رفتن به مطلب

آيا اضطراب را مي توان درمان كرد؟


ارسال های توصیه شده

آيا اضطراب را مي توان درمان كرد؟

 

 

 

اختلالات اضطرابی از شایعترین اختلالات روان شناختی است که عوارض زیادی را به همراه دارد و افراد نسبت به درمان مقاوم هستند. اضطراب معمولا در موقعیت های ترسناک اتفاق می افتد ولی تفاوت واضحی بین اضطراب و ترس وجود دارد.

 

 

 

 

n00029345-b.jpg

 

 

 

 

دكتر مينا پور فرخ، روان شناس در برنامه «خانه ما» راديو سلامت با بيان اين مطلب گفت: ترس، حالتی است که نسبت به ابژه ای مشخص و بیرونی روی می دهد و فرد از منبع ترس خود آگاهی دارد. ولی اضطراب نسبت به ابژه ای ناخودآگاه و واپس زده ایجاد می شود. اضطراب نوعی ناراحتی و ترس مبهم است که اغلب نشانه های آزارنده و ناخوشایند بدنی به همراه دارد.

این نشانه مثل سخت شدن عضلات، افزایش ضربان قلب و تند شدن تنفس، خشک شدن دهان، معده درد، عرق کردن و لرزش می باشد. وقتی اضطراب شدید تر است سرگیجه، ضعف، درد در ناحیه سینه، تار شدن دید چشم، احساس خفگی، داغ شدن یا سرد شدن پوست، حالت تهوع، تکرر ادرار و اسهال و اختلال در حافظه وجود دارد. مسلما وقتی خطری فرد را تهدید می کند اضطراب واقعی و به جا وجود دارد.

 

 

اضطراب به فرد کمک می کند که خطر را تشخیص داده و از آن اجتناب نماید و می توان گفت که ارزش بقا دارد. اضطراب با افزایش هشیاری و انرژی، کیفیت عملکرد را درفرد بالا می برد. اما اگر شدت اضطراب با واقعه چکاننده یا برانگیزاننده تناسب نداشته باشد یا بعبارتی زیاد باشد، کیفیت عملکرد را کم کرده و فرد را در انجام امورش ناتوان می کند و اضطراب نابهنجار تشخیص داده می شود.

 

وي افزود: گاهی اضطراب به دلیل وجود super ego یا وجدان بسیار قوی در فرد ایجاد می شود. Super ego در سنین کودکی در فرد توسط ابژه های کودک یا همان پدر و مادر نهادینه شده و کودک در همان سال های 4 یا 5 سالگی با همانند سازی با والدین، آن را بوجود آورده و با پا گذاشتن روی بسیاری از غرایز و لذت ها یا اصطلاحا Id ، بسیاری از آنها را سرکوب کرده که اگر این وجدان یا super ego بیش از حد رشد یافته باشد؛ کودکی که اکنون به فرد بزرگسالی تبدیل شده نمی تواند از بسیاری از روابط معقولش لذت ببرد و همین امر در او اضطراب روان رنجور ایجاد می نماید.

 

اين روان شناس در ادامه بيان كرد: اضطراب اجتماعی نوع دیگری از اضطراب است و افرادیکه میتلا به اختلال اضطراب اجتماعی هستند هنگام قرار گرفتن در بسیاری از موقعیت ها، وضعیت ها و مکان ها دچار اضطراب می شوند. متاسفانه این افرادهنگام مصاحبه های شغلی یا شرکت در آزمون یا ارائه پژوهش های علمی در حضور سایر دانشجویان و اساتید، دچار اضطراب می شوند و عملکرد اجتماعی آنها مختل می شود.

این افراد همیشه نگران قضاوت مردم از ظاهر، تیپ، شخصیت و حتی عملکردشان می باشند. اگرچه ممکن است سر و وضع خوبی هم داشته باشند، علم بالایی را کسب کرده و به درجات بالایی از جامعه رسیده باشند ولی به قیمت از دست دادن انرژی بسیاری که ناشی از اضطراب گریبانگیر آنها شده است.

 

پورفرخ در پايان اظهاركرد: شاید در طول زندگی با افراد وسواسی روبه رو شده باشید که روزانه وقت خودشان را صرف وارسی و تشریفات آبکشی و کنترل امور می کنند غافل از اینکه ریشه همه این اعمال، ناشی از اضطراب بالایی است که در آنها وجود دارد. غیر از وسواسی های عملی گروهی دیگر وسواسی های فکری هستند که فرد در ذهن خود درگیر شمارش یا تشریفاتی است که اگر آنها را انجام ندهد تصور خواهد کرد که برایش اتفاق بدی خواهد افتاد.

اضطراب فراگیر از انواع دیگری از اضطراب است و فرد همیشه گوش به زنگ بوده و منتظر شنیدن و رخ دادن اتفاقات ناگوار یا مواجه شدن با خطری تهدید کننده می باشد.

این افراد بیش از حد نگران هستند و نه تنها از زندگی خود لذتی نمی برند بلکه ممکن است عملکرد شخصی، شغلی و اجتماعی آنها مختل شده باشد. پس توصیه ما روان شناسان به این افراد، مراجعه به مراکز روان شناختی برای دریافت کمک و تکنیک های تخصصی می باشد تا بار دیگر دنیایی مملو از آرامش را تجربه نمایند.

 

 

میگنا

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...