نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

جایگاه شبکه های مخابراتی در خطوط انتقال برق

جایگاه شبکه های مخابراتی در خطوط انتقال برق

جایگاه شبکه های مخابراتی در خطوط انتقال برق

موارد ذیل ضرورت ایجاد یک شبکه مخابراتی را به وضوح روشن می نماید :
الف) شبکه های موجود مخابراتی در اکثر شرکت های برق منطقه ای جواب گوی نیاز های ارتباطی جهت بهره برداری موثر از شبکه فشار قوی نمی باشد.
ب) تبادل اطلاعات بین مراکز دیسپاچینگ و سایر پست ها توسط یک شبکه مخابراتی مطمئن و اختصاصی از ضروریات این گونه مراکز می باشند .
ج) با استفاده از یک شبکه جامع مخابراتی ، پست ها می توانند به تجهیزات حفاظتی مجهز گردند که باعث اعتماد بیشتر و بهره برداری موثرتر از شبکه می گردد.
د) عدم وجود یک شبکه مخابراتی اختصاصی ، ضعف ارتباط از طریق شبکه مخابراتی شرکت مخابرات ، عدم دسترسی اکثر پست های واقع در خارج شهر به خطوط ارتباطی ptt مشکلاتی هستند که در صورت وجود یک شبکه مخابراتی مطمئن برطرف گشته و امکان بهره برداری موثرتر از شبکه را ایجاد می کند.
با توجه به نقاط فوق جهت مرتفع نمودن اشکالات ذکر شده و بهره برداری بهتر از شبکه ، می توان با استفاده از سیستم های plc چنین شبکه های مخابراتی را برای استفاده در شبکه های برق رسانی طراحی نمود .
تاریخچه :
قدمت کریر خط قدرت برمی گردد به قرن۲۰، زیرا در آغاز این قرن سیگنال۵۰۰ هرتز بر روی خط قدرت برای کنترل نور خیابان ها در شهر نیویورک استفاده شده بود و ورود آن در ایران تقریباً به بیست سال پیش می رسد .
اگر چه plc در اروپا، در موردهای مختلف از جمله کنترل نور خانه ها، معابر، آژیرهای خطر و…گسترش یافت اما کاربرد اصلی آن در خطوط انتقال برای حفاظت رله ای بود. باندهای جانبی سیگنال به طور وسیع در اروپا و در کشورهای در حال توسعه بین ۳۰ تا ۵۰۰ کیلوهرتز می باشد . البته در اروپا این سیستم به دلیل گرایش به سمت فیبرهای نوری در حال کنار گذاشته شدن است .
plc چیست؟
همانطور که در قسمت قبل گفته شد plc نوعی تکنولوژی انتقال اطلاعات و دیتا است، که خطوط مخابراتی را با استفاده از تیرک های انتقال برق تا پست ها، مراکز دیسپاچینگ و منازل در تمام نقاط فرستاده می شوند .
باید دانست که خطوط انتقال برق همواره از نوع پر قدرت بوده و ولتاژهای در حد بالایی (این ولتاژ در ایران بین ۱۱۰ تا ۴۰۰ کیلو وات می باشد) بر روی آن حمل شده و انتقال می یابند. اگر در این حال خطوط دیتا را نیز برروی آن سوار کنیم بحث ایزولاسیون و حفاظت این خطوط مطرح می شود که در جای خود بر طبق قوانین بین المللی توضیح داده خواهد شد .

خطوط مخابراتی به دو صورت با خطوط برق فرستاده می شوند :
۱٫ اینکه تنها از تیرک های برق به عنوان حامل کابل های مخابراتی استفاده شود و هادی های خط مخابراتی و خط انتقال نیرو از هم جدا باشند .
۲٫ اطلاعات مخابراتی و دیتا بر روی همان خط فشار قوی (انتقال برق) فرستاده شود .
در حالت ۱ بحث پیچیده نخواهد بود و تنها به حفاظت افرادی که با خطوط ارتباط مستقیم خواهند داشت پرداخته خواهد شد .
البته از ایجاد نویز به دلیل وجود میدان های مغناطیسی در اطراف خطوط فشار قوی نباید غافل بود و در مورد حفاظت در برابر این عوامل باید تدابیری اندیشیده شود .
اما در حالت ۲ بحث حفاظت افراد (چه متخصص و چه غیر متخصص) و همچنین حفاظت تجهیزات مخابراتی در برابر ولتاژ بسیار بالا در حد چند ده کیلو وات مطرح خواهد شد .
روش دو در این زمان پیشرفت چشمگیری داشته است به طوری که با استفاده از آن می توان بدون حضور در پست ها و منازل و از طریق شبکه انتقال برق وسایل برقی دیجیتال موجود را کنترل کرد. زیرا می توان به راحتی سیگنال های کنترلی را از طریق خطوط برق رد و بدل کرد .

مزایای plc :
استفاده از plc به جای سایر سیستم های ارتباطی نظیر کابل تلفنی، امواج رادیویی، مایکرویو و… دارای مزایایی می باشند که عبارتند از :
۱- به علت ناچیز بودن افت سیگنال حامل اطلاعات در هر کیلومتر، مراکز تولید و توزیع انرژی الکتریکی که معمولاً در فواصل دوری از هم واقعند را می توان مستقیماً توسط کانال های plc بدون استفاده از تکرار کننده به یکدیگر مرتبط ساخت.
۲- خطوط انتقال فشار قوی که ارتباطات plc توسط آن ها صورت می گیرد، موجود بوده و احتیاج به سرمایه گذاری مجدد برای ایجاد کانال ارتباطی نیست. به علاوه در شرایط متغیر آب و هوایی مصونیت ارتباط plc در مقایسه با ارتباطات رادیویی بیشتر می باشد.
۳- دستگاه های فرستنده و گیرنده plc از درجه اطمینان بالایی برخوردار می باشند.
۴- شبکه مخابراتی که از لوازم مدیریت برای کنترل و بهره برداری شبکه فشار قوی می باشد ، بطور اختصاصی تنها در اختیار شرکت برق منطقه ای قرار خواهد گرفت.

مقاله ای درباره کانال کریر خط قدرت را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید.

نام فایل: جایگاه شبکه های مخابراتی در خطوط انتقال برق

دانلود فایل: لینک مستقیم

پسورد: www.noandishaan.com

منبع: نواندیشان
مقالات، مطالب، طرح ها و پروژه های خود را برای قرارگیری در سایت علمی آموزشی نواندیشان از اینجا بفرستید.
مهدی عارف خیابانی

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0