رفتن به مطلب

6 بیماری که افسردگی می آورد


ارسال های توصیه شده

افسردگی را شاید بتوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های روحی- روانی دانست که در خیلی از بیماری‌ها می‌توان ردپای آن را دید. این حالت واکنش طبیعی بدن در مقابله با بعضی بیماری‌هاست و افراد در دوران بیماری دچار نوعی رخوت و سستی می‌شوند که در صورت تداوم این حالت ممکن است وارد فاز افسردگی شوند.

 

 

 

 

 

 

گاهی به دلیل طولانی‌شدن روند بهبود بیماری، شخص دچار افسردگی می‌شود ولی در بیشتر موارد، افسردگی علامت هشداردهنده‌ای است که در مراحل ابتدایی بیماری بروز می‌کند. به عنوان مثال، مطالعات نشان می‌دهد افراد مبتلا به افسردگی بیشتر در معرض ابتلا به پارکینسون قرار دارند. بیمارانی که از مشکلات روانی رنج می‌برند در مقایسه با افرادی که از نظر بالینی علائم افسردگی را ندارند، دو برابر بیشتر مستعد ابتلا به بیماری پارکینسون هستند. همچنین هر چه شدت افسردگی بیشتر باشد، احتمال بروز پارکینسون به مراتب بالاتر است. یافته‌ها نشان می‌دهد افسردگی حاد آسیب‌هایی را به مغز وارد می‌کند که باعث ایجاد پارکینسون می‌شود. از سوی دیگر، در برخی موارد حتی داروهایی که برای درمان افسردگی مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌تواند عاملی برای ابتلا به پارکینسون باشد و در حدود 40 درصد موارد ابتلا به این بیماری، خطر بروز افسردگی مشاهده می‌شود.

 

بیماری‌های مزمن به بیماری‌هایی گفته می‌شود که برای مدت طولانی ادامه داشته باشند و معمولا به طور کامل درمان ‌نشوند. این قبیل بیماری‌ها با رژیم غذایی، ورزش و داروهای خاص قابل کنترل هستند. دیابت، بیماری‌های قلبی، التهاب مفاصل، بیماری کلیوی، ایدز، لوپوس و ام‌اس در گروه بیماری‌های مزمن قرار می‌گیرند. این بیماری‌ها به دلیل دوره طولانی مدتی که دارند روی کیفیت زندگی مبتلایان تأثیر مستقیم دارند و به مرور آنها را بی‌تحرک و وابسته به اطرافیان می‌کنند. چنین حالتی روحیه بیماران را تضعیف کرده و در طول بیماری باعث افسردگی آنها می‌شود. در حقیقت، افسردگی در بین مبتلایان بیماری‌های مزمن بسیار شایع است و آمارها نشان می‌دهد که حدود یک سوم مبتلایان از افسردگی رنج می‌برند. از سوی دیگر، افسردگی، بیماری‌های مزمن را هم تشدید می‌کند و درد و خستگی مفرط ایجاد کرده و زندگی اجتماعی شخص را مختل و افراد را از روابط اجتماعی دور می‌کند. احتمال بروز افسردگی در بیماری‌های مزمن در خانم‌ها شیوع بیشتری دارد و تقریبا بین 10 تا 25 درصد زنان و بین 5 تا 12 درصد مردانی که دچار بیماری‌های مزمن هستند به مرور به افسردگی مبتلا می‌شوند. ام‌اس هم از دیگر بیماری‌های مزمنی است که در طول سالیان بیمار را به شخصی کاملا وابسته به اطرافیان تبدیل می‌کند و همین موضوع رابطه کاملا مستقیم با ابتلا به افسردگی دارد به طوری که در 40 درصد بیماران احتمال بروز افسردگی وجود دارد. این آمار در سکته‌های مغزی و دیابت به 25درصد می‌رسد.

 

زوال عقل

 

مطالعاتی که بتازگی روی ارتباط میان افسردگی و عملکرد مغزی انجام شده، نشان می‌دهد که بین ابتلا به زوال عقل که نوعی آلزایمر و اختلال حافظه‌ای است و ابتلا به افسردگی ارتباط مستقیم وجود دارد. افسردگی جزو نخستین علائم هشداردهنده در بیماری‌های مغزی به شمار می‌رود.

 

بیماری‌های قلبی

 

محققان تاکنون پژوهش‌های متعددی را در مورد ارتباط بین افسردگی و ابتلا به بیماری‌های قلبی و حملات قلبی انجام داده‌اند و یافته‌های به‌دست آمده چنین ارتباطی را اثبات می‌کند. تحقیقاتی که در نروژ صورت گرفته نشان می‌دهد خطر نارسایی قلبی در سال‌های اخیر بین بیماران مبتلا به افسردگی حاد حدود 40 درصد است.

 

افسردگی میزان استرس را افزایش می‌دهد و این در حالی است که هورمون‌های استرس موجب تشدید التهاب و تشکیل پلاک‌های خونی در عروق خونی می‌شود که می‌تواند دلیل خوبی برای ارتباط بیماری‌های روانی با مشکلات قلبی ـ عروقی باشد. طبق آمارهای متفاوتی که اعلام شده، خطر بروز افسردگی ناشی از حملات قلبی بین 40 تا 65 درصد و در بیماری‌های قلبی‌ ـ‌ عروقی بین 18 تا 20 درصد گزارش شده است.

 

سرطان

 

پزشکان از اوایل دهه 1930 ارتباط مستقیمی بین ابتلا به انواع سرطان‌ها و افسردگی کشف کردند. در این میان، احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده در افراد مبتلا به افسردگی به مراتب بیشتر از دیگر سرطان‌هاست. محققان در پژوهش‌هایشان به این نتیجه رسیدند افرادی که در نهایت به سرطان لوزالمعده مبتلا می‌شوند، پیش از تشخیص بیماری، نشانه‌هایی از افسردگی را تجربه می‌کنند. سلول‌های تومور سرطانی لوزالمعده،‌ پروتئینی را ترشح می‌کنند که بعضی گیرنده‌های ایجادکننده حس خوب را در مغز مسدود می‌کند. مبتلایان به سرطان تا 25 درصد در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند.

 

استرس

 

یکی از پژوهش‌های اخیر صورت گرفته توسط محققان نیویورکی بر این نکته تاکید می‌کند که در حقیقت افسردگی در بعضی افراد به منزله واکنش حساسیتی نسبت به استرس است. بین موش‌های آزمایشگاهی، هورمون‌های استرس باعث می‌شوند سیستم ایمنی بدن برخی موش‌ها مقدار «اینترلوکین 6» زیادی تولید کند. این ترکیب عامل افزایش خستگی و کاهش اشتها بوده و باعث بروز نشانه‌های مرتبط دیگر با افسردگی می‌شود. «اینترلوکین‌6» در افراد مبتلا به افسردگی در حجم بسیار بالایی وجود دارد.

 

بیماری‌های تیروئیدی

 

غده تیروئید هورمون‌ها و پروتئین‌هایی را تولید می‌کند که بسیاری از سیستم‌های بدن را تنظیم می‌کند. غده تیروئید، غده‌ای مرموز است به طوری که محققان کم‌کاری و پرکاری تیروئید که از شایع‌ترین بیماری‌های این غده به شمار می‌رود و نشانه‌هایی مثل نازک شدن موها، افزایش وزن بیش از حد و احساس سرمای مداوم در بدن را شامل می‌شود، به آن نسبت می‌دهند. مطالعات زیادی ابتلا به بیماری تیروئید را با افسردگی مرتبط می‌دانند. به طوری که به عنوان مثال، محققان به این نتیجه رسیدند که مبتلایان به افسردگی بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات تیروئیدی قرار دارند و این روند به صورت عکس هم صدق می‌کند. چنانچه وضع بد روحی با خستگی، اضافه وزن، یا سایر نشانه‌ها همراه باشد ممکن است پای بیماری تیروئید در میان باشد.

 

منابع:‌msn‌‌، medicinenet‌

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...