رفتن به مطلب

وقتی معده ‌اسیدی می‌شود


ارسال های توصیه شده

چرا دردهای معده را فقط با خوردن مسكن‌ها و بدون مراجعه به پزشك آرام می‌كنید؟ پزشكان دهها بیماری معده می‌شناسند كه هر یك شیوه درمانی خاص دارند و بد نیست در این گزارش با بعضی از آنها آشنا شوید.

دكتر محمدتقی قاسمی قزلجه، متخصص داخلی و دارای بورد تخصصی از دانشگاه شهید بهشتی، بیماری‌های معدوی را از التهابات مخاط معده (گاستریت) تا ایجاد زخم‌های معدوی گسترده ذكر كرده و می‌گوید: پس از كشف اخیر میكروب هلیكوباكتر پیلوری محققان متوجه شدند، اكثر التهابات مخاط معده بر اثر این میكروب است كه به دیواره معده حمله می‌كند و التهابات را به وجود می‌آورد...

به گفته این پزشك متخصص در برخی از التهابات، دیوار معده به ‌شدت ملتهب شده و بافت‌های آن به شدت كوچك می‌شوند.

وی همچنین كم‌خونی فقر ب ۱۲ را نیز نوعی التهاب ذكر كرده و اظهار می‌كند؛ در این شكل از التهاب، سیستم ایمنی بدن بر علیه سلول‌های دیوار معده شروع به ساختن آنتی‌بادی كرده و در نهایت كم‌خونی و گاستریت (التهاب) را ایجاد می‌كند همچنین طبق بررسی‌های به‌عمل آمده، مصرف بیش از اندازه داروهای ضدالتهابی از قبیل آسپرین، ایبوپروفن، دیكلوفناك سدیم و... نیز باعث از بین رفتن سیستم دفاعی مخاط معده شده و التهابات را بوجود می‌آورد.

دكتر قاسمی قزلجه با اشاره به این‌كه گاهی التهابات معده ناشی از استرس و عفونت‌هایی از قبیل سل، سفلیس و... است، استعمال مواد الكلی را نیز جزو مواردی ذكر می‌كند كه می‌تواند به دیوار معده آسیب بزند.

گفته می‌شود التهابات مخاط معده در افراد مسن و پیر، بیشتر بر اثر خون‌رسانی كم به معده است كه با بالارفتن سن، عروق معدوی را تنگ می‌كند كه در این حین اشعه‌درمانی‌ها و رادیوتراپی‌ها نیز التهابات را چند برابر افزایش می‌دهند.

بلع مواد سوزنده از قبیل اسیدهای ضعیف، قلیاها، مواد شوینده نیز خطر بروز التهابات مخاط معده را افزایش می‌دهند، همچنین این متخصص داخلی نفخ همراه با درد، احساس سنگینی سر دل و مدفوع سیاه رنگ را از علایم التهابات مخاطب معده ذكر می‌كند.

● زخم‌های معده‌

در سال ۱۹۸۳ دكتر باری مارشال متوجه شد كه عامل ایجاد زخم معده، عفونت ایجاد شده توسط هلیكوباكتر پیلوری است و می‌توان با مصرف آنتی‌بیوتیك آن را درمان كرد. همچنین تحقیقات نشان داده است كه ۱۹ نوع میكروب در معده انسان زندگی می‌كنند كه در بزاق دهان نیز وجود داشته و می‌توانند از طریق بوسیدن منتقل شوند. گفته می‌شود انواع هلیكوباكترها در معده سگ، گربه، خوك، میمون، موش، مرغ و سایر پرندگان كشف شده است. دكتر قاسمی قزلجه زخم‌های معد وی را فرم‌های پیشرفته‌ای از التهابات ذكر كرده و می‌افزاید: بیش از ۹۰ درصد زخم‌های اثنی‌عشر و بیش از ۷۵ درصد از زخم‌های معده به خاطر وجود میكروب هلیكوباكتر پیلوری است. به گونه‌ای كه این میكروب حتی از ویروس سرماخوردگی نیز شایعتر و انتقال آن بسیار سهل و آسان صورت می‌گیرد كه مهمترین علت شیوع آن را می‌توان بهداشت پایین ذكر كرد.

این پزشك متخصص در ادامه یادآور می‌شود؛ با همه گستردگی این میكروب تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد عفونت‌های معدوی به زخم منتهی می‌شوند و یا به دیگر سخن، همه كسانی كه دارای میكروب هلیكوباكتر در معده خود هستند، زخم معده ندارند. زخم‌ها می‌توانند بر اثر مصرف آسپرین، مفنامیك اسید، دیكلوفناك، پروفن و داروهای ضدالتهابی بروز كنند. دكتر قاسمی با بیان این مطلب علت برخی از این زخم‌ها را ناشی از افزایش ترشح اسید از دیواره معده ذكر كرده و می‌گوید، تبخال‌ها (هرپس‌ها)‌ نیز می‌توانند از طریق مواد غذایی و یا حتی بوسیدن در معده تولید زخم كنند.

به گفته وی، مصرف كوكائین، كراك و سایر مواد مخدر می‌توانند نارسایی عروقی و به دنبال آن سوراخ‌شدگی معده را به همراه داشته باشد كه در این دسته از بیماران خطرمرگ بسیار تهدیدكننده است.

در ادامه این پزشك داخلی نقش ژنتیك را در بروز و ظهور زخم‌های معده بسیار موثر دانسته و می‌افزاید: بروز این بیماری در افرادی كه خویشان درجه اول آنها، مبتلا هستند نسبت به سایر افراد تا ۳ برابر افزایش می‌یابد.

● ریفلاكس‌

۴۰ درصد از افراد جامعه از بیماری ریفلاكس در رنج هستند كه در ۱۵ درصد مواقع این بیماری به شكل شدید و آزاردهنده است، در این بیماری اسید معده به همراه غذا، از معده به مری برمی‌گردد كه پس از خوردن غذا، احساس ناخوشایندی به فرد دست داده و از ترشیدگی معده در عذاب است.

دكتر قاسمی قزلجه ترش كردن، سوزش سردل، تهوع، درد سینه و گلو، بعضی از اوقات گوش درد و حتی تشدید حملات آسمی را از علائم این بیماری ذكر كرده و در ادامه چاقی را یكی از عوامل بروز ذكر كرده و می‌افزاید زنان باردار، افراد پرخور و آنهایی كه از لباس‌های تنگ و كمربندهای محكم استفاده می‌كنند، مستعد این بیماری هستند.

این پزشك متخصص در ادامه مصرف بیش از حد شكلات، قهوه و برخی از قرص‌های قلبی را نیز عامل ریفلاكس ذكر كرده و خاطرنشان می‌كند: در برخی مواقع افراد با درد معده به اورژانس مراجعه می‌كنند كه پس از انجام معاینات مشخص می‌شود كه آنها دچار سكته قلبی شده‌اند و دردشان با مصرف قرص‌های زیر زبانی التیام می‌یابد.

به همین دلیل افراد باید توجه داشته باشند كه به محض بروز دردهای شدید معده به متخصص مراجعه كنند تا از بروز سایر بیماری‌ها در امان بمانند.

«ضعف، رنگ‌پریدگی، كم‌خونی، سیاهی مدفوع، استفراغ‌های خونی» از علائم مهم خونریزی معده محسوب می‌شوند. دكتر قاسمی قزلجه با اشاره به این مطلب سوراخ شدن معده و ایجاد انسداد در روده و معده، همراه با تهوع‌های مكرر را از عوارض زخم‌های معده می‌داند.

تحقیقات نشان داده است تست تنفسی اوره یكی از راه‌های درمانی زخم‌های معده است كه بیمار با خوردن اوره و دمیدن در دستگاه مخصوص، نوع بیماری خود را مسجل می‌كند ولی به گفته این پزشك متخصص دقیق‌ترین راه تشخیص آندوسكوپی است كه پس از تشخیص درمان‌های سه دارویی و یا چهار دارویی، توسط پزشك آغاز می‌شود.

● توصیه‌های بهداشتی‌

دكتر قاسمی قزلجه پرخوری و صحبت كردن هنگام غذا خوردن و با عجله غذا خوردن را از دلایل نفخ معده ذكر كرده و یادآور می‌شود: مصرف چای پررنگ و داغ و استراحت به محض خوردن غذا می‌تواند در ایجاد بیماری ریفلاكس موثر باشد.

وی در پایان مشكلات بلع غذا همراه با درد، كاهش ناگهانی وزن، ریفلاكس و وجود مدفوع خونی را از علائم بیماری‌های سخت معدوی دانست كه می‌توانند در بروز سرطان‌های بدخیم معده تاثیرگذار باشند. به گفته این پزشك بهترین راه ممكن، مراجعه به پزشك متخصص و درمان بیماری است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...