رفتن به مطلب

سلول های خورشیدی


ارسال های توصیه شده

سلام..در این تاپیک اطلاعاتی در مورد سلول های خورشیدی که مطالعه میکنم، قرار میدم. امیدوارم با مشارکت دوستان بحث خوبی صورت بگیره

لینک به دیدگاه

رایج ترین سلول های خورشیدی سلیکونی هستن که به دو دسته مونو کریستال و پلی کریستال دسته بندی میشن. همانطور که از اسمشون هم مشخص هست.مونو از یک کریستال بزرگ سلیس تشکیل میشه و پلی از تجمع چندین کریستال سلیس در یک سلول ایجاد میشه. بصورت خیلی جزئی سطح مونو کمتر از پلی هست و همین باعث افزایش راندمانش میشه.

 

در مناطق گرمسیر استفاده از سلول های پلی مناسب تر است چون سطح روشن تری دارن و حرارت کمتری از انرژی خورشید تابیده شده جذب میکنند.و میزان مقاومت الکتریکی سیستم در اثر گرم شدن کمتر و در نتیجه آن افت توان هم کمتر میشه.

لینک به دیدگاه

پنل های خورشیدی مونو کریستال را تا 25 سال هم ضمانت میکنند و طول عمر بالاتری دارد. در نور کم استفاده از مونو مناسب تر است و عملکرد و بازده مناسب تری نسبت به پلی دارند. از معایب مونو هزینه بالای ساخت آن است و از این رو شاید سول های پلی برای کاربران خانگی مناسب تر باشه.

 

اگر بر روی قسمتی از سلول سایه بیفتد و یا کثیف شود و تحت بارش برق قرار بگیرد ، بر روی عملکرد کل سلول تاثیر میگذارد. برای حل این مشکل باید به جای استفاده از یک اینورتر مرکزی از چند اینورتر استفاده کرد.

 

فرآیند ساخت آن به گونه ای است که مقدار زیادی از سلیکون به صورت ضایعات از بین می رود.

لینک به دیدگاه

ساخت پلی نسبت به مونو ساده تر و کم هزینه تر است. همچنین میزان ضایعات تولیدی نیز در مقایسه با مونو کمتره. بدلیل اینکه خلوص سلیکون مورد استفاده در این سلول ها (پلی )کمتر از مونو هست، بازده کمتری دارند. یعنی اگر محدوده بازده مون بین 15-20 درصد است برای مونو بین 13 تا 16 درصد است. اما پلی فضای بیشتری نیز اشغال می کند.

 

از لحاظ ظاهری سلول های پلی آبی خالدار با بلورهای ریز و درشت هستند و مونو سلول های همرنگ دارد که به thin film نیز معروف است.

لینک به دیدگاه

میزان شارژ روزانه نامی باطری های مورد استفاده 8-10 است ولی در عمل بیشتر از 5-6 ساعت نمیشه روشون حساب کرد. چون در تمامی ساعات راندمان مطلوب مورد نظر ما فراهم نمیشه.

در انتخاب ظرفیت باطری باید به روزهای ابری هم دقت داشت و ظرفیتی رو انتخاب کرد که تا 4 روز بکاب داشته باشه که با مشکل روبرو نشیم.

لینک به دیدگاه

خب حالا بیایید برای یک کلبه خیلی ساده شبیه سازی کنیم...خانواده ای که در این کلبه زندگی میکنند، زیاد تجملاتی نیستن، یک سری وسایل ساده با این توان ها دارن که از نت برداشتم...

 

کولرگازی 2000 وات ماشین لباسشویی 1200 وات اتو 1000 وات چرخ گوشت 500-1000واتجاروبرقی 800-1400 وات آبمیوه گیری 200 وات یخچال 200 وات تلوزیون 120 وات چرخ خیاطی 100 وات لامپ کم مصرف 23 وات هواکش 35 وات

 

حالا اگر فرض کنیم که در کل ده تا لامپ کم مصرف استفاده کنند ، توانش 230 وات میشه. نزدیک 7.5 کیلو وات توان لازم داره....حالا ببینیم که چقدر سلول خورشیدی نیاز داره و چند ساله هزینه های بر میگرده...البته از جداول بخش تاسیسات بر حسب متراژ واحد مسکونی هم میشه استفاده کرد.

لینک به دیدگاه

اگر بگیم همه این وسایل که دائما روشن نیستند.4 کیلو وات نیاز دائم در نظر میگیریم. . از طرف دیگه سلول های خورشیدی که در یک ساعات خاصی قادر به تامین انرژی هستند و متوسط 6 ساعت در نطر میگیریم.

 

اگر از ارزان ترین پنل که چینی باشه استفاده کنیم(زیاد از لحاظ کیفیت با هم تفاوت ندارن) هر واتی 4000 تومان میشه. با یک حساب سر انگشتی. 16 میلیون تومان باید برای خرید پنل ها هزینه بشه...تازه این رقم برای یکساعت هست. ما 24 ساعت در شبانه روز داریم.

 

یعنی توان ما برای یک روز (10 ساعت را 2 کیلو وات و 14 ساعت رو 4 کیلو وات در نظر گرفتم) 76 کیلو وات توان در شبانه روز نیازه...و 6 ساعت هم ساعات کارکرد پنل. یعنی 12.7 کیلو وات توان مورد نیاز از پنل ها هست. به عبارت دیگر پنجاه میلیون هزینه خرید پنل ها میشه...واسه همین تامین برق وسایل پر مصرف هنوز با پنل خورشیدی اقتصادی نیست.

لینک به دیدگاه

در تامین روشنایی، دو برابر ساعت تاریکی رو لحاظ میکنیم. دلیل این کار هم ذخیره سازی انرژی برای روزهای ابری هست.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...