رفتن به مطلب

..::نورپردازی پیشرفته و ردگیری نور ::..


ارسال های توصیه شده

سلام

 

 

 

مقدمه

 

کنترلهای نورپردازی پیشرفته در مکس بسیار با ارزشند و به شما کمک میکنند تا نورپردازی یک صحنه را به سطح حرفه ای نزدیک کنید . به کمک این کنترلها میتوانید صحنه ها را با استفاده از تکنیکهای پیشرفته Tracing و Radio sity نورپردازی نمائید.

 

در این درس روش ردگیری نور یا Light tracing را بررسی میکنیم. از این تکنیک اغلب برای نورپردازی صحنه های بیرونی و باز استفاده میکنیم که یک منبع نور پر قدرت در فاصله دور از صحنه قرار دارد .

لینک به دیدگاه

نورپردازی پیشرفته

 

برای اجرای نورپردازی پیشرفته وانتخاب روش و تنظیمات آن .. از پنجره Render secen وبرگه Advanced lighting استفاده میکنیم . زیر قسمت Select Advanced Lighthig روش Light tracer را انتخاب میکنیم .یا به ترتیب Rendering==>Advanced lighting و سپس روش مناسب را انتخاب کنید .

 

داخل فیلد انتخاب .. سه گزینه در اختیار شما قرار دارد .

 

گزینه None که نورپردازی پیشرفته را منتفی میسازد ..

 

گزینه Light tracer

 

گزینه Radiosity

 

که هردو به عنوان پلاگین عمل میکنند . اگر چه این دو تکنیک کاملا متفاوت هستند اما هر دوی آنها یک هدف را تامین میکنند .

 

افزودن واقعگرائی به نورهای صحنه از طریق محاسبه جست و خیزهای نور داخل صحنه .

 

در دنیای واقعی هرگاه نور به سطح شی تابیده میشود بخشی از نور بازگشت نموده و در جهات مختلف پراکنده شده و سطح سایر اشیا را روشن میکند .

 

هر دو روش این موضوع را محاسبه میکنند.

لینک به دیدگاه

روش Light Tracing

 

این روش یک سیستم روشنائی عمومی است که تاکید فراوانی بر شیوه جست و خیز نورها بر روی سطح اشیا دارد . حاصل کار این روش بسیار واقعگراست اگر چه محاسبات آن خیلی پیچیده یا زمان گیر نیست .

 

در این روش صحنه به نقاط نمونه تقسیم میشود . این نقاط استراتژیک اغلب در لبه تماس اشیا با یکدیگر در نظر گرفته میشود . سپس یک پرتو نور فرضی به هر یک از نقاط تابیده میشود و شدت نور در نقطه تماس محاسبه و ثبت میشود . سپس شدت پرتو نور منعکس شده از سطح شی محاسبه میگردد و با مقدار قبلی مقایسه میشود .

 

به همین دلیل یکی از پارامترهای این روش تعئین میکند که پرتوهای نور فرضی چند بار داخل صحنه ارسال شوند. پس از محاسبه تمام پرتوها و جست و خیزها به روی نقاط نمونه شدت نور در هر یک از آنها جمع آوری و میانگین گرفته میشود .

 

حاصل نهائی عملیات آن است که اشیائی که بطور معمول در سایه ها پنهان می ماندند اکنون واضح تر دیده میشوند .

لینک به دیدگاه

فعال نمودن Light Tracer

 

بترتیب Rendering==>Advanced Lighting ==>Light Tracer در نوار منو را کلیک کنید تا این روش نورپردازی پیشرفته فعال شده و تنظیمات آن در اختیار باشد.

 

پارامتر Global Multiplier تاثیر عمومی روش را افزایش میدهد . افزایش آن سبب درخشانتر شدن صحنه خواهد شد .

 

در فیلد Object mult مقدار انرژی نور را تنظیم میکنید.هنگامی که نور با سطح شی برخورد میکند و منعکس میشود .. بخشی از رنگ شی را به شی بعدی میتاباند.این وضعیت را Color bleed مینامند. در این فیلد مقدار حمل رنگ شی به شی دیگر توسط پرتوهای نور مشخص میشود .

 

توسط کادر رنگهای Color Filter و Extra Ambient میتوانید رنگ ترکیبی این انتقال را تنظیم کنید .

 

4-23-2010%2011-13-02%20AM.png

لینک به دیدگاه

کیفیت در برابر سرعت

 

مهمترین چالش در زمینه نورپردازی صحنه ایجاد تعادل بین کیفیت و مدت زمان رندر صحنه است.

 

هرچه تعداد نمونه گیری نورپردازی پیشرفته بیشتر باشد کیفیت بهتری ایجاد شده اما زمان رندر بشدت افزایش می یابد. در فیلد Rays/sample تعداد جست و خیز پرتوهای نور در صحنه را کنترل میکند.

 

اگر تعداد کافی پرتو در صحنه قرار ندهید الگوهای نویز داخل صحنه آشکار میشوند. در فیلد Filter size ظهور این الگو ها را در صحنه کنترل میکنید.

 

در فیلد Bounces تعداد جست و خیز پرتوهای پرتوهای نور را تعئین میکنید . مقدار صفر معادل غیر فعال نمودن نورپردازی عمل میکند. و حداکثر عدد 10 یعنی بیشترین جست و خیز نور که زمان رندر را بطور وحشتناکی طولانی میکند.

 

در فیلد Con angel زاویه مخروط پرتوها را تعئین میکنید.

 

گزینه Volumes بعنوان ضریبی برای نور حجمی و جلوه های اتمسفری عمل میکند.

 

اگر گزینه Adaptive Undersampling را فعال کنید پرتوهای نور بر روی نواحی که کنتراست بیشتری دارند تمرکز میکند .( لبه های اشیا)

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...