نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

آموزش ایجاد نور تلویزیون در اسکچاپ به صورت واقعی

آموزش ایجاد نور تلویزیون در اسکچاپ

در این آموزش نحوه ایجاد نور واقعی برای تلویزیون با استفاده از V-Ray در اسکچاپ توضیح داده می‌شود و در روش دوم این عمل با استفاده از نرم‌افزار فتوشاپ انجام خواهد گرفت.

هدف از این آموزش ، کشف تکنیک‌های مختلف در نمایش صفحه تلویزیون با جلوه‌های نوری با استفاده از V-Ray برای SketchUp و Photoshop است. روشن کردن صفحه تلویزیون با استفاده از V-Ray برای SketchUp به ویژگی‌های خاص نورپردازی نیاز دارد که صفحه را قادر به انتشار نور می‌کند. این ویژگی‌های روشنایی V-Ray شامل  نور مستطیل V-Ray و نور گسیل شده است. در حین انجام مراحل رندر، دانستن کاربرد و نحوه قرارگیری مناسب این دو ویژگی روشنایی V-Ray به منظور تولید یک تصویر رندر شده واضح از یک صفحه تلویزیون که روش بوده و محیط اطراف را به طور خاص در صحنه اتاق تاریک روشن می کند ، مهم است. در روش دیگر از Photoshop برای ایجاد جلوه‌های روشنایی تلویزیون روی صفحه استفاده می‌شود.

همچنین بخوانید: آموزش Google Sketchup

در ابتدا با استفاده از اسکچاپ یک صحنه ساده مشابه تصویر زیر ایجاد می‌نماییم. در این آموزش از چنین صحنه‌ای که تلویزیون در یک اتاق بسته با یک پنجره قرار دارد، استفاده شده است. پنجره به عنوان گذرگاهی برای نور طبیعی در داخل اتاق عمل می‌کند.

01-ایجاد نور تلویزیون

02-ایجاد نور تلویزیون

03-ایجاد نور تلویزیون

روش اول آموزش ایجاد نور تلویزیون در اسکچاپ : با استفاده از نورهای ویری

گام اول:

پنجره Material Dialogue Box را باز کنید، هر رنگ یا متریالی که میخواهید را برای صفحه تلویزیون اعمال کنید. بعداً این متریال را با Emissive Light در ویری جایگزین خواهیم کرد. متریالی که ما در Material Dialogue box اسکچاپ استفاده می‌کنیم، فقط به عنوان یک راهنما استفاده می‌شود تا بتوانید متریال‌های موردنیاز را در لیست متریال‌های V-Ray به راحتی پیدا کنید. در اینجا من بافت رنگی آبی روشن را انتخاب کرده و آن را روی صفحه تلویزیون اعمال می‌کنم.

04-ایجاد نور تلویزیون

گام دوم:

پنجره V-Ray ‘Material Editor را باز کنید و سپس بافتی را که روی صفحه تلویزیون اعمال کرده‌اید، پیدا کنید، پس از آن، لایه Emissive Map را به متریال خود اضافه کنید.

05-ایجاد نور تلویزیون

06-ایجاد نور تلویزیون

07-ایجاد نور تلویزیون

گام سوم:

پس از ایجاد لایه Emissive Map، یک تصویر bitmap را در پنجره Emissive color بارگذاری کنید. این به ما امکان می‌دهد تصویر را با جلوه‌های نوری روی صفحه تلویزیون نمایش دهیم.

08-ایجاد نور تلویزیون

گام چهارم:

در زیر لایه نقشه Emissive color، قسمت Bitmap را انتخاب کنید و سپس تصویر را در باکس File بارگیری کنید.

09-ایجاد نور تلویزیون

گام پنجم:

تصویر موردنظر خود را برای صفحه تلویزیونتان انتخاب کنید و سپس روی Open کلیک کنید.

10-ایجاد نور تلویزیون

11-ایجاد نور تلویزیون

گام ششم:

همانطور که مشاهده می‌کنید تصویر بارگیری شده، مقیاس درستی ندارد. تصویر باید در ابعاد کامل صفحه تلویزیون کشیده شود. برای انجام این کار، روی صفحه تلویزیون کلیک کنید. توجه داشته باشید اگر مدل شما یک گروه یا component است، روی مدل، دوبار کلیک کنید تا زمانی که بافت مربوطه را به درستی انتخاب کنید.، سپس روی عکس بارگذاری شده روی صفحه تلویزیون کلیک راست کرده و سپس Texture > Position را انتخاب کنید.

12-ایجاد نور تلویزیون

گام هفتم:

تصویر را تا زمانی که به طور کامل رو صفحه تلویزیون قرار می‌گیرد تنظیم کنید، در این مثال، من اندازه تصویر را با کشیدن آن در امتداد محور سبز و آبی تنظیم می‌کنم.

13-ایجاد نور تلویزیون

گام هشتم:

با بازگشت به پنجره V-Ray Asset Editor، شدت متریال Emissive خود را براساس اولویت تنظیم کنید.

14-ایجاد نور تلویزیون

15-ایجاد نور تلویزیون

گام نهم:

نور مستطیلی ویری را به صحنه خود اضافه کنید. این به ما امکان می‌دهد تا شدت نوری را که از صفحه تلویزیون ایجاد می‌شود، افزایش دهیم. برای این منظور نور مستطیلی را موازی با صفحه تلویزیون قرار دهید.

16-ایجاد نور تلویزیون

گام دهم:

به تنظیمات Rectangular Light ویری بروید و تیک گزینه Invisible را بزنید. شدت نور را با مقادیر حدود 60 تا 90 تنظیم کنید. در انتها روی دکمه رندر کلیک کنید.

17-ایجاد نور تلویزیون

18-ایجاد نور تلویزیون

روش دوم آموزش ایجاد نور تلویزیون در اسکچاپ : با استفاده از فتوشاپ

گام اول:

پنجره Material Dialogue Box را باز کنید، هر رنگ یا ماده‌ای را می‌خواهید برای صفحه تلویزیون اعمال کنید. من از سه عنصر Object ID ، Material ID و Total Light استفاده کردم. در انتها روی دکمه رندر کلیک کنید.

19-نور تلویزیون در فتوشاپ

گام دوم:

تصاویر رندر گرفته شده از جمله تمام عناصر رندر را ذخیره کنید.

20-نور تلویزیون در فتوشاپ

گام سوم:

تمام تصاویر رندر گرفته شده را در فتوشاپ باز کنید. تصویر Total Light را در بالای پس زمینه (RGB image) قرار دهید و حالت ترکیبی را با کدری (opacity) 100% صفحه تنظیم کنید.

21-نور تلویزیون در فتوشاپ

گام چهارم:

تصویر صفحه تلویزیون را در Photoshop باز کنید. اندازه تصویر را با استفاده از ابزار مقیاس تنظیم کنید. برای این منظور، به مسیر Edit> Transform > Scale بروید یا کلید میانبر Ctrl+T را بزنید. برای حفظ تناسب تصویر کلید Shift را هنگام تنظیم اندازه تصویر نگه دارید.

22-نور تلویزیون در فتوشاپ

گام پنجم:

تصویر را با استفاده از ابزار Distort در صفحه تلویزیون فیت کنید. برای این منظور به مسیر Edit > Transform > Distort بروید یا دکمه Ctrl را زمانی که گوشه‌های تصویر را تنظیم می‌کنید، نگه دارید. در انتها کلید Enter را بزنید.

23-نور تلویزیون در فتوشاپ

گام ششم:

با استفاده از ابزار Magic wand تا تولرانس 50 به بالا، صفحه تلویزیون را از لایه Material ID یا Object ID انتخاب کنید.

24-نور تلویزیون در فتوشاپ

گام هفتم:

به لایه صفحه تلویزیون برگردید، روی تصویر کلیک کرده و روی Select Inverse کلیک کنید. سپس حذف را بزنید. این به ما امکان می‌دهد تا تصویر اضافی را از صفحه تلویزیون حذف کنیم. پس از اتمام، از ابزار Lasso استفاده نموده و روی تصویر کلیک کنید.

25-نور تلویزیون در فتوشاپ

گام هشتم:

یک کپی از لایه تصویر صفحه تلویزیون ایجاد کنید و حالت blend را روی Screen تنظیم کنید.

26-نور تلویزیون در فتوشاپ

پس از یک فرآیند طولانی برای ایجاد جلوه اصلی نورپردازی تلویزیون، اجازه دهید تصویر ارائه شده‌ای را که تاکنون با استفاده از فتوشاپ ساخته‌ایم ارتقا دهیم.

گام نهم:

اگر صفحه روشن‌تری می‌خواهید، می‌توانید لایه Total light را کپی کنید یا می‌توانید تنظیمات روشنایی را افزایش دهید. در اینجا من Brightness را اضافه می‌کنم و مقدار آن را 48 قرار می‌دهد. این لایه را در زیر لایه تصویر صفحه تلویزیون قرار دهید.

27-نور تلویزیون در فتوشاپ

گام دهم:

به منظور تابش نور طبیعی‌تر از صفحه تلویزیون، باید جلوه Brightness اضافی را با Drop shadow به تلویزیون اعمال کنید.

28-نور تلویزیون در فتوشاپ

گام یازدهم:

روی Add Layer کلیک کنید و سپس با استفاده از ابزار Paint Bucket ناحیه را با رنگ سفید پر کنید.

29-نور تلویزیون در فتوشاپ

گام دوازدهم:

مقیاس لایه رنگ سفید را با رفتن با رفتن به مسیر Edit > Transform > Perspective تغییر دهید.

30-نور تلویزیون در فتوشاپ

گام سیزدهم:

لایه رنگ سفید را انتخاب کنید، سپس افکت Gaussian blur را اعمال کنید. برای این منظور به مسیر Filter > Blur > Gaussian Blur رفته و اوکی را بزنید. این به عنوان پرتو نور صفحه تلویزیون عمل می‌کند.

31-نور تلویزیون در فتوشاپ

گام چهاردهم:

لایه رنگ سفید را انتخاب کرده و قسمت بیش از حد اشعه‌های نور را به آرامی پاک کنید.

32-نور تلویزیون در فتوشاپ

33-نور تلویزیون در فتوشاپ

آموزش ایجاد نور تلویزیون

آموزش نرم‌افزار اسکچاپ به صورت تصویری و به زبان فارسی به مدت 16 ساعت را همراه با نرم‌افزار و فایل‌های تمرینی مربوطه از لینک زیر می‌توانید تهیه نمایید.

آموزش تصویری Sketchup

منبع: sketchupartists.org
مقالات، مطالب، طرح ها و پروژه های خود را برای قرارگیری در سایت علمی آموزشی نواندیشان از اینجا بفرستید.
نواندیشان

انجمن نوانديشان ، یک انجمن علمی، غیردولتی و مستقل است که در حوزه های علمی و تخصصی مختلف، فعالیت خود را از شهریور 1388 شروع کرد. این انجمن در راستای نیل به کمک در بهبود وضعيت علمي و پژوهشي و تحقيقاتي کشور ایجاد شده است و به دنبال فراهم کردن بستر ارتباطی مناسب میان متخصصین ایرانی جهت آشنایی با همدیگر و گسترش همکاریها و راه هاي رسيدن از علم به عمل است.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0