نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

انواع پست های سیستم قدرت

انواع پست

انواع پست های سیستم قدرت و اجزای آنها

مقدمه :

پست‌ها یکی از قسمت‌های مهم شبکه انتقال و توزیع انرژی الکتریکی می‌باشند ، زیرا وقتی که بخواهیم انرژی الکتریکی را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال دهیم ، برای جلوگیری از افت ولتاژ و افت توان ، باید توسط ترانسفورماتورهای افزاینده ، ولتاژ تولید شده ژنراتور را بالا برده و سپس آن را انتقال داده تا به مقصد مورد نظر برسانیم و در آنجا دوباره ولتاژهای بالا را توسط ترانسفورماتورهای کاهنده پایین آورده تا جهت توزیع آماده نماییم . افزایش و کاهش ولتاژ در پست‌های فشار قوی صورت می‌گیرد .افزایش ولتاژ در یک مرحله توسط ترانسفورماتورهای نیروگاهی که افزاینده هستند ، صورت می‌گیرد و کاهش ولتاژ در چند مرحله به صورت پلکانی توسط ترانسفورماتورهای کاهنده انجام می‌شود . اگرچه کاهش ولتاژ در یک مرحله از نظر تلفات به سود ماست ؛ اما به دلیل قابلیت اطمینان پایین و نداشتن ایمنی کافی و نیاز به تجهیزات با استقامت الکتریکی بالا تر برای سمت فشارقوی پست ( به عنوان مثال : در پست‌های توزیع (kv 20 / 0.4 ) به جای استفاده از تجهیزات در سطح ولتاژ kv 20 ناچاریم از تجهیزات kv 400 استفاده نماییم . ) ، علاوه بر تفاوت قیمتی تجهیزات ، برای نصب چنین پستی به زمینی متناسب با ولتاژ kv 400 در سطح فشارقوی نیازمندیم و با توجه به تعداد بسیار زیاد پست‌های توزیع در سطح شهرها ، خیابان‌ها و حتی کوچه‌ها ، نصب چنین پستی ، اقتصادی و امکان پذیر نمی‌باشد . بنابراین کاهش ولتاژ ، در چند مرحله و توسط پست‌های فشار قوی انجام می‌گیرد .

تعریف پست:

پست محلی است که تجهیزات انتقال انرژی در آن نصب و تبدیل ولتاژ انجام می‌شود و با استفاده از کلیدها امکان انجام مانور فراهم می‌شود در واقع کار اصلی پست مبدل ولتاژ یا عمل سوئیچینگ بوده که در بسیاری از پست‌ها ترکیب دو حالت فوق دیده می‌شود .
در خطوط انتقال DC چون تلفات ناشی از افت ولتاژ ندارد و تلفات توان انتقالی بسیار پایین بوده و در پایداری شبکه قدرت نقش مهمّی دارند لذا اخیراً ُ این پست‌ها مورد توجه قرار دارند از این پست‌ها بیشتر در ولتاژهای بالا (۸۰۰ کیلو ولت و بالاتر) و در خطوط طولانی به علت پایین بودن تلفات انتقال استفاده می‌شود.در شبکه های انتقال DC در صورت استفاده از نول زمین می‌توان انرژی الکتریکی را توسط یک سیم به مصرف کننده انتقال داد.

انواع پست‌های فشارقوی بر حسب نوع وظیفه‌ آنها در شبکه قدرت

۱) پست‌های تبدیل (Transformer Substation )
پست‌هایی که وظیفه آنها تبدیل یا تغییر ولتاژ قدرت می‌باشد. این تغییر می‌تواند به صورت افزایش ولتاژ به منظور انتقال انرژی تولیدی نیروگاه‌ها به مسافت‌های دور و یا کاهش آن به منظور تشکیل شبکه‌های توزیع و فوق توزیع جهت تحویل انرژی به مصرف کنندگان مختلف باشد. لذا پست‌های تبدیل خود به دو نوع زیر تقسیم می‌شوند:

الف) پست‌های افزاینده ولتاژ یا نیروگاهی (Generation (Step Up) Substation )
این پست ها که به منظور افزایش ولتاژ جهت انتقال انرژی از محل تولید به مصرف بکار می¬روند معمولاً در نزدیکی نیروگاه‌ها ساخته می¬شوند.
پست های سیستم قدرت

ب) پست‌های کاهنده ولتاژ و یا پست‌های توزیع (Distribution (Step Down) Substation )
این پست ها معمولاً در نزدیکی مراکز مصرف به منظور کاهش ولتاژ ساخته میشوند.
انواع پست های سیستم قدرت

نام فایل: انواع پست های سیستم قدرت

مشاهده کامل مطلب: لینک به تالار گفتگو

منبع: نواندیشان
مقالات، مطالب، طرح ها و پروژه های خود را برای قرارگیری در سایت علمی آموزشی نواندیشان از اینجا بفرستید.
مهدی عارف خیابانی

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0