رفتن به مطلب

کشف عموزاده زمین توسط کپلر


saba mn

ارسال های توصیه شده

[h=2]همزمان با بیستمین سالگرد کشف نخستین سیاره فراخورشیدی[/h]

[h=1] کشف عموزاده زمین توسط کپلر

 

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان

کد خبر: 94050200477

جمعه ۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۸

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

ناسا روز گذشته (پنج‌شنبه ) از کشف احتمالی یک سیاره زمین‌مانند در اطراف یک ستاره توسط فضاپیمای کپلر خبر داد. این کشف، گام مهمی در تلاش‌های ناسا برای یافتن حیات در خارج از زمین محسوب می‌شود.

 

به گزارش سرویس علمی ایسنا، سیاره جدید «کپلر 452b» نام گرفته و شعاع آن تقریبا یک و نیم برابر زمین است. این سیاره در فاصله 1400 سال نوری از زمین، در اطراف ستاره‌ای شبیه خورشید می‌گردد و مدار آن 385 روز طول می‌کشد که تنها کمی از سال زمینی طولانی‌تر است و آن را در منطقه Goldilock یا قابل سکونت و دارای آب مایع قرار می‌دهد.

 

اندازه سیاره جدید آن را در مرز بین یک سیاره صخره‌ای مانند زمین و یک سیاره گازی مانند نپتون قرار می‌دهد. همچنین جرم این سیاره احتمالا پنج برابر زمین است.

 

به گفته محققان، کپلر 452b احتمالا از یک جو ابری ضخیم و آتش‌فشان‌های فعال برخوردار بوده و گرانش آن دو برابر زمین است.

 

ستاره میزبان این سیاره نزدیک به 1.5 میلیارد سال پیرتر از خورشید و 20 درصد درخشانتر از آن است.

 

این اعلام همزمان با بیستمین سالگرد کشف نخستین سیاره فراخورشیدی بود. 20 سال پیش مایکل مایور و دیدیر کولوز از دانشگاه ژنو موفق به شناسایی سیاره‌ای در اطراف ستاره پگاسوس 51 شدند که 50 سال نوری از زمین فاصله دارد.

 

ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرد: سیارات فراخورشیدی بویژه جهان‌های کوچک به اندازه زمین، 21 سال پیش تنها با قلمرو خیال تعلق داشتند. امروز و پس از این با هزاران اکتشاف بیشتر، ستاره‌شناسان در آستانه پیدا کردن چیزی هستند که انسان برای هزاران سال درباره آن رویاپردازی کرده است، یعنی یک زمین دیگر.

 

تلسکوپ فضایی 60 میلیون دلاری کپلر در سال 2009 با هدف بررسی تنوع سیستم‌های سیاره‌ای در کهکشان راه شیری پرتاب شد. علاوه بر آن، هدف دیگر این ماموریت، شناسایی سیارات صخره‌ای زمین مانند در مدار قابل سکونت ستاره میزبانشان بود.

 

کپلر، سیارات فراخورشیدی را با روش «گذر» شناسایی می‌کند. زمانی که سیاره‌ای از برابر ستاره میزبانش عبور می‌کند، تا حدی نور آن را مسدود می‌سازد که با بررسی این کم‌نور شدن ستاره، کپلر قادر به به کشف سیارات احتمالی است.

 

تلسکوپ کپلر تاکنون 4661 کاندید سیاره‌ای را شناسایی کرده که از آن میان، 1028 مورد آن‌ها تائید شده‌اند.

 

در مه 2013، این تلسکوپ فضایی پس از از کار افتادن دو چرخ واکنش از چهار مورد آن، مرحله اول ماموریت خود را به پایان رساند. چرخهای واکنش دستگاههایی شبیه به ژیروسکوپ هستند که موقعیت کپلر را در فضا حفظ می‌کنند.

 

این یافته‌ها در مجله Astronomical منتشر شده است.

 

 

انتهای پیام

ایسنا

لینک به دیدگاه

سیاره ای که می تواند زمین دوم باشد

 

 

1394/05/04

وبسایت رادیو چین: ناسا ساعتی پیش اعلام نموده برای اولین بار موفق به کشف سیاره ای در خارج از منظومه ی شمسی شده که بر روی آن حیات انسان امکان پذیر است.

 

سیاره ی مذکور که کپلر-۴۵۲بی (Kepler-452b) نام گرفته، توسط جان جنکینس از اداره ملی هوانوردی و فضایی ایالات متحده به عنوان پسر عموی بزرگتر و مسن تر زمین خوانده می شود و ذکر می گردد در طول سالیان متمادی اولین سیاره ایست که می توان آن را "قابل سکونت" برای انسان خواند، زیرا توانایی نگهداری آب بر روی سطح خودش را دارد.

 

0688145215116275102a.jpg

سیاره ای که می تواند زمین دوم باشد,کپلر452,Kepler 452b

 

 

1058145215116275102a.jpg

 

البته جنکینس می افزاید نباید انتظار داشته باشیم که بشر بخواهد یا قادر باشد در آینده ای نزدیک به کپلر ۴۵۲-بی نقل مکان کند. این عدم انتظار از دو مسئله ناشی می شود، اول اینکه ما با سیاره ای طرف هستیم که ۶۰ درصد بزرگتر از زمین است، لذا جاذبه ی آن به مراتب قوی تر از خانه ی کنونی مان محسوب می گردد و راه رفتن بر رویش بسیار سخت تر خواهد بود.

 

دلیل دوم هم اینکه با سیاره ی مورد بحث ۱۴۰۰ سال نوری فاصله داریم و لذا اگر روزی قادر شویم با سرعت نور سفر نماییم احتمالاً فضانوردانمان برای رسیدن به دنیایی جدید بیش از یک هزاره در راه خواهند بود.

 

گفتنیست کپلر-۴۵۲بی تنها ۵ درصد بیش از زمین با ستاره ی خود فاصله دارد، بدین ترتیب هر سال در آن ۳۸۵ روز خواهد بود و غروب و طلوعش نیز چندان با آنچه که هم اکنون تجربه می کنیم تفاوت نخواهد داشت، هر چند که خورشید ۲۰ درصد روشن تر به نظر می آید.

 

سطح آن نیز صخره ایست و اتمسفرش قدری سنگین تر و ضحیم تر، میزان حرارت ستاره ی روشنی بخشش هم با خورشید برابری می نماید.

 

 

اما از همه ی تفاسیر صورت پذیرفته که گذر کنیم کشف اخیر ناسا بسیار حائز اهمیت است و یکبار دیگر امیدها را برای یافتن حیات فرا زمینی زنده نموده، کسی چه می داند شاید در آینده ای نه چندان دور عاقبت موفق شویم بیگانگان را ملاقات کنیم.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...