رفتن به مطلب

ربات‌های سوسکی


m@ry@71

ارسال های توصیه شده

پاییز 93 خبر ربات سوسکی منتشر شد به شرح زیر:

همگام با پیشروان: ربات‌های سوسکی، سادگی در عین کارایی و دوام

 

حتما تاکنون موارد زیادی از الهام گیری انسان‌ها از طبیعت در ساخت ابزارها و روش‌های جدید را مشاهده کرده اید. این بار می‌خواهیم از یک الهام‌گیری در مورد سوسک‌ها برای ساخت روباتهایی است که بدون دارا بودن سامانه‌ی هدایت پیشرفته‌ای قادرند در بسیاری از موارد بسیار بهتر از روباتهای پیشرفته امروزی عمل کنند؛ روباتهایی کوچک و ساده که تقریبا از پس هر مسیری بر می‌آیند. با ما باشید

7p8fed2r7jntzme6e4wm.jpg

 

آقای رابرت فول از روباتهایی سخن می‌گوید که بدون دارا بودن هیچ حسگر یا سامانه‌ی هدایتی پیشرفته‌ای قادرند مسیرهای بسیار متفاوتی را به سادگی بپیمایند، در عین حال مقاومت فوق العاده‌ای نیز دارند و پس از پرتاب شد از ارتفاع نیز می‌توانند به راه خود ادامه دهند.راز این مقاومت و توانایی بالا مثل همیشه در طبیعت و در یکی از منفور ترین موجودات طبیعت (حداقل برای ما انسان‌ها) نهفته است: سوسک ها! این موجودات شگفت انگیز با وجود سادگی بسیار زیاد و البته عدم دارا بودن سامانه‌ی عصبی پیشرفته‌ای قادرند تقریبا در هر محیطی به زندگی خود ادامه دهند، چیزی که برای ما انسان‌ها چندان هم دلچسب نیست. اما همین سوسک‌ها می‌توانند به ما در ساخت روباتهایی با قابلیت‌های حرکتی فوق العاده کمک کنند. ویدیوی زیر را ببینید تا با قدرت این موجودات بیشتر آشنا شوید.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

در خرداد ماه امسال شاهد ماموریتی از این ربات بودیم:

 

ماموریت روبات سوسکی

 

البته در طبیعت هرگز شاهد سواری گرفتن یک پرنده از یک سوسک و سپس برخاستنش از پشت آن نخواهید بود اما در دنیای زیست روباتیک چنین چیزی ممکن خواهد بود. روبات سوسکی که پیش از این با آن آشنا شدید این بار مسئول حمل یک پرنده به موقعیت حمله شده است.

 

joc6vwg83o7yi0nzbfw.jpg

 

پژوهشگران در آزمایشگاه UC Berkeley's Biomimetic Millisystems با موفقیت سامانه‌‌‌‌‌ای را به نمایش درآوردند که در آن یک اورنیتوپتری (هواپيمايى که در آن بال‌‌‌‌‌ها حول محورى نوسان می‌کنند ولى دوران نمی‌کنند) سبک وزنی را بر روی روبات سوسکی VelociRoACH قرار دادند و سپس آن را به پرواز در آوردند.

روبات سوسکی 6 پای این آزمایشگاه که 10 سانتی متر طول و 32 گرم وزن دارد با سرعت 2.7 متر بر ثانیه حرکت می‌‌‌‌کند و می‌‌‌‌تواند تا 4 برابر وزن خود یعنی 120 گرم بار را حمل کند. برای حرکت پاهای این روبات نیز از دو موتور جداگانه استفاده شده است. روبات پرنده نیز با طول بال 26.5 سانتی متر 13.2 گرم وزن دارد که این به لطف بدنه پرنده وار پلاستیکی و چارچوب ساخته شده از الیاف کربن امکان پذیر شده است. برای پرواز این پرنده 4 بال خود را به هم می‌‌‌‌زند که به لطف باتری 90 میلی آمپرساعتی خود می‌‌‌‌تواند تا 2.5 دقیقه در هوا پرواز کند.

برای اینکه نحوه‌‌‌‌‌ی کار این دو روبات را به خوبی مشاهده کنید می‌‌‌‌توانید ویدیوی زیر را تماشا کنید. در این ویدیو روبات سوسکی که به سکوی پروازی ویژه‌‌‌‌‌ای برای پرنده مجهز شده است پرنده را تا رسیدن به سرعت و زاویه و مکان مناسب برای حمله حمل می‌‌‌‌کند و سپس پرنده به پرواز در می‌‌‌‌آید.

البته با توجه به ممانعت هوایی که پرنده بر پشت سوسک ایجاد می‌‌‌‌کند میزان مصرف انرژی سوسک تا 24.5 درصد افزایش پیدا می‌‌‌‌کند اما همین مورد میزان پایداری سرعت و تعادل روبات را تا 90 درصد افزایش می‌‌‌‌دهد ضمن اینکه پرنده می‌‌‌‌تواند با کمی بال زدن تا 12.7 درصد متوسط سرعت روبات سوسکی را نیز افزایش دهد.

گروهی که بر روی این روباتها کار می‌‌‌‌کند می‌‌‌‌خواهد این سامانه همکاری روباتی را تا مستقل شدن از دخالت انسانی توسعه دهد.

 

ویدیو:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

و اکنون شاهد یک پیشرفت دیگر از این ربات هستیم:

 

پیشرفت جدید ربات سوسکی با الهام گیری دوباره از سوسک‌ها

 

tlo0m8t344nkvbbo7uf.jpg

 

رباتی که با الهام گیری از سوسک‌‌ها و روش حرکت آن‌‌ها ساخته شده بود و می‌‌توانست انواع موانع را به راحتی پشت سر بگذارد. این بار تیم پژوهشی این ربات، آن را با روشی ساده اما مؤثر ارتقاء داده اند، با ما باشید.

با وجود سادگی این ربات ممکن است روزی از آن‌‌ها در عملیات‌‌های امداد و نجات نیز استفاده شود که برای این کار آن‌‌ها می‌‌بایست توانایی گذر از سخت ترین موانع را نیز داشته باشند. بیشتر تیم‌‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌‌کنند در پی افزودن انواع حسگرها و الگوریتم‌‌های پیشرفته به ربات‌‌ها جهت اسکن محیط اطراف و سپس پیدا کردن بهترین راه برای گذر از موانع موجود هستند؛ اما پژوهشگران تیم دانشگاه UC Berkley به جای استفاده از این فناوری‌‌های پیشرفته و نسبتاً کم بازده، از راه‌حل ساده‌تری بهره می‌‌برند که ضمن پیچیدگی کمتر، می‌‌تواند ربات سوسکی را بیشتر به یک سوسک واقعی! نزدیک کند.ایده‌‌ی اولیه این کار بازهم از طبیعت و با زیر نظر گرفتن حرکت سوسک‌‌ها در بین موانعی عمودی مشابه چمن به کمک دوربین‌‌های با سرعت بالا دریافتند که شکل کشیده و دیسکی پوسته‌‌ی بیرونی سوسک‌‌ها، نه تنها به آن‌‌ها در گیر نکردن درون موانع کمک می‌‌کند، بلکه با چرخش به پهلوها می‌‌تواند سطح مقطع بدن سوسک را کاهش داده و باعث حرکت راحت‌تر و سرخوردن آسان آن از شکاف‌‌ها و موانع شود.زمانی که سوسک‌‌ها با پوشش‌‌هایی مربع شکل پوشیده می‌‌شدند، حرکت برای آن‌‌ها بسیار دشوار می‌‌شد که این مورد برای سوسک‌‌های رباتی نیز با استفاده از پوسته‌‌ی بیضوی شکل مجدداً مورد آزمون قرار گرفت که این بار سوسک رباتیک توانست بی نیاز از هرگونه اجزای الکترونیکی یا برنامه نویسی مجدد، موانع پیشین را با اجرای مانور چرخش با موفقیت پشت سر بگذارد.این پوسته، علاوه بر مزیت‌‌های حرکتی می‌‌تواند به عنوان محافظی برای اجزای الکترونیکی ربات در برابر آب و گرد و غبار عمل کند. هم اکنون این گروه در حال بررسی انواع دیگر پوسته‌‌های طبیعی جهت الهام گیری و به کار بردن در ربات‌‌ها هستند. مقاله‌‌ی حاصل از این پژوهش در نشریه‌‌ی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
به چاپ رسیده است.شما می‌‌توانید نحوه‌‌ی عملکرد سوسک و ربات سوسکی را در ویدیوی زیر مشاهده نمایید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...