نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

بررسی اثر زلزله بر برجهای خنک کننده بتنی

دسته بندی :مقالات مهندسی عمران 4 اردیبهشت 1400 نواندیشان 1505
بررسی اثر زلزله

بررسی اثر زلزله بر برجهای خنک کننده بتنی

برجهای خنک کن بتنی سازه های خاصی هستند که در اغلب نیروگاه ها به چشم می خورند. در طراحی این سازه تنوعی از بار گذاری مطرح است که هر یک می تواند در بخشی از طرح سازه تعیین کننده باشد. در این میان زلزله سبب بروز رفتار و پاسخ های پیچیده ای در سازه می گردد و ممکن است تهدیدی جدی برای ایمنی سازه و پایداری آن باشد. تحقیقات گذشته نشان دهنده حساسیت ستونهای برج خنک کن بتنی تحت اثر زلزله می باشد. از این رو، در این تحقیق ضمن توجه ویژه به ستون های این سازه، به مطالعه و بررسی اثر زلزله بر رفتار برجهای خنک کن پرداخته شده است. بدین منظور برج خنک کن نیروگاه حرارتی شازند، به عنوان نمونه ای از این سازه انتخاب و مدل اجزا محدود آن تهیه شده است.

سپس با اعمال اثر همزمان مولفه های افقی و قائم شتاب زلزله های واقعی طبس، ناغان و بم، عملکرد لرزه ای برج خنک کن بررسی شده و علاوه بر مقایسه پاسخ های نیرویی و تغییر مکانی خطی و غیر خطی سازه، محل و ترتیب تشکیل گره های پلاستیک بر روی سازه تعیین گشته است. در ادامه، پایداری سازه با توجه به گره های پلاستیک تشکیل شده مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد که تحت اثر زلزله های مذکور ستون های سازه دچار آسیب دیدگی می شوند؛ به طوریکه آسیب دیدگی شدید می تواند سبب ناپایداری سازه گردد.

یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در طراحی برج های خنک کننده بتنی، بار باد می باشد. برای مشاهده رفتار نهایی برج های خنک کننده بیشتر سعی می گردد تا برج را تحت بارگذاری های فراتر از حد سرویس قرار داده و میزان مقاومت نهایی برج و چگونگی رفتار سازه در حالت غیر خطی را بررسی نمایند. به این دلیل آنالیزهای استاتیکی افزایشی با در نظر گرفتن ویژگی های غیرخطی سازه بر روی آن انجام می گیرد.

در مطلب حاضر پس از بررسی اجمالی اهمیت برجهای خنک کننده و نحوه ساخت و عملکرد آنها، به صورت گذرا به نحوه اثر زلزله بر برجهای خنک کننده بتنی پرداخته شده و مودهای مختلف ارتعاشی آنها مورد بررسی قرار گرفته است. این مطلب را میتوانید با فرمت pdf در 32 صفحه از لینک زیر دانلود کنید.

نام فایل: مقاله بررسی اثر زلزله بر برجهای خنک کننده بتنی

دانلود فایل: لینک مستقیم

پسورد: www.noandishaan.com

منبع: نواندیشان
مقالات، مطالب، طرح ها و پروژه های خود را برای قرارگیری در سایت علمی آموزشی نواندیشان از اینجا بفرستید.

 

نواندیشان

انجمن نوانديشان ، یک انجمن علمی، غیردولتی و مستقل است که در حوزه های علمی و تخصصی مختلف، فعالیت خود را از شهریور 1388 شروع کرد. این انجمن در راستای نیل به کمک در بهبود وضعيت علمي و پژوهشي و تحقيقاتي کشور ایجاد شده است و به دنبال فراهم کردن بستر ارتباطی مناسب میان متخصصین ایرانی جهت آشنایی با همدیگر و گسترش همکاریها و راه هاي رسيدن از علم به عمل است.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0