نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مراحل اجرای LSF (سازه های فولادی سبک)

دسته بندی :مقالات مهندسی عمران 4 بهمن 1397 نواندیشان 2028
مراحل اجرای LSF

مراحل اجرای LSF یا همان سازه های فولادی سبک را می توان به شش مرحله کلی طراحی، پی، اسکلت ساختمان، پوشش خارجی و داخلی سقف و دیوارها، تأسیسات الکتریکی و مکانیکی و درب و پنجره تقسیم نمود.

مراحل اجرای LSF :

مرحله اول – طراحی

ابتدا پلان اولیه (پلان معماری) طبق نظر و درخواست کارفرما با توجه به ویلایی بودن (فلت،دوبلکس،تریبلکس) یا در چند طبقه (آپارتمانی) تهیه و سپس طرح معماری تهیه شده با نرم افزارهای کامپیوتری اسکلت اصلی ساختمان (سازه) شامل تمامی دیتایل ها و محاسبات که شامل مقاومتهای باد ،برف ،زلزله و بارهای مختلف (زنده ،مرده) و رعایت فواصل ستون های باربر از هم، ضخامت ، عرض و نوع ستونها و تیر ها تعریف و جانمایی می گردد.

در این مرحله که تمامی محاسبات با نرم افزارها و مطابق استانداردهای مشخص انجام شده ، مسیر انتقال تمامی تاسیسات مکانیکال (آب گرم وسرد ) و برق نیز مشخص و در زمان تولید با دستگاههای مشخص پانچ و سوراخ می گردد. تمامی برشها و جای پیچها (اتصالات سازه ای ) در این مرحله طراحی و تعیین می شود. نکته ای که مهم و قابل توجه می باشد این است که هیچگونه محدودیتی در طراحی و اجرای ساختمانهای پیش ساخته (صنعتی سازی) وجود ندارد.در هر طرح و نقشه و ابعادی که مبتنی بر معماری ایرانی- بومی – معماری مدرن، کلاسیک قابل طراحی و ساخت می باشد.

مرحله دوم – پی

شالوده مرسوم براي سيستم ساختماني قاب سبك فولادي سرد نورد شده از نوع نواري و يا در صورت لزوم شالوده گسترده مي باشد. در ساختمان هايي كه تراز كف ساختمان پائين تر از زمين طبيعي است مي توان ديوارهاي بتن مسلح را در پيرامون طبقه زيرزمين و نيز زير تمامي ديوار هاي باربر داخلي اجرا نمود . بايد توجه شود كه سختي جانبي طبقه زيرين بتن آرمه بايد حداقل 10 برابر سختي جانبي سازه فولادي سردنورد شده فوقاني باشد و در اين صورت مي توان بخش هاي فولادي سبك و بتن آرمه را مستقل طراحي نمود.

ضروري است دقت لازم براي اجراي سطح بالايي شالوده به صورت تراز و بدون هر گونه نقص به منظور نصب ديوارهاي باربر، به عمل آيد . اگر به هر دليل سطح بالايي تراز نباشد بايد تمهيداتي براي ايجاد سطح باربر صاف بين ترك تحتاني يا ترك پيراموني و شالوده در نظر گرفته شود . حداكثر فاصله قابل قبول سطح شالوده و ترك تحتاني ديوارهاي باربر 6.4 ميلي متر مي باشد كه بايد با قرار دادن صفحات باربر پر كننده يا اجراي گروت پركننده سطح مسطح مورد نظر را ايجاد نمود.

هيچ يك از اعضاء قاب هاي فولادي سبك نبايد در تماس مستقيم با زمين قرار گيرد و بدين منظور بايد با تمهيداتي قاب در ارتفاع كافي بالاي تراز زمين نصب شود. بايد از تماس مستقيم ترك تحتاني ديوار يا هر بخش ديگري از قاب بندي با بتن تازه جلوگيري شود . به طور مثال مي توان اطراف قطعه سرد نورد شده را با پوشش پلي اتيلن پوشش داد. ضوابط طرح و اجراي شالوده ها بايد مطابق بخش مبحث نهم مقررات ملي ساختمان باشد. همچنين در اين نوع فونداسيون قابليت اجراي محل چاه ارت – لوله فاضلاب وساير موارد ديده شده است.

همچنین بخوانید: معرفی سازه های LSF

مرحله سوم – اسكلت ساختمان

دیوار :

در سازه فولادی سبک، بار جانبی و بار ثقلی را دیوارها تحمل می کنند. دیوارها به صورت توخالی هستند و می توان این فاصله خالی را با بتن سبک یا فوم پلی استایرن پر کرد. این دیوارها شامل ديوارهاي باربر و ديوارهاي غيرسازه اي مي باشد. دو نوع روش اجرايي براي ساخت قاب بندي ديوارها در ساختمان وجود دارد . قاب بندي ديوارهاي باربر را مي توان در محل كارگاه مشروط بر ايجاد يك سطح تراز و شاسي كشي مناسب ساخت و سپس در جاي دقيق بر پا داشت . روش ديگر، توليد پانل پيش ساخته در كارخانه است كه در آن پيش سازي سقف ها، ديوارها و خرپاها به كمك ميزهاي مونتاژ انجام و پس از حمل به محل، عمليات نصب پانل هاي آماده انجام مي شود. اجراي ديوارهاي غير باربر در هر دو روش مي تواند بعد از اجراي ديوارهاي باربر و سقف انجام شود.

سقف :

سيستم سقف ساز ه اي شامل تيرچه، ترك پيراموني، سخت كننده هاي جان، بست هاي تسمه اي، بست هاي انسجام دهنده و انواع پوشش از قبيل صفحات ساز ه اي چوبي، فولادي مي باشد. همچنين كاربرد سقف هاي مركب بتن و عرشه فولادي با رعايت ضوابط مربوط مجاز است.

ساخت خرپاها

اعضاي خرپاي فولادي بايد به طور دقيق برش خورده و به طرز مناسب به يكديگر متصل شوند . بيشينه فضاي خالي بين اعضاي جان نبايد بيش از 12.7 ميلي متر باشد. موقعيت اعضاي يال خرپا، جان خرپا و گره ها بايد مطابق نقشه ها اجرا شود.

مرحله چهارم – پوشش هاي خارجي وداخلي سقف – ديوار

ایزولاسیون

با استفاده از مرغوب ترین عایق های حرارتی و صوتی ساختمانی با روشهای روز دنیا در جداره های خارجی از تبادل حرارت و صدا جلوگیری می شود، این تکنیکها نه تنها قابلیت تطابق در هر اقلیم و شرایطی را دارا می باشد بلکه در صرفه جویی انرژی نیز نقش به سزایی دارد.

دیواره های خارجی

جهت جلوگیری از هر گونه اتلاف انرزی حرارتی و برودتی در ساختمان و در دیواره های خارجی از عایق پشم سنگ فشرده پالتی استفاده خواهد شد، که این بناها را در برابر سرما و گرما و رطوبت محیط ، کاملا عایق خواهد نمود. انواع عایقهای سرامیکی ،سرباره ،پلی استایرن ، پلی اتیلن، پلاستیک گزینه های مورد استفاده می باشند.

دیواره های داخلی

عایق جهت دیواره های داخلی از پلی استایرن به ضخامت 5cm استفاده می شود.

مصالح پوششي

  • پانل گچی (Gypsum Board)
  • پانل سیمانی یا سمنت بورد (Cement Board) و جيپسوم بورد
  • پانلهای چوبی و (Wooden Panel) MDF

در حال حاضر در اكثر قريب به اتفاق ساختمان‌هاي در حال ساخت، از مصالح سنتي (نظير آجر، سفال، بلوك و غيره) به عنوان ديوار استفاده مي‌شود كه مشكلات اجرايي ومعايب خود را دارا هستند. در سازه‌هاي LSF علاوه بر امكان استفاده از مصالح سنتي به عنوان پوشش بيروني، نوع ديگري از پوشش‌ها به عنوان پوشش داخلي استفاده مي‌شود كه عمدتاً شامل پانلهاي گچي، پانلهاي چوبي يا پانلهاي فايبرسمنت است.

معرفی پانلهاي فايبرسمنت

اين پانلها بر روي سازه فلزي گالوانيزه نصب شده و نقش ديوار را در تمامي كاربردها (اعم از ديوار داخلي و خارجي، سقف داخلي و خارجي و غيره) بر عهده خواهند داشت. پانل هاي فايبر سمنت نسل جديدي از مصالح ساختماني است كه طي دو دهه اخير كاربرد گسترده‌اي يافته ودر سطوح داخلي و خارجي ساختمان مورد استفاده قرار مي‌گيرد. مقاومت مكانيكي خوب و مقاومت بسيار عالي در برابر رطوبت، حشرات موذي و ساير عوامل مخرب باعث شده تا استفاده از اين پانل‌ها روز به روز با استقبال بيشتري روبرو شود.

كاربردها

پارتيشن‌بندي داخلي، سقف كاذب،‌ پوشش ديوار خارجي، پوشش ديوار داخلي و سقف خارجي
ابعاد هر پانل: mm 1220× 2440 و يا ساير ابعاد مورد نياز بصورت سفارشي
ضخامت: برای دیوارهایی که این پانل نقش دیواره خارجی اصلی را دارد ضخامت 8mm بکار برده می شود.

ویژگی ها

ويژگي برجسته اين محصول خاصيت ضد حريق و نسوز بودن آن است. با استفاده از اين محصول در ديوارها و پارتيشن بندي ها بالطبع اسكلت فلزي ساختمان در مقابل حريق ايمن مي گردد.

  • مقاوم در برابر رطوبت، حريق، ضربه، حشرات و مواد شيميايي
  • فاقد آزبست يا هرگونه مواد زيان‌آور
  • عدم ايجاد آلودگي‌هاي زيست محيطي
  • نصب آسان ايمني، پايداري، سبكي و دوام قابل توجه

پوشش های سقف و دیوار

a) کاغذ دیواری یا پوستر
b) رنگ
c) دیوارپوش
d) کاشی یا سنگ های آنتیک
e) کتیبه

پوشش های کف

a) پارکت
b) موکت
c) سنگ ، سرامیک و گرانیت
d) کفپوش

همچنین بخوانید: معرفی سازه LSF

مرحله پنجم – تاسيسات الكتريكي و مكانيكي

تاسیسات مکانیکی

اساس لوله های تاسیساتی با استفاده از سوپر پایپ و پی وی سی فشرده می باشد که در مقایسه با لوله های فلزی و چدنی از انعطاف و طول عمر بیشتری برخوردار می باشند . برای سیستم تهوبه مطبوع نیز می توان بسته به نظر کارفرما یا از پکیج و از سیستم تهویه مرکزی استفاده کرد.

تاسیسات الکتریکی

تاسيسات برقي شامل : ا سيم كشي –كليد –پريز- تابلو برق –چاه ارت – خط تلفن –كابل تلويزيون كه در اين نوع ساختمانها به راحتي ميسر مي باشد.
در این شیوه لوله های پلاستیکی از بالای سقف کاذب به میان فضای خالی دیوارها به محل قوطی ها که از پیش به وسیله پشت بندهای مخصوص در محل مورد نصب شده اند کشیده می شوند.

مرحله ششم – درب و پنجره

درب ها : استفاده از انواع درب ها از نوع MDF-HDF-UPVC – و آلومينيوم ضد حريق و ضد سرقت (چهارچوب درب ها از نوع فولاد با چوب مي باشد).

پنجره : استفاده از انواع پنجره هاي UPVC و يا آلومينيومي با شيشه هاي تك جداره و دو جداره در ضخامت و ابعاد و اشكال مختلف

منبع: نواندیشان
نواندیشان

انجمن نوانديشان ، یک انجمن علمی، غیردولتی و مستقل است که در حوزه های علمی و تخصصی مختلف، فعالیت خود را از شهریور 1388 شروع کرد. این انجمن در راستای نیل به کمک در بهبود وضعيت علمي و پژوهشي و تحقيقاتي کشور ایجاد شده است و به دنبال فراهم کردن بستر ارتباطی مناسب میان متخصصین ایرانی جهت آشنایی با همدیگر و گسترش همکاریها و راه هاي رسيدن از علم به عمل است.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0