رفتن به مطلب

۲۰۰ هکتار جنگلهای بلوط ایلام در آتش سوخت / نخستین عملیات هواپیمای حمل آب


ارسال های توصیه شده

[h=1]۲۰۰ هکتار جنگلهای بلوط ایلام در آتش سوخت / نخستین عملیات هواپیمای حمل آب[/h] ۲۶ تیر ۱۳۹۴

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): در جریان آتش سوزی گسترده ای که از عصر دیروز (پنجشنبه) آغاز شده است بیش از ۲۰۰ هکتار از عرصه های جنگلی منطقه دره شاه قلندر در حاشیه و درون منطقه حفاظت شده مانشت و قلارنگ ایلام در آتش سوخت.

در جریان اطفا حریق جنگل های قلارنگ برای نخستین بار یک فروند هواپیمای آب پاش با ظرفیت حمل و تخلیه ۴۰ هزار لیتر آب در این عملیات شرکت نمود.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام در این باره گفت: بخش عمده ای از آتش سوزی مناطق جنگلی دره شاه قلندر در شهرستان سیروان کنترل شده ولی آتش هنوز بطور کامل مهار نشده است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

غلامرضا فتحی امروز جمعه ساعت ۱۳ در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: امکان افزایش دامنه آتش تا حدود بسیار زیادی کاهش یافته و حریق تحت کنترل است و خطری برای گسترش مجدد آتش، منطقه را تهدید نمی کند.

فتحی تاکید کرد: قسمت های بیرونی و اطراف آتش سوزی بطور کامل مهار شده و فقط کنده ها و درختان خشک قسمت های میانی جنگل، در حال سوختن است که با عملیات آب پاشی هوایی، جای نگرانی برای شعله ور شدن مجدد آنها وجود ندارد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست ایلام نیز با اعلام مهار آتش گفت: این آتش سوزی که بعداز ظهر دیروز (پنجشنبه) آغاز شد و عوامل مختلفی همچون حجم زیاد مراتع و خشک بودن علف ها که همانند بنزین عمل می کنند، در گسترش آن دخیل بود.

عبدل صاحب بازیار افزود: سخت مسیر بودن، ارتفاع زیاد، شیب تند، وزش باد، پوشش خشک و انبوه جنگلی و مرتعی موجب شد مهار آتش با سختی و کندی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه پوشش عمده گیاهی منطقه را درختان بلوط و مراتع خشک تشکیل داده اند، یادآور شد: هنوز لاشه هیچ وحوش سوخته ای بر اثر این آتش سوزی، مشاهده نشده هرچند سوختن حشرات، برخی خزندگان و موجوداتی چون لاک پشت که دارای سرعت عمل کندی هستند، دور از انتظار نیست.

تخلیه هشت هزار لیتر آب بوسیله بالگرد اطفا حریق در چهار نوبت پرواز

مدیرکل بحران استان ایلام هم از انجام چهار نوبت عملیات اطفای حریق توسط بالگرد آب پاش خبر داد و گفت: در این عملیات، هشت هزار لیتر آب بر روی منطقه حادثه دیده جنگلی پاشیده شد.

احمد کرمی اظهار کرد: این بالگرد پس از حضور در استان ایلام، اقدام به آبگیری از طریق سد ایلام کرده و هر بار دو هزار لیتر آب را حمل و در جنگل های دره شاه قلندر تخلیه می کند.

وجود این بالگرد کمک موثری به کنترل آتش سوزی کرده هر چند آتش کنترل شده اما هنوز بطور کامل مهار نشده و امیدواریم با حضور هواپیمای آب پاش و انجام عملیات اطفای حریق، این حادثه مهار و آتش خاموش شود.

نخستین عملیات طفای حرق توسط هواپیمای آب پاش انجام می شود

کرمی ابراز امیدواری کرد که آتش سوزی تا ساعاتی دیگر بطور کامل مهار شود ضمن اینکه قرار است هواپیمای آب پاش در نخستین عملیات اطفای حریق در کشور، ساعتی دیگر وارد استان ایلام شود تا روند اطفای حریق سرعت بیشتری بگیرد.

به گفته کرمی؛ این هواپیمای آب پاش گنجایش حمل چهل هزار لیتر آب را دارد که با توجه به وضعیت جغرافیایی منطقه سانحه دیده و وزش شدید باد در ارتفاعات، مهار آتش تنها با کمک این هواپیما بهتر امکان پذیر خواهد بود.

آتش سوزی عمدی بر سر اختلاف خانوادگی دلیل بروز حریق گسترده

عصر روز گذشته (پنجشنبه) به دنبال اختلاف خانوادگی و آتش زدن عمدی خرمن محصولات کشاورزی در روستای شاه قلندر علیا از توابع شهرستان سیروان، آتش به مناطق حفاظت شده و عرصه های طبیعی قلارنگ و نثار مله ماران سرایت و بخش های زیادی را طعمه حریق کرد.

با توجه به نزدیکی محل آتش سوزی با عرصه های منابع طبیعی و منطقه حفاظت شده محیط زیست، به دلیل وزش باد، آتش به سرعت به این عرصه ها سرایت کرد و بخش های وسیعی از منطقه جنگلی را در بر گرفت.

از هواپیمای حمل آب برای مهار آتش استفاده می شود

استاندار ایلام گفت: برای نخستین بار قرار است از هواپیمای غول‌پیکر برای مهار آتش‌سوزی جنگل شاه‌قلندر ایلام استفاده شود.

محمدرضا مروارید در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در حال حاضر توسط یک دستگاه بالگرد با استفاده از آب سد ایلام آتش‌سوزی جنگل شاه‌قلندر ایلام تا حدودی مهار شده است.

استاندار ایلام گفت: یک فروند هواپیما نیز با ظرفیت ۴۰ هزار لیتر آبگیری به سمت استان ایلام در حرکت است که بر اساس اعلام مسئولان امر راس ساعت ۱۴ عملیات اطفای حریق را در ارتفاعات شاه قلندر ایلام آغاز می‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر هماهنگی‌های لازم برای بارگیری مجدد این هواپیما در فرودگاه ایلام انجام شده و چندین دستگاه تانکر آبرسان در فرودگاه مستقر شده تا این هواپیما را بارگیری کنند. البته این هواپیما از تهران بارگیری شده و این تمهیدات تنها برای احتیاط در ایلام اندیشیده شده تا به سرعت این هواپیما را آب بارگیری کرده و در صورت لزوم از آب آن استفاده شود.

مروارید تصریح کرد: مشکلی در زمینه مهار این حریق وجود نداشته و مسئولان امر با تلاش مردم منطقه در حال مهار کامل آتش‌سوزی هستند.

هواپیمای حمل آب وارد عمل شد

فرمانده یگان محیط زیست ایلام در گفت و گو با خبرنگار دیده بان گفت: هواپیمای حمل آب به منطقه رسیده و تاکنون یک نوبت آب را بر روی محل آتش سوزی تخلیه نموده است.

هلی کوپتر نیز همچنان مشغول حمل آب برای مهار آتش است و تاکنون چندین نوبت پس از آبگیری از سد ایلام آب را بروی محدوده آتش سوزی تخلیه نموده است.

مهندس بازیار اظهار داشت: هواپیما پس از تخلیه آب منطقه را جهت آبگیری مجدد به قصد فرودگاه ایلام ترک نموده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...