رفتن به مطلب

عوامل موثر بر چاقي


ارسال های توصیه شده

چاقي با ذخيره بيش از حد انرژي به صورت چربي در بدن ظاهر مي شود. بيش از نيمي از مردم آمريکا مبتلا به اضافه وزن هستند و تقريباً 25 درصد از آنها در معرض خطر بيماريهاي گوناگون ناشي از چاقي مي باشند. زماني که نسبت وزن به قد 20 درصد يا بيش از ميزان ماکزيمم باشد، چاقي تلقي مي گردد.

BMI بيش از 2kg / m 30 مشخصه چاقي است. BMI شاخص توده بدن است و با وزن به کيلوگرم/ ( قد به متر ) 2 محاسبه مي شود. افرادي که BMI آنها بين 29/9 - 25 باشد، مبتلا به اضافه وزن هستند اما نه چاقي. بنابراين بايد به رژيم غذايي و کالري مصرفي آنها توجه بيشتري کرد.

طبق آمار بدست آمده ميزان چاقي رو به افزايش است و متأسفانه يک آمار ناخوشايند نشان مي دهد، درصد کودکان و نوجوانان چاق در 20 سال گذشته در آمريکا دو برابر شده است.

ميزان انرژي که اغلب مردم در طي روز نياز دارند، به طور متوسط ( معمول ) براي زنان حدود 2000 کالري و براي مردان 2500 کالري مي باشد. اين ميزان براي يک ورزشکار حرفه اي 4000 کالري بيشتر است و براي يک زن حامله و شيرده 500 - 300 کالري بيش از کالري مورد نياز يک زن در حالت عادي است.

بدن هرگز نمي تواند پروتئين و کربوهيدرات را ذخيره کند، بنابراين مازاد پروتئين و کربوهيدرات خورده شده را به چربي تبديل و ذخيره مي کند. يک پوند چربي ( حدود 450 گرم ) تقريباً 3500 کالري انرژي توليد مي کند، بنابراين در مصرف مواد غذايي بايد تعادل برقرار باشد تا مازاد آنها به شکل چربي ظاهر نگردد.

کلسترول بالا و اختلالات کليه و کيسه صفرا و چاقي باعث افزايش خطر بيماري و مرگ مي گردد. همچنين چاقي خطر ابتلا به بعضي از انواع سرطان بخصوص سرطانهاي کيسه صفرا - رحم و پستان افزايش مي دهد.

در افراد چاق خطر ايجاد سنگ کيسه صفرا سه برابر افراد ديگر است. همچنين چاقي يک فاکتور خطر براي پيشرفت بيماري ورم و ساييدگي مفاصل ( استئوآرکريت ) و اختلالات تنفسي حين خواب مي باشد.

عامل ژنتيک در ايجاد و پيشرفت چاقي نقش بسزايي دارد. احتمال چاقي در بچه هاي داراي والدين چاق نسبت به بچه هاي داراي والدين وزن معمولي 10 برابر بيشتر است.

عوامل موثر در چاقي :

مصرف غذاي زياد بيش از نياز بدن

مصرف زياد الکل

روش زندگي خانه نشيني و بي تحرکي

عوال مؤثر در جلوگيري از اضافه وزن:

استرس

خستگي و دلتنگي و دلسردي

عادات غذايي غلط

اجتناب از خانه نشيني و بي تحرکي و انجام دادن تمرينات ورزشي 3 روز درهفته هربار براي مدت 30 دقيقه و به طور کلي سعي در افزايش فعاليت بدني؛ مثلاً پياده روي به جاي استفاده از ماشين و رانندگي، استفاده از پله به جاي آسانسور و يا کوهپيمايي به جاي استفاده از تله کابين

کاهش مصرف غذاهاي محتوي قند و چربي بالا و افزايش مصرف غذاهاي محتوي فيبر زياد مانند انواع ميوه ها و سبزيها.

ضمناً براي کاهش وزن به اين موارد بايد توجه شود:

کاهش سريع وزن روش مناسبي نمي باشد؛ زيرا کاهش سريع وزن معمولاً همراه با افزايش سريع مجدد وزن مي باشد. در طول ماه کاهش وزن 4 - 3 کيلو گرم مناسب است.

هرگز از دارو براي کاهش وزن استفاده نکنيد؛ زيرا بعضي از داروها داراي اثرات جانبي بوده و درمواردي بسيار خطرناکند و طبق آمار و گزارشهاي موجود، عوارض و خطرات زيادي به بار آورده اند؛ مثل مشکلات عصبي و گوارشي و در پاره اي موارد سکته هاي قلبي و مغزي و مرگ و مير.

مصرف داروهاي ضد اشتها براي کوتاه مدت با نظر پزشک مشکل چنداني ندارد. اما اين نوع داروها کمک به تغيير عادت غذايي شما نمي کند و اين موضوع براي داشتن وزن مناسب بسيار حايز اهميت است.

چند توصيه براي تغيير عادت غذايي غلط :

- روزانه 6 تا 8 ليوان آب بنوشيد.

- دربين غذا از نوشيدن آب بپرهيزيد.

- پيش ازصرف غذا، سالاد ميل کنيد و از صرف نمک اضافه در غذا خودداري کنيد.

- سعي کنيد، وعده هاي اصلي غذا ( صبحانه - ناهار - شام ) حذف نگردد؛ زيرا در اين صورت ناچار به ريزه خواري خواهيد شد.

- مصرف چاي کمرنگ، ولي بدون قند وشکر 2 ساعت بعد از غذا مانعي ندارد.

- براي صرف غذا از بشقابهاي کوچک استفاده کنيد.

- صرف غذا بايد در کمال آرامش صورت گيرد و از عجله خود داري کنيد.

- درحالتهاي اضطراب و استرس غذا نخوريد.

- وقت خود را به جاي ريزه خواري با فعاليت پر کنيد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...