نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ویژگی های مشترک پرندگان و خزندگان

دسته بندی :زیست شناسی 19 آبان 1396 نواندیشان 11684
ویژگی های مشترک پرندگان و خزندگان

در این مطلب به ویژگی های مشترک پرندگان و خزندگان پرداخته شده و همچنین تفاوت های این دو گونه از گروه های حیوانی مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد.

ویژگی های مشترک پرندگان و خزندگان

چه کسی فکر می کرد که پرنده‌ای در اوج آسمان پرواز میکند با خزنده ای که روی زمین در حال آفتاب گرفتن است اجداد مشترک داشته باشد؟ این مقاله ویژگی هایی که این دو گونه متفاوت به اشتراک دارند را نشان میدهد. همه ما میدانیم که خزندگان و پرندگان بخشی از گروه حیوانات هستند. اما بیشتر ما با تئوری که می‌گوید پرندگان از خزندگان تکامل یافته‌اند آشنایی نداریم که باعث میشود تعدادی ویژگی مشترک داشته باشند. می‌دانیم که هر دو آنها نوادگان دایناسورها هستند. چندین ویژگی وجود دارد که در هر دو گونه مشترک است.

در سال ۱۸۶۸ بود که بیولوژیست توماس هوکسلی فرضیه‌ای را مطرح که طبق این فرضیه اتصالی بین گونه‌های هوایی امروزه و دایناسورها ایجاد کرد. این جرقه‌ای برای رشته تفکر جدیدی میان دیرین شناسان به عنوان تحلیل فسیل‌های مشخصی به تئوری هوکسلی اعتبار بخشید. او مطالعه‌ای بر روی ساختار اسکلت یک دایناسور ددپای (تروپود) به نام کامپسوناتوس و کهن بال، که از اولین گونه های پرندگان است، انجام داد. او نشان داد که آرکئوپتریکس تقریباً تعدادی ویژگی یکسان با کامپسوناتوس دارد که مشهود‌ترین آنها وجود پر در هر دو گونه است. همانند همه اکتشاف ها این تئوری نیز مخالفین خودش را دارد. دانشمندانی هستند که عقیده دارند پرندگان از گروه جانوران شاه‌خزندگان، گروهی که از دوکمانان که نوادگان امروزی آنها شامل کروکودیل می شود، تکامل یافته‌اند.

شباهت‌های بین پرندگان و خزندگان نتیجه تکامل همگرا است که در آن اندام‌های مختلف خود ساختازهای آناتومی مشابه را تکامل می‌دهند. هر چند با کشف فسیل‌های ددپای بالدار، قبول کردن تئوری هوکسلی که در پایان اجداد پرندگان هستند راحت‌تر شد. در ادامه شباهت هایی که گفته شد با توجه به این تئوری بیان شده است.

شباهت های میان پرندگان و خزندگان

ویژگی پرندگان خزندگان تفاوت
تخم گذار همانطور که میدانیم پرندگان در بیرون بدنشان تخم می گذارند، پارگین که دو وظیفه دفع و تولید مثل را بر عهده دارد در هر دو گونه وجو دارد. خزندگان نیز تخم گذار هستند. در حقیقت، پوسته تخم مشیمه دار در هر دو گروه رایج است. در این بین استثنایی وجود دارد. پوسته تخم پرنگان سخت است در حالیکه در خزندگان نرم است.
پولک اگر چه بدن یک پرنده با پر پوشیده شده است، بر روی پاهایشان و نوک و چنگال هایشان پولک وجود دارد. پولک در خزندگان نقش حیاتی را بازی می کند. پولک در هر دو گونه از بتاکریتین ساخته شده است که آنها را بسیار سخت‌تر می‌کند.
ساختار اسکلت قسمتی از استخوان جمجمه که در قسمت پایه وجود دارد که آنرا به گردن متصل می‌کند، در خزندگان نیز وجود دارد. در پرندگان به آنها اجازه گردش ۲۷۰ درجه‌ای سر را می‌دهد. پنج استخوان ترکیب شده که آرواره را تشکیل می‌دهند و یک استخوان وسطی گوش در هر دو گونه حضور دارند. ساختار سلول خون هسته‌ای نیز دیگر ویژگی است که در هر دو موجود است. یک استثنای دیگر وجود دارد از آنجا که پرندگان پرواز می‌کنند استخوان‌هایی تو خالی دارند و بنابراین سبک تر هستند در مقابل استخوان‌های خزندگان که متراکم و سنگین است.
اجداد پرندگان از دایناسورهای ددپای در دوره ژوراسیک تکامل یافته‌اند. پرندگان نجات یافتگان واقعه انقراض کرتاسه-پالدوژن می‌باشند. انها متعلق به جانوران دسته طنابداران هستند. دایناسورهای ددپای خزندگانی بودند با پاهای سه انگشتی، استخوان‌های تو خالی و تخم‌های خود را گرم میکردند. خزندگان متعلق به جانوران دسته طنابداران هستند. شواهد نشان از اجداد مشترک پرندگان و خزندگان دارد.

تفاوت های میان پرندگان و خزندگان

ویژگی پرندگان خزندگان
قلب قلب پرندگان دارای چهار حفره است. خزندگان قلب سه حفره‌ای دارند. تنها استثنا کروکودیل است که قلبی چهار حفره‌ای مانند پرندگان دارد. این ویژگی مطابق تئوری شاه‌خزندگان است.
استخوان‌ها استخوان‌های توخالی پرندگان را قادر به پرواز می‌کند. خزندگان که ساکنین زمین هستند استخوان های سنگین دارند.
دهان پرندگان منقاری سبک دارند و دندان ندارند. آرواره های خزندگان خیلی سنگین هستند و نیز دندان دارند.
متابولیسم بارزترین تفاوت این است که پرندگان درون گرمایی یا خون گرم هستند. غذایی که مصرف می‌کنند به انرژی تبدیل می‌شود. خزندگان خونسرد هستند. این دسته نیاز دارند که از منبع بیرونی گرما جذب کنند.

زیست شناسی تکاملی علم بسیار متنوعی است که هیچ وقت در شگفت‌زده کردن مت شکست نمی خورد. دانشمندان تلاش خواهند کرد جواب‌هایی برای سوال‌های اندام‌های مختلف و چگونگی بوجود آمدن آنها به صورتی که امروز هستند را پیدا کنند.

مترجم و ارسال کننده: علی اکبر زارعی

منبع: Features that Birds Share with Reptiles
نواندیشان

انجمن نوانديشان ، یک انجمن علمی، غیردولتی و مستقل است که در حوزه های علمی و تخصصی مختلف، فعالیت خود را از شهریور 1388 شروع کرد. این انجمن در راستای نیل به کمک در بهبود وضعيت علمي و پژوهشي و تحقيقاتي کشور ایجاد شده است و به دنبال فراهم کردن بستر ارتباطی مناسب میان متخصصین ایرانی جهت آشنایی با همدیگر و گسترش همکاریها و راه هاي رسيدن از علم به عمل است.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0