نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

آموزش جعبه اتصال

دسته بندی :مقالات مهندسی برق 5 مهر 1396 نواندیشان 1309
جعبه اتصال

جعبه اتصال یا Junction Box، به محفظه نگهدارنده اتصالات الکتریکی اطلاق می­شود.

با توجه به گستردگی مدارهای الکتریکی، حجم انبوه سیم­ها و اتصالات، جعبه­ های اتصال نقش به سزایی در کاهش پیچیدگی شبکه­ های توزیع فشار ضعیف ایفا می­ کنند. از این رو در این نرم‌افزار به معرفی انواع جعبه‌های اتصال و نحوه سرویس و نگهداری آن‌‌ها پرداخته شده است.

فهرست مطالب آموزش جعبه اتصال :

۱- مقدمه

۲- انواع جعبه اتصال و مشخصات آنها

۳- کاربردهای جعبه اتصال

۴- بازکردن جعبه اتصال و رفع عیوب آن

۵- تمیزکاری و روش انجام آن

۶- انتخاب ابزار مناسب جهت اتصال

۷- ایجاد اتصال

۸- بستن درب جعبه اتصال

۹- آب بندی جعبه اتصال

توضیحاتی درباره جعبه اتصال :

جعبه های اتصال یا جعبه های تقسیم، محفظه هایی در مسیر سیم ها هستند که اتصالات الکتریکی در داخل آنها صورت می‌گیرد. این محفظه ها در اندازه ها و شکل های مختلف ساخته شده و معمولا از جنس پی وی سی، فلز و یا آلیاژ برنج یا فولاد ضدزنگ می باشند. از نحوه نصب، جعبه های اتصال به دو نوع جعبه توکار و جعبه روکار تقسیم می شوند. در جعبه های اتصال توکار، یک محفظه سربسته شامل اتصالات الکتریکی در داخل دیوار ساختمان تعبیه شده درحالی که جعبه های اتصال روکار بر روی سطح خارجی دیوار و با ارتفاع مناسبی از سطح زمین مطابق استانداردها، نصب می‌شوند.

جعبه های اتصال علاوه بر ایجاد محدودیت در دسترسی به اتصالات الکتریکی و دستکاری های نابجا، دارای مزایای دیگری نیز می باشند. این مزایا شامل جلوگیری از ورود رطوبت،گرد و غبار و مواد شیمیایی می شود. بنابراین جعبه های اتصال را بسته به نوع کاربرد و نیز شیوه حفاظت می توان به انواع جعبه های اتصال معمولی، ضدآب و ضد انفجار تقسیم بندی کرد. جعبه های اتصال ضد انفجار در محیط‌های صنعتی که احتمال انتشار گازهای قابل اشتعال وجود دارد، استفاده می شوند. این جعبه‌ها، هر کدام برای کار در محیط خاصی طراحی می‌شوند که این امر توسط کدهای استاندارد بر روی آنها نشان داده می‌شود. یکی از این کدها با عبارت EX شروع شده که پس از آن شماره گروه که می‌تواند I، II یا III باشد، آورده می‌شود.

پس از آن، عدد دیگری که درجه حفاظت تجهیز را نشان می‌دهد، درج میگردد. این عدد می‌تواند ۱، ۲ یا ۳ باشد. هر چه عدد مورد نظر کمتر باشد درجه حفاظت بالاتر است. به عنوان مثال عدد ۱ بیانگر این است که این تجهیز می‌تواند در کلیه مناطق حفاظتی به کار گرفته شود. به غیر از این کد، از کد دیگری نیز استفاده می‌شود که با عبارت EEx شروع می‌شود. پس از این عبارت، هر یک از حروف d تا s ذکر می‌شوند که مشخص‌کننده نوع حفاظت هستند. مثلا عبارت EEx’d’ ضدآتش بودن یک تجهیز را نشان می دهد.

تهیه فیلم های آموزشی این مبحث: لینک تهیه

منبع: نواندیشان
نواندیشان

انجمن نوانديشان ، یک انجمن علمی، غیردولتی و مستقل است که در حوزه های علمی و تخصصی مختلف، فعالیت خود را از شهریور 1388 شروع کرد. این انجمن در راستای نیل به کمک در بهبود وضعيت علمي و پژوهشي و تحقيقاتي کشور ایجاد شده است و به دنبال فراهم کردن بستر ارتباطی مناسب میان متخصصین ایرانی جهت آشنایی با همدیگر و گسترش همکاریها و راه هاي رسيدن از علم به عمل است.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0