رفتن به مطلب

نکات مهم تنظیمات VRay در اسکچاپ


ارسال های توصیه شده

سلام

در این تاپیک به بررسی اصلی ترین بخش های پنجره تنظیمات رندر در VRay اسکچاپ میپردازیم.

قبل از شروع باید این نکته رو بدونید که پلاگین وی ری و اسکچاپ با هم، هم پوشانی دارن! یعنی اگر شما زاویه دید رو در صحنه اسکچاپ تغییر بدید تنظیمات دوربین رو هم اتوماتیک وار در وی ری تغییر دادید یا مثلا اگر سایه رو در صحنه اسکچاپ تغییر بدید ناخودآگاه در تنظیمات environment هم تغییراتی ایجاد میشه و بالعکس.

 

حالا با هم این تنظیمات رو بررسی میکنیم.

 

نکته اول:

V-Ray Dialogue Box

 

316hb65e6se2rdfoy46t.jpg

 

همونطور که در تصویر میبینید در پنجره تنظیمات یک گزینه وجود داره به اسم Load Defaults کار این گزینه برگشت به تنظیمات اولیه VRay هستش یعنی دقیقا اولین تنظیمات برنامه بعد از نصب اون. کاراییش چیه؟! بعضی اوقات یه سری تغییرات و تنظیمات در وی ری انجام میدیم ولی نتیجه کار یه تصویر عجیب و غریب میشه! و توی این حالت هم ممکنه نتونیم تشخیص بدیم که ایراد کار دقیقا از کجاست؟! برای همین با استفاده از این گزینه سریع به حالت اولیه برمیگردیم و دوباره تنظیمات اصلی رو انجام میدیم.

 

نکته دوم:

Global Settings Tab

 

3t4ji1i00032wtgmybhm.jpg

 

در این تب من فقط از گزینه Override Materials استفاده میکنم. این گزینه به من اجازه میده که از صحنه کارم به صورت تک متریال خاکستری رندر بگیرم.

 

نکته سوم:

Camera Tab

 

a0s67u7o5c67bfjqwro9.jpg

 

zuraymjn0zjw3l1upywe.jpg

 

این تب عملکردش درست شبیه به عملکرد دوربین های SLR هستش. من معمولا تنظیمات این تب رو به حالت پیش فرض میزارم باقی بمونه و تنها F-number تغییر میدم (از 8 به 10 زیادش میکنم) این کار باعث میشه خروجی نهایی یه مقدار تیره بشه و رنگهای سفید سوخته به نظر نرسند! برای رندرهای داخلی یا صحنه های غروب که میزان نور کم هستش این گزینه باید به دقت تنظیم بشه.

لینک به دیدگاه

نکته چهارم:

Environment Tab

pcid937fk6tnygnzdlx.jpg

 

این تب روشنایی کلی صحنه رو کنترل میکنه. گزینه GI یا Skylight به طور اختصاصی نور خورشید رو در صحنه کنترل میکنه. تنظیمات پیش فرض این قسمت همونطور که اول آموزش گفتم دقیقا اون چیزی هستش که در صحنه اسکچاپ وجود داره بنابراین با تغییر زاویه نور خورشید در اسکچاپ این تغییر اینجا هم رخ میده! اگه شما صحنه تون یک صحنه غروب هست میتونید از یک تصویر HDRI استفاده کنید در این صورت تنظیمات نور با تصویری که Load کردین منطبق میشه.

من برای رندرینگ یک روز معمولی تنظیمات این قسمت رو همون حالت پیش فرض میزارم.

در قسمت BG شما میتونید اون تصویری رو که میخواین در بک گراند کار یا آسمون قرار بگیره رو اینجا قرار بدید. من معمولا توی کارهام یک تصویر آسمون رو توی این بخش قرار میدم. برای این کار روی گزینه “M” کلیک کنید و از رول اوت سمت چپ گزینه “TexBitmap” رو انتخاب کنین و یک spherical sky رو انتخاب کنید و مطمئن بشید که UVW Type روی حالت “UVWGenEnvironment” قرار گرفته باشه.

 

نکته پنجم:

VFB Channels Tab

 

pczufkkqwd7k4wceiw.jpg

 

iypmk9bnzy32yg2fhv80.jpg

 

توی این تب شما میتونین رندر با خاصیت های مختلف بگیرید به عبارت دیگه تصاویری با اطلاعات مختلفی مثل reflection یا نورها یا سایه ها و ... به ما میده که میتونیم به عنوان لایه های مختلف در فتوشاپ از اونها استفاده کنیم. بطور مثال من معمولا گزینه های Reflection, Refraction, ZDepth, Material ID رو برای رندرهام انتخاب میکنم.مخصوصا Material ID که در انتخاب سریع متریالها خیلی مفیده!

لینک به دیدگاه

نکته ششم:

Output Tab

23p421qwhnvyu840agmn.jpg

 

اینجا جایی که رزولوشن یا کیفیت تصویر نهایی رو تنظیم میکنیم همچنین محل ذخیره رندر رو هم اینجا مشخص میکنیم. برای تست رندر من معمولا رزولوشن رو 1200×800 میزارم و برای رندر نهایی این مقدار رو به 4500 یا 5000 پیکسل میرسونم.

اگه نیاز بود که تصویر نهایی دقیقا با تصویر کادر اسکچاپ یکی باشه باید گزینه Get view aspect رو انتخاب کنین. این کار به درد موقعی میخوره که شما میخواین از خطوط اسکچاپ رو رندر نهاییتون استفاده کنین.

در نهایت در با تیک زدن “Render Output” مسیری رو که قصد دارم فایل در اونجا ذخیره بشه رو انتخاب میکنیم بعد از این هربار که رندر کنید تصویر در این مسیر که انتخاب کردید ذخیره میشه.

 

نکته هفتم:

Indirect Illumination GI

 

 

bg4idq9pymfk007wunh.jpg

 

7abbmqs89hzs83lqbxqz.jpg

 

 

توی این تب مهمترین بخش گزینه “Ambient Occlusion” هست. AO در اصل با سایه پردازی کنج ها و زوایا نتیجه کار رو طبیعی تر میکنه.

گزینه اش رو تیکدار کنید و مقدارش رو روی 1 بزارید(“Amount” میزان تیرگی سایه ها رو کنترل میکنه). مقدار “Subdivs” رو 16 بزارید( این گزینه نرمی سایه رو کنترل میکنه) و در آخر مقدار “Radius” رو روی 35 بزارید(این گزینه میزان تاثیر زوایا رو روی سایه مشخص میکنه)

لینک به دیدگاه
  • 5 ماه بعد...

من وقتی تنظیمات out put رو روی 5000 میبرم لبه ها تو رندر دندانه دندانه می شوند و رندر شکل خیلی بدی پیدا میکنه

چجوری میشه لبه ها رو صاف کرد و رندر خوبی گرفت

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...