نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

آموزش نحوه رفع گرفتگی بینی در هنگام سرماخوردگی

دسته بندی :پزشکی 29 بهمن 1393 نواندیشان 3523
رفع گرفتگی بینی

در این مطلب آموزشی با نحوه رفع گرفتگی بینی در هنگام سرماخوردگی آشنا می شوید که با استفاده از آن می توانید با سرعت بیشتری این گرفتگی بینی ناشی از سرماخوردگی را بهبود بخشید.

نخست باید بدانیم که چرا هنگام سرماخوردگی بینی می‌گیرد. هنگام سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا آلرژی، عروق موجود در مخاط بینی متسع می‌شوند و فضای بیشتری اشغال می‌کنند و همین باعث گرفتگی بینی می‌شود.

آموزش رفع گرفتگی بینی هنگام سرماخوردگی

۱- بینی‌تان را محکم نگیرید (فین نکنید!)
بدترین اشتباه این است که وقتی بینی‌تان گرفته و ترشحی ندارد، مرتب دستمال را جلوی بینی بگیرید و فین کنید، این کار التهاب مخاط بینی را بیشتر می‌کند. فقط وقتی که ترشحی دارید، بینی‌تان را آرام بگیرید.

۲- از داروهای ضدالتهابی ساده یا آنتی‌هیستامین‌های استفاده کنید
بسیاری از داروهای آنتی‌هیستامینی از نظر قانونی بدون نسخه پزشک هم قابل تهیه هستند. البته در کشور ما متأسفانه بسیاری از داروخانه آنتی‌بیوتیک‌های قوی هم بدون نسخه می‌ٰفروشند!

در هر صورت سر خود آنتی‌بیوتیک نخورید و از داروهای آنتی‌هیستامینی ساده که همان قرص سرماخوردگی یا آنتی‌هیستامین دکونژستان باشد استفاده کنید.

۳- از اسپری نمکی یا سالین استفاده کنید
اسپری نمکی داروی ایمنی است. لطفا از خرید قطره‌های قوی بازکننده بینی بدون نسخه خودداری کنید (مثلا قطره فنیل افرین)، چون عوارض خاص خودشان را دارند. اما اسپری نمکی را می‌توانید خودتان تهیه کنید و استفاده کنید.

تازه اصلا نیازی به رفتن به داروخانه نیست. شما می‌توانید یک چهارم چایخوری نمک را داخل یک فنجان آب حل کنید و بعد این محلول را با سرنگ بکشید و داخل بینی‌تان کنید.

روش استفاده از اسپری نمکی یا محلول نمک‌ دست‌ساز این است که روی دست‌شویی خم شوید، به آرامی محلول را وارد بینی کنید، اجازه دهید وارد حفرات بینی‌تان شود و بعد بازگشت کند و داخل سینک بریزد.

۴- حمام بخار آب
حمام بخار آب شیوه سنتی خوبی برای بطرف کردن گرفتگی بینی است. به علاوه شما می‌توانید از مرطوب‌کننده هوا یا دستگاه بخور هم استفاده کنید.

الان در بازار یک مرطوب‌کننده هوای اولتراسونیک با کیفیت، چیزی حدود دویست هزار تومان قیمت دارد و واقعا می‌ارزد که شما یک بار هم شده، چنین وسیله‌ای را بخرید.

اگر هم نمی‌خواهید پول خرج کنید، به سادگی یک ظرف آب را جوش بیاورید. اما یادتان باشد در استفاده از بخورها هم نباید زیاده‌روی کنید.

۵- تا می‌توانید مایعات گرم بنوشید

چای و سوپ به مراتب بهتر از سرم‌ تزریقی عمل می‌کنند. این هم یکی از عجایب و شگفتی‌ها در کشور ماست که بسیاری از بیماران که در حین سرماخوردگی قادر به خوردن و نوشیدن هستند، مدام تقاضای سرم تزریقی می‌کنند، غالبا هم هیچ استدلالی را نمی‌پذیرند و به تأثیر معجزه‌آسای سرم اعتقاد دارند.

نمی‌دانم علت این امر چیست! حتی گاهی فکر می‌کنم چون پختن یک قابلمه سوپ، خرید دو کیلوگرم میوه بسیاری اوقات گران‌تر از یک ویزیت و تزریق است، بیماران دوست دارند سر به سر پزشکان بگذارند.

۶- کمپرس آب گرم

آب را تا حدی گرم کنید که دستتان بتواند دمای آن را تحمل کند، بعد دستمالی را با آن مرطوب کنید و آن را روی پل بینی و پیشانی خود بگذارید. وقتی که گرمای دستمال کم شد، تعویض‌اش کنید.

کسانی که سینوزیت دارند، می‌دانند که این کار چقدر تسکین‌دهنده است.

۷- بالشی زیر سر بگذارید و زیر سر خود را بلند کنید
بعضی از چیزهای آنقدر مسلم و بدیهی به نظر می‌رسند که آدم فکر می‌کند ارزش یادآوری و نوشتن را ندارند. اما در کمال تعجب، خیلی اوقات والدین بچه‌ها یا اصلا بالغین، همین نکات ساده را رعایت نمی‌کنند.

۸- چسب بینی
حتی می‌توانید نوارچسب‌های مخصوص بینی تهیه کنید، آنها را روی پل بینی بچسبانید، طوری که حرفات بینی شما را متسع‌تر کنند.

۹- غذای ادویه‌دار بخورید
فلفل و خردل و زنجبیل در غذایتان استفاده کنید. اینها تا حدی کار همان داروهای ضدالتهابی را می‌کنند. عسل هم یک داروی خوراکی ضدالتهاب طبیعی است.

نکته: بعضی از بیماران در مورد مصرف شیر و لبنیات در دوره سرماخوردگی می‌پرسند. در این مورد از نظر پزشکی نظر قاطعی وجود ندارد. خیلی‌ها می‌توانند بدون مشکل شیر و لبنیات در دوره سرماخوردگی بخورند، اما به نظر می‌رسد که برخی‌ها ناسازگاری خاصی با لبنیات در این دوره دارند که احتمالا به خاطر پروتئین beta-CM-7 است که تولید مخاط را بیشتر می‌کند. در هر صورت این مطلب متناقض است و شما اگر طبق تجربه خودتان در سرماخوردگی‌های قبلی، شیر وضعیت‌تان را بدتر می‌کرد، می‌توانید از مصرف آن پرهیز کنید، باقی افراد می‌توانند همچنان از آن استفاده کنند.

۱۰- هر گرفتگی بینی‌ای به خاطر سرماخورگی نیست
گرفتگی مزمن بینی شما می‌تواند به خاطر سرماخوردگی نباشد.

لوزه سوم (ادنوئید)، انحراف‌های بینی، پولیپ‌ها، انواع آلرژی‌های شامل حساست‌های فصلی مثل تب یونجه، یا آلرژی‌های دیگر هم می‌توانند گرفتگی بینی ایجاد کنند. در بیماری رینیت وازوموتور حتی استرس بیمار (در کنار محرک‌های دیگر مثل گرد و غبار و گرده گیاهان و دود) هم می‌تواند باعث گرفتگی بینی‌ شود.

منبع: ۱پزشک
مقالات، مطالب، طرح ها و پروژه های خود را برای قرارگیری در سایت علمی آموزشی نواندیشان از اینجا بفرستید.
نواندیشان

انجمن نوانديشان ، یک انجمن علمی، غیردولتی و مستقل است که در حوزه های علمی و تخصصی مختلف، فعالیت خود را از شهریور 1388 شروع کرد. این انجمن در راستای نیل به کمک در بهبود وضعيت علمي و پژوهشي و تحقيقاتي کشور ایجاد شده است و به دنبال فراهم کردن بستر ارتباطی مناسب میان متخصصین ایرانی جهت آشنایی با همدیگر و گسترش همکاریها و راه هاي رسيدن از علم به عمل است.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

  1. میلاد گفته؛
    21:15 1394/06/27

    عالیییی بود ممنون بازم از این مطالب جامع بگذارید

  2. آذر گفته؛
    00:59 1394/09/30

    آنتی‌هیستامین دکونژستان دیگر قابل استفاده نیست

  3. سلام
    داروی جایگزینی اومده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0