رفتن به مطلب

ردپای آب در مریخ/ تصویری آبی رنگ از سیاره سرخ


ارسال های توصیه شده

ردپای آب در مریخ/ تصویری آبی رنگ از سیاره سرخ ... :icon_gol::icon_gol:

دوربین عکاسی پیشرفته مدارگرد مریخ از گودالهای سیاره سرخ تصاویری به رنگ آبی تهیه کرده است که ردپایی از حضور آب در این گودالها را نشان می دهند. به گزارش خبرگزاری مهر، پس از مرگ کاوشگر مریخ نشین فونیکس که در ماه می رسما پایان عملکرد آن اعلام شد ناسا بر روی کاوشگرهای دیگری که به مدار سیاره سرخ ارسال کرده است تمرکز کرد. یکی از این کاوشگرها Mars Reconnaissance Orbiter نام دارد که با دوربین ویژه ای به نام HiRISE به تازگی سه تصویر جدید را به زمین فرستاده است که ناسا در گزارشی با عنوان "آبی مثل مریخ" این تصاویر را در سایت خود قرار داده است.

 

HiRISE از یک گودال در نیمکره شمالی مریخ عکسبرداری کرده است. همانند بسیاری دیگر از گودالهای این منطقه، دیوارهای این گودال نیز از کانالهای عمیقی ایجاد شده اند که منشاء این کانالها امروزه مورد بحث جامعه علمی است. به طوری که اعتقاد بر این است که کانالها می توانند از جریان آب و یا همچنین از حرکت دی اکسید کربن مایع و یا جریان عناصر دانه ای تشکیل شده باشند..

546574_orig.jpg

نکته دیگری که توجه دانشمندان را در این تصاویر به خود جلب کرده این است که در اطراف این گودالها عناصری وجود دارند که نشان می دهند زمین این منطقه غنی از یخ است. این ردپاها پیشنهاد می کنند که آب در تشکیل این کانالها نقش داشته است.

براساس گزارش Universe Today، به اعتقاد این سیاره شناسان، همچنین حضور نوارهای موازی کانالها نیز نشانه ای دال بر حضور یخ در این منطقه است.

تمام این شاخصها می توانند تداعی کننده این مطلب باشند که این حفره ها در گذشته و در شرایط مختلف آب و هوایی میزبان یخ بوده اند.

این ماده غنی از یخ بعدها ذوب شده و مریخ را به سیاره ای که امروزه شناخته می شود تبدیل کرده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...