رفتن به مطلب

پوشش گیاهی استان آذربایجان غربی


ارسال های توصیه شده

منطقه آذربایجان پس از سواحل دریای مازندران از مرطوب‌ترین قسمت‌های ایران است و به همین علت نواحی لخت و بی‌پوشش گیاهی در آن کمتر دیده می‌شود. کوهستان‌های مرتفع در آذربایجان غربی هرچند باعث جلب رطوبت و خنکی هوا شده‌اند، ولی قسمتی از این ارتفاعات از جمله کوه‌های شمالی استان صخره‌ای و کم گیاه می‌باشند.

در آذربایجان غربی مخصوصاً کناره‌های غربی و شمال غربی دریاچه ارومیه گیاه خارشتر که گیاه مناطق خشک و کویری می‌باشد می‌روید. این گیاه برای خوراک دام و مصارف دیگر جمع‌آوری می‌شود. گیاهان شیرین‌ بیان و آجی بیان نیز در اغلب نقاط کوهستانی آذربایجان می‌روید و ریشه آن مورد استفاده طبی قرار می‌گیرد. از گیاهان معروف دارویی ناحیه سردشت یک نوع از شقایق وحشی توسط دکتر لاله‌زاری کشف گردیده که می‌توان با تبخیر هسته آن، دارویی برای مبارزه با اعتیاد به‌دست آورد. خصوصیت این دارو در کنگره جهانی داروشناسی تأیید شده و به نام گیاه «آریا» به ثبت رسیده است. اسفند (اسپند) از گیاهان شایع این استان است که به‌خصوص در اراضی پست و پیرامون روستاها می‌روید. در برخی نقاط آذربایجان گیاه حنظل به‌صورت بوته‌های سبز و پرعرض و طول و مسطح جلب نظر می‌کند که البته ارزش چندانی ندارد.

فرفیون یا شیر سگ که گیاه سمّی و بی‌مصرف است در اغلب نقاط مرتفع آذربایجان دیده می‌شود. گیاهان دیگری چون گُلِ ماهور، تعداد بسیاری از گیاهان خانواده نعناعیان، زنبق، جگن در نقاط مختلف استان دیده می‌شود. گیاه شوران در پیرامون دریاچه ارومیه مخصوصاً قسمت غرب و جنوب غربی آن به‌طور خودرو فراوان دیده می‌شود. انواع گون در اغلب کوهستان‌های آذربایجان وجود دارد و در بعضی نقاط مخصوصاً در قسمت‌های مرزی ارومیه از آن کتیرا استخراج می‌کنند. یوشان یا درمنه که به مصرف خوراک دام و سوخت می‌رسد و دارای ماده طبی سانتونین می‌باشد، از دیگر گیاهان این استان است.

 

 

جنگل‌های استان آذربایجان غربی

 

 

جنگل‌های این استان به‌طور عمده روی کوه‌های نوار مرزی ایران و عراق قرار دارد و مهم‌ترین آن‌ها جنگل سردشت می‌باشد. این جنگل‌ها دنباله جنگل‌های غرب ایران است و هرچه به شمال می‌رویم تُنُک‌تر می‌شود و پس از مسافتی از صورت جنگل‌های انبوه خارج شده و گروه‌های خیلی پراکنده و تنکی روی نوار مرزی و برخی نقاط دیگر تشکیل می‌دهد که اغلب مورد تخریب انسان و دام قرار گرفته‌اند و آثار این جنگل‌ها را تا شهرستان خوی می‌توان دید. بنابراین می‌توان گفت که جنگل‌های شمال ایران پس از ورود به آذربایجان شرقی، با انقطاعی تقریباً مختصر، شمال این استان را می‌پیماید و سپس با انقطاعی بزرگ در آذربایجان غربی پیش می‌رود و در آنجا به سوی جنوب تغییر جهت می‌دهد و بالاخره به جنگل‌های غرب ایران می‌پیوندد.

 

جنگل‌های سردشت در نقاط سهل‌الوصول و اطراف جاده‌ها اغلب قطع شده و گاهی به صورت بوته‌زار درآمده‌اند ولی در نقاط دوردست به‌صورت جنگل‌های نسبتاً انبوه جلب نظر می‌کند. این جنگل‌ها از تیپ بلوط می‌باشد و حدود سه چهارم درخت‌های آن را بلوط و بقیه را درختان دیگر از قبیل گونه‌های زیر تشکیل می‌دهد:

ولیک، ستفز، گردو، کرکو، زبان گنجشک، سیاه آل، گلابی وحشی، توت سفید، گوجه، سماق، پسته و مقداری درختچه مانند شن، سیاهتلو و ... . بهره‌برداری‌های زیان‌بار و تخریب جنگل‌ها طی سالیان اخیر موجب از بین رفن این منابع طبیعی شده است. این بهره‌برداری‌ها شامل قطع شاخ و برگ درختان برای تغذیه دام و سوخت، قطع درختان برای تیر و ستون خانه‌های روستایی و تبدیل زمین‌های جنگلی به زمین‌های زراعتی، زغال‌گیری از علل عمده نابودی جنگل‌ها بوده است.

از گیاهانی که پوشش نباتی زمین جنگل را تشکیل می‌دهند، گونه‌های زیر را می‌توان نام برد:

گون، تمشک، کاسنی، ختمی، کنگر وحشی، کاهو وحشی، شیرین بیان، بارهنگ، پیاز کوهی، گل ماهور، پنیرک، مقداری کمی ریواس، فرفیون، گزنه، گل گاوزبان، درمنه، بومادران، یونجه، خلر، یولاف، جو وحشی و ... .

سازمان جنگلبانی در چند نقطه از آذربایجان غربی اقدام به ایجاد جنگل‌های مصنوعی کرده است که در شهرستان‌های مهاباد، ماکو، خوی، ارومیه و ... به‌صورت قطعات کوچک و بزرگ به‌وجود آمده است.

مراتع استان آذربایجان غربی

آذربایجان غربی به واسطه رطوبت و باران نسبتاً زیاد دارای مراتع مرغوب و فراوانی است و به همین جهت از نقاط مستعد دامپروری ایران و دارای انواع دام موجود در کشور می‌باشد. هر قدر به مرز غربی کشور نزدیک می‌شویم مراتع طبیعی بیشتر و مرغوب‌تر می‌شود.

مراتع طبیعی این استان اغلب ییلاقی است و مهم‌ترین آن‌ها در نوار مرزی بین ایران و ترکیه و ایران و عراق قرار دارد. مراتع نیمه مصنوعی به‌صورت چمن‌زارهایی هستند که در پیرامون روستاها دیده می‌شوند.

مراتع گاومیشی بیشتر در پیرامون شهرهای ارومیه، خوی و سلماس دیده می‌شود که به علت رطوبت زیاد اغلب به‌صورت باتلاقی است و سطح آن معمولاً پوشیده از علف است.

لینک به دیدگاه

گون

گون Astragalus bisulcatus

ey73kl4azw2bk3ighho.jpg

m5y4wkmwx4o1nr32kpea.jpg

 

 

 

گون گياهي است چندساله كه ارتفاع ان تا 75 سانتيمتر ميرسد.از خانواده Leguminoseae كه توليد مثل ان از طريق بذر صورت ميگيرد. ساقه هاي رشد يافته ان به رنگ بنفش تيره است برگهاي ان مركب از برگچه هايي است كه،به صورت متقابل به تعداد11تا30جفت در محورهر برگ قرار گرفته اند.گلهاي ان معمولا به رنگ ارغواني،گاهي ابي يا سفيد بوده،نزديك به انتهاي شاخه هاي گل دهنده قرار دارند.

اين گياه در برابر خشكي مقاوم ودر خاكهاي شور به خوبي رشد ميكند و داراي بوي تند سلنيوم است. بسياري از گونها سمي هستند و باعث مسموميت گاوها، گوسفندان و اسبها ميشوند.در طول فصل رويش گون،ماده سمي گلوكوزيد توليد ميشود كه باعث ايجاد اختلالات تنفسي و فلج حيوانات ميشود.از گونه هاي ديگر اين جنس ميتوانA.alpinus ,A.cicer ,A.pendulilorus ,A.arenarius، A.norvegicusرا نام برد.

 

گون از علفهاي هرز مناطق كويري، زمينهاي باير، مزارع چغندر قند، نيشكر،سبزي و صيفي است.

 

ريشه گياه «گون» در درمان عوارض جانبي شيمي‌درماني مؤثر است.

گياه گون از خانواده‌ (fabaceae) و ريشه آن خواص فعال كننده عميق ايمني، مدرترينك، هيپوتانسير و ضداسترس دارد.

ريشه گون به عنوان كمك هضم مطرح بوده و شامل پلي سي كاريدها، فلاونوئيدها، گليكوزيدهاي تري ترپن است كه بوسيله اين تركيبات فعاليت سيستم ايمني و عملكرد t_cellها را افزايش مي‌دهد.

در طب سنتي چين اين گياه به عنوان تونيك عميقي ايمني تلقي مي‌شود كه مغز استخوان انسان را تقويت مي‌كند، ذخاير مغز استخوان افزايش و بدن انسان را از پاتوژنها و عوامل بيماريزا محافظت مي‌كند.

تحقيقات جديد نشان مي‌دهد كه گون تقريبا تمام فازهاي مربوط به فعاليت سيستم ايمني را تحريك مي‌كند و تعداد سلولهاي stemcell را در مغز استخوان و بافت لفناوي افزايش مي‌دهد و توسعه و رشد آنها را در جهت تبديل به سلولهاي فعال ايمني تحريك مي‌كنند تا در داخل بدن پخش شوند.

پژوهشها نشان مي‌دهد كه گون مي‌تواند سلولهاي ايمني را از حالت استراحت به اوج فعاليت سوق دهد.

مطالعات ديگر در چين نشان مي‌هد: تمايل و استعداد گون در جهت رسپانس سيستم ايمني است بدون اينكه اثرات مهاركننده‌اي داشته باشد.

استفاده طولاني از اين گياه (به مدت 35 روز) فعاليت سلولهاي طهال را تشديد كرده و به اوج مي‌رساند؛ همچنين درمان با اين گياه اثرات جانبي منفي ناشي از استروئيد درماني را بر روي سيستم ايمني كاهش مي‌دهد.

ريشه گون علاوه بر توانايي مهار رشد تومور بصورت كمكي در درمان عوارض جانبي شيمي درماني بكار مي‌رود و مخصوصا هنگامي كه بصورت تركيب با عصاره‌ privet ligustrumlucidum مصرف شود كارايي آن در مهار تومورها افزايش مي‌يابد.

کتیرا محصول اصلی گیاه گون است. کتیرا عبارت است از ترشحات صمغی خشک شده حاصل از گیاه آستراگالوس گومی فرا که آن را تحت عنوان گوم تراگاکانت یا گون می شناسند. گیاه مولد کتیرا نبات کوچکی است به ارتفاع یک متر بومی آسیای صغیر، ایران ، سوریه و یونان. در اثر خراش دادن ساقه گیاه جدار سلولهای اشعه مرکزی و سلولهای پارانشیمی با جذب آب به تدریج بدل به صمغ می شود،فشار تولید شده سبب رانده شدن صمغ به طرف شکاف می گردد. صمغ در مجاورت هوا در اثر تبخیر آب به تدریج سخت می گردد. شکل محصول خشک شده بستگی به نوع شکافی که بر روی ساقه ایجاد شده است دارد.

 

کتیرای نوع خوب از شکاف دادن ساقه های اصلی و شاخه های قدیمی حاصل می شود. کتیرا به صورت ورقه ای، روبانی، تکه ای و مفتولی بوده و هر چه زمان خشک شدن صمغ ترشح شده کوتاهتر باشد به همان نسبت کتیرای حاصل سفیدتر و شفاف تر خواهد بود و کتیراهای درجه 2و3 دارای رنگ کدر می باشند. کتیرای صادرشده از بنادر خلیج فارس به نام کتیرای ایرانی موسوم بوده و در نوع خود از بهترین ها است. کتیرا دارای 15-10% آب،4-3%مواد معدنی و 3% نشاسته است. کتیرا دارای باسورین (که کمپلکسی از اسیدهای پلومتوکسی است) می باشد.باسورین که 70-60%کتیرا را تشکیل می دهدشامل گالاکتورونیک اسید متصل به قندهای گالاکتوز و گزیلوز می باشد. باسورین جسمی است که در آب، بخصوص درآب سرد غیر محلول ولی به خوبی در آن متورم می شود.

 

کتیرا همچنین دارای تراگاکانتینکه جسمی محلول و از سه ملکول اسید گلوکورونیک و یک ملکول آرابینوزتشکیل می شود است که بر اثر هیدرولیز به l-آرابینوز، l- فوکوزD-گزیلوز، D-گالاکتوز و D- گالاکتورونیک اسید تبدیل می شود. کتیرا با جذب رطوبت به صورت لعاب چسبنده ای در می آید که ذرات نشاسته در داخل آن محسوس است. ُصمغ کتیرا در ضمن حاوی مقادیر کمی سلولز و پروتئین می باشد و وزن ملکولی آن در حدود 840 هزار است.

 

کتیرا در صنایع داروسازی به عنوان یک عامل امولسیون کننده، سوسپانسیون کننده و عامل افزاینده و ویسکوزیته و تهیه مسیلاژ مصرف دارد. در ساخت کرم ها، ژل ها و امولسیون ها با غلظت مختلف بسته به کاربرد فرمولاسیون و نوع صمغ مصرف می شود.

 

در فرآورده های آرایشی و بهداشتی نیز به عنوان قوام دهنده، سوسپانسیون کننده و عامل تشکیل فیلم مصرف دارد. کتیرا در تهیه مواد آرایشی ( محلولهای نرم کننده دست ) مصرف دارد.

 

اگر لعابهای مناسب مخلوط به مو مالیده شود از دو تا شدن مو جلوگیری می کند.در ساخت فیکساتیوهای مو چه به صورت محلولهای آبی ساده، چه به صورت کرم های امولسیفیه مصرف دارد. در لو سیونهای آراینده موی سر جهت خانم ها به کار رفته، در ساخت فرآورده های میک آپ به عنوان عامل سوسپانسیون کننده مصرف دارد و همچنین در خمیردندان ها، کرم های دست و مسیلاژها بکار می رود.

 

صمغ کتیرا یک عامل تحریک کننده نبوده و نباید عامل حساسیت زا تلقی شود. از نظر درماتولوژی بی ضرر بوده و یک نرم کننده است.

لینک به دیدگاه

درمنه

 

درمنه ( در لهجه محلی به آن تریخ هم می گویند )

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

عکسی را که مشاهده می کنید مربوط به گیاه کوهی درمنه است درمنه یک گیاه کوهی پر از خواص دارویی می باشد این گیاه برای بسیاری از بیماری های معده استفاده می شود که امروز در دکتر سلام قصد داریم شما را با این گیاه دارویی بیشتر آشنا کنیم

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

درمنه و افسنطین‌ها نامی است که در زبان فارسی به اغلب قریب به اتفاق گیاهان جنس Artemisa که در ایران می‌روید گفته می‌شود.

این گیاهان از خانوادۀ Compositae تیرۀ فرعی Radiae هستند. دارای گونه‌های مختلف با نامهای متفاوت می‌باشند که اغلب آنها دارای برگهای تلخ و معطر و خواص داروئی کم و بیش مشابه هم می‌باشند (1). این جنس در ایران 34 گونه گیاهی علفی یکساله و چند ساله دارد که در سراسر ایران پراکنده‌اند. گونه‌های انحصاری آن در ایران عبارتند از A. Melanolepis-A. Kermanensis. گونه A. Sieberi با ارزش‌ترین آنها از نظر تغذیه دام و از گیاهان بردبار مناطق بیابانی و نیمه‌بیابانی ایران است (2).

نامهای گیاه (2):

 

 

لاتین:

Artemisia sieberi Besser

 

 

Syn: Artemesia herb alba, A. Sogdiana bunge, A. Oliveriana

 

فارسی: درمنه

 

 

اجزاء متشکله گیاه:1و8 سینئول بعد از آلفا پینن فراوانترین جزء ترکیبی در اسانسهاست و به طور گسترده در تهیه مواد داروئی کاربرد دارد.

به طور موضعی داروئی بی‌حس کننده و ضد عفونی‌کننده است که در درمان حالتهای تورم بکار می‌رود.

 

 

سینئول در اسپریهای خانگی، داروهای شستشو و در انواع روغن‌های پوست و مو مصرف می‌شود. در مقابل حشرات اثر کشندگی دارد و در تهیه عطر و مواد معطرکننده نیز بکار می‌رود. لیمونن جزء اصلی اسانس مرکبات است.

 

 

اثر سمی و محرک روی پوست دارد. بخارهای آن اثر میکروبهای مولد بیماری منگوکوک را در مدت 15 دقیقه، باسیل ابرت (تیفوئید) را حداقل در یک ساعت، پنوموکوک را در مدت 3ـ1 ساعت، استافیلوکوک طلائی را در 30 دقیقه و استرپتوکوک را در 3 الی 12 ساعت خنثی می‌نماید. اثر باسیل ابرت (مولد حصبه) را در 5 دقیقه، استافیلوکوک را در 5 دقیقه، باسیل دیفتری را در 20 دقیقه خنثی می‌نماید.

 

 

لیمونن در فرمول فرآورده‌ای داروئی نظیر قرص بی‌کربنات سدیم و پمادهای ضد عفونی‌کننده وارد می‌شود. در ساخت ویتامین A، نیر از لیمونن استفاده می‌شود.

 

 

خواص درمانی:

 

 

در نواحی مختلف از آن برای دفع کرم استفاده بعمل می‌آید. بعلاوه اثر ضد نفخ، رفع سرفه و سردرد، ضد کرم، ضد عفونی‌کننده و حشره‌کش دارد. اسانس آن به طور خفیف دارای اثر ضد کرم است. آزمایش‌های مختلف، جودسانتونین را حتی در مقادیر کم در آن مشخص ننموده است. میزان اثر اساسن درمنه روی کاندیدا آلبیکنس با می‌باشد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

اثرات فارماکولوژیکی دارو:

 

 

اسانس درمنه بواسطه بلوک کانال‌های کلسیم دارای اثرات آنتی‌ اسپاسمودیک بوده به گشاد کردن برونشها کمک می‌کند. اسانس درمنه پس از ورود به سیستم تنفسی توسط اکسیژن موجود به لاکتون‌ها تبدیل شده و از طریق مجاری تنفسی و ادرار دفع می‌گرد. همچنین اسانس درمنه روی قارچ‌های درماتوفیتی نظیر ایپیدرموفیتون فلوکوزوم، تریکوفایتون روبروم، تریکوفایتون منتاگروفاتیس، میکروسپورم کانیس مؤثر است و از رشد قارچها جلوگیری می‌کند. همچنین رشد باکتریهای مسبب بوی نامطبوع عرق را مهار می‌کند.

لینک به دیدگاه

[TABLE]

[TR]

[TD=width: 425, bgcolor: #CCFFFF]

گزنه Nettle

نام علمی Urtica dioica

[/TD]

[TD=width: 148, bgcolor: #CCFFFF]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #FFFFFF, colspan: 2]

[TABLE]

[TR]

[TD=width: 122, bgcolor: #FFE28F, align: center]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

[/TD]

[TD=width: 99, bgcolor: #FFE28F, align: center]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[TD=width: 90, bgcolor: #FFE28F, align: center]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[TD=width: 59, bgcolor: #FFE28F, align: center]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

كليات گياه شناسي

گزنه گياهي است كه از دوران ماقبل تاريخ نيز وجود داشته و مردم آن زمان از آن براي تغذيه استفاده مي كردند و از خواص درماني آن اطلاع داشته اند .

جالينوس حكيم كه در قرن دوم ميلادي زندگي مي كرده آنرا براي رفع سرمخوردگي و بيماير دستگاه تنفسي بكار مي برده است .

گزنه گياهي است علفي و چند ساله كه ساقه آن چهار گوش بوده و بطور قائم تا ارتفاع يك متر بالا مي رو د. اين گياه در خرابه ها ،‌باغها و نقاط مرطوب كه چهارپايان از آن عبور مي كنند بحالت خودرو مي روي ريشه اين گياه خزنده بوده و در ناحيه اي كه سبز مي شود كم كم تمام منطقه را فرا مي گيرد .

ساقه اين گياه را پرزها و تارهاي مخروطي شكل پوشانده كه در صورت لمس كردن ساقه بدست مي چسبد و پوست را مي گزد كه توليد خارش و سوزش مي كند و شايد بهمين دليل آنرا گزنه ناميده اند .

تخم آن نرم ، ريز و تيره رنگ و مانند تخم كتان است قسمت مورد استفاده اين گياه برگهاي تازه ، ريشه ف شيره و دانه آن است .

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #FFFFFF, colspan: 2] تركيبات شيميايي:گزنه داراي تانن ، لسيتين ،‌اسيد فورميك ، نيترات پتاسيم و كلسيم ، تركيبات آهن درد ، ويتامين C و نوعي گلوكوزيد است كه پوست را قرمز مي كند از سرشاخه هاي اين گياه ماده قرمز رنگي بنام اورتي سين استخراج مي شود .

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #FFFFFF, colspan: 2] خواص داروئي:گزنه از نظر طب قديم ايران گرم و خشك است

1) گزنه مو را تقويت كرده و از ريزش موي سر جلوگيري مي كند ، حتي در بعضي از مورد موي سر دوباره مي رويد . براي استفاده از اين خاصيت 6 گرم سر شاخه ها و برگها و ريشه گزنه را بتنهايي و يا با 30 گرم چاي كوهي در يك ليتر آبجوش ريخته و آنقدر بجوشانيد تا حجم مايع به نصف برسد . شبها مقدري از اين مايع را به سر بماليد و صبح بشوئيد .

2)براي برق شدن و جلا دادن به موها بعد از شستشوي سر موها را با چاي گزنه ماساژ دهيد . بدين منظور يك قاشق چايخوير بگ گزنه خشك را در يك ليوان آب جوش ريخته و مدت نيمساعت بگذاريد بماند . ماساژ دادن با اين چاي ، شوره سر را برطرف مي كند.

3)دستگاه هاضمه را تقويت مي كند

4)ادرار را زياد مي كند

5)براي درمان بيماري قند مفيد است بدين منظور يك فنجان چاي گزنه را سه بار در رو.ز ميل كنيد

6)ترشح شير را در زنان شيدره زياد مي كند

7)اخلاط خوني را برطرف مي كند

8)بيماريهاي پوستي را برطرف مي كند

9)براي باز كردن عادت ماهيانه از دانه گزنه استفاده كنيد

10)در درمان كم خوني موثر است و تعداد گلبولهاي قرمز را زياد مي كند

11)اگر در ادرار خون وجود داشته باشد گزنه آنرا برطرف مي كند

12)گزنه عرق آور است

13)پاك كننده اخلاط سينه ، ريه و معده است

14)نيروي جنسي را تقويت مي كند

15)گرفتيگ هاي كبدي را رفع مي كند

16)براي از بين بردن زگيل ، ضماد برگهاي تازه آنرا روي زگيل بماليد .

17)براي پاك كردن مثانه ، رفع عفونت مثانه و دفع سنگ از مثانه برگ گزنه را همراه با ريشه شيرين بيان دم كنيد و بنوشيد

18)براي التيام زخم ها و زخم هاي سرطاني از ضماد تخم گزنه مخلوط با عسل استفاده كنيد

19)براي برطرف كردن كهير از جوشانده گزنه بمقدر سر فنجام در روز بنوشيد

20)درد نقرس را كاهش مي دهد

21)براي برطرف كردن ناراحتي هاي زنانه قبل از عادت ماهيانه از چاي گزنه استفاده كنيد

22)ناراحتي هاي كليه را برطرف مي كند

23)ضماد آن درد عضلاني را برطرف مي كند

24)كرم معده و روده را مي كشد

25)درمان كننده بواسير است

26)براي برطرف كردن درد رماتيسم ، برگهاي تازه آنرا روي پوست بماليد .

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #FFFFFF, colspan: 2] طرز استفاده: 1- دم كرده گزنه : مقدر 40 گرم برگ گزنه را در يك ليتر آبجوش ريخته و بمدت 10 دقيقه دم كنيد . مقدر مصرف آن سه فنجان در روز بعد از غذاست .

2- جوشانده گزنه : مقدر 30 گرم گزنه را در يك ليتر آب ريخته و بمدت 10 دقيقه آنرا بجوشانيد . اين جوشانده براي تصفيه خون مفيد است . مقدر مصرف آن يك فنجان بين غذاها در روز است .

3-تنطور گزنه :‌يك قسمت برگ گزنه را با پنج قسمت الكل 50 درجه طبي مخلوط كرده و در داخل شيشه در بسته بريزيد و بمدت 15 روز هر روز آنرا تكان دهيد بعد از اينمدت آنرا صاف كرده و در شيشه دربسته نگاهدري كنيد . مقدر مصرف آن 15-10 قطره سه بار در روز مي باشد .

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: #FFFFFF, colspan: 2] مضرات : گزنه اگر بيش از حد استفاده شود ممكن است براي روده ها و كليه ها مضر باشد بنابراين بهتر است با صمغ عربي و كتيرا خورده شود

مقدر مصرف بيش از 10 گرم در روز ممكن است باعث بند آمدن ادرار شود . زنان باردار و كودكان بايد از مصرف آن خورددي كنند .

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

[h=1]گیاه خلر[/h][h=1]شناسنامه[/h]

[TABLE=class: daneshnamehtable]

[TR]

[TD=class: daneshnamehcell]نخود Leguminosae [/TD]

[TD=class: daneshnamehcell]:تیره [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: daneshnamehcell]Lathyrus sativus[/TD]

[TD=class: daneshnamehcell]:نام لاتین [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: daneshnamehcell]Chickling pea – Grass pea – Bitter vetch[/TD]

[TD=class: daneshnamehcell]:نام انگلیسی [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: daneshnamehcell]خلر – خلر زراعی – سنگینک - ململی[/TD]

[TD=class: daneshnamehcell]:نام فارسی [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: daneshnamehcell] --------------[/TD]

[TD=class: daneshnamehcell]:نام عربی [/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

[h=1]شرح گیاه[/h]

خلر گیاهی است یکساله با ریشه ای راست ومستقیم ارتفاع آن بسته به شرایط مختلف رشد بین 150 تا 170 سانتی متر است. بوته آن دارای وضعیتی پر شاخ و برگ و به رنگ سبزروشن است.

ساقه آن چهارگوش بوده و موقع خشک شدن پوک می شود. در قسمت پائین از محل یقه و کمی بالاتر انشعاب پیدا می کند. خود ساقه ها نیز در قسمت بالاتر به دو یا سه شاخه کوچک منشعب می شوند. ساقه ها به علت طویل و ظریف بودن حالت خوابیدگی دارد. دارای 2 تا 4 برگچه کامل نیز هست. رنگ گلها بیشتر بنفش، آبی، قرمز، صورتی بوده و رنگ گلبرگها به طرف دمگل سفید و شیری رنگ می شوند گلها توسط یک دمگل به طول 30 الی 70 میلی متر که درست از محل انشعاب دمبرگ و قسمت میانی گوشواره ها خارج شده است به ساقه متصل شده و گاهی نیز دوگل به یک دمگل که در انتها دو شاخه گشته وصل است تعداد دانه در داخل غلاف 2 تا 5 می باشد.

 

[h=1]نیاز های اکولوژیکی[/h]

خلر گیاه زمستانه می باشد، به خشکی بسیار مقاوم بوده و در خاکهای نامطلوب برای دیگر گیاهان بخوبی رشد می کند. این گیاه به ماندابی مقاوم است.

 

[h=1]کاشت[/h]

تهیه زمین برای کشت آن و همچنین نوع کاشت ( آبی و دیمی) تا حدودی متفاوت است. در کشت پائیزه در آن به فاصله پس از گاوروشدن زمین آنرا یک شخم نیمه عمیق می زنند و سپس در زمان مناسب بذر می پاشند. عمل اختلاط بذر با خاک بوسیله دیسک انجام می شود.

برای کشت آن بویژه پس از غلات مقدار 100 تا 150 کیلوگرم فسفات آمونیم در پائیز به هنگام شخم به زمین می دهند بهتر است علاوه بر آن حدود 50 تا 100 کیلوگرم کود سولفات پتاسیم نیز استفاده شود.

برای کشت آن حدود 35 الی 40 کیلوگرم بذر در هر هکتار استفاده می شود. عمق کاشت آن نیز 4 تا 8 سانتی متر است.

خلر به آبیاری عکس العمل خوبی نشان می دهد و حدود 3 تا 4 نوبت آب در طول زندگی گیاه لازم است.

 

[h=2]کشت درهم[/h]

خلر را با سایر نباتات علوفه ای بصورت درهم می کارند با توجه به اینکه گیاه دارای ساقه های ضعیف و طویل است بعلت ورس عمل برداشت آن دچار اشکال می شود ولی در کشت درهم همراه با گیاهانی چون جو و حتی شنبلیله این گیاهان حالت قیم برای آن داشته و از خوابیدن آن جلوگیری می کند و به این ترتیب برداشت آن هم ساده تر می شود.

لینک به دیدگاه

جو وحشی - جو دم موشی - جو موشک

 

[TABLE]

[TR]

[TD][TABLE]

[TR]

[TD]155.jpg[/TD]

[TD=class: pico_body][TABLE]

[TR]

[TD=class: level5]نام علمى:Hordeum murinum L[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: level5]نام انگليسى: Mouse barley, Barley grass, Wild barley[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD] [TABLE]

[TR]

[TD=width: 2][/TD]

[TD=bgcolor: #f5f5f5] گياه کامل [/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: pico_body] - اندام‌هاى رويشى: [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: pico_body] گياهى است علفي، يک‌ساله، ايستا، به ارتفاع ۱۵ تا ۴۰ سانتى‌متر که توسط بذر تکثير مى‌يابد. ساقه‌هاى آن متعدد و قاعده‌اي، برگ‌ها پهن و نوک‌تيز، فاقد کرک يا کم کرک‌دار، غلاف برگ و بخش‌هاى قاعده‌اى آن نيز کم و بيش کرک‌دار است. محل اتصال غلاف به پهنک غشائى است و اين خصوصيت در محلى که غلاف ساقه را در برمى‌گيرد به خوبى مشهود است. [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: pico_body] - اندام‌هاى زايشى: [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: pico_body] گل‌آذين سنبله، سنبله‌ها استوانه‌اى شکل، بدون انحناء، به طول ۳ تا ۷ سانتى‌متر و پهناى ۱۰ تا ۱۵ ميلى‌متر، گلوم‌ها زبر، سخت، خارمانند، تقريباً بدون کرک يا حاشيهٔ آن کرک‌دار و طول آنها ۱۲ ميلى‌متر است. گلچه‌هاى کناريِ سنبلک، تک‌جنسى و تقريباً تحليل‌ يافته و داراى ريشکى کوتاه است و گلچهٔ ميانى دوجنسى است. بذرهاى اين گياه کوچک و طول آن چهار برابر پهناى آن است. [/TD]

[/TR]

[TR]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD] [TABLE]

[TR]

[TD=width: 2][/TD]

[TD=bgcolor: #f5f5f5] محل رشد و پراکنش [/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: pico_body] اين علف هرز به‌طور عمده در حاشيهٔ جاده‌ها، مزارع و محصولات زراعى مختلف مشاهده مى‌شود. در خاک‌ها شنى و سنگلاخى رشد نسبتاً خوبى دارد و از جمله علف‌هاى هرزى است که براى مزارع، غلاّت و باغ‌ها مشکلات فراوانى ايجاد مى‌نمايد. [/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

مشخصات بیدمشک:

 

بیدمشک درختچه‏اى است از نژاد بيد، دوپايه زينتى و گاهى به صورت درخت ولى به‏هرحال بلندى بیدمشک معمولا از هشت متر تجاوز نمى‏كند. زير پوست و روى چوب بیدمشک برجستگى‏هاى تيزى وجود دارد. برگهاى بیدمشک در پايه‏هاى نر و پايه‏هاى ماده متفاوت است، روى برگ سبز تيره و پشت آن كركدار و روشن مى‏باشد، برگهاى درختان ماده بیدمشک معمولا بيضى‏شكل و پهن‏تر از برگهاى درختان نر بیدمشک است. گلهاى بیدمشک به صورت سنبله و قبل از باز شدن برگها ظاهر مى‏شوند و معطرند، بهترين نوع گل بیدمشک است كه زردى رنگ آن بيشتر باشد. بیدمشک بومى ايران است و در جنگلهاى جلگه‏اى شمال از دره چهل چاى مينو دشت در شرق گرگان تا دره تالار و هزار و نور و كجور،رامسر، منجيل و آستارا، اردبيل و ارسباران و همچنين در مناطق استپى و نيم‏خشك اصفهان، كرمان، شيراز و مناطق جنوبى البرز و توچال و هزاربند انتشار دارد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
درخت بیدمشک

 

نام‏هاى ديگر بیدمشک:

بيد مصرى- بيد طبرى- شاه‏بيد- گل بيدك- گربه‏بيد- سوحر- سوگوت- صفصاف- دارفشفشه- مشك‏فيك- مشبد- بهرامج- پيشى‏پيشى- خلاف بلخى- خلاف‏بان- وشع- بهرامه- مشك‏بيد- فلابلخى. خواص ميوه بیدمشک :

طبيعت آن: سرد و تر است.

خواص درمانى ميوه بیدمشک : 1- هربار ميوه بیدمشک را در قورى انداخته و همراه چاى دم كنيد و بنوشيد، چاى را معطر مى‏سازد.

2- پنجاه گرم خشك ميوه بیدمشک را در يك ليتر آب دو دقيقه بجوشانيد بعد ده دقيقه دم كنيد سپس آب آن را صاف‏نموده روزى سه فنجان به نوبت قبل از غذا بنوشيد. بى‏اشتهايى پس از بيمارى و نقاهت را برطرف مى‏سازد، اعصاب صورت را تسكين مى‏دهد، بى‏خوابى را درمان مى‏كند، سردردهاى گرم مزاج را تسكين مى‏دهد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
گل بیدمشک

 

خواص عرق بیدمشک:

خواص درمانى عرق بیدمشک: 1- عرق بیدمشک را بنوشيد. ملّين طبع است، قلب را تقويت و ضعف آن را برطرف مى‏سازد، مقوى معده و احشاء و قوه باه بوده، قند خون را پايين مى‏آورد.

2- عرق بیدمشک را با شرب بهارنارنج مخلوط كنيد و چهل روز صبح و شب هربار يك ليوان بنوشيد، عرق بدن كه از ضعف باشد را متوقف مى‏سازد.

برگ درخت بیدمشک:

خواص درمانى برگ درخت بیدمشک: 1- پنجاه گرم برگ درخت بیدمشک را در يك ليتر آب دو دقيقه بجوشانيد بعد ده دقيقه دم كنيد و آب آن را صاف و شيرين سازيد و روزى سه فنجان به نوبت بنوشيد. بى‏اشتهايى پس از بيمارى و نقاهت را برطرف مى‏سازد و خارش بدن و درد اعصاب را تسكين مى‏دهد.

2- بيست و پنج گرم از برگ درخت بیدمشک را با همان اندازه پوست شاخه‏هاى دو ساله بيدمشك در يك ليتر آب بخيسانيد، بعد ده دقيقه دم كنيد و آب صاف‏كرده آن را روزى سه تا پنج فنجان به ترتيب بنوشيد.

پريودهاى زودبه‏زود كه همراه با خون زياد است را تنظيم مى‏نمايد، گال را درمان مى‏كند.

3- اگر زالو در حلق كسى رفته باشد و در حلق يا اطراف آن چسبيده باشد با آب برگ تازه بيدمشک قرقره كنيد. از عضو جداشده از حلق خارج خواهد شد. پوست شاخه‏هاى جوان بيدمشک:

نام ديگر: اكورس دوسل مى‏باشد.

خواص درمانى پوست بيدمشک: 1- پنجاه گرم پوست بيدمشک را در يك ليتر آب جوش دو دقيقه بجوشانيد بعد دوازده دقيقه دم كنيد و قبل از هر غذا يك فنجان آب آن را بنوشيد. رماتيسم را درمان و خارش بدن را تسكين مى‏دهد.

2- هر روز دو مثقال از خشك پوست بيدمشک را نيمكوب نموده با چهار مثقال شاهتره مخلوط در آب بجوشانيد تا به اندازه هفت فنجان آب بماند بعد صاف كنيد و آب آن را سه فنجان قبل از صبحانه و دو فنجان قبل از ناهار و دو فنجان قبل از شام بنوشيد. تب نوبه يا مالاريا را درمان مى‏كند.

برگرفته از کتاب اسرار گياهان دارويى

لینک به دیدگاه

شیرین بیان

 

 

شیرین بیان گیاه بومی ناطق مدیترانه است و در ایران در اکثر نقاط کشور می روید . شیرین بیان گیاهی است چند ساله و دارای ساقه ای بطول یک متر که در نواحی معتدل تا ارتفاع دو متر می رسد . برگهای آن مرکب از تعدادی برگچه های فدر و

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
رنگ می باشد . گلهای آن برنگ بنفش ، سفید . زرد است میوه آن مانند نیام و محتوی 5 تا 6 دانه می باشد .

shirinbayan.jpgخواص شیرین بیان,خواص شیرین بیان برای معده,خواص شیرین بیان چیست,خواص شیرین بیان برای پوست,خواص شیرین بیان برای مو,خواص شیرین بیان در بارداری,خواص شیرین بیان روی پوست,خواص شیرین بیان برای پوست,خواص شیری

خواص : شیرین بیان Liquorice - Licorice

نام علمی Glycyrrhiza globra

 

 

ریشه شیرین بیان بطور خیلی عمیق در زمین فرو می رود . پوست ریشه قهوه ای سیر وسیاه است . مغز ریشه زرد رنگ بوده و طعم آن بسته بانواع مختلف تغییر می کند . مثلا شیرین بیان اسپانیا طعم ملایم دارد در حالیکه شیرین بیان یونان دارای طعم تلخ است .

 

خواص داروئی:

 

شیرین بیان از منظر طب قدیم ایران معتدل است .

 

شیرین بیان را بصورت قطعات کوچک به قطر 0/5 سانتیمتر و طول 1/5 سانتیمتر بفروش می رسانند .

 

1)مهمترین خاصیت شرین بیان که جدیدا کشف شده است و در آلمان و اروپا و آمریکا استفاده می شود درمان کننده زخم معده و سرطان معده است برای این منظور شربت شیرین بیان را تهیه کرده و هر روز بمقدار یک قاشق غذا خوری قبل از غذا به مریض بدهید و اگر این عمل را تا 4 ماه تکرار کنید شخص معالجه خواهد شد .

 

2)برای تقویت عمومی بدن مفید است

 

3)خوردن آن از پیری جلوگیری می کند

 

4)برای نرم کردن سینه موثر است

 

5)زخم ها و تاول های پوست را با چای شیرین بیان شستشو دهید تا زود خوب شود .

 

6)ملین است و معمولا آنرا با گیاهان دیگر مخلوط می کنند که انقباضات را کم می کند

 

7)مدر و عرق آور است

 

8)برای برطرف کردن زخم و التهاب دهان ریشه شیرین بیان را بمکید .

 

9)سرفه را برطرف می کند

 

10)ورم معده را برطرف می کند

 

11)تنگی نفس را تسکین می دهد

 

12)برای درمان سوء هاضمه مفید است

 

 

13)برای از بین بردن نفخ شکم مفید است

 

14)چشم را تقویت کرده و رفع سردرد می کند برای این منظو از فرمول زیر استفاده کنید :

 

2 گرم ریشه شیرین بیان را پودر کرده و با یک گرم شکر و یک گرم

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مخلوط کنید سپس آنرا در آب خیس کرده و هر روز بخورید.

 

15)برای درمان موخوره چای شیرین بیان را به سر بمالید .

 

16)برای رفع بوی بد زیر بغل و پا از برگ های شیرین بیان پماد درست کرده و در این قسمت ها بگذارید .

 

17)شیرین بیان را اگر قبل از غذا مصرف کنید برای لاغری موثر است.

لینک به دیدگاه

کنگر

 

کنگرها از تیره Composite بوده و دارای جنس‌ها گوناگونی بوده که به‌قرار زیر می‌باشد:

A) جنسCirsium : که دارای ۳۳ گونه می‌باشد.

B) جنسCynara: دارای دو گونه می باشد:

۱) Cynara cardunculus. L

۲) Cynara scolymus. Lیا آرتیشو (کنگر فرنگی)

C) جنس Gundelia tournefortii : Gundelia

D) جنس Silybum Mariauum : Silybum یا مارتیغال

مقاله کنگربصورت پی دی اف(PDF) ارائه شده در اولین کنگره ملی علوم و فناوریهای نوین کشاورزی که در دانشگاه زنجان در تاریخ ۱۹ الی ۲۱ شهریورماه ۱۳۹۰ برگزار گردید را می توانید از لینک زیر دانلود کنید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای دیدن عکسهای بیشتر و بزرگتر در مورد کنگر به بخش

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در منوی اصلی مراجعه کنید.

 

[TABLE=class: cms_table]

[TR]

[TD]b1.jpg[/TD]

[TD]کنگر , گیاه کنگر ,کنگر خوراکی , کنگر وحشی, Gundelia tournefortii , بذر کنگر وحشی , بذر کنگر[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]j3.jpg[/TD]

[TD]کنگر , گیاه کنگر ,کنگر خوراکی , کنگر وحشی , Gundelia tournefortii , بذرهای جوانه زده شده کنگرخوراکی , بذر جوانه زده شده کنگر وحشی , Gundelia tornefortii seed germination[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]s2.jpg[/TD]

[TD]کنگر , گیاه کنگر ,کنگر وحشی , کنگر خوراکی, ساقه خوراکی کنگر وحشی , Gundelia tourneforti , قسمت خوراکی کنگر وحشی[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]k1.jpg[/TD]

[TD]کنگر , گیاه کنگر ,کنگر وحشی , کنگر خوراکی, ساقه خوراکی کنگر وحشی , Gundelia tourneforti , قسمت خوراکی کنگر وحشی[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]d1.jpg[/TD]

[TD]کنگر , گیاه کنگر ,کنگر وحشی , کنگر خوراکی, ساقه خوراکی کنگر وحشی , Gundelia tourneforti , قسمت خوراکی کنگر وحشی[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]d2.jpg[/TD]

[TD]کنگر , گیاه کنگر ,کنگر وحشی , کنگر خوراکی, ساقه خوراکی کنگر وحشی , Gundelia tourneforti , قسمت خوراکی کنگر وحشی[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]d3.jpg[/TD]

[TD]کنگر , گیاه کنگر ,کنگر وحشی , کنگر خوراکی, ساقه خوراکی کنگر وحشی , Gundelia tourneforti , قسمت خوراکی کنگر وحشی[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]a1.jpg[/TD]

[TD]ابزار کندن، چیدن و بیرون آوردن کنگر ,کنگر , گیاه کنگر ,کنگر وحشی , کنگر خوراکی, ساقه خوراکی کنگر وحشی , Gundelia tourneforti , قسمت خوراکی کنگر وحشی[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]m1.jpg[/TD]

[TD]کنگر , گیاه کنگر ,کنگر خوراکی , کنگر وحشی , Gundelia tournefortii , دانشگاه ارومیه, مزرعه کنگر وحشی, مزرعه کنگر خوراکی , مزرعه کنگر در دانشگاه ارومیه[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]j1.jpg[/TD]

[TD]کنگر , گیاه کنگر ,کنگر خوراکی , کنگر وحشی , Gundelia tournefortii , بذرهای جوانه زده شده کنگرخوراکی , بذر جوانه زده شده کنگر وحشی , Gundelia tornefortii seed germination[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]r1.jpg[/TD]

[TD]کنگر , گیاه کنگر ,کنگر خوراکی , کنگر وحشی , Gundelia tournefortii , اندام زیرزمینی کنگر وحشی , اندام زیرزمینی کنگر خوراکی[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]p1.jpg[/TD]

[TD]قسمت خوراکی کنگر(پاک شده و قابل مصرف) ,کنگر , گیاه کنگر ,کنگر وحشی , کنگر خوراکی, ساقه خوراکی کنگر وحشی , Gundelia tourneforti , قسمت خوراکی کنگر وحشی[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

کنگر وحشی [TABLE=class: cms_table]

[TR]

[TD] نام انگلیسی:[/TD]

[TD=width: 173] Gunera[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 73] اسم علمی:[/TD]

[TD=width: 173] Gundelia tuornefortii[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 73] خانواده:[/TD]

[TD=width: 173]

Compositae[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

گیاه‌شناسی

 

 

گیاهی است علفی، چندساله و یکی از فراوان ترین گیاهان مناطق کو هستانی و استیپی ایران می‌باشد. برگ این گیاه پهن وسیع، چرمی، محکم، با رگبرگ‌های ضخیم و برجسته و مشبک، کم و بیش شامل بریدگی‌های عمیق، قطعات آن در حاشیه دارای دندانه‌های سخت خاری شده، پایینی‌ها در قاعده باریک، ساقه‌ای‌ها بدون دمبرگ و تقریباً ممتد و کشیده بر روی ساقه، بالایی‌ها در برگیرنده کپه و بلندتر از آن- برگ‌ها شیرابه‌دار و متقابل شانه‌ای یا بن‌رست است. ساقه در آن ضخیم، ساده، یا منشعب و با شاخه‌های کم، کوتاه و به‌صورت دیهیم است. گل صورتی و سبز و زرد و سفید و یا ارغوانی و به‌صورت مجتمع در کپه‌های بزرگ متراکم (کپه‌ها دارای هم‌جنس و لوله‌ای ( در نمونه‌های ایرانی) هستند و به‌طور فشرده در کنار هم به‌صورت کپه‌های مرکب قرار دارند). کپه‌ها تخم‌مرغی پر از خارهای دراز عنابی رنگ می‌باشد. نهنج پوشیده از پولک‌های کاهکی است که معمولاً به برگک‌های گریبان متصل بوده و چوبی می‌شوند. گل‌ها دارای رنگ‌های متنوع‌اند. خامه پهن و در نیمه بالایی نسبتا پوشیده ازکرک‌های ضخیم کوتاه و در انتها دارای دو شاخه کوتاه است. موسم گل اردیبهشت- خرداد است. فندقه‌ها زاویه‌دار، بدون منقار و جقه آنها مرکب از پولک‌های کاهکی است. به‌صورت مجموعه‌ای با راس تخم‌مرغی، براکته‌های واقع در قاعده کپه‌های، فرعی، تقریباً ارغوانی – قهوه‌ای، چرمی، سرنیزه‌ای، محدب، ناودانی شکل و منتهی به خاری محکم و سخت و بلندتر از گلچه‌ها می‌باشد. قسمت خوراکی این گیاه، انتهای دمبرگ‌های جوان آن است و در برخی منابع جوانه‌های برگ آن قسمت خوراکی می‌باشد که در زیر خاک روئیده و سفید می‌شوند.

 

ارزش غذایی و اهمیت اقتصادی

کنگر به‌عنوان یک غذای فصلی مورد استفاده قرار گرفته و از تمام قسمت‌های گیاه کنگر (گل، برگ، ساقه، ریشه) استفاده می‌شود. غذاهای متنوعی از آن تهیه می‌شود. در تهیه ترشی کنگر نیز استفاده می‌شود. در کشور ترکیه از شیرابه آن در صنایع آدامس‌سازی استفاده می‌شود، و هم‌چنین دانه‌های آن بعد از برشته شدن به‌عنوان چای مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌عنوان یک سبزی در فلسطین و سایر کشورهای عربی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در فصل بهار قبل از اینکه برگ‌های آن باز شود به‌وسیله روستائیان جمع‌آوری و به بازار شهرها به بهای مناسبی عرضه می‌شود. دامداران، کنگر را در اواخر فصل رویش جمع‌آوری کرده و در زمستان به دام تغذیه می‌کنند. این گیاه در فصل بهار در ابتدای رویش اولیه نیز مورد چرا قرار می‌گیرد. هنگامی‌که گیاه از حالت سبزرنگ به زردی متمایل می‌شود، روستائیان اقدام به چیدن و جمع‌آوری این گیاه می‌کنند و مدتی به‌صورت کپه‌ای بر روی زمین قرار داده و پس از خشک شدن، آن را خرد کرده و به انبار منتقل می‌کنند. به‌دلیل خارهای تیزی که دارد، هنگام سبز بودن، بیشتر مورد چرای بز قرار می‌گیرد ولی پس از قطع گیاه و از دست دادن شادابی، گوسفند و بز به‌راحتی از آن تغذیه می‌کنند. عصاره استخراجی به‌منظور پیشگیری و درمان بیماری‌های کبدی در ایران به‌کار گرفته می‌شود. کنگر ویتامین D و B و املاح معدنی مانند P و Ca دارد. ادرار آور است و برای درمان قولنج‌های کلیوی، روماتیسم و آسم، میگرن، سرگیجه، بیماری‌های پوستی، اختلالات کبدی و سنگ کلیه مفید است. ضماد این گیاه برای درمان جراحات- خارش و بوی عرق بدن نافع است مصرف کنگر سبب کاهش کلسترول خون می‌شود. و به هضم غذا کمک می‌کند. شیره کنگر برای یرقان و تقویت لوزالمعده و کبد و کلیه موثر است. کسانی‌که به زکام یا سرماخوردگی مبتلا شده‌اند باید از مصرف آن خودداری کنند. کنگر نفغ‌آور است.

 

شرایط آب و هوایی

 

از نظر آب و هوایی گیاهی بسیار کم نیاز و مقاوم به سرما و خشکی هواست. تغییرات زیاد دما را تحمل می‌کند. به‌همین دلیل، پراکنش آن در آسیا و آفریقا بسیار گسترده است. گاهی فراوانی آن در دامنه کوهستان‌های ایران به اندازه‌ای می‌شود که عملاً یک کنگرزار را تشکیل می‌دهد، ولی بیشتر همراه با دیگر گیاهان مانند انواع زولا، هویج صحرایی و گیاهان پیازی از جمله لاله، سیرها و غیره دیده می‌شود.

 

کاشت، داشت و برداشت

 

البته کاشت این گیاه به‌صورت عملی در هیچ کتاب و منبعی گزارش نشده است. افزایش این گیاه به دو صورت کاشت مستقیم بذر و تقسیم اندام زیرزمینی صورت می‌گیرد. به‌دلیل جوانه‌زنی ضعیف و یا عدم جوانه‌زنی بذرها، نیازمند کاشت با تراکم بیشتر و با فاصله نزدیک‌تر هستیم و بعد از آن باید گیاهان اضافی تنک شوند. هم‌چنین می‌توان بذرها را در خزانه کاشته شده و نسبت به کاشت بذرهای جوانه‌زده شده در زمین اصلی اقدام کرد. درصد جوانه‌زنی بذرها حدود ۲۵ الی ۳۰ درصد می‌باشد. بهترین تیمار برای از بین بردن خواب بذور، چینه‌سرمایی به‌مدت ۲ هفته می‌باشد. تکثیر با اندام زیرزمینی مشابه با گیاهان دائمی دیگر هم‌چون ریواس و آرتیشو است. کنگر، خاک‌های عمیق و معدنی ریزشی و لغزشی را که از خرد شدن سنگ‌های کوهستان و جابه جا شدن آن‌ها به‌دست می‌آید، می‌پسندد. خاک‌هایی که کنگر در آن‌ها می‌روید، از لحاظ مواد آلی چندان غنی نیستند و هوموس کمی دارند. آب این گونه خاک‌ها به خوبی زه‌کشی طبیعی می‌شود. آبیاری زیاد باعث از بین رفتن اندام‌های زیرزمینی می‌شود و آب حاصل از نزولات آسمانی برای این گیاه کافی می‌باشد. برداشت این گیاه در مناطقی مانند اراک و مشابه آن اواخر اسفند و اوایل بهار صورت می‌گیرد. اما در مناطقی مثل استان‌ آذربایجان‌غربی اواسط اردیبهشت تا اوایل خرداد بسته به موقعیت دمایی هوا (هوا زود یا دیر گرم شود) برداشت می‌شود.

لینک به دیدگاه

ریواس و خواص آن

 

24820966115241581633212925314065206101200155.jpg

 

 

ریواس یا ریباس، گیاهی است از تیره ی ترشک ها ( هفت بندها ) و دارای ساقه های هوایی و برگ های آن محتوی مواد ذخیره ای و اسیدی است و به همین جهت مورد استفاده ی خوراکی قرار می گیرد.

 

 

ریواس هنگام بهار در نواحی گوناگون ایران، دامنه ی کوه ها، کنار رودخانه ها و مناطق برخوردار از آب های راکد می روید و برگ ضخیم و گوشت دار این گیاه مصرف غذایی دارد. تکثیر ریواس معمولاً با کشت در خزانه و انتقال به کشتزار و یا از طریق کشت بذر تازه صورت می گیرد.

 

 

خواص درمانی

 

ریواس طبیعت سرد دارد و دارای ویتامین ها و املاح معدنی گوناگونی است. برای تمامی اعضای بدن، ماده ی غذایی بسیار ممتازی شمرده می شود و اثر شگفت انگیز و معجزه آسایی دارد. قابض است و برای تقویت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مفید می باشد. خوردن ریواس برای بیماران
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
دار و بی اشتها مفید بوده و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، سستی را درمان می نماید. در این گونه موارد می توان 100 گرم از آب ریواس یا رب ریواس را میل کرد. صفرا و دل به هم خوردگی را رفع می کند و برای
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و اسهال گرم صفراوی مفید بوده و کرم کُش است. خوردن ریواس را نباید در برنامه ی غذایی از یاد بُرد. ریواس را برای تهیه ی خورش، کمپوت، مربا و شربت مورد استفاده قرار می دهند. سعی کنید در مصرف ریواس زیاده روی نکنید.مفیدترین طریقه مصرف آن، مصرف آب ریواس همراه با آب

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
،
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، خیار و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
می باشد که یک سوم آب ریواس و دو سوم بقیه مواد است.

ریواس اثر ملین داشته و اشتها آور است و برای

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و یبوست مفید می باشد. مصرف ریواس برای مبتلایان به
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و ناراحتی های مثانه خطرناک است.شیر مادرانی که ریواس می خورند، در نوزادان تولید

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
می کند. ریواس، مقوی قلب و اعصاب بوده و برای درمان بواسیر مفید است.

ریواس به عنوان فعال کننده ی عملکرد دستگاه گوارش، ناقل نمک های صفراوی و محرک ترشح کبد شناخته شده است. نخستین کار کرد آن در دهان این است که با تحریک جوانه های چشایی به واسطه ی مزه ی تلخ خوشایندش، موجب پاک شدن حفره ی دهان شده و

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را برای چشیدن غذای بعدی آماده می سازد. این گیاه در معده سبب افزایش ترشح معدی و تحریک آن می شود. در نتیجه به طور کلی باعث بهبود عملکرد معده می گردد.علاوه بر این با تحریک ترشح نمک های صفراوی از کبد، به تنظیم جذب چربی از روده کمک می کند.

 

 

ریواس خاصیت مسهلی، ضد التهابی و متعادل کننده ی عملکرد روده ها (درمان یبوست و اسهال) را داشته و در درمان یرقان، خونریزی معدی- روده ای، اختلال قاعدگی، ورم ملتحمه ی چشم، جراحات ناشی از ضربات و صدمات جسمانی،

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
های چرکی سطحی و سوختگی های حاصل از حرارت کاربرد دارد.

15338179237158111941146215243391718418095.jpg

 

 

ارزش تغذیه ای 85 گرم ریواس

 

انرژی ... 29 کیلو کالری

 

چربی ... 2/0 گرم

 

 

 

پروتئین ... 8/0 گرم

 

 

کربوهیدرات ... 7 گرم

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
... 266 میلی گرم

 

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
... 5 میلی گرم

پتاسیم ... 148 میلی گرم

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
... 7 میلی گرم

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
... 100 تا 300 واحد بین المللی.

سایر مصارف ریواس

 

ریواس به علت خاصیت اسیدی، برای پاک کردن ظروفی که آثار سوختگی مواد غذایی در آنها به جای مانده باشد، مورد استفاده قرار می گیرد.

افرادی که موی آن ها قهوه ای کم رنگ است، با استفاده از ریشه ی این گیاه می توانند به رنگ موی طلایی دست یابند. برگ های ریواس را می توان به عنوان حشره کش موثر برای دفع حشرات به کار برد.

 

 

ریواس با طعم منحصر به فرد خود، در بیشتر پس غذاها (

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
) و
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
استفاده می شود. تا پیش از سده ی 18 کاربردی در پخت غذا نداشت.

گیاه یاد شده تا یکی دو روز در یخچال قابل نگهداری است. برای نگهداری طولانی تر ریواس، پس از بریدن ساقه ها، آن را منجمد می کنند. اگر ساقه های ریواس به طور خام مصرف شود، به شدت ترش خواهد بود. به طور معمول آن را با شکر یا

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
می پزند و یا در کیک ها مورد استفاده واقع می شود.

همچنین به تنهایی یا همراه یا توت فرنگی در تهیه ی ژله و مرباها به کار می رود. چاشنی هایی که با ریواس مصرف می شوند، عبارتند از

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، دارچین و زنجبیل.

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
فرفیون

 

ـ خانواده: Euphorbiaceae

ـ نام علمی: Euphorbia rigida

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
دائمی همیشه سبز به بلندی ۶۰ - ۳۰ و گستردگی ۶۰ سانتی‌متر است دارای برگ‌های سرنیزه‌ای شکل بوده و گل‌های زردرنگ آن از اوایل بهار تا اوایل تابستان ظاهر می‌شوند...

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

گیاه,آکاایران,برگ‌های,اوای ل بهار تا اوایل تابستان,اوایل,سبز,علم,اوایل بهار تا اوایل تابستان,گستردگ,دائم,سبز,برگ ‌,خانواده,اوایل,برگ‌های

ـ نیازها:

 

به

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کاملاً آفتابی و خاک سبک با زهکش خوب نیاز دارد . حداقل دمای قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتی‌گراد می‌باشد

 

ـ ازدیاد:

 

از طریق کاشت بذر تازه، تهیه قلمه در بهار و یا اوایل تابستان و تقسیم گیاه در اوایل بهار امکان‌پذیر است.

 

گل و گیاهان آپارتمانی - ویستا

ویرایش وتلخیص:آکاایران

لینک به دیدگاه

ديگه در تاپيكهاي علمي نقل و قول نگيريد....

ما درمورد گياهان دارويي و گياهان و درختاني صحبت ميكنيم .. كه در استان چه خشكسالي شده باشه چه نشده باشه ولي قبل هم وجود داشته صحبت ميكنيم.. و به چالش ميكشيم..

به بروز بودن مطلب كاري نداريم.. به پوشش گياهي كه در استان وجود داره توجه ميكنيم..

 

اگر كسي نظر مخالف داره در مورد اين مطلب .. لطفا فقط درمورد گياهان استان تحقيق كنه و در اينجا قرار بده.. حاشيه چيزي ننويسيد.. ما اينجا نيومديم به بروز بودن و صحت نداشتن مطلب توجه كنيم.. ما سركارمون با گياهان و درختان استانه چه خشك شده .. چه نشده.. چه منقرض شده چه الان موجوده... همين:icon_gol:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...