نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

پاسخی درباره احتمال وجود سیاره مکعبی

دسته بندی :فیزیک و نجوم 7 آذر 1390 نواندیشان 2445
احتمال وجود سیاره مکعبی

پاسخی درباره احتمال وجود سیاره مکعبی/ شیوه راه رفتن روی زمین مکعب شکل تصورش را کرده اید که اگر زمین به جای یک کره، سیاره ای به شکل مکعب بود چه رخ می داد؟ پاسخ این سوال در پی ادعای اخترشناسی سوئیسی مبنی بر کشف سیاره ای مکعبی شکل توسط اخترشناسان متعددی تشریح شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در سال ۱۸۸۴، اخترشناسی سوئیسی به نام “آرند” با ادعای موضوعی شگفت انگیز جنجالهای بسیاری را به وجود آورد، وی اعلام کرد در پس مدار نپتون موفق به کشف سیاره ای شده که مکعبی شکل است.

واضح است که حتی در سال ۱۸۸۴ نیز همه می دانستند که این خبر، خبری پوچ و بی معنی است. “تئودور ونکرک” فیزیکدانی است که برای اولین بار احتمال وجود سیاره مکعب شکل را رد کرد و با ارائه توضیحاتی کاملا علمی این ادعا را به سخنانی بی ارزش و پوچ تبدیل کرد.
تمام دلایلی که به غیر ممکن بودن وجود یک سیاره مکعب باز می گردد، با گرانش در ارتباط است. در سیاره کروی زمین، نیروی گرانش به صورت یکنواخت زمینیان را به سوی مرکز جرم سیاره می کشد، از این رو انسانها بر روی یک منطقه مسطح می توانند صاف بایستند.
اما در مقابل یک سیاره فرضی مکعبی از ۶ وجه برخوردار است که در برابر مرکز هر یک از این وجه ها تنها نیروی گرانش به سمت بالا و پایین وارد می شود. به این شکل زمانی که فردی به لبه های این وجه ها نزدیکتر شود، صاف ایستادن برای او دشوار خواهد شد زیرا کشش گرانشی فرد را به سوی مرکز جرم این مکعب بزرگ خواهد کشید که این مرکز نیز مستقیما در زیر پاهای فرد قرار نگرفته است.

“کارن مسترز” کیهان شناس معاصر نیز موضوع سیاره های مکعبی را موضوعی بسیار جالب می داند، وی با توضیح ویژگی های فیزیکی چنین سیاره ای می گوید تمامی ۶ وجه این سیاره می توانند منجر به نوسانات شدید آب و هوایی شوند، تمامی آب را در مرکز سیاره متمرکز می شود و هیچ یک از وجه ها از آب و هوای استوایی و قطبی برخوردار نخواهند بود. همچنین گوشه های تیز چنین سیاره از میان اتمسفرش بیرون خواهد زد.
بر اساس گزارش دیسکاوری، در صورتی که اتمسفر سیاره زمین کروی شکل در ارتفاع هزار کیلومتری از سطح آن در نظر گرفته شود، در حالی که شعاع آن ۶ هزار و ۴۰۰ کیلومتر است، کل فضای موجود از مرکز سیاره تا بالای اتمسفر هفت هزار و ۴۰۰ کیلومتر خواهد بود. در این شرایط مکعبی به حجمی برابر سیاره کروی از وجهی ۱۰ هزار کیلومتری برخوردار خواهد بود که در این صورت گوشه های آن قطها از اتمسفر بیرون خواهند زد.

منبع: نواندیشان
مقالات، مطالب، طرح ها و پروژه های خود را برای قرارگیری در سایت علمی آموزشی نواندیشان از اینجا بفرستید.
نواندیشان

انجمن نوانديشان ، یک انجمن علمی، غیردولتی و مستقل است که در حوزه های علمی و تخصصی مختلف، فعالیت خود را از شهریور 1388 شروع کرد. این انجمن در راستای نیل به کمک در بهبود وضعيت علمي و پژوهشي و تحقيقاتي کشور ایجاد شده است و به دنبال فراهم کردن بستر ارتباطی مناسب میان متخصصین ایرانی جهت آشنایی با همدیگر و گسترش همکاریها و راه هاي رسيدن از علم به عمل است.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0