نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مجتمع سینمایی فرانمای ایران (شعبه‌ی شرکت آی‌مکس در تهران)

دسته بندی :نقشه، طرح، پروژه معماری 7 خرداد 1394 سامیار 2535
مجتمع سینمایی فرانمای ایران

مکان: تهران، ضلع شمالی اتوبان یادگار امام، روبروی بلوار فرحزادی
تیم معمار: شرکت معماران حرکت سیال
معماران ارشد: رضا دانشمیر، کاترین اسپیریدونوف
مساحت زمین: ۱۵٫۷۰۰ مترمربع
زیربنا: ۱۳۶٫۰۰۰ مترمربع
سال: ۱۳۹۴-۱۳۸۵
کاربری: چندمنظوره (فرهنگی، تفریحی، تجاری)
منبع تصویر و نوشتار:۱arc.ir

هر پروژه‌ی بزرگ معماری که در مقیاس شهری به اجرا در می‌ آید، علاوه بر راه‌حل‌هایی که در برابر موانع ارائه می دهد، می بایست برای شهر و ساکنین آن یک فضای شهری به وجود بیاورد. مقصود ما از فضای شهری در یک پروژه‌ی معماری نوعی سازمان‌دهی فضاها است که بدون نیاز به هیچ گونه عملکردی در پروژه، این امکان را در اختیار شهرواندان بگذارد تا آزادانه بتوانند از فضای ایجاد شده استفاده کنند.

آی‌مکس (IMAX) از ترکیب دو کلمه‌ی IMAGE MAXIMUM ساخته شده است. شرکت سینمایی IMAX شرکتی آمریکایی- کانادایی است که در پایتخت‌های بزرگ جهان شعبه دارد و در این مراکز سینمایی فیلم‌های سه بعدی و در مقیاس بسیار بزرگ تر از حد معمول به اکران در می آیند و نام شرکت هم از همین نکته یعنی تصویر در بیشترین سایز برگرفته شده است. به طور متوسط اندازه صفحه‌ی نمایش این نوع سینماها ۱۶ متر در ۲۲ متر است.

مجتمع سینمایی فرانمای ایران که نمایندگی شرکت IMAX را بر عهده دارد، در زمینی با مساحت ۱۵٫۷۰۰ مترمربع و در منطقه‌ی ۲ تهران واقع شده که از انتهای اتوبان یادگار امام و قبل از تقاطع بلوار فرحزادی قابل دسترسی است.

خیابان‌های اطراف شامل اتوبان‌های همت، رسالت، چمران، شیخ فضل‌الله نوری، محور رسالت و یادگار امام. کثرت و تعدد خیابان‌های درجه اول و درجه دوم در منطقه ۲ تهران موجب شده که این منطقه از یک محدوده‌ی بسته به محلی برای تحولات شهری تبدیل شود.

کانسپت معماری در این پروژه ایجاد یک فضای شهری است که در کنار آن ساختمانی برای نمایش فیلم و گذراندن اوقات فراغت نیز طراحی شود.
با توجه به محدودیت‌های زمین پروژه، بخش‌های تجاری و فرهنگی مستقیما در سطح همکف قرار داده شدند و بقیه‌ی فضاها و همچنین سالن سینمایی آی‌مکس به بالا منتقل شد.

برنامه‌ی پروژه شامل بخش‌های مختلف تجاری، فرهنگی، تفریحی و سینماییاست که با زیربنای کل ۱۲۰٫۰۰۰ مترمربع و در سه بخش شمای، مرکزی و جنوبی سازمان‌دهی می شود.

حجم شمالی ۴۵ متر و حجم مرکزی ۵۵ متر ارتفاع داشته و هر دوی آنها دارای ۴ طبقه پارکینگ زیرزمینی هستند. حجم جنوبی نیز به اندازه‌ی یک ساختمان ۴ طبقه ارتفاع داشته که آن هم یک پارکینگ ۴ طبقه در زیر همکف خود دارد؛ این ساختمان، بام سبز داشته و استفاده از آن برای عموم آزاد است. این مجتمع روی هم رفته در زیر هر سه حجمش دارای پارکینگ ۴ طبقه زیرزمینی بوده که ظرفیت ۱٫۲۰۰ دستگاه ماشین را دارد.

با این اوصاف، مشکل اصلی بر سر سازمان‌دهی فضایی کل پروژه است، بطوری که هر بخش به صورت مستقل عمل کرده حال آن که کل مجتمع به صورت واحد و یکپارچه به نظر برسد.
برای حل این مسئله، با توجه به تقسیم بندی کل مجتمع در سه بخش، شکافی در بین احجام شمالی و مرکزی به وجود آوردیم تا از این طریق امکان دسترسی به بخش‌های مختلف از جمله مرکز فرهنگی، سالن سینمایی آی‌مکس و سالن برگزاری مراسم وجود داشته باشد.

مجتمع سینمایی فرانمای ایران (آی‌مکس) شامل بخش‌های زیر است:

۱٫ سالن سینمای آی مکس
۲٫ بخش فرهنگی
۳٫ بخش تفریحی- ورزشی
۴٫ سالن برگزاری کنفرانس‌ها و اجرای مراسم
۵٫ بخش تجاری
۶٫ پارکینگ، انبار و بخش تاسیسات
۷٫ بخش مدیریتبخش تجاری و فروشگاه‌های مواد غذایی در ساختمان جنوبی قرار گرفته و مسیر دسترسی مستقلی دارند. راه ورود به بخش تفریحی و ورزشی نیز از طریق یک هسته‌ی مرکزی که در طبقه‌ی همکف واقع شده امکان‌پذیر است.

بام بخش تجاری به صورت یک تراس بسیار وسیع طراحی شده است که مه تنها راه‌حل خوبی برای تخلیه سریع سالن‌ها به شمار می رود بلکه مثل یک پلتفرم شهری عمل می کند که برای برنامه‌ی خاصی طراحی نشده و قابلیت استفاده برای هر گونه فعالیت عمومی را دارا می باشد.

این تراس بزرگ و فضای سبز و چشم‌نواز آن مثل شش‌های ساختمان عمل می کنند. این تراس شهری که منظره‌ای پانورامایی از کوه‌های شمالی و باغ‌های شرقی و غربی دارد، در کنار امکانات جانبی‌اش مثل رستوران، کافی شاپ و گل‌فروشی، روی هم رفته فضای شهری جدیدی در اختیار شهروندان می گذارد.
در نهایت، سازمان‌دهی فضایی بر اساس این فضای خالی (تراس) تعدیل شده است. این تراس راه ارتباطی به سمت تمام بخش‌ها بوده و تمام مسیرها به آنجا ختم شده و از همان جا هم به سایر بخش‌ها متصل می شود.

در کنار این بخش، بقیه‌ی قسمت‌ها از قبیل شهربازی داخل ساختمان، سالن برگزاری مراسم و بخش آی‌مکس به صورت روباز طراحی شده‌اند. بام ساختمان برای رستوران در نظر گرفته شده و از آنجا چشم‌اندازی پانورامایی رو به کوه‌های زیبای شمال تهران دارد.

مجتمع سینمایی فرانمای ایران (آی‌مکس) با ایجاد یک مرکز سینمای کاملا منحصر به فرد و فوق‌العاده نه تنها کمبود سالن‌های سینمایی تهران را برطرف می کند، بلکه تاثیر بسزایی در خیابان‌ها و محورهای اطراف خواهد داشت.

منبع: نواندیشان
مقالات، مطالب، طرح ها و پروژه های خود را برای قرارگیری در سایت علمی آموزشی نواندیشان از اینجا بفرستید.
سامیار

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0