نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مقايسه بودجه نانوتكنولوژی اروپا و آمريكا

دسته بندی :فناوری و تکنولوژی روز 18 اردیبهشت 1400 نواندیشان 1399
nano technology

مقايسه بودجه نانوتكنولوژی اروپا و آمريكا

خلاصــه

اگر چه مقايسة اولية سرمايه‌گذاري‌ در زمينة نانوتكنولوژي حاكي از آن است كه ايالات متحده به مراتب بيشتر از اتحادية اروپا در اين زمينة بسيار مهم، سرمايه‌گذاري مي‌نمايد؛ نگاهي دقيق‌تر به آمار و ارقامي كه در قالب سه سناريو بيان گرديده است نشان مي‌دهد كه سرمايه‌گذاري اتحادية اروپا در زمينة نانوتكنولوژي نه تنها با سرمايه‌گذاري ايالات متحده قابل مقايسه است، بلكه به احتمال زياد در سال 2003 دو برابر يا فراتر از سرمايه‌گذاري آمريكا خواهد شد.
همچنين به دليل اينكه سرمايه‌گذاري‌هاي “پنهان” اروپا قابل مشاهده نمي‌باشد، انتظار سود بسيار بالايي براي سرمايه‌گذاري اين اتحاديه مي‌رود. هزينه‌هاي “پنهان” ششمين برنامة تحقيقاتي اتحادية اروپا “FP6” به صورت “اولويت موضوعي” مصرف مي‌گردد. اين شيوة متعادل مي‌تواند نتيجه و سود بيشتري در بر داشته باشد. بنابر تحليل‌ها، سرمايه‌گذاري‌هاي انجام شده فقط توسط اتحادية اروپا در زمينة نانوتكنولوژي بين 4 الي 20 درصد كل سرمايه‌گذاري‌هاي تحقيقاتي در اروپا مي‌باشد كه اين مقدار فراتر از بودجه پيشنهادي سال 2003 ايالات متحده در زمينة نانوتكنولوژي خواهد بود. علاوه بر اين، هزينه‌هاي صرف شده در اروپا شامل هزينه‌هاي زيرساختها و نيروي انساني نمي‌باشد! در حالي كه در آمريكا چنين نيست؛ زيرا در اروپا اين هزينه‌ها توسط دولت‌ها و به صورت جداگانه تأمين مي‌گردد. بنابراين هزينه‌هاي اعلام شده بخش اندكي از هزينه‌هاي واقعي مي‌باشد. با اين حساب اگر سرمايه‌گذاري تمام ملل اتحادية اروپا به عنوان سرمايه‌گذاري‌هاي كلي اروپا در نانوتكنولوژي در سال 2003 منظور گردد، ممكن است حتي بيش از دو برابر سرمايه‌گذاري در ايالات متحده باشد. هر چند اين تحليل‌ها بيانگر تشخيص درست اروپا از پتانسيل‌هاي اقتصادي طولاني مدت در زمينة نانوتكنولوژي مي‌باشد ولي كماكان زمينه‌هايي وجود دارد كه به‌منظور افزايش توانايي‌هاي اروپا در هدايت تحقيقات در سطح جهان و تحقق اهداف اقتصادي آن، توجه زيادي را مي‌طلبد.


مقدمــه


يكي از معيارهايي كه سرمايه‌گذاري نانوتكنولوژي با آن محك زده مي‌شود، بودجه برنامة پيشگامي ملي نانوتكنولوژي (NNI) در ايالات متحده است. در يك نگاه گذرا به نظر مي‌رسد كه سرمايه گذاري اتحادية اروپا، مبلغ 3/1 ميليارد يورو براي مدت چهار سال، در مقايسه با بودجه NNI در سال 2003 كه 2/710 ميليون دلار (72/0 ميليارد يورو) است، اندك مي‌باشد. تحليل‌هاي ما نشان مي‌دهد كه اين اعداد بزرگ تمام ابعاد ماجرا را بيان نمي‌كند و در واقع بسياري از اين ارقام گمراه كننده مي‌باشند و مي‌توان گفت هزينه‌اي كه در اروپا صرف نانوتكنولوژي مي‌گردد از هزينة مربوط به آمريكا فراتر است.
براي هدف‌هايي از اين دست، به‌طور معمول دو ديدگاه انتقادي مطرح مي‌باشد:
يكي پيچيدگي تغييرات در مكانيزم‌هاي سرمايه‌گذاري در زمينه‌هاي اقتصادي مختلف است. با توجه به تعاريف متغيري كه از نانوتكنولوژي ارائه مي‌گردد، هر مقايسه عددي همواره نياز به مفروضات خاص دارد. ولي به هر حال، قطعاً مقايسه، معياري تقريبي از وضعيت كشورها ارائه مي‌نمايد. نقد دوم آن است كه صرف هزينه‌هاي زياد در نانوتكنولوژي، عمل بيهوده‌اي مي‌باشد، مثل اينكه هزينه بسيار زيادي را صرف تحقيقات در زمينه شيمي كرده باشيم. در سطوح كاربردي و بالاتر، نظير تحقيقات سرطان و انرژي‌هاي جايگزين نيز اين مقايسه مطرح مي‌باشد.
علت احساس نياز به ارائه چنين ارقامي براي هزينه‌كردن در زمينه نانوتكنولوژي، هرچند واقعي نباشند، در اين حقيقت نهفته است كه صاحبان صنايع و مشاغل و دانشگاهيان برمبناي اين گونه ارقام تصميم‌گيري مي‌نمايند. چنانچه دانشگاهيان حس كنند كه سرمايه‌گذاري در نانوتكنولوژي، بهتر از زمينه‌هاي ديگر است، به آن سمت متمايل مي‌گردند. همچنين صاحبان صنايع به سمتي گرايش دارند كه بتوانند امتيازهاي بيشتري كسب كنند و افراد ماهرتري را در اختيار بگيرند. به اين دليل تلاشهايي در راستاي با معني ساختن آمار و ارقام انجام مي‌گيرد.


فهرست مطالب


خلاصــه 
پيشنهادها 
مقدمــه 
سرمايه‌گذاري جهاني در نانوتكنولوژي 
اروپا 
ايالات متحده آمريكا 
آسيا 
اتحادية اروپا 
سناريوي اول: سرمايه‌گذاريهاي مستقيم در نانوتكنولوژي 
سناريوي دوم: سرمايه‌گذاريهاي كلي 
سناريوي سوم: مقايسة نسبي سرمايه‌گذاريها 
نتيجه‌گيري 

متن کامل این تحقیق را با فرمت ورد و 18 صفحه رایگان از لینک زیر دانلود کنید:

نام فایل: تحقیق مقايسه بودجه نانوتكنولوژی اروپا و آمريكا

دانلود فایل: لینک مستقیم

پسورد: www.noandishaan.com

منبع: نواندیشان
مقالات، مطالب، طرح ها و پروژه های خود را برای قرارگیری در سایت علمی آموزشی نواندیشان از اینجا بفرستید.

 

 

 

نواندیشان

انجمن نوانديشان ، یک انجمن علمی، غیردولتی و مستقل است که در حوزه های علمی و تخصصی مختلف، فعالیت خود را از شهریور 1388 شروع کرد. این انجمن در راستای نیل به کمک در بهبود وضعيت علمي و پژوهشي و تحقيقاتي کشور ایجاد شده است و به دنبال فراهم کردن بستر ارتباطی مناسب میان متخصصین ایرانی جهت آشنایی با همدیگر و گسترش همکاریها و راه هاي رسيدن از علم به عمل است.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0