ریش ، تیرگی ، از دست دادن اشتها ، اختلال در تنفس ،اسهال و کاهش تولید تخم مرغ می باشد. پرندگان اغلب بدون ظاهر شدن علائم بیماری می میرند. به هر حال پرندگان ، تغییر قابل ملاحظه ای در علائم کلینیکی و شدت بیماری می توانند داشته باشند.

کالبد گشایی :

یافته های کالبد گشایی بطور چشمگیر متفاوت است اما اثرات غالب احتقان و هموراژی روی ارگانهای مبتلا می باشد. نقاط نکروزه ممکن است در کبد ، ریه ها ، طحال و کلیه ها یافت شود.

ممکن است همچنین به کیسه های هوایی و صفاق نیز منتشر شود و معمولاً پریکاردیت فیبرینی ایجاد می شود. زمانیکه بیماری پرندگان تخم گذار بالغ را مبتلا کند ممکن است پریتونیت ناشی از تخم مرغ بطور غیر طبیعی و ثابت دیده می شود.

انتقال بیماری :

–        تماس مستقیم با ترشحات پرندگان آلوده مخصوصاً با مدفوع

–        غذا ،آب ، وسایل و لباسهای آلوده

–        مرغابی ها و پرندگان دریایی بظاهر سالم ممکن است ویروس را به داخل گله منتقل کنند.

–        تخم مرغهای آلوده شکسته شده ممکن است جوجه ها را در انکوباکور آلوده کند.

 

قانونگذاری :

قانون بیماریهای طیور سال 2003 (انگلستان) در 30 آوریل 2003 به مرحله اجراء گذارده شد.در این قانون نیازمندیهای بخشنامه شماره EEC / 40/92 اتحادیه اروپا در مورد تدابیر اجتماعی برای کنترل بیماری آنفلوانزای پرندگان پیش بینی شده است(وضع شده است ). قانونگذاری مشابهی برای اسکاتلند و ولز نیز وضع شده است. قانون جدید جایگزین قانون بیماریهای طیور سال 1994 شده و تدابیر فوق را به شترمرغ سانان (شترمرغ،امو(بزمرغ)و …) همانطور که در بخشنامه شماره 65/92 اتحادیه اروپا پیش بینی شده بود، تعمیم می دهد. این قانون همچنین اختیارات اضافی برای بررسی بیماریهایی که (در حال حاضر) وجود ندارند را نیز می دهد.

جنبه های اصلی کنترل بیماری :

1 ) تاسیسات آلوده :

ممانعت از ورود و خروج پرندگان ، بسته و وسایل حمل و نقل به محل آلوده. شستشو و ضد عفونی تاسیسات و وسایل نقلیه ، برنامه بهداشت و سلامت حیوان در سال (Act) 1981 برای کشتار اجباری طیور بیماری و مشکوک و طیوری که در معرض ابتلا به بیماری هستند تهیه شد. تخم مرغ ها هم باید معدوم شوند.

2) نواحی آلوده :

صاحبان مرغ ، جوجه کشی ها ، کشتارگاهها : ممانعت از حرکت طیور و تخم مرغهای نطفه دار به شعاع 3 الی 10 کیلومتر. طیور و ماکیان باید در محل زندگیشان نگه داشته شوند. بازار و نمایشگاه کالاهای مربوطه تعطیل شوند.

پیمانکار انهدام ضایعات :

ممکن است استفاده از بسته یا کود مرغی باعث عدم پاکسازی یا گسترش بیماری شود.

حمل و نقل :

شتشو و ضدعفونی کردن هر وسیله مورد استفاده در حمل و نقل طیور ، لاشه ها ،دل و جگر طیور ، پرها یا تخم مرغ ها

3 ) حداقل طول دوره کنترل :

در یک تاسیسات آلوده نبایستی بمدت حداقل 21 روز بعد از ضد عفونی ، مواد اولیه ، احشام و دام ذخیره شود.حفاظت و کنترل منطقه ای حداقل بمدت 21 روز بعد از شستشو و ضد عفونی تاسیسات آلوده بایستی ایجاد شود. سپس بعنوان بخشی از منطقه تحت مراقبت محسوب شود. منطقه سرویلانس (تحت مراقبت) بمدت حداقل 30 روز بعد از شستشو و ضد عفونی کنترل شود.

4) پرداخت غرامت :

برنامه بهداشت و سلامتی حیوان سال(Act) 1981 آمریکا ، اعلام می کند که پرداخت غرامت برای طیوری که بیمار نشده اند باید بلافاصله قبل از کشتار قیمت گذاری شده و غرامت پرداخت شود.

میتوانید متن کامل این تحقیق را در 7 صفحه از لینک زیر دانلود کنید.

نام فایل: تحقیق بیماری آنفلوانزای مرغی

دانلود فایل: لینک مستقیم

پسورد: www.noandishaan.com

منبع: نواندیشان
مقالات، مطالب، طرح ها و پروژه های خود را برای قرارگیری در سایت علمی آموزشی نواندیشان از اینجا بفرستید.
نواندیشان

انجمن نوانديشان ، یک انجمن علمی، غیردولتی و مستقل است که در حوزه های علمی و تخصصی مختلف، فعالیت خود را از شهریور 1388 شروع کرد. این انجمن در راستای نیل به کمک در بهبود وضعيت علمي و پژوهشي و تحقيقاتي کشور ایجاد شده است و به دنبال فراهم کردن بستر ارتباطی مناسب میان متخصصین ایرانی جهت آشنایی با همدیگر و گسترش همکاریها و راه هاي رسيدن از علم به عمل است.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0