نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ارتباط با زیر آب بوسیله ارسال امواج مکانیکی

امواج مکانیکی

در این مطلب با نحوه ارتباط با زیر آب و زیردریایی ها به وسیله امواج مکانیکی و طراحی سیستم مکانیابی انواع اثر سطحی و زیر سطحی در زیر آبهای اقیانوس آشنا خواهید شد.

ارتباط با زیر آب بوسیله ارسال امواج مکانیکی

اگر به آونگ های گلوله ای در فیزیک توجه کنیم می بینیم که در موقع برخورد اولین گلوله به ۴ گلوله بعدی گلوله آخر شروع به نوسان می کند. این ثابت می کند که انرژی در زیر آب اقیانوسها با سرعت نور حرکت می کند  و در اعماق دریا هم همین طور است و اگر ما بخواهیم با یک زیر دریایی ارتباط برقرار کنیم، می توانیم با استفاده از همین موضوع با زیر دریایی ارتباط برقرار کنیم. مثلا طبق شکل زیر:

ارتباط با زیر آب

ارتباط با زیردریایی

اگر گلوله ها را مولکول های آب در نظر بگیریم گلوله سمت راست به گلوله های سمت چپ برخورد کرده و در نتیجه گلوله سمت چپ حرکت می کند. از این سیستم می توان برای طراحی رادارهای دریایی استفاده کرد که سرعت بیشتری نسبت به سونار دارد. شما به محض اینکه یک زیردریایی و یا هر شیء دیگری که در آب باشد، در کسری از ثانیه متوجه حضور آن در دریا خواهید شد. با این وسیله می توانیم در کسری از ثانیه با زیردریایی ارتباط بر قرار کنیم.

بر اساس همین موضوع شما اگر به بدنه پاهای ماکیان و دوزیستان نگاه کنید ۴۰ دقیقه قبل از اینکه زلزله بیاید این جانداران متوجه زلزله می شوند چطور حسگرهایی در بدنه زیرین پاهای ماکیان و دوزیستان وجود دارد که این سیستم را قبل از بوجود آمدن زلزله تشخیص داده و مکان و زمان را نیز ۴۰ دقیقه قبل از آمدن زلزله تشخیص می دهند چطور با ذکر مثل بالا متوجه می شوید اگر کره سمت چپ به چهار کره برخورد کند در همان لحظه کره آخرین در کسری از ثانیه متوجه ضربه شده  ضربه را با حرکت خود انجام می شود و با هر شتابی که باشد شما متوجه این سیستم خواهید شد اگر شما دستگاهی بسازید بر پایه همین سیستم حرکت های فیزیکی می توانید نانو حسگرهایی بسازید که بتوانید زلزله را در ۴۰ دقیقه قبل از زلزله شناسایی و هشدارهای لازم را بدهید.

تشخیص زلزله جانوران

کره صورتی رنگ =کره های کف پای جانداران از جمله مرغ و گوسفند

صفحه قهوه ای رنگ=کف زمین که زیر پای جانداران بصورت زلزله مشاهده می کنید.

اگر به کف پاهای جانداران درست نگاه کنید مثلا مرغ و خروس می بینید که دقیقا شبیه کره های آزمایش خودمان کروی شکل هستند.و همین کروی شکل بودن به آنها این امکان را می دهد که امواج اولیه زلزله را تشخیص دهند و فرار کنند.

طراحی سیستم مکانیابی انواع اثر سطحی و زیر سطحی در زیر آبهای اقیانوس

در فیزیک قسمت فشار بیان می کند که اگر یک سرنگ داشته باشیم و آنرا به سرنگ دیگری متصل کنیم در نتیجه فشاری که به پیستون سرنگ اول می آوریم باعث انتقال هوا و یا سیال به سرنگ دوم می شویم. با استفاده از همین سیستم می توانیم با استفاده از فشاری که یک جسم در دریا چه در موقع حرکت و چه در موقع ثبات به آبهای دریا می آورد، مکان سه بعدی سیستم سطحی را پیدا کنیم. از فضا بوسیله ماهواره می توانیم فشاری را که جسم مثلا زیردریایی به کف اقیانوس و یا به سطح آب می آورد را محاسبه و بصورت سه بعدی مکان و زمان حرکت آن و نوع وزن و دیگر پارامترهای آن را پیدا کنیم.

مکانیابی زیر آبهای اقیانوس

در آب دریا هم همینطور است شما در هر سیالی و یا هر جسمی این نیرو را در اختیار دارید. در هوا، فضا هم همینطور است شما اگر به میدان های مختلف نیرو وارد کنید، مثلا میدان های خورشیدی به میدان های الکترومغناطیسی زمین فشار وارد می کنند و باعث ثبات در گردش کرات منظومه می گردند و این مقدار نیرو نیز ثابت است، در تمامی خطوط میدان آن میدان هر پارامتری که باشد توانایی اثر دارید. با این کار رادارهای شما لازم نیست امواجی ارسال کنند، بلکه شما با استفاده از همین موضوع ساده می توانید از دید رادارهای مختلف سونارهای مختلف و هر پارامتری که شما را تهدید کند جان سالم بدر برید.

نویسنده و ارسال کننده: مجتبی فرخی

منبع: نواندیشان

نواندیشان

انجمن نوانديشان ، یک انجمن علمی، غیردولتی و مستقل است که در حوزه های علمی و تخصصی مختلف، فعالیت خود را از شهریور 1388 شروع کرد. این انجمن در راستای نیل به کمک در بهبود وضعيت علمي و پژوهشي و تحقيقاتي کشور ایجاد شده است و به دنبال فراهم کردن بستر ارتباطی مناسب میان متخصصین ایرانی جهت آشنایی با همدیگر و گسترش همکاریها و راه هاي رسيدن از علم به عمل است.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0