رفتن به مطلب

راههای مقابله با درد گردن


ارسال های توصیه شده

يكي از شايع‌ترين دردهايي كه اغلب افراد پس از ورود به دهه چهارم زندگي تجربه آن را دارند، درد گردن است. از علل ايجاد اين درد مي‌توان به كشيدگي عضلات گردن، كم شدن فاصله بين ديسك مهره‌هاي گردن، فتق ديسك و فشار بر عصب‌هاي ناحيه سر و گردن اشاره كرد.

هنگامي‌كه عضلات گردن بر اثر گرفتگي، دردناك مي‌شوند، اين عضلات براي جلوگيري از حركت بيشتر سفت مي‌شوند و اين درد تشديد مي‌شود. گاهي اوقات اين عضلات سفت، اعصاب موجود در ناحيه را تحت فشار قرار مي‌دهند و اين اتفاق خود باعث انتشار رو به بالاي درد به پشت گردن و گوش‌ها مي‌شود.

براي مقابله با درد گردن چند راهكارتوصيه مي‌شود:

استراحت:‌ براي اين كار بهتر است كه دراز بكشيد و عضلات گردن را در حالت استراحت قرار دهيد تا كشيدگي آنها برطرف شود. توجه داشته باشيد كه بي‌حركتي طولاني مدت خود باعث تشديد گردن درد مي‌شود.

از كيسه خنك‌كننده استفاده كنيد: كيسه خنك كننده را چند بار در روز و هر بار به مدت 20 دقيقه روي عضلات گردن قرار دهيد. اين كار باعث تسكين درد به مدت‌2 يا‌3 روز مي‌شود.

ورزش‌هاي ناحيه سر و گردن را انجام دهيد: يك سري ورزش‌هاي خاص به كاهش درد و گرفتگي عضلات گردن كمك مي‌كنند و همچنين از عود آن جلوگيري مي‌كنند كه در ادامه به نمونه‌هايي از آنها اشاره مي‌كنيم.

ــ روي صندلي بنشينيد و حالت پارو زدن روي قايق را تمرين كنيد.

ــ شانه‌هايتان را به آرامي‌ تا گردن بالا بياوريد و با فشار براي 10 ثانيه نگه داريد و سپس به آرامي‌شل كنيد.

ــ روي صندلي نشسته و وزنه‌هايي در حد يك كيلوگرم را به آرامي‌بالا و پايين بياوريد به طوري كه حالتي شبيه بال زدن و پرواز داشته باشيد.

ــ بسياري از پزشكان براي كاهش درد گردن از مسكن‌هايي مانند آسپيرين، ايبوپروفن و استامينوفن استفاده مي‌كنند. در اين مورد با پزشك خود مشورت كنيد.

در صورت وجود دردهاي طولاني مدت به متخصص مراجعه كنيد.

لینک به دیدگاه
  • 5 ماه بعد...

28318.jpg

گردن‌درد، مشکل نسبتا شایعی است که برای بعضی‌ها همه‌روزه اتفاق می‌افتد؛ اما خوشبختانه بسیاری از علایم آنرا می‌توان از بین برد.

گردن‌درد، مشکل نسبتا شایعی است که برای بعضی‌ها همه‌روزه اتفاق می‌افتد. اما خوشبختانه بسیاری از علایم درد گردن را می‌توان با حرکات کششی، تمرینات مقاوم‌سازی و حفظ حالات صحیح استقرار گردن کاهش داد یا کاملاً از بین برد و حتی بالاتر از همه اینها، گاهی می‌توان به همین ترتیب از بروز گردن‌درد جلوگیری کرد...

تحت هیچ شرایطی در صورتی که گردن درد شما همراه با احساس بی‌حسی در قفسه‌سینه، شانه و کتف، بازو و دست بود، حرکات و تمرینات زیر را انجام ندهید زیرا این تمرینات بیشتر در شرایطی توصیه می‌شوند که درد در اثر وضعیت‌های نامناسب و فشارها و ضربه‌های کوچک و سبک به وجود آمده باشند. در غیر این صورت اگر در اثر صدمات شدید و یا در حالی که درد بی‌دلیل و خود به خودی به وجود آمده است، حتماً به پزشک مراجعه نمایید. حفظ سلامت و صرف وقت برای آن بهتر از تأسف خوردن برای عواقب کارهای نسنجیده است. ضمن این‌که در هر حال باید درمان‌های اولیه گردن‌درد را هم پشت سر بگذارید:

1. گرمادرمانی: یک دوش آب گرم بگیرید و اجازه دهید که آب مستقیما به گردن شما برسد. همچنین می‌توانید از جکوزی، پدهای گرم و بطری آب گرم استفاده کنید. فشار آب را تا اندازه‌ای که پوست کمی ‌قرمز و اندکی گرم شده باشد می‌توانید نگه دارید.

2. استراحت: از انجام حرکات و کارهایی که درد شما را شدیدتر می‌کنند خودداری کنید و به گردن‌تان استراحت دهید.

در حالی عضلات کتف‌تان شل و ریلکس می‌باشد، سرتان را به یک طرف بچرخانید تا احساس کشش در گردن کنید، به طوری که نگاهتان به روی کتف و شانه باشد. 6 ثانیه مکث کنید و این حرکت را برای هر طرف 3 بار انجام دهید.

201.jpg

 

سر خود را به جلو خم کنید، به‌طوری که چانه‌تان به قفسه‌سینه برسد. برای ایجاد کشش بیشتر می‌توانید با کمک انگشت به آرامی ‌از پشت سر فشار اندکی وارد کنید تا بیشتر به سمت قفسه‌سینه خم شود. زمانی که احساس کشش کردید به مدت 6 ثانیه مکث کنید و سپس به حالت اولیه برگردید. این حرکت را می‌توانید 3 بار تکرار کنید.

 

202.jpg

 

کف دست را روی پیشانی‌تان قرار دهید (مانند حالت قبل) اما این بار رو به جلو فشار وارد کنید و در اینجا نیز سعی کنید سر و دست حرکت نکند. 10 ثانیه مکث کنید و 3 بار تکرار کنید.

 

203.jpg

 

دست خود را دوباره بر کنار سرتان بگذارید اما این‌بار سر خود را به سمت شانه بچرخانید، به طوری که می‌خواهید بالای کتف و شانه را ببینید اما حرکتی نداشته باشید. 10 ثانیه مکث کنید و برای هر طرف 3 بار تکرار کنید.

 

204.jpg

گردن خود را به آرامی‌ به بغل خم کنید و با دست نیز فشار اندکی برای ایجاد کشش بهتر وارد کنید؛ 6 ثانیه مکث کنید و به حالت اولیه برگردید. این حرکت را برای هر سمت 3 بار انجام دهید

 

205.jpg

 

یک دست خود را یک طرف سرتان بگذارید و سر را به سمت دست فشار دهید اما سعی نکنید آن را فشار دهید. روی این حالت 10 ثانیه تمرکز کنید. این حرکت را برای هر طرف 3 بار انجام دهید.

 

206.jpg

 

استفاده از بالش مناسب: در صورتی که بیش از یک بالش زیر سرتان می‌گذارید، از بالش‌های طبی استفاده کنید. بالش در صورتی که به درستی انتخاب شود، با حفظ فقرات گردنی در وضعیت صحیح از درد شما می‌کاهد

 

207.jpg

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...