نواندیشان
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

کاربرد نانوتکنولوژی در انواع علوم

دسته بندی :شیمی 26 اسفند 1391 نواندیشان 2965
نانو تکنولوژی

نانوتکنولوژی در حال تغییر دادن دنیاست. بسیاری از کشورها به این نتیجه رسیده اند که نانوتکنولوژی در طول چند دهه آینده به عامل اقتصادی اصلی تبدیل می شود. ننوتکنولوژی بر صنایع الکترونیک و داروسازی, مراقبت از سلامتی, آب و هوا و محیط زیست, انرژی, شیمی و کشاورزی, علوم رایانه, فن آوری اطلاعات و امنیت ملی اثر می گذارد و سلامتی و رفاه مردم را بالا می برد. این علم شکل بیشتر صنایع را تغییر می دهد و باعث ساخت وسایل کوچک تر, ارزان تر, سبک تر با تحمل و سرعت بیشتر می شود. به این ترتیب مواد خام و انرژی کمتری مصرف می شود. از دیگر اثرات نانوتکنولوژی در کار رایانه هاست که سرعت آنها را بیشتر می کند و علوم ارتباطات را هم گسترش می دهد. ننوالکترونیک ظرفیت تجهیزات نظامی را گسترش می دهد, روبوت ها را پیشرفته تر می کند و به علوم فیزیک, شیمی, ریاضیات, بیولوژی و مهندسی تولدی دوباره می دهد. با ننوتکنولوژی می توان ساختمان ها و خودروهایی با مصالح و مواد اولیه سبک تر و مقاوم تر ساخت, برد هواپیماهای نظامی و ظرفیت باربری هواپیماها بیشتر می شود, مصرف سوخت در ماشین ها کاهش می یابد, امکان پرتاب سفینه به خارج از مدار زمین و حتی خارج از منظومه شمسی افزایش می یابد. هواپیماها, موشک ها و ایستگاه های فضایی از قدرت و کاربرد بیشتر و وزن سبک تر و مواد باثبات تری برخوردار می شوند.
محصولات ساخته شده از مولکول (نانوتکنولوژی) می تواند بسیاری از مشکلات جهان را حل کند. به عنوان مثال ذخیره آب مشکل جدی و رو به رشدی است. بیشتر آب برای صنعت و کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر از فن آوری نانو استفاده شود, بهره وری بیشتر در صنعت و کشاورزی باعث می شود بتوانیم در آب, زمین, ماده و نیروی کار صرفه جویی کنیم و آلودگی ها را کاهش دهیم. این کار را هم به وسیله تولیدات ناشی از مصنوعات مولکولی ممکن است. بیماری های واگیر هنوز بخش های بزرگی از جهان را آزار می دهد. محصولات ساده ای مثل لوله ها و صافی ها که توسط ننوتکنولوژی ساخته می شود, می تواند این مشکلات را حل کند.
اطلاعات و ارتباطات باارزش هستند اما خیلی از جاهای جهان از این نظر کمبود دارند. بسیاری از کشورهای جهان از نظر رایانه ها و دستگاه های نمایش دهنده کمبود دارند. با فن آوری نانو این دستگاه ها ارزان می شوند. انرژی برق هنوز در بسیاری از نقاط جهان در دسترس مردم نیست. فن آوری نانو اجازه استفاده از انرژی حرارتی خورشید را برای تجهیزات الکتریکی و دستگاه های ذخیره انرژی می دهد. آب و هوای بد یک مشکل جهانی است. محصولات با تکنولوژی بالا به مردم اجازه می دهد تا کمتر از تأثیرات سوء تغییرات آب و هوایی ضرر کنند. محصولات مولکولی, تجهیزات پیشرفته و ارزان برای تحقیقات پزشکی و مراقبت از سلامتی فراهم می کند. پزشکی را بهبود می بخشد و به طور وسیع در دسترس همه قرار می دهد.
بسیاری از مشکلات به آب مربوط است. بیشتر آب های قابل استفاده جهان به هدر می رود. چون تقریباً همه آب ها کاملاً خالص نیستند. صافی های فیزیکی با پرزهای با مقیاس نانو می تواند ۱۰۰ درصد باکتری ها و ویروس ها را از بین ببرد. تکنولوژی جداسازی الکتریکی می تواند نمک ها و فلزات سنگین را جدا کند. توانایی بازیافت آب از هر منبع و برای هر نوع استفاده ای می تواند باعث شود تا بتوانیم مقدار زیادی آب ذخیره کنیم و بتوانیم از آب هایی که هم اینک غیر قابل استفاده هستند استفاده کنیم. می توانیم آلودگی پایین رودها و چشمه ها را کم کنیم. با *****های مؤثر می توان جریان کثیف و زاید آب استفاده شده در صنعت و کشاورزی را صاف کرد. هزینه های این سیستم هم بسیار پایین است.
گلخانه های ارزان, آب, زمین و غذا را ذخیره می کند. کشاورزی که در حال گلخانه ای شدن است. بیشتر آب مورد استفاده در گلخانه ها را با گرفتن رطوبت از هوا و استفاده دوباره از آب های کشاورزی می توان تأمین کرد. کشاورزی گلخانه ای نیروی کار کمتری می خواهد و زمین خیلی کمتری نسبت به کشاورزی عادی لازم دارد و کمتر به شرایط آب و هوایی و اختلاف فصل ها و خشکی فصل ها وابسته است.
نانوتکنولوژی انرژی خورشید را در دسترس تر می کند. امروزه منبع انرژی, سوزاندن سوخت های با پایه کربن است. کربن باعث می شود دی اکسید کربن و سایر مواد زاید و غیر تجدید پذیر وارد جو شود. تولیدات مولکولی ارزان می تواند باعث شود که انرژی خورشید در مناطق مختلف جهان بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد.
رایانه ها ارزان می شود به طوری که همه می توانند از آنها استفاده کنند. تولیدات مولکولی می تواند باعث شود یک سوپررایانه به اندازه یک مکعب یک میلی متری و با هزینه بسیار ناچیز تولید شود. رایانه ها و تلفن های سلولی به قدری ارزان می شوند که حتی فقیرترین انسان های روی زمین می توانند از آنها استفاده کنند و چنان توانایی های پردازشی ای دارند که حتی برای بی سوادان نیز قابل استفاده می شوند.
نانوتکنولوژی به محیط کمک می کند. بدی آب و هوا به دلایل زیادی برای بشر مشکل ساز است و یکی از این دلایل کشاورزی ست. در حالی که گلخانه ها به میزان زیادی استفاده از آب, خاک و از بین رفتن خاک را کم می کند. محصولات ننوتکنولوژی اجازه می دهد که انسان سوخت های دوست زمین نظیر انرژی خورشیدی را بیشتر به کار بگیرد.
پزشکی بیشتر پیشرفت می کند و در دسترس همه قرار می گیرد. وسایل پزشکی ارزان تر می شود. تحقیق و تشخیص در علم پزشکی هم به پاسخ سریع به بسیاری از بیماری های جدید کمک می کند.

[vc_message message_box_color=”blue” icon_fontawesome=”fa fa-link”]منبع: نانوفناوری ایران[/vc_message]

نواندیشان

انجمن نوانديشان ، یک انجمن علمی، غیردولتی و مستقل است که در حوزه های علمی و تخصصی مختلف، فعالیت خود را از شهریور 1388 شروع کرد. این انجمن در راستای نیل به کمک در بهبود وضعيت علمي و پژوهشي و تحقيقاتي کشور ایجاد شده است و به دنبال فراهم کردن بستر ارتباطی مناسب میان متخصصین ایرانی جهت آشنایی با همدیگر و گسترش همکاریها و راه هاي رسيدن از علم به عمل است.

برای ارتباط ساده‌تر و سریع‌تر اپلیکیشن نواندیشان را دانلود کنید. دانلود اپلیکیشن

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دارای سوال فنی درباره محصول خریداری شده هستید، لطفاً از بخش حساب کاربری، تیکت ارسال کنید.
  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
کارایی بهتر در اندروید نواندیشان
0