رفتن به مطلب

تکنیکهای کنترل در برج مراقبت پرواز


هوتن

ارسال های توصیه شده

از دوستان عزیز کنترلر ممنون میشم که تکنیکهایی رو که بصورت روزانه در کار برج استفاده میکنند اینجا به اشتراک بزارن

همچنین اگه سوالی در این مورد دارند مطرح کنن تا به یه نتیجه خوب برسیم

لینک به دیدگاه

فرض کنید شما یک کنترلر هستین و روزای اولی هست که به یک فرودگاه جدید رفتین

 

اولین کارهایی که باید انجام بدین به نظر من اینهاست

اگر چیزی دیگری هم به ذهنتون میرسه لطف کنید اضافه کنید.

  1. خوندن کامل aip مربوط به فرودگاهی که رفتین
  2. دوم اشنایی کامل با کنسولی که قراره باهاش کار کنید
  3. نشستن در کنار کنترلر های قدیمی اون فرودگاه و دیدن روش کارشون
  4. سوم که خیلیا توجه نمی کنن شما در برج باید هواپیما تونو ببینید این رمز کنترل بهتر هست از همون روزای اول چشم بندازید و فاینالهاتونو چک کنید وقتی هواپیما به شما گزارش فاینال رو میده شما باید از قبل بدونید کجا رو نگاه کنید
  5. همچنین دوره ترافیک فرودگاه رو کامل چک کنید شما باید down wind ها و base هاتون رو کامل بشناسید
  6. اگر مانع خاصی در اطراف فرودگاه وجود داره بخصوص تک تک موانع اورده شده در aip ، باید اونها رو بشناسید
  7. به latci فرودگاه مراجعه کنید و قوانین محلی فرودگاه رو حتما مطالعه کنید
  8. انتظار نداشته باشین که در فرودگاه جدید دستورالعمهای جاری دقیقا مطابق با فرودگاه قبلی تون باشه حتی اگه این دستورالعملها به نظر اشتباه بیان قضاوت رو بزارید برای بعد از تسلط کاملتون به کار در اون فرودگاه
  9. به کنترلر قدیمی احترام بگذارید
  10. layout فرودگاه رو کامل تسلط داشته باشید
  11. جای وسایل مورد نیاز چون light gun و بیسیم های جایگزین و روش کار با اونها را بدونید
  12. عجله برای میکروفون پرس کردن نداشته باشید
  13. و مسایل دیگری که تو پستای بعدی انشا الله مینویسم

لینک به دیدگاه

مهمترین نکته در کار کنترل در برج مراقبت پرواز دیدن هواپیماست

این جمله رو از یکی از اساتید مراقبت پرواز به یاد دارم

وای به حال کنترلری که ندونه ترافیکش کجاست

حتی در کتاب pans- atm هم وقتی به فصل برج میرسیم میبینیم با این لفظ مطلب گفته میشه که کنترلر باید ارتباط چشمی مداوم خودشو به هواپیماهاش داشته باشه

7.1.1.2 aerodrome controller shal maintain a cottinuos watch on all flight operating on and in the vicinity of an aerodrome as well as vehicles and prsonnel on the maneuvring area

از منظر دیگر ما در حیطه برج میتونیم جدایی های استاندارد رو کاهش بدیم و این کاهش جداییها از لحاظ قانونی طبق کتاب pans-atm فقط جایی اجازه میده که

  1. دوتا هواپیما همو ببینن و جداییشونو خودشون برقرار کنن
  2. هواپیمای پشت سری هواپیمای جلویی رو ببینه و اعلام کنه که جداییش رو خودش میتونه حفظ کنه
  3. کنترلر دوتا هواپیما رو ببینه و جدایی لازم رو برقرار کنه

پس هواپیما تونو ببیند تا وقتی یک ترافیک رو رویت نکردید اروم نگیرید شاید اشتباه داره گزارش میده و سر از جای دیگه ای در بیاره

لینک به دیدگاه

a controller shall be one step ahead of pilot

این یک جمله کلیدی در کار کنترل هست شما باید همیشه یک قدم جلوتر از خلبان باشید

منظور چیست؟

منظور اینه که شما با توجه به اطلاعاتی که از پرواز دارید و دستوراتی که به خلبان داده اید و با توجه به پرفورمنس هواپیما میدونید که مثلا 2 دقیقه دیگه هواپیما کجاست و در چه فاز پروازی هست پس از قبل برای پرواز تصمیم بگیریید وگرنه در لحظه امکانش هست که تصمیم خوبی نگیرید

شما باید هر لحظه کل ترافیکتون رو چک کنید و برای هر کدام از پروازها برنامه داشته باشید و این برنامه باید در عین حفظ ایمنی و استانداردهای کاری پروازها رو به مقاصدشون هدایت کنه

مثلا اگر دو ترافیک ورودی دارید که یکی از شمال و دیگری از جنوب تقرب میکنن

و چند تا پرواز خروجی هم دارید که به همان سمت شمال و جنوب پرواز میکنند و هنوز تیک اف نکرده اند

با لحاظ مسائلی چون پرفورمنس هواپیماها - فاصله انها از فرودگاه ارتفاع اونها و مسیرهایی که در اختیار دارید جوری برنامه ریزی کنید که دو هواپیما با فاصله خوبی از هم در فاینال شما قرار بگیرند

همچنین در خلال کنترل پرواز های ورودی باید با کمترین تاخیر هواپیماهای خروجی تون رو تیک اف بدید ودر مسیر اصلی قرار بدید

اشنایی کامل و تسلط به مسیر های خروجی و ورودی باعث میشه که بهترین تصمیم رو بگیرید

اما اگر برنامه نداشته باشید و به لحظه ای برسید که بخواهید تصمیم بگیرید و خلبان منتظر تصمیم شما باشه اونوقت کار خیلی سخت میشه

 

پس

همیشه کل ترافیک رو در ذهنتون مجسم کنید و برای هر پرواز برنامه داشته باشین بعضی وقتا فقط 10 ثانیه وقت فکر کردن دارید

لینک به دیدگاه

اول یه تشکرکنم از پیمان عزیز و محمد عزیز که این پستها رو میخونن

 

اما یه مسئله مهم در کنترل ترافیک هوایی

همیشه منتظر یک اتفاق باشید هر آن امکان داره یکی از پروازها اعلام وضعیت اضطراری کنه

مثلا از کار افتادن موتورها یا اتش گرفتن موتورها یا دود در کاکپیت خلبان همچنین امکان داره دستگاههای ناوبری زمینی که خلبانها از اونا استفاده میکنن و مسیرهای هوایی بر اساس اونا تعین شدن از کار بیفتن

پس در هر حالت حتی وقتی ترافیک سنگینی رو هدایت میکنید یک گوشه ذهنتون باید تمام حالتهای اضطراری رو در نظر بگیرید و برای هرکدوم برنامه داشته باشید من زمانی که در برج مراقبت فرودگاه شیراز به کنترلر های جوانتر اموزش میدادم وقتی کارش سنگین میشد و تقریبا بدون وقفه با هواپیماهای تحت کنترلش صحبت میکرد ازش میپرسیدم اگه الان فلان پروازت موتورش رو از دست بده چی کار میکنی و اگه نمیدونست بهش میگفتم

همیشه حداقل دو راه جایگزین برای کاری که میکنید در نظر بگیرید

حادثه خبر نمیکنه

یه حالت سخت دیگه وقتیه که کنترلر واحد تقرب یادش بره ترافیکی رو که داره وارد محدوده شما میکنه از قبل هماهنگ کنه

یه بار این اتفاق برای خود من افتاد و در حالتی که به یه هواپیمای کم سرعت pc6 اجازه قطع فاینال سمت چپ و ورود به فاینال سمت راست رو داده بودم در حالیکه طبق عادت فاینال هام رو چک میکردم یه بویینگ 727 رو دیدم که در فاینال سمت چپ اپروچ میکرد و روی فرکانس منهم نبود به pc6 اطلاعات 727 رو دادم و ازش خواستم که 180 درجه برگرده به جای قبلیش و این دستور به دلیل این بود که چشم از هواپیماهام بر نمیداشتم و دیدم که فرصت بازگشت وجود داره وگرنه باید کار دیگه ای میکردم که بسته به شرایط پروازها داشت.

البته در کار کنترل یه چیزایی هست که نمیشه نوشت چون باید 2 ثانیه رو براش 2 صفحه بنویسی تا بتونی توضیح بدی

 

پس

همیشه منتظر یک وضعیت اضطراری باشید و همیشه همه وضعیتهای اضطراری ممکن رو پیش بینی کنید و برای اون راه حل داشته باشید در شرایط اضطراری ثانیه ها مهمند

لینک به دیدگاه

یه بحثی که لازمه بگم اینه که در این تاپیک به هیچ عنوان قصد ندارم که بگم دقیقا در برج یا هر واحد دیگه مراقبت پرواز کار کنترلر چیه

کارکنترل پروازها یک کار پیچیده هست که نیاز به تحصیل تو این رشته داره و همچنین گذروندن سیمولاتورها و تجربه کاری داره و به این راحتی کسی کنترلر نمیشه و نمیشه این کار رو در قالب چند پست توضیح داد اما چیزی که در اینجا مطرح میشه مواردیه برای آشنایی دوستانی که تو این رشته نیستن و همچنین نکات ظریفی که رعایتش برای کنترلر ها باعث میشه کارشون رو بهتر انجام بدن

 

با خلبان مطابق شرایط صحبت کنید از نظر لحن صدا

اگر ترافیک شلوغی رو کار میکنید و نیازه که خلبانان صحبتهای شما رو سریع بفهمن و فرصت تکرار نیست و ثانیه ها مهمند سعی کنید قاطع و مودبانه صحبت کنید در این حالت صدای لرزان کنترلر حس اعتماد خلبانان رو از بین میبره و اونها به کنترل شما شک میکنند پس در این حالت قاطعانه و در عین حال مودبانه با خلبانها صحبت میکنید و اگر خلبانی قصد صحبت اضافی و گرفتن وقتتون رو داره و مسئله غیر مهمی رو مطرح میکنه ازش بخواید که فرکانس رو مشغول نکنه و به اصل کارتون برسید

 

در حالت هایی که ترافیک خلوت هست و امکان صحبت هست شمرده تر صحبت کنید و اون لحن جدی رو در صحبتتاتون کمتر کنید

 

هواپیمای اضطراری : در شرایطی که یک پرواز دچار شرایط اضطراری هست خیلی مهمه که لحن صحبت شما بااین پرواز خیلی ارامش دهنده باشه خلبان در این حالت دجار استرس شدیدی هست و کارهای زیادی داره که باید با ارامش و تمرکز انجام بده سعی کنید پروازهای دیگه تونو جوری هدایت کنید که پرواز اضطراری تون جا برای هر مانوری داشته باشه سوالاتی که لازمه در این حالت از خلبان پرسیده بشه رو بپرسید مثل مقدار سوخت هواپیما و تعداد سرنشین ها و شرح مختصر وضعیت اضطراری ولی در جواب خلبان عجله نکنید بگذارید هر زمان که امکانش فراهمه جواب شما رو بده خلبان رو برای نشستن مجاز کنید و هر باندی که تصمیم میگیره رو براش مجاز کنید از صحبت اضافی روی فرکانس خودداری کنید و در تمام حالات حتی اگه دارید با همکارتون بحث شدید میکنید تو بحث کنترل وقتی با خلبان صحبت میکنید صدای گرم و ارامش دهنده داشته باشید ضمن اشنایی که با دوستان خلبانم و تجربه کوتاه خلبانی که داشتم باید بگم صدای گرم کنترلر تنها پناه روانی و فنی خلبان در این لحظات حساس هست

لینک به دیدگاه

نکته مهم چشم از باند برندارید

هرگاه به کسی اجازه ورود به باند دادید حالت شما باید مانند کسی باشد که سوزنی در دستش فرو رفته و تا سوزن از دستش بیرون نیامهد نباید راحت بنشیند

اگر کسی بدون مجوز شما وارد باند شد حتما از مارشالر بخواهید تا به سر وقتش بره و شماره ماشین رو بپرسید و به مسئول مراقبتت پرواز اطلاع دهید.

در این مورد حتی با رئیس فرودگاه سختگیر باشید ولو اضافه کار اخر ماهتان کم شود

در صورتی که واحدی از شما درخواست کرد که برای مدت بیش از 5 دقیقه در باند کار دارد و شما ترافیک دارید از او بخواهید تا با مسئول شما هماهنگی کند و قبل از او با مسئولتان صحبت کنید

 

کنترلری کار کشته همیشه در حال چک کردن باند هست

و یک نکته کلیدی وقتی به هواپیمایی اجازه نشستن روی باند خاصی را میدهید حتما باند را دوباره چک کنید شاید حیوانی روی ان رفته باشد در حقیقت در این حالت یک چشمتان به هواپیما و چشم دیگرتان به باند است

همچنین همیشه نیم نگاهی به چرخهای هواپیما داشته باشید خلبانان موظفند چه در روز و چه در شب چراغ لندینگ لایت خود را هنگام نشستن روشن کنند اگر این چراغ پرنور را نمیبینید با دوربین چک کنید و اگر شک دارید از خلبان بخواهید چراغ را روشن کند

روشن بودن این چراغ یعنی چرخها باز است

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...