نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

گزارش کارآموزی نیروگاه سیکل ترکیبی نیشابور

نیروگاه سیکل ترکیبی

نیروگاه سیکل ترکیبی (CCPP)

مقدمه

با توجه به روند رو به رشد مصرف سرانه انرژی الکتریکی و احیا و احداث صنایع بزرگ در بخشهای کشاورزی و صنعتی در سطح کشور و بخصوص احداث صنایع سنگین در استان خراسان مانند مجتمع فولاد در نیشابور که نیاز الکتریکی آن در فاز اول حدود 160 مگاوات اعلام گردیده و آهنگری و ریخته گری اسفراین، آلومینای جاجرم و کارخانه هایی نظیر سیمان قاین و بجنورد و همچنین لزوم اتصال شبکه برق استان خراسان به شبکه سراسری کشور نیاز به تولید انرژی الکتریکی بیشتر در این استان محرز گردید که در این راستا مطالعات اولیه آغاز شد.

لذا مقرر گردید نیروگاهی با تولید حدود یک هزار مگاوات ساعت در استان خراسان در برنامه های احداث و تولید قرار بگیرد و به منظور مشخص نمودن محل جغرافیایی نیروگاه اقدامات و مطالعات لازم شروع گردید که با توجه به پارامترهای لازم جهت احداث نیروگاه نظیر نزدیکی به مرکز ثقل بار و سهولت انتقال به شبکه انتقال ، دوری از گسلهای زلزله خیز، تامین آب و سوخت مورد نیاز، شهر نیشابور مناسبترین محل تشخیص داده شد .

در سال 1368 زمینی به مساحت 248.5 هکتار در شمال غربی شهر و در فاصله حدود چهار کیلومتر از جاده کمربندی از طریق شبکه برق منطقه ای خراسان خریداری و اقدام به دیوارکشی و حفر یک حلقه چاه آب گردید و در سال 1372 جهت احداث نیروگاه تحویل سازمان توسعه برق ایران شد.

نیروگاه سیکل ترکیبی براساس ترکیب دو مجموعه توربین و ژنراتورهای گازی و توربین و ژنراتورهای بخاری شکل گرفته است، به گونه ای که دود گرم خروجی از دودکش توربین گاز که حدود 500درجه سانتیگراد حرارت دارد می لایست به دیگ بخار واحد بخاری جهت گرم نمودن آب و تولید بخار داغ تحت فشار وارد شود. این بخار صرف گرداندن توربین واحد بخار و تولید برق در یک ژنراتور جداگانه می شود.

کارایی سیکل ترکیبی از کارایی واحد گازی و واحد بخار بیشتر می باشد. راندمان واحدهای گازی بین 27 تا 32 درصد ، راندمان واحد بخار حدود 40 درصد می باشد ، درحالیکه راندمان واحد سیکل ترکیبی حدود 47 درصد می باشد. نیروگاههای سیکل ترکیبی به علت راندمان بالا و مصرف کم آب اقتصادی تر گزینه های دیگر نیروگاههای برق می باشد. به همین علت وزارت نیرو نصب و راه اندازی این نوع نیروگاه را در دستور کار خود قرار داده که اولین نیروگاه سیکل ترکیبی در گیلان سپس در قم و سومین نیروگاه در مجاورت نیروگاه بخار منتظر قائم بنام سیکل ترکیبی منتظر قائم در فردیس کرج به بهره برداری رسیده است.

علاوه بر نیروگاه های اشاره شده پنج نیروگاه سیکل ترکیبی دیگر در حال احداث می باشد که بخش گازی این پنج نیروگاه در حال بهره برداری و بخش بخار آن در دست ساخت و نصب می باشد.

فهرست مطالب

مقدمه

معرفی نیروگاه های سیکل ترکیبی

مشخصات فنی واحدهای گازی نیروگاه

مشخصات فنی واحدهای بخار نیروگاه

سیکل های ترکیبی

واحد گازی

سیکل بخار

سیستم خنک کاری

سیستم روغن کاری

عکس

نام فایل: گزارش کارآموزی نیروگاه سیکل ترکیبی نیشابور

دانلود فایل: لینک مستقیم

پسورد: www.noandishaan.com

منبع: نواندیشان
مقالات، مطالب، طرح ها و پروژه های خود را برای قرارگیری در سایت علمی آموزشی نواندیشان از اینجا بفرستید.
مهدی عارف خیابانی

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0