*atefeh* 13017 اشتراک گذاری ارسال شده در 19 تیر، ۱۳۹۴ زیست بوم - محیط زیست: بیست و سومین نمایشگاه قرآن در صدد است در برنامه های مختلف خود اهمیت محیط زیست و لزوم حفاظت از آن را در غرفه های مختلف از دیدگاه قرآن به بازدید کنندگان یادآوری کند. محیط زیست از مباحثی است که مورد توجه قرآن قرار گرفته زیرا تخریب و بی توجهی به آن به نابودی موجودات ختم می شود و از این رو قرآن در آیات مختلف به این موضوع حیاتی پرداخته است. تخریب محیط زیست معلول نابرابری های اجتماعی و استفادههای غلط از طبیعت و یکی از عوامل تضییع حقوق انسان هاست و از این رو حفاظت و نگاهداری بیشتر از محیط زیست رعایت حقوق عمومی محسوب می شود. ** محیط زیست و متون دینی با نگاهی به متون دینی میتوان دریافت که محیط زیست و توجه به تأمین سلامت آن و حرکت در جهت دستیابی به محیط سالم، از حقوق اساسی بشر است؛ همانگونه که تخریب محیط زیست در اثر نشناختن حقوق بشر است. استفاده از محیط زیست نباید آنچنان باشد که حق دیگران در بهرهبرداری از این نعمت الهی در خطر قرار گیرد. به عبارت دیگر، انسان همانگونه که حق استفاده و بهرهمندی از محیط زیست سالم را دارد، مسؤولیت درست استفاده کردن از آن را نیز بر عهده دارد. با بررسی وضعیت فعلی محیط زیست، در مییابیم که انسان ها در بهرهبرداری از طبیعت و محیط زیست به مسؤولیت خود در حفظ و حراست از آن به درستی عمل نکردهاند. شاهد این سخن، بحران عظیمی است که محیط زیست دچار آن شده است. تخریب و نابودی روز افزون جنگل ها و مراتع، نابودی گونههای نادر گیاهی و جانوری، آلودگی آب، خاک و هوا، استفاده از سلاح های هستهای و شیمیایی، ورود مواد نفتی و آلایندههای دیگر مانند: فاضلاب کارخانهها و مجتمع های صنعتی به رودخانهها و دریاها، آسیب دیدن لایه ازن، باران های اسیدی، مصرف روز افزون سوخت های فسیلی، استفاده بیرویه از سموم دفع آفات نباتی و دهها عامل آلودهکننده دیگر از جمله این عوارض است. ** حق بهره مندی از محیط زیست حق بهرهمندی از محیط زیست سالم، در درون خود متضمن چند حق دیگر است که عبارتند از: حق دسترسی به اطلاعات زیست محیطی، حق آموزش مسائل زیست محیطی، حق تصمیمگیری در مورد مسائل زیست محیطی و حق دادرسی و جبران خسارت زیست محیطی. امروزه حق بهرهمندی از محیط زیست سالم به وسیله بسیاری از سازمان های بینالمللی و کشورهای جهان به رسمیت شناخته شده و در تعدادی از اسناد بینالملل و قوانین اساسی کشورها مورد شناسایی قرار گرفته است. ** اسلام و محیط زیست با نگاهی به متون دینی ـ و از جمله قرآن کریم ـ میتوان دریافت که محیط زیست و تلاش برای به حفظ و حمایت از آن، برای بهرهمندی بشر از محیط زیستی امن و سالم جهت نیل به کمال، مورد اهتمام اسلام است. آیات متعددی در قرآن بر این مسأله دلالت دارند. این آیات چند دسته هستند. آیاتی از قرآن که محیط زیست را حق همگانی میداند؛ این دسته از آیات بیان میکنند که خداوند طبیعت و محیط زیست را برای انسان آفریده و انسان حق تصرف و استفاده از آن را دارد و این حق برای همه انسان ها در همه زمان ها وجود دارد. خداوند در سوره بقره میفرماید: «هُوَ الَّذِی خَلَقَ لَکُمْ ما فِی الأَْرْضِ جَمِیعاً» یعنی: و اوست آن (آفرینندهای) که همه آنچه در زمین است برای شما آفرید. این آیه بهرهبرداری از منابع و منافع زمین را متعلق به همه انسان ها، در همه زمان ها میداند؛ که باید به طور اصولی و صحیح، در جهت رفع نیازها و رعایت حقوق دیگر انسان ها در همه دورهها صورتپذیرد. در آیه دیگر خداوند میفرماید: «وَ لَقَدْ مَکَّنّاکُمْ فِی الأْرْضِ وَ جَعَلْنا لَکُمْ فِیها مَعایِشَ» یعنی: شما را از امکانات زمین بهرهمند ساختیم و وسائل معیشت شما را در آن فراهم کردیم. این آیه نیز، بیانکننده توانایی و امتیازی است که انسان روی زمین دارد، تا جایی که در آن وسائل زندگی او فراهم شده است. روشن است که داشتن محیط زیستی سالم، جزء اولین حقوق انسان برای زندگی در روی زمین است. بر همین اساس، خداوند نیز، پهنه طبیعت را زیستگاه انسانی قرار داده است. در آیه 10 سوره الرحمن آمده است: «وَ الأْرْضَ وَضَعَها لِلأْنامِ» یعنی: و (خداوند) زمین را برای همگان قرار داد. بر مبنای این آیه کریمه، زمین و محیط زیست آن، حق همگانی است و همه حق دارند از آن بهرهمند شوند. بنابراین، استفاده از این حق، باید به گونهای باشد که امکان استفاده و بهرهبرداری از آن، برای نسل حاضر و نسل های آینده حفظ شود. از آنچه گفته شد معلوم میشود که طبیعت و محیط زیست در متون دینی، حق همه انسان ها در همه دوران هاست. بنابراین، در مقابل حق استفادهای که خداوند برای انسان در محیط زیست و طبیعت قائل شده است، وظیفهای نیز بر عهده او گذاشته است که آن، حفظ و حمایت و بهرهبرداری صحیح از محیط زیست است؛ زیرا هدف خداوند از در اختیار گذاشتن طبیعت برای انسان این است که جهت رفاه، آسایش و تکامل خود از آن بهرهمند شود. بنابراین، اگر در استفاده از این امکانی که در اختیار او قرار گرفته، زیادهروی کند، بر خلاف آن هدف متعالی اقدام کرده که نتیجهاش به خطر افتادن حیات خود او و دیگران و بازماندن از سیر تکاملی در مسیر سعادت دنیا و آخرت خواهد بود. آیات و روایات فراوانی وجود دارد که نشان میدهد خداوند، طبیعت و محیط زیست را برای انسان آفریده و او حق تصرف در آن را دارد؛ اما از سوی دیگر تأکید میکند، که حق بهرهمندی از محیط زیست، اختصاص به یک نسل ندارد. از این رو، باید بهرهبرداری از آن اصولی و عادلانه باشد؛ به طوری که هم نسل حاضر و هم نسل های آینده بتوانند در پناه آن زندگی سالمی داشته باشند. بنابراین، سوء استفاده از این حق که منجر به آلودهسازی، تخریب و نابودی محیط زیست شود و در نتیجه به حق دیگران ـ به ویژه نسل های آینده ـ در استفاده از آن خللی وارد کند، ممنوع است. ** اهمیت محیط زیست بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با درک اهمیت محیط زیست در برنامه های مختلف به آن پرداخته است. نمایشگاه قرآن محلی است که می توان براساس تعالیم و آموزه های قرآن اهمیت محیط زیست و لزوم حفاظت از آن را به بازدیدکنندگان یاد آوری کرد. تخریب محیط زیست به معنی نابودی زندگی است و از این رو باید در همه مکان ها به ویژه نمایشگاه قرآن به آن پرداخت. با این حال به نظر می رسد هنوز به طور کاربردی و موثر نمایشگاه قرآن به این موضوع حیاتی نپرداخته و این موضوع در برنامه های این رویداد قرآنی به صورت جدی نمایان نیست. هر چند آثاری مرتبط با محیط زیست از نظر تعالیم دینی در نمایشگاه قرآن یافت می شود اما به نظر می رسد برگزاری نشست های مختلف و همچنین پیش بینی غرفه ها و بخش های مختلف برای نمایش آثار مرتبط و همچنین بررسی این موضوع از حلقه های مفقوده این رویداد است. بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تا 23 تیرماه برای بازدید عموم دایر است. نمایشگاه بیست و سوم بخش های متنوعی دارد که می توان به سازمان ها و نهادها، حوزه، دانشگاهی، حجاب و عفاف، مراسم و مناسبت ها، آموزش و پرورش، مکتوب، هنرهای نمایشی، هنری و میراث، فروش ناشران، محصولات هنری، خادمان قرآن، رسانه های دیجیتال و همچنین بین الملل اشاره کرد. 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده