نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

انتخاب دامین مناسب برای سایت – گام دوم در آموزش راه اندازی سایت

دسته بندی :مهندسی کامپیوتر 14 اسفند 1396 نواندیشان 1155
انتخاب دامین مناسب برای سایت

همانگونه که در بخش اول از آموزش راه اندازی سایت اشاره شد، گام اول هدف گذاری مناسب برای سایت می باشد. پس از این مرحله، در دومین گام می بایست به دنبال انتخاب دامین مناسب برای سایت باشیم که در این مطلب به بیان ویژگی ها و معیارهایی که در هنگام انتخاب نام دامنه مناسب باید مدنظر قرار بدهیم، می پردازیم. با توجه به اینکه این روزها بسیاری از دامین ها اشغال شده، خیلی از کاربران بازار سیاه برای دامین ها راه انداخته و نام های مناسب را رزرو می کنند و با قیمت های گزاف به فروش می رسانند. این مسئله باعث شده است تا انتخاب نام دامنه در عین سادگی، گامی سخت در شروع کار باشد.

در تعریف دامنه می توان گفت: دامنه (Domain) که در فرهنگ فارسی با تلفظ دامین بکار برده می‌شود در لغت به معنی «گستره» می‌باشد و در اینترنت به نامی اختصاصی گفته می‌شود که هر وب‌سایت برای تمایز و قابل دسترسی بودن نسبت به سایر وب‌سایت‌ها به خود می‌گیرد.

ویژگی های انتخاب دامین مناسب برای سایت

ویژگی های مختلفی برای انتخاب دامین مناسب وجود دارد که اگر تمام ویژگی ها برای انتخاب نام لحاظ گردد، بسیار خوب بوده و اگر امکانش میسر نبود، بهتر است حداکثر این ویژگی ها در انتخاب نام دامنه رعایت شود. باید توجه داشته باشیم که حتی نام دامنه نیز در معرفی شدن بهتر در موتورهای جستجو تا حدی تأثیرگذار است.

کوتاه باشد

سعی نمایید تا حد امکان تعداد حروف دامنه کم باشد. دامین ها می توانند ۳ تا ۶۷ حرف داشته باشند اما انتخاب نام های طولانی باعث پیچیدگی و اشتباه در تایپ کردن می شود. نام های کوتاه علاوه بر ساده تر بودن، امکان ماندگاری بیشتری در ذهن داشته و برای موتورهای جستجو نیز محبوب تر می باشند. هرچند با توجه به مسئله بازار سیاه دامین ها که اشاره کردم، انتخاب نام های کوتاه بسیار دشوار است، اما هرچه سعی شود تعداد حروف زیاد نباشد، بهتر است.

منحصر بفرد باشد

استفاده از اسامی منحصر بفرد و خاص برای نام دامنه کمک بسیار زیادی در ماندگاری آن در ذهن مخاطبان دارد. به نحوی که بسیاری از سایتهای بزرگ از این ویژگی برای انتخاب نام دامنه خود استفاده کرده اند. این ویژگی نه تنها در انتخاب نام دامنه بلکه در انتخاب نام شرکت ها نیز حائز اهمیت است. هنگام انتخاب نام دامنه، اگر بتوانید بررسی کنید که این نام یا مشابه آن قبلاً نه تنها در سایت های دیگر، بلکه توسط شرکت ها هم ثبت نشده باشد، بهتر است، زیرا باعث انتخاب نامی خاص تر و منحصر بفردتر می شود. این مسئله پتانسیل تبدیل شدن به یک برند را افزایش می دهد.

با نام و محتوای سایت همخوانی داشته باشد

بسیاری اوقات همزمان با انتخاب دامین مناسب برای سایت، نام سایت نیز انتخاب می شود. بهتر است که نام دامنه و سایت را یکسان انتخاب کرد (به طور مثال: نواندیشان: noandishaan). در این صورت علاوه بر اینکه برای موتورهای جستجو، خوشایندی بیشتری را دارد، در هنگام معرفی نیز ساده تر خواهد بود. گاهی اوقات نیز می توان از اختصار نام سایت برای نام دامنه استفاده نمود. البته اختصاری که گویا و قابل فهم بوده و بیان ساده ای داشته باشد. طبیعتاً اگر نام دامنه و نام سایت، با هدف سایت نیز همراستا باشند و به نوعی جز کلمات کلیدی سایت نیز باشند، ارزشمندی بیشتری دارند. در واقع بهتر است نام دامنه به گونه ای باشد که بتوان از طریق آن محتوا و کلیت سایت را حدس زد.

از کاراکترها استفاده نکنید

سعی کنید در انتخاب نام دامنه، از کاراکترهایی همچون – استفاده نکنید.اولویت در انتخاب دامین می بایست استفاده از حروف و در درجه دوم اعداد باشند و کمتر سراغ کاراکترها بروید. اگر به سایت های بزرگ چه در ایران و چه در جهان توجه کنید، خواهید دید که کمتر سایتی از کاراکتر برای نام دامنه استفاده کرده است. حتی المقدور اگر از اعداد هم برای نام دامنه استفاده نکنید، بهتر است.

ساده و روان با تلفظ راحت باشد

دامین هرچقدر ساده تر و تلفظ آن راحت تر و روان تر باشد، ماندگاریش نیز در ذهن بیشتر خواهد بود. این مسئله علاوه بر اینکه باعث می شود تا معرفی به دیگران و بیان نام سایت راحت تر انجام پذیرد، موجب می شود تا نام دیرتر از ذهن خارج شده و شاید باعث حضور مجدد بازدیدکننده از سایت گردد و نام سایت را فراموش نکند. به کنارهم قرارگیری حروفی که تلفظ نزدیک به هم دارند یا نیاز به تلفظ دقیق پیدا می کنند نیز توجه شود. به طور مثال زمانی که حروف ن و ب کنار هم قرار می گیرند، تلفظ ن شبیه م خواهند شد. به طور مثال: سمباد، سنباد، سندباد

تک باشد و بدون غلط املایی تایپ شود

در انتخاب دامین مناسب برای سایت، سعی نمایید تا مشابه دامنه سایت های قوی نباشد. زیرا در این صورت همیشه زیر سایه آن سایت قرار داشته و سخت می توانید به عنوان یک برند جدید شناخته شوید. مدل نوشتن دامنه نیز ساده باشد و امکان نوشتن آن به حالت های مختلف وجود نداشته باشد. به عنوان مثال یکی از معایب noandishaan همین می باشد که اغلب در اولین لحظه noandishan می نویسند. یا به عنوان مثال کلمه hoghoogh که می توان به شکل hoghogh یا hoghough یا … هم نوشت. یا کلمه sekkeh که می توان sekke یا sekeh یا … هم نوشت. گاهی اوقات نیز کلمه به قدری پیچیده هست که املا و نوشتنش برای طرف مقابل سخت بوده و باید حرف به حرف برایش اسپل کرد.

استفاده از پسوند مناسب

برای دامین اگر از پسوندی استفاده کنیم که همراستای با هدف سایت باشد بهتر است. در زمینه انواع پسوند ها و تفاوت آنها با یکدیگر در جلسه بعدی آموزش داده خواهد شد که پس از آن می توانید پسوند مناسب را نیز برای دامین خود انتخاب نمایید.

پکیج آموزش طراحی وب سایت در قالب ۹ دی وی دی شامل آموزش تصویری مولتی مدیا به مدت ۱۱۶ ساعت و با زبان فارسی می باشد که از لینک زیر می توانید تهیه کنید:

آموزش تصویری طراحی وبسایت

منبع: نواندیشان
نواندیشان

انجمن نوانديشان ، یک انجمن علمی، غیردولتی و مستقل است که در حوزه های علمی و تخصصی مختلف، فعالیت خود را از شهریور 1388 شروع کرد. این انجمن در راستای نیل به کمک در بهبود وضعيت علمي و پژوهشي و تحقيقاتي کشور ایجاد شده است و به دنبال فراهم کردن بستر ارتباطی مناسب میان متخصصین ایرانی جهت آشنایی با همدیگر و گسترش همکاریها و راه هاي رسيدن از علم به عمل است.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0